Onderdeel van generator regeling.


maartenbakker

Special Member

Speciale olie en olieverbruik? De smering werkt toch gewoon net als bij een viertakt?

Edit: even een beetje ingelezen. Moet inderdaad wel hoogwaardige olie zijn. Als ik de info een beetje destilleer: organische single grade 30W, 40W of 50W, of anders een VOLSYNTHETISCHE multi-grade. Normen API CD2, CF2 of Mil-L-2104D. Goedkopere multigrades zouden aankoeken en op den duur schade geven.

Maargoed dat weet de TS misschien al en we dwalen af.

"The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

@REW Voeding was misschien het verkeerde woord sorry.
Als je het terugkoppel signaal van de govenor wilt testen moet aan de ingang 120 volt 60 hz en aan de uitgang van het signaal heb je een meter nodig van 0 tot 60 volt met een weerstand parallel van 5000 ohm 1 watt.
De regeling zal dus niet veel nodig hebben. (gok ik)

@ledlover ik ben er al achter dat een Detroit een acceleratie heeft waar je bang van wordt....
Er zit voor de blower een klep die door een elektromagneet open gehouden wordt.
Voordat ik hem de eerste keer gestart had heb ik eerst alles gecontroleerd en de oude diesel er uit gehaald toen met de hand rond gegooid om te zien of hij vrij was en daarna zonder gas gestart om de olie boven te krijgen toen gestart met gas en #$%^&* het gas snel dicht hij loopt als een zonnetje (als je hem in de hand houdt)

@anne2 liberatedmanuals had ik ook gevonden maar de manual die er op staat is voor de aanhanger die er onder past.
Waar kun je in het msncenter de partslist vinden ? ik kijk er overheen denk ik.

@appel het gedeelte wat mist op de tekening is de terugkoppeling van de load measurement unit er staat een stekker getekend met aansluitnummers.
Het signaal 0.5 tot 55 volt (wat ik na wil maken) is voor de terugkoppeling naar de govenor control unit.
De generator wordt voor als ik met het lasapparaat op vol vermogen wil lassen op netspanning valt de 25 A automaat snel uit en onze hoofdzekeringen zijn 35 Ampere (meszekeringen) en als de netspanning weg valt de laatste tijd valt de netspanning niet zo veel meer weg , we hebben gehad dat het wekelijks te doen was.

@maartenbakker Detroit heeft "eigen" olie , hij is hier gewoon te bestellen alleen niet goedkoop dat klopt Maar hij zal nooit veel draaiuren gaan maken dus valt het wel mee en elke hobby kost geld.

op pag 5-1 vd manual (die inderdaad over de gehele samenstel van trailer enz gaat)staat de 30kW-genset; 6115-077-8600

google; dan kom je bij een doc ref list; 5-6115-321-20P en 5-6115-321-35P

google; en je komt bij een bibliotheek;
http://www.newportaero.com/home/manuals/army/browse/__15865/tm.html

die geeft ze niet zomaar uit, schijnt geld te kosten, hoeveel, geen idee maar ik heb ze voor de lol eens aangevraagd.

Op 14 december 2019 19:30:07 schreef anne2:

aangezien het militair spul is, is het zeldzaam goed gedocumenteerd. met de partlist kan je nu op nsn naar onderdelen gaan zoeken. verangers zijn meestal ook opgegeven.
gr A

die moet ik terugnemen, ook bij de bib (zie post hierboven) zijn deze manuals niet aanwezig.

aangezien ik dit wel interessant vind ben ik er verder ingedoken.
vrij weinig van te vinden en als er wat staat is men niet positief.
mooie genset maar afregelen van de aansturing (freq, spanning) is niet eenvoudig. de meeste gaan op de ebay-usa weg voor 400~600$

[Bericht gewijzigd door anne2 op 17 december 2019 16:41:21 (28%)]

En aangezien er geen documentatie van online is is het lastig sleutelen , documentatie over de motor heb ik al in huis maar die werd ook tot ongeveer 2010 geproduceerd.

Het zal wel komen omdat het van voor het internet tijdperk is.... 8)7

Ik ben er ook al achtergekomen dat een LDVT met een voedingspanning van 120 volt en een uitgangsignaal van 0.5 tot 55 volt er alleen nog custom made mogelijk is aan 300 euro.

Zelf iets maken waar 0.5 tot 55 volt uit komt is ook niet makkelijk. |:(

Ik weet niet of ik nu een nieuw draadje moet starten ?

