Meiko DV80T vaatwas printplaat repareren

Hallo allemaal!

Ons bedrijf is net een nieuw kantoor ingetrokken. Er zit een grote Meiko DV80T vaatwasstraat machine in. Mooi ding, ziet er als nieuw uit.

Toen collega’s kwamen kijken voor het eerst, werkte hij. Er is toen een bedrijf gekomen om hem te reinigen. Daarna deed hij het nog maar nu doet hij niks meer.

Er is iemand naar komen kijken en heeft tegen een collega gezegd dat waarschijnlijk de printplaat stuk is maar dat weerhoud mij er niet van om toch eens te kijken.

Ik heb de meest obvious dingen gecheckt en hij krijgt stroom, er gaat stroom naar de printplaat. Interne zekering is ook nog goed.

Nu keek ik wat het onderdeel (partno. 0124121) kost maar daar sla ik stijl van achterover (tussen de 1000 en 1500 eu).

Nu wil ik hem eens verder doormeten maar wat kan ik het beste doormeten als eerste? Ik zie niks wat overduidelijk stuk is (geplofte caps of transistors of andere dingen). Iemand tips?

vergeten

Golden Member

Hoe oud is hij?

Hoe is het apparaat schoongemaakt (met de hogdruk spuit?)

Als hij niks(?lampjes?) meer doet is dat meestal gemakkelijk (maar niet altijd) :)

Meet eens op de print of er na die grijze transformator (secundair) ook de juiste AC spanning is.
Dan kan je op de voedings Elco's meten of daar de juiste DC spanning staat.

Ook kan je meten op de voedingsspannings pinnen van IC's waarvan je de juste spanning en pinning in de datasheet(s) kan vinden.

Als er 7805, 7905 of 7812 / 7912 achtige lineare spannings regelaars op de print zitten kan je daarop ook de ingaande en uitkomende voedingsspanning meten.

Verder ziet het er niet fris uit in de gele cirkel(s), de witte optocoupler vertoont zwarte vegen!
Is daar wat "ontploft?"

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel eens anders begrepen.

Hoor je nog wel eens een relais klikken?
Dit lijken wel die beruchte relais van Schrack waarvan de contacten het nog wel eens begeven.

Op 10 december 2019 13:07:00 schreef Zonnepaneeltje:
Hoor je nog wel eens een relais klikken?
Dit lijken wel die beruchte relais van Schrack waarvan de contacten het nog wel eens begeven.

Je hoort niks klikken inderdaad, ik wil nog wel even kijken of het helpt als ik ze een bemoedigend mepje geef

Op 10 december 2019 12:46:18 schreef vergeten:
Hoe oud is hij?

Hoe is het apparaat schoongemaakt (met de hogdruk spuit?)

Als hij niks(?lampjes?) meer doet is dat meestal gemakkelijk (maar niet altijd) :)

Meet eens op de print of er na die grijze transformator (secundair) ook de juiste AC spanning is.
Dan kan je op de voedings Elco's meten of daar de juiste DC spanning staat.

Ook kan je meten op de voedingsspannings pinnen van IC's waarvan je de juste spanning en pinning in de datasheet(s) kan vinden.

Als er 7805, 7905 of 7812 / 7912 achtige lineare spannings regelaars op de print zitten kan je daarop ook de ingaande en uitkomende voedingsspanning meten.

Verder ziet het er niet fris uit in de gele cirkel(s), de witte optocoupler vertoont zwarte vegen!
Is daar wat "ontploft?"

Het is niet met een hoge drukspuit gedaan maar doorgespoeld met speciaal reinigingsmiddel. Na de grijze trafo meten is wel een goede volgende stap idd, laat ik dat eerst maar eens gaan doen.

Lampjes branden er niet, hij doet gewoon echt helemaal niks, er staat spanning op (3 fase) maar gebeurt gewoon helemaal niks, ik probeer ook nog even te achterhalen of er wellicht ergens een schakeling zit m.b.t. waterslot of iets dergelijks wat voor een power cut-off op de printplaat zorgt.

Dat in de cirkels lijkt mee schaduw te zijn, net eens gekeken op de printplaat nog maar als je het bekijkt in real life zie je niks.

Edit:

Het apparaat is een jaar of 15 oud dacht ik.

Overigens net de trafo op het bordje even doorgemeten en ik denk dat ik de schuldige heb gevonden.

