Stand lichtopbrengst 5mm LED's

Hey iedereen,

Wat is tegenwoordig een goede lichtopbrengst voor gewone, ronde 5mm LED's?
Ik kwam ergens gewone 5mm leds met 20000mcd tegen.

Ik zou graag zo nog eens een handvol witte ledjes in mijn voorraad willen hebben die wat licht geven.

Wat is er zo te vinden van hoge lichtopbrengst op bijvoorbeeld Aliexpress? Moet ik dan zoeken naar een bepaalde chip?

Voor 3 euro heb je er 200 gratis in huis, probeer het eens uit :) Ik heb ze eerder besteld (jaren terug) en beviel toen goed.

Thanks...

Vergeten te zeggen,
"of eender welke ledchip die geen koeling nodig heeft"...

mcd zegt niet alles. Dat is een maat voor de lichtsterkte, dus een led die alle licht in een punt projecteert heeft een veel hogere mcd dan een led die dezelfde hoeveelheid licht over een groter oppervlak verspreid.

lm (lumen) is een maat voor de hoeveelheid licht.

Bij Ali moet je maar afwachten wat je krijgt. Die kijken niet zo nauw. Als je zeker wilt weten welke je krijgt dan kun je beter bij een echte leverancier bestellen.

Op 10 december 2019 01:03:23 schreef deKees:
mcd zegt niet alles. Dat is een maat voor de lichtsterkte, dus een led die alle licht in een punt projecteert heeft een veel hogere mcd dan een led die dezelfde hoeveelheid licht over een groter oppervlak verspreid.

lm (lumen) is een maat voor de hoeveelheid licht.

Bij Ali moet je maar afwachten wat je krijgt. Die kijken niet zo nauw. Als je zeker wilt weten welke je krijgt dan kun je beter bij een echte leverancier bestellen.

Dank u, maar zoals ik al zei, ik ga die bij een Ali bestellen.
Dat was het uitgangspunt van deze post.

Als ze spreken van 20000mcd, is dat realistisch?

Lichtsterkte wordt uitgedrukt in candela, en wordt in datasheets opgegeven bij een bepaalde elektrische stroom.

De lichtstroom wordt uitgedrukt in lumen, en is te berekenen met de lichtsterkte en de stralingshoek.

Twee leds met een gelijke lichtsterkte kunnen een verschillende lichtstroom hebben als de stralingshoek verschillend is. Een kleine stralingshoek levert een hogere lichtstroom op.

Damn the torpedoes, full speed ahead!
Sine

Moderator

Op 9 december 2019 23:45:03 schreef MJU:
Thanks...

Vergeten te zeggen,
"of eender welke ledchip die geen koeling nodig heeft"...

Als je voor veel licht gaat dan krijg je onherroepelijk ook warmte.

De hele felle leds kunnen zomaar eens 60mA willen hebben voor "full power"

bestel gewoon een aantal leds in china. ik heb ondertussen al een doos vol met die dingen en kost maar een paar euro.
ik heb gewone 5mm leds in wit, blauw, groen, oranje, paars, rood en nog wat diffused leds ook.

dan 1W leds, zijn wat groter, maar kan je ook in een behuizing lijmen met de lens en gewoon draden aan zetten. die werken normaal op 300mA maar als je er 50mA doorstuurt, kan je ze zonder koeling gebruiken. gemonteerd op een print kan je er meer doorsturen. ik heb deze in cold white en white. zijn ook deze die je vaak nodig hebt om een kapotte ledlamp te herstellen.
https://images-na.ssl-images-amazon.com/images/I/31KV1glSeiL._SX342_.jpg

dan koop ik er ook altijd een paar die op zo een alu plaatje staan
als je die ergens op metaal schroeft, kan je de volle 300mA doorjagen
https://s3.eu-west-3.amazonaws.com/greeniceweb/p/1/8/5/7/2/18572-large_default.jpg

ik heb dan nog wat tussensoorten gekocht ook, waar afmetingen belangrijker zijn (hoogte)
https://i.ebayimg.com/images/g/NPkAAOxyg6BRziuw/s-l300.jpg.

veel hangt ook af van de les. je hebt er die focussen op een kleine rond vlek, veel licht op 1 plaats (openingshoek 30° enzo).
maar ook leds (zoals die 1W hierboven) die het licht meer verspreiden. wil je zo een led dan toch focussen, kan je er een lens over zetten (past zo op dat alu plaatje)
https://images-na.ssl-images-amazon.com/images/I/51j7Fbl5WgL.jpg

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Als je voornemens bent om LEDs op Ali te bestellen dan kun je sowieso niet van gegeven getallen uitgaan, en je kunt ze al helemaal niet vergelijken met getallen bij andere fabrikanten/leveranciers.