Na heel wat speurwerk heb ik een New Old Stock transducer assembly gevonden.
Er waren alleen 2 probleempjes : ze stonden voor 2000 dollar op ebay (bod 200 dollar was goed)
Probleempje 2 was dat het onderdeel hoogstwaarschijnlijk in een Us airforce vliegtuig gebruikt zou kunnen zijn , en ook al was het "obsolete" mocht het onderdeel daarom niet uitgevoerd worden.

Hier in Europa is er wel aan een LDVT te komen met de juiste afmetingen maar niet met 120 volt voedingspanning en 55 volt uitgangsignaal...

Dus nu ben ik op zoek naar een manier om met een voeding van 120 volt een signaal te maken van 0 tot 55 volt om te testen wat wel en niet werkt.
Er zijn verschillende systemen die samenwerken als dit nu niet werkt moet de complete regeling vervangen worden.
Werkt de rest nog wel hoef ik alleen de toerenregeling (frequentie) te vervangen en kunnen voltage en vermogensregeling blijven zitten.

120Vac 60Hz input en 0-55Vac output of moet dit 0-55Vdc wezen.
variac gebruiken ?

Lambiek

Special Member

Of je laat hier een trafo wikkelen met jou specificaties.

http://www.drietrafo.com/

Is niet echt duur, ook niet voor één stuks.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

@Lambiek de firma die u voorstelde wikkelde geen regelbare trafo , helaas.

@HD13 het signaal is normaal wisselspanning maar in de regeling zit op de ingang waar het signaal binnenkomt een gelijkrichter.

De uitdaging met een variac is dat ze nog al groot zijn lastig om even in te bouwen en de rest te testen.

Nu was ik behoorlijk zwart wit gaan denken : als het signaal getest moet worden moet er een weerstand van 5000 ohm 1 watt parallel aan de voltmeter.

Dus zal ik niet heel veel meer dan 1 watt nodig hebben als signaal.

Als ik in plaats van een variac een trafo (120 naar 60 volt) en een 2 watt potmeter gebruik zou het voor testdoeleinden ook moeten werken toch ?

Nu moet ik alleen uit zien te rekenen hoe ik met een trafo spanning van 60 volt AC een signaal kan maken van 0,5 tot 55 volt AC.

En aangezien dat ik voor het laatst weerstandwaardes berekend heb op school heel wat jaren terug is deze materie wat lastig voor mij (ik ben ook geen fan van wiskunde).

Help 8)7

maartenbakker

Special Member

Hangt de hoogte van het 55V-signaal dan niet lineair samen met de hoogte van de 120V? In dat geval heb je alleen maar een trafo van 120V naar 60V nodig, geen variac of potmeter.

"The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Het signaal hangt samen met de stand van het "gas" en is een terugkoppelsignaal voor de frequentie.
Het voltage wordt door een andere regeling gedaan en blijft dus vrij constant 120 volt.

Het hart van de regeling is blijkbaar maar een "supertransfo" waar alle ingangssignalen toekomen (freq, spanning, stand servoventiel gasklep) en resulteren in het uitgangssignaal voor het servoventiel.
Waarschijnlijk heel precies met een minimum aan onderdelen en dus betrouwbaar... wat wil het leger meer :)
.

Er zitten 4 draden aan 2 voor de voeding van 120 volt en 2 met een uitgaande spanning bij volledig uitgetrokken (vol gas) 0,5 tot 2,5 volt en volledig ingeschoven (gas dicht) zou tussen 48 en 55 volt zitten.
tussen de 2 waardes zit een lineair verloop.

De terugkoppeling van het servoventiel wordt dubbelzijdig gelijkgericht voordat het aan de "supertransfo" wordt aangeboden.
Kun je dus niet gaan testen met een 100Hz blokgolf die lineair in amplitude regelbaar is tussen 2,5 en 55V?
.
Niet mijn courante kennis maar misschien kun je wat met een 50Hz sinusgenerator waarvan je de uitgang lineair in amplitude kunt regelen (versterken) van 2,5V tot 55V?
.
En ja als de 120V zakt zal ook de teruggekoppelde servospanning lager zijn wat resulteert in het verder opensturen van het servoventiel.
Maar in hoe ver deze parameter de nauwkeurigheid beinvloed???
.
Alleszins zorg dat je de "supertransfo" niet beschadigd want dan kun je de dieselkraan wel definiief toedraaien :S

Er is spanning zonder stroom maar geen stroom zonder spanning

De nauwkeurigheid van het signaal valt wel mee :
vol gas zit tussen de 0.5 en 2,5 volt AC en stationair tussen de 48 en 55 volt AC.
Volgens het handboek komt het niet zo nauw.