De secundaire kant (aan de componentenkant) maakt gewoon sluiting zoals het hoort (spoel)

De primaire kant echter niet dus die lijkt stuk. oh well, maar eens kijken of dat na te bestellen is :)

Ik heb net even op Conrad rondgeneusd voor een vervangende trafo en dit is wat het dichtste bij kwam:

https://www.conrad.nl/p/block-vc-1019-printtransformator-1-x...1-a-710518

Echter is het amperage een fractie hoger en het voltage 9 ipv 9,5.

Is dat een groot probleem?

Hoe kan ik controleren of de pin layout het zelfde is zodat ik het weer netjes door het bordje kan solderen?

Sorry voor alle vragen haha

Op 10 december 2019 13:07:00 schreef Zonnepaneeltje:
Hoor je nog wel eens een relais klikken?
Dit lijken wel die beruchte relais van Schrack waarvan de contacten het nog wel eens begeven.

Ook mijn eerste gedachte.

www.pa4tim.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook oud en exotisch
hobby-ist

Honourable Member

Dus de trafo is stuk lees ik.

Als je dit zelf wilt doen zul je met een schuifmaat de pinning van de oude trafo moeten opmeten, en een vervanger moeten zoeken.
Als je geen 1op1 vervanger kunt vinden kun je eventueel de pcb bijboren ( wel 100% zeker weten dat je geen 4 layer print hebt met sporen in de innerlayers waar je gaat boren).
Dit heb ik vroeger wel eens gedaan.

Of op ebay naam machine intypen, en hopen dat er een schrot-print te krijgen is met identieke trafo. Ook vaker gedaan.

Andere optie is een transformator kopen die je "gewoon" tegen het chassis schroeft (dus niet eentje die je in de pcb soldeert).
Minder netjes, werkt ook.
Dan met draden van trafo naar print.

Het is trouwens een vrij lange print, die alleen maar aan de uiteinden is gefixeerd.
Bij losnemen even opletten, als de print buigt kunnen er soldeerverbindingen uitbreken.
omdat de pcb zo lang is, zal er ook vast een "schuimpje" midden onder de pcb zitten die voorkomt dat de pcb doorhangt, en mogelijk kontakt kan maken met het metalen chassis.

15 jaar oud.
Even de onderzijde van de soldeerverbindingen nalopen is sowieso geen domme aktie. Ik zie geen foto achterzijde.

Wat ik zelf bij pcb's altijd doe: na afloop even met printplaatreiniger en borsteltje vuil en dros van de print poetsen.
Vocht en stof levert na jaren ongewenste geleidende paden op een pcb.

Omdat het een vaatwasser betreft: controleer ook even als er sporen zijn van een lekkage, waarbij vocht op die print kan druipen.
Bij twijfel met een vuilniszak een soort afdakje maken over die print. Heb ik ook 2 keer eerder moeten doen omdat ik sporen van een lek vond waar ik niets aan kon doen (te duur/lastig).

If you want to keep peace, prepare for war

Ik had pas geleden een vaatwasser print (uit zo'n lopende band vaatwasser van een restaurant) Daar waren alle schrack relais dood, rotte elco's, wat rotte solderingen. Hier zaten ook wat schakelaars op en naast 1 zag ik wat witte prut. Die getest en 2 waren brak, bleken vol water te zitten.

www.pa4tim.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook oud en exotisch

ik denk beginnen met de elco's vervangen, ding is 20 jaar oud intussen, die lijken veel hitte om zich heen te hebben gehad.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 10 december 2019 16:35:02 schreef fred101:
Ik had pas geleden een vaatwasser print (uit zo'n lopende band vaatwasser van een restaurant) Daar waren alle schrack relais dood, rotte elco's, wat rotte solderingen. Hier zaten ook wat schakelaars op en naast 1 zag ik wat witte prut. Die getest en 2 waren brak, bleken vol water te zitten.

Deze lijken in elk geval brandschoon. Ook niet gek want hoewel de print in de machine zit, zit deze in het relatief droge deel en met een plastic gordijn en er is geen vocht te ontdekken.