Gewoon maar bestellen en proberen dus, zoals mijn voorgangers ook suggereren.

If you want to succeed, double your failure rate.

ja, bij aliexpress niet teveel geloven van die mannen.
die hebben ergens een doos ledjes op de kop getikt, ze kijken welke kleur ze zijn.
Dan kijken ze op ali zelf en kopieren ze iemand al zijn gegevens (tekst + fotos).
sommigen zijn zelf TE TAM om correcte gegevens aan te passen.
dan heb je bv in de titel dat er witte leds staan, en bij de hele beschrijving dat alles er staat van oranje.

en chinezen overdrijven graag. die weten ook goed genoeg dat mensen naar getallen kijken.
20 verkoper die witte leds hebben van 20000mcd, en 1 ervan schrijft 22000mcd, dan zal die meer verkopen.
ik kijk naar prijs, hoeveelheid en verzendkosten.

vaak koop je bij de ene 10leds voor 1ct met gratis verzending, maar als je er dan 100 selecteerd, komt er 3€ verzendkosten bij.

zo had ik eens 250 rode leds nodig (om 7segment leds te maken). een lot van 100leds kost 1,5€, maar een lot van 500leds kostte 4€. ik was beter af met er 500 te bestellen, dan 3x 100 (en tegen dat ik ze had is het project gewijzigd. k krijg die 500leds nooit meer op)

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
Arco

Special Member

Gegevens bij Chinese leds kun je inderdaad niet van op aan.
Daarbij is ook de lichtopbrengst vaak verschillend gedefinieerd om het wat lastiger te maken... ;) (mCd, lux, lumen, W/m,...)
Zelfde met kleur: de omschrijving 'cool white' varieert van 4000K tot 12.000K...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Voor die paar 'duppies' zou ik ze liever in Nederland bestellen waardoor je zekerheid van kwaliteit en specs hebt.
Via bijvoorbeeld deze grootgrutter vind je zelfs 80.000mcd lichtsterke leds, voor als je zo veel mogelijk licht uit een niet gekoelde led wilt hebben.
Tenzij je er tientallen of zelfs honderden wilt hebben dan zou ik ook een Chinees gokje wagen. Ik kies dan bij voorkeur de meest verkochte en hoogst gewaardeerde items.

Arco

Special Member

Bij de titel/omschrijving staat 80.000W, hopelijk een foutje... ;)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Anoniem

Het antwoord op de vraag hoe het staat met de lichtsterkte van 5mm leds kan simpel zijn.
ALhoewel de efficientie van leds nog steeds iets verbetert, is er voor meer licht meer warmteontwikkeling en dus betere koeling nodig. Daarom zie je dat voor krachtige ledstralers er speciale koelelementen aan geintegreerd zijn, Soms stand alone, vaker voor montage op een koelprofiel.
De warmteafvoer bij de klassieke en enigzins verouderde 5mm behuizing is erg beperkt. Het valt dan ook niet te verwachten dat de lichtopbrengst nog sterk zal stijgen. Je ziet ze dan ook steeds minder.
Waar enkele jaren geleden zak en bouwlampen bestonden uit tientallen 5 mm leds zie je dat in recente modellen meer compacte ledtypes met efficientere koeling gebruikt worden.