De voeding van 120 volt AC komt rechtstreeks van de generator en als die zakt draait hij ondertussen stationair en zit de voltageregulator aan zijn maximum regelwaarde en begint dan met het verbranden van de exciter wikkelingen....

Ik ben op zoek naar iets wat het signaal imiteert en ik tijdelijk aan het fuel rack kan koppelen zodat de regeling van de frequentie werkt en ik de rest van de regelingen kan testen zonder dat de motor in eens vol gas gaat.

Als de andere systemen niet betrouwbaar zijn moet de complete regeling vervangen worden , nu hoef ik alleen de frequentieregeling te vervangen.
Dit is de rede dat ik tijdelijk de sensor wil imiteren.

Off topic ; Een GM Detroit 3-53 draait heel goed op een gewone minerale olie 15-W40, de dichting op de krukas ( waar de oliepomp is opgebouwd ) is er een gemaakt van leder, en dient bij verandering van soort olie mee te worden vervangen en zeker niet door een moderne oliekeerring .
Voor wat de regelaar (Governor) betreft, er zijn twee soorten ; all speed en two speed , elk met hun specifieke in te stellen veren .
De GM's die op hol slaan is de olieaflaat (soort carterventilatie) van de galerij ( het volume tussen blower en aanzuig van de cilinder) verstopt en gaat de olie de cilinder in . Krijg je ineens héél veel vermogen .
Voor een 50 Hz uitvoering draait deze 3000 toer/min, voor zo een grote diesel is dit een beangstigend geluid , of je houdt ervan .

@TS Heeft deze motor voor de blower ook nog een turbo ?

Kun je dus niet gaan testen met een 100Hz blokgolf die lineair in amplitude regelbaar is tussen 2,5 en 55V?
....kun je wat met een 50Hz sinusgenerator waarvan je de uitgang lineair in amplitude kunt regelen (versterken) van 2,5V tot 55V?

Euh... pff... maar dat gaat dan weer niet synchroon lopen met de frequentie van de generator :(
.
Maar we hebben die 120Vac al
Hang daaraan een transformator(tje) prim 220 en 110 sec
Dan hebben we al 55Vac die synchroon loopt met de generator
Die moeten we dan nog in amplitude regelbaar zien ze krijgen met een "sensor" die een slaglengte heeft van 25,4 mm
.
Edit:
De weerstand die een schuifpotentiometer maakt over 25,4 mm?
Een audio eindtrap ic voor de amplitude regeling?

Er is spanning zonder stroom maar geen stroom zonder spanning

Transfo 220 110 en waar nog een derde spoel extra wordt belast ? Of een gelijkstroom op die derde spoel om zo de flux in de kern te regelen .

Ik dacht zo een systeem gezien te hebben in een Tig lastpost ( 450 A ) , maar daarvan wordt de stroom geregeld en niet de spanning .

@Lead Acid Hij heeft geen turbo.
Volgens de boekjes zou de motor 1500 rpm draaien bij 50 HZ en 1800 rpm bij 60 HZ.
De acceleratie van een Detroit diesel uit 1968 is beangstigend rap.
Ik had nog nooit een diesel zo snel horen accelereren tot nu , best verslavend _/-\o_ .

Ik heb de motor nog niet op temperatuur gehad door de problemen met de besturing , maar de aflaat van de galerij is vrij en er is geen carterdruk onder de olie vuldop bij een koude motor.

Het aggregaat komt uit het Amerikaanse leger en die hadden besloten om de mechanische regeling er af te halen en een Westinghouse elektro over hydraulische regeling er voor in de plaats te zetten.
Met onderdelen die (waarschijnlijk) ook in de luchtvaart werden gebruikt die (zelfs als ze uit service zijn) niet overzee verstuurd mogen worden....

Transfo 220 110 en waar nog een derde spoel extra wordt belast ? Of een gelijkstroom op die derde spoel om zo de flux in de kern te regelen .

Kan dus met een transfo prim 220 en 2x110 sec?

Er is spanning zonder stroom maar geen stroom zonder spanning

Als ik in plaats van een variac een trafo (120 naar 60 volt) en een 2 watt potmeter gebruik zou het voor testdoeleinden ook moeten werken toch ?