Ik begin wel even met de trafo die overduidelijk stuk is te vervangen, kost minder dan 10,- in de BTW dus dat zou een goede stap zijn. Het origineel is alleen via wat ongure sites maar op Conrad een gevonden die 9 ipv 9,5v AC is en 1,11 ipv 1,05 amp. Wel allebei 10VA maar lijkt me niet een groot probleem.

Enige probleem is dat ik van het origineel geen datasheet kan vinden met pinout maar het enige wat ik eigenlijk moet weten is of bij het origineel de 2 uitgangsspoelen parallel of in serie moeten en dan maar opmeten.

De printplaat waar ik het over heb zat boven op de machine en was schoon, die prut zag ik onder de microscoop pas. Volgens de monteur kon er daar eigenlijk geen water bij (de drukknoppen waren blijkbaar niet voor bediening)

Qua trafos: Als je niet weet hoe je het ding moet uitmeten weet je dan wel zeker dat hij kapot is ? Dan moet je op de juiste punten meten en als de printplaat een conformal coating heeft heb je vaak verrekt scherpe probes nodig.
Het kan zijn dat de trafo voor 110 en 230V wordt gebruikt Dan heb je vaak twee wikkelingen die voor 230V in serie staan en voor 110V parallel. Afwijkingen komen ook voor. Ik had laatst een print die op 110Vac werkte en ik heb ook een calibratie bad gerepareerd waar een deel van het ding, oa de fan op 110V werkte.

Als je verkeerd gokt is het game over. Verwijder de trafo zonder pads, vias of traces te vernielen. Hang hem dan aan je labvoeding en kijk of zo alles wel werkt. Als je geen trafo met de zelfde layout vindt heeft uitzoeken van de aansluiting geen nut want dan kan hij er toch niet op. Dat moet je vooraf uitvogelen. VA mag niet minder, spanning 0,5V lager zal wel loslopen.

Ik heb net een nieuwe voeding voor een instrument met trafo probleem gemaakt. Ik heb de stroom van de 4 secundaire wikkelingen gemeten (labvoeding ipv trafo) en nu 3 losse trafos gebruikt met genoeg capaciteit voor elke rail. Die staat nu de hele dag al aan en de trafos worden nu nog geen 40 graden. De originele ging over de 100 (en dan begon het ding raar te doen).Het was een print trafo en nu zitten de drie op een losse printplaat gemonteerd onder in de kast waar ruimte genoeg was en alles natuurlijk veilig en degelijk aangesloten.

www.pa4tim.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook oud en exotisch

de trafo voorziet sowiso de 9,5AC voor de 12VDC voor de relais, en wrs ook nog 5V voor de controller. met een 12VDC smps voedingadapter ook wel aan de gang te krijgen wrs, weet je iig meer. de trafo gaat niet zomaar stuk doorgaans, wrs sluiting in brugcel of elco's..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 10 december 2019 19:10:26 schreef fred101:
De printplaat waar ik het over heb zat boven op de machine en was schoon, die prut zag ik onder de microscoop pas. Volgens de monteur kon er daar eigenlijk geen water bij (de drukknoppen waren blijkbaar niet voor bediening)

Qua trafos: Als je niet weet hoe je het ding moet uitmeten weet je dan wel zeker dat hij kapot is ? Dan moet je op de juiste punten meten en als de printplaat een conformal coating heeft heb je vaak verrekt scherpe probes nodig.
Het kan zijn dat de trafo voor 110 en 230V wordt gebruikt Dan heb je vaak twee wikkelingen die voor 230V in serie staan en voor 110V parallel. Afwijkingen komen ook voor. Ik had laatst een print die op 110Vac werkte en ik heb ook een calibratie bad gerepareerd waar een deel van het ding, oa de fan op 110V werkte.

Als je verkeerd gokt is het game over. Verwijder de trafo zonder pads, vias of traces te vernielen. Hang hem dan aan je labvoeding en kijk of zo alles wel werkt. Als je geen trafo met de zelfde layout vindt heeft uitzoeken van de aansluiting geen nut want dan kan hij er toch niet op. Dat moet je vooraf uitvogelen. VA mag niet minder, spanning 0,5V lager zal wel loslopen.