Bij verlichtingstechniek moet je goed het onderscheid kennen tussen de 3 verwante eenheden.
De lumen is een maat voor de totale hoeveelheid lichtenergie die de bron uitstraalt.
De Candela houdt rekening met de stralingsruimtehoek en is dus meer een maat voor de energiedichtheid in een bepaalde richting.
En de lux is de verlichtingssterkte. Dus hoeveel licht energie er op een bepaald oppervlak valt.

klopt dat wel GD?

candela is toch de hoeveelheid licht die de bron uitstraalt. komt van 1kaars.
mcd zijn milli candella
is lumen niet de hoeveelheid licht die uitgestraalt wordt in die hoek.
en lux het aantal licht dat op een oppervlak aankomt

EDIT, blijkbaar niet, verkeerd geleerd vroeger

EDIT2: nu weet ik het ook niet meer, ik vind de 2 verschillende verklaringen online. candela en lumen wordt blijkbaar gewisseld. ik heb het altijd geleerd volgens de eerste foto hier:

https://pllight.com/wp-content/uploads/2018/12/footcandle-v-lux-e1545238547641.png

https://www.razorlux.com/wp-content/uploads/2019/04/lux-vs-candela.jpg

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
Arco

Special Member

Candela is eigenlijk een wat aangepaste versie van de Candle (die had inderdaad wat met kaarsen te doen... ;) )
De Candela is afgeleid van stollend platina in een zwarte kegel. (Geel/groenig soort warmwit licht)

Voor candelaberekeningen voor andere kleuren moet dat ook nog aangepast worden aan de curve van het menselijk oog.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Tidak Ada

Golden Member

In den beginne werd er voor LED's met Foot-lamberts (1/π candela per square foot) gewerkt. (om het wat 'minder ingewikkeld' te maken :+).

Op 10 december 2019 15:20:28 schreef Arco:
[....]
De Candela is afgeleid van stollend platina in een zwarte kegel. (Geel/groenig soort warmwit licht)
[....]

Bedoel je dat viezige grauw-groenige wit dat de eerste witte LD-lampen voort brachten

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op dinsdag 10 december 2019 16:19:22 (48%)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

lichtopbrengst is tegenwoordig groot, maar ook 5mm leds hebben koeling nodig, lijkt van niet, maar op een pcb monteren met veel koper voor de koeling, anders geven ze snel minder en minder licht..

kwam er pas tegen die al 15 jaar 24/7 aanstonden, een 132000 uur gebrand dus. alles deed het nog, maar een kaars gaf veel licht in vergelijk met die spots P)

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Ik denk dat het niet alleen degradatie door het langdurig branden van de LEDs is testman. Vroeger was de lichtopbrengst van LEDs gewoon veel minder. We hebben op de CO-stand op Rosmalen een hele voorraad NOS LEDs van HP en die geven vers van de rol zelfs met 20mA maar zeer matig licht.

If you want to succeed, double your failure rate.
Arco

Special Member

De Lumen/Watt verhouding gaat nog steeds omhoog, dus je kunt wel degelijk meer licht uit een 5mm led krijgen, of minder warmte.
('more bang for your buck'...;) )

Ik zag dat er nu ook al COB ledstrip op rol is met bijna 600 leds/mtr...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Sine

Moderator

Nou, ze kunnen ook hard achteruit gaan.

Op het werk hebben we toetsenborden met blauwe (juck) caps/num/scroll leds. De caps en scroll schijnen je nog steeds het licht uit de ogen, maar het num ledje is amper nog zichtbaar.

Tidak Ada

Golden Member

Slechte LED?
Op mijn bijna obsolete Dell 6500 branden numlock en casplock nog steeds goed.

Kreeg toevallig een kopie uit een oud RadioElectronics blad, waarin een laserdiode met 150V (direct!) pulsen wordt gestuurd....

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

de leds met veel lumen/W hebben echt koeling nodig. de eerste noodbakjes met leds hadden er veel last van, leds die amper licht gaven en andere in datzelfde bakje die nog wel goed waren. te warm op een te hoge brandspanning.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Arco

Special Member

Leds met een hoge lumen/watt verhouding hebben juist minder koeling nodig: er wordt minder energie in warmte omgezet en meer in licht...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Sine

Moderator

Op 10 december 2019 22:20:46 schreef Tidak Ada:
Slechte LED?

LEDs: meervoud. Want alle bordjes vertonen het zelfde verschijnsel.