Maar ALS de belastingsstroom niet constant is zal de ingestelde spannjng dat ook niet zijn.
.
Maar is bijlage geen alternatief voor een LDVT?
De 60Vac gaan we direkt gelijkrichten wat het makkelijker maakt de amplitude te regelen in tegenstelling tot AC
Probeer de loper van een schuifpot te koppelen aan de piston
Stel dat de 25,4 mm verplaatsing hiervan een spanningsdeling door 4 geeft.
Die ga je opnieuw 4x versterken met een spanningsvolger als uitgang.
.
Origineel is er een variabele amplitude welke wordt gelijkgericht.
Nu gaan we eerst gelijkrichten en daarna de amplitude regelen
In beide gevallen variabele amplitude met 100Hz
.
Als je dit kan uitwerken en finetunen denk ik dat het je ontbrekende LDVT kan vervangen...
... zonder de betrouwbaarheid van een LDVT natuurlijk
Zou daarom zeker ook investeren in een degelijke rpm begrenzing :)

Er is spanning zonder stroom maar geen stroom zonder spanning

@ cj-tronics
Er is een toerenbegrenzer aanwezig in de vorm van een m10 bout.

Bedankt voor het schema maar ik ben er achter gekomen dat mijn sterke punten toch meer bij krachtstroom , auto electronica en de oude techniek (relaisschakelingen) liggen....

Ik heb geprobeerd de weerstand waardes voor het schema te berekenen maar ik zat er blijkbaar een beetje naast , wiskunde is nooit mijn beste vriend geweest.....
Er zit best veel magische rook in de verschillende componenten |:(

Nu heb ik niet heel veel onderdelen liggen dus de volgende keer voorzichtiger zijn met testen.

Op 17 januari 2020 23:20:38 schreef hout cv:
De acceleratie van een Detroit diesel uit 1968 is beangstigend rap.
Ik had nog nooit een diesel zo snel horen accelereren tot nu , best verslavend _/-\o_ .

Een goede toerenregelaar heeft een ramp-time instelling voor het accelereren van 'stationair' naar nominale snelheid, die o.a. bij Woodward instelbaar is tot 10 sec. In zo'n geval hoeft men ook minder angst voor de gezondheid van de machine te hebben. Vraag is wel of deze machine ook een stationair toerental heeft. De wat grotere diesel/gen sets die ik o.a. in bedrijf heb genomen - vanaf 850 KW - hadden dat allemaal wel.

Officieel Loopt deze unit niet stationair.
Je zet hem op handgas dat is ongeveer half gas en start hem op met de toerenregeling en voltage regeling uit.
Als hij loopt schakel je eerst de voltage regeling in en daarna de toerenregeling.
In theorie blijft hij dan exact op 50 HZ door de (ongelofelijk) snelle acceleratie van de motor.

De huidige regeling is op 10 punten af te stellen.

Maar nu mis ik het terugkoppelsignaal en reageert de regeling raar.
Aan de ene kant is de frequentie te laag en het terugkoppelsignaal geeft aan dat hij vol gas staat , en dat gaat fout. :S

@ cj-tronics
Ik ben bezig geweest met uw schema maar ik krijg 2 verschillende uitslagen :
Of er komt rook uit....
Of er komt op de uitgang maar maximaal 13 volt met een weerstand van 5000 ohm 1 watt parallel aan de voltmeter.

Zou u een hint kunnen geven waar ik de mist in ga ??

Het is een blokschema waar je bij het uitwerken ervan inderdaad obstakels tegenkomt.
Er zullen dus meer onderdelen nodig zijn dan getekend en pretbederver is de 60V, niet alles is dus zomaar geschikt
Een potm 10k moet bv 0,5W zijn.
Voor Vstab denk ik aan een buckboost module van bv 80Vdc uitgang
Een opamp voor 80V. Misschien OPA452?
Spanning voor T van de emittervolger natuurlijk ook gepast
.
En wie weet wat kom je nog allemaal tegen...
...maar dat maakt het een leuk project. :)

Er is spanning zonder stroom maar geen stroom zonder spanning

Tot nu kon ik mijn pet nog ophouden.
Maar nu gaat het ver boven mijn pet |:(

het repareren van een circuit met de bijbehorende tekening gaat 9 van de 10 keer goed , maar het zelf ontwikkelen van een schakeling dat gaat goed fout...