Ik heb net een nieuwe voeding voor een instrument met trafo probleem gemaakt. Ik heb de stroom van de 4 secundaire wikkelingen gemeten (labvoeding ipv trafo) en nu 3 losse trafos gebruikt met genoeg capaciteit voor elke rail. Die staat nu de hele dag al aan en de trafos worden nu nog geen 40 graden. De originele ging over de 100 (en dan begon het ding raar te doen).Het was een print trafo en nu zitten de drie op een losse printplaat gemonteerd onder in de kast waar ruimte genoeg was en alles natuurlijk veilig en degelijk aangesloten.

De originele trafo zit met 4 pennen gesoldeerd, 2 aan de primaire kant, 2 aan de secundaire kant waarbij ik over de (blote dus niet gecoate) pinnen aan de primaire kant een Open Loop kreeg maar op de secundaire kant netjes een Loop.

Klopt wel dat dat defect elders vandaan kan komen inderdaad maar ik heb inmiddels ook begrepen dat er rond de tijd dat ie stuk ging kortsluiting geweest is. We zullen zien, ik zal anders ook de elco’s bijbestellen en vervangen.

Enige probleem is dat ik van het origineel geen datasheet kan vinden met pinout maar het enige wat ik eigenlijk moet weten is of bij het origineel de 2 uitgangsspoelen parallel of in serie moeten en dan maar opmeten.

Die heb je niet nodig want je hebt dat al gemeten zeg je....

De originele trafo zit met 4 pennen gesoldeerd, 2 aan de primaire kant, 2 aan de secundaire kan

Dat kan ik even niet plaatsen. Ik neem aan dat je met uitgangspoelen de secundaire wikkeling van de trafo bedoeld. Bij trafos met twee secundaire wikkelingen heb je minstens 3 pinnen. Primair voor een vaste 230V trafo heb je er minimaal 2. Jou trafo kan dus maar 1 secundaire wikkeling hebben.

Weet je zeker dat je dit zelf gaat doen in een bedrijfsituatie. Als je wat fout doet en een collega komt onder stroom te staan ben jij verantwoordelijk.

www.pa4tim.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook oud en exotisch

Op 10 december 2019 23:35:39 schreef fred101:
[...]

Die heb je niet nodig want je hebt dat al gemeten zeg je....

[...]

Dat kan ik even niet plaatsen. Ik neem aan dat je met uitgangspoelen de secundaire wikkeling van de trafo bedoeld. Bij trafos met twee secundaire wikkelingen heb je minstens 3 pinnen. Primair voor een vaste 230V trafo heb je er minimaal 2. Jou trafo kan dus maar 1 secundaire wikkeling hebben.

Weet je zeker dat je dit zelf gaat doen in een bedrijfsituatie. Als je wat fout doet en een collega komt onder stroom te staan ben jij verantwoordelijk.

Mijn excuses, ik was misschien wat vaag.

Ik heb zelf wel een idee hoe ik de trafo moet meten, ik heb het samen met een collega gedaan die best veel weet van circuits, pcb's en componenten. Met meten bedoelde ik dat we alle pinnen (4 stuks) van de trafo die op het bord gesoldeerd zaten aan een multimeter gehangen hebben, de twee aan de primaire kant gaven een open loop (zou dus betekenen dat de interne spoel aan die kant stuk is toch?) en aan de secundaire kant gaf de multimeter netjes een piep dat er een loop is.

Het verhaal van parallel of serieel aansluiten wat ik vertelde mag je vergeten trouwens, ik had niet goed op de datasheet gekeken, het is namelijk een datasheet voor meerdere modellen maar het model wat ik op het oog heb, heeft inderdaad maar 1 ingang en 1 uitgang spoel. Ik heb nog even de pin afstanden opgemeten en die zijn exact het zelfde als wat er nu op de plaat gesoldeerd zit dus in die zin zal het passen fysiek gezien.

Vandaag werk ik thuis maar zal morgen de print even demonteren en mee naar huis nemen en de achterkant op de foto zetten. kan ik hem daarna gelijk even goed schoonmaken, kan ik daar het beste alcohol voor gebruiken?

Wat @testman zei, een trafo gaat niet zomaar stuk door kortsluiten dus ws. door een of meerdere elco's maar die elco's zitten voor wat ik snel even kon zien allemaal aan de low voltage kant, de kant waar de spoel nog van intact is.

De vaatwasser staat momenteel niet meer in de keuken maar in een opslagruimte met een 3 fase aansluiting, gaan dit uiteraard niet on-site doen ;-)

Wat @testman zei, een trafo gaat niet zomaar stuk door kortsluiten dus ws. door een of meerdere elco's maar die elco's zitten voor wat ik snel even kon zien allemaal aan de low voltage kant, de kant waar de spoel nog van intact is.

Als er secundair te veel stroom wordt getrokken gaat de primaire stuk. Hier zit namelijk vaak een temperatuur zekering bij ingebouwd.
Ik zou eerst eens de brugcel doormeten, of alle vier diodes normaal meten.

Met meten bedoelde ik dat we alle pinnen (4 stuks) van de trafo die op het bord gesoldeerd zaten aan een multimeter gehangen hebben, de twee aan de primaire kant gaven een open loop (zou dus betekenen dat de interne spoel aan die kant stuk is toch?) en aan de secundaire kant gaf de multimeter netjes een piep dat er een loop is.

Als jullie de continuity mode (de doorpiep mode van de meter hebben gebruikt (het weerstand bereik piept niet bij 99% van de meters) dan is er mogelijk niks mis met de trafo. De meeste meters piepen in de doorpiep mode alleen als de weerstand onder een bepaalde waarde is. Meestal ergens onder 50 ohm. De primaire kant van een trafo zoals deze is veel meer dan 50 ohm. De meter ziet dat als een open loop.

De vaatwasser staat momenteel niet meer in de keuken maar in een opslagruimte met een 3 fase aansluiting, gaan dit uiteraard niet on-site doen ;-)

Ik bedoelde als hij af is en je hebt wat fout gedaan (je weet duidelijk niet echt waar je mee bezig bent)wat er pas uitkomt als het ding in bedrijf komt. Zeep-water en electriciteit zijn de ideale combinatie voor dodelijke ongelukken. Ik ken het ding verder niet dus ik weet niet of het risico op zo'n fout groot is. Echter als het gebeurd en het blijkt door jullie eigen modificatie te komen heb jij een enorm probleem...een collega dood omdat je bedrijf 1000 euro wilde besparen.
Als jullie dat ding nodig hebben laat je baas het dan gewoon officieel regelen. Daarnaast kosten jou uren ook geld. Als je het leuk vindt
dingen te repareren oefen dan eerst op wat eenvoudigere en veiligere dingen en verdiep je in wat theorie.

Les 1 :-) gebruik de juiste termen, heel belangrijk omdat je zo verwarring voorkomt. Een trafo heeft wikkelingen. Minimaal 1 primair (de 230V kant in dit geval) en minimaal 1 secundair (hier 9,5V). Een wikkeling bestaat uit een aantal windingen.

Een trafo heeft echter nog veel meer eigenschappen naast spanning transformatie. Bij dit soort toepassingen is de galvanische isolatie tussen primair en secundair ook belangrijk ivm de veiligheid. Dat vind je in de specs. Jou trafo is waarschijnlijk een variant die isolatie transformator wordt genoemd. De trafo die ik net verving door 3 trafos had een 6kV isolatie, de vervangers hebben dat ook. (dat apparaat is een temperatuur controller van een water-bad dus net als bij jou een natte omgeving)
Niet iedere trafo is hiervoor geschikt.

Verder is er de hoeveelheid stroom die hij kan leveren/doorgeven en wat hij zelf "verbruikt" (in zijn eigen koperdraad weerstand) gekoppeld aan een maximale temperatuur die hij mag worden. De opgave is meestal in VA.
Ze kunnen verzadigen bij te veel stroom (dan wordt het min of meer een "tijdelijke" kortsluiting, duurt het te lang en grijpt er niks in zoals een zekering dan gaat de trafo eraan) Vaak zit er een interne, niet te vervangen zekering in een trafo.

www.pa4tim.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook oud en exotisch
bprosman

Golden Member

Wat @testman zei, een trafo gaat niet zomaar stuk door kortsluiten

Heb toch ook de afgelopen jaren 2 maal een "Block" transformator (primair) stuk gehad in een industriele wasdroger. Was verder met de print niets mis mee, trafo vervangen en draait alweer meer dan een jaar.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

die komen ook wel voor idd, primaire fijnsluiting van de trafo oa bij displays voor bus besturingen. die komen weer door af fabriek een trafo te nemen die maar net genoeg kan leveren. dat loste ik weer op door er een model zwaarder in te zetten, paste nog net.

waar rook was, werkt nu iets niet meer