Schakeling tussen 9v batterij en 9v adapter voeding

Hallo,

Ik heb een Quizspel gemaakt met het Velleman quizbord. Hierop heb ik nu extra grote drukknoppen gemaakt. Hierbij kan een 9v voeding van een batterij misschien te snel leeg zijn. Daarom wil ik er een 9v adapter voeding op aansluiten. Hierbij heb ik echter een schakeling/voorziening nodig dat de batterijvoeding automatisch uitgeschakeld wordt als de plug van de 9v voeding erin wordt gestoken. Ik heb al gezocht, maar kon niets geschikts vinden. Kan Iemand mij hierbij helpen...?

buckfast_beekeeper

Golden Member

Een drukknop van 1m² doet hetzelfde als een drukknop van 1mm². Een drukknop verbruikt geen elektriciteit. Het is in een ideale situatie een verbinding van 0Ω.

Er zijn honderden varianten van connectoren en chassisdelen. Zomaar zeggen die of die is moeilijk. Er zijn tientallen chassisdelen die doen wat jij vraagt. Ze hebben 3 aansluitingen.

Bijvoorbeeld deze. Je batterij - sluit je aan op het NC contact. Als er nu een stekker wordt ingestopt gaat het NC contact open en krijg je spanning via de voeding.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.

Hallo,

Dank voor je snelle reactie. Ik heb zo'n stekkeringang nog liggen. Kun je me laten weten hoe ik deze dan aan moet sluiten. Vanaf de printplaat komt er een oranje, groen en bruin kabeltje.

In de schakeling moet een aan/uit schakelaar komen te zitten. ook met 3 aansluitmogelijkheden.

Dus vanaf printplaat naar schakelaar en stekkerbus waarbij de voeding uitgezet uitgeschakeld kan worden en als de plug wordt ingestoken dat er dan voeding komt van de adapter ipv batterij en dat de batterij wordt losgekoppeld.

maartenbakker

Special Member

Als je een diode 1N400x in serie zet met de batterij, anode aan +, kathode naar de schakeling en de externe voeding, kun je de voedingsbronnen parallel gebruiken en zo lang de externe voeding boven ongeveer 8,5V is zal er geen stroom worden getrokken uit de batterij.

"The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
vergeten

Golden Member

Het kan ook zonder "schakelend" chassisdeel, met 2 diodes.

Doordat de adaptervoedings spanning meestal hoger is dan de batterij spanning zou D1 een gewone diode kunnen zijn.

D2 moet zeker een shottky diode zijn om zo weinig mogelijk baterijspanning te verliezen.

Vanuit de adapter gezien, door D1 loopt de geleverde stroom naar het quiz apparaat en D2 blokkeert dat die stroom naar de batterij kan gaan.

Vanuit de batterij gezien, door D2 loopt de geleverde stroom naar het quiz apparaat en D1 blokkeert dat die stroom naar de adapter zou kunnen vloeien.

Edit: Maarten was me voor zag ik net :)

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
maartenbakker

Special Member

Bij 2 diodes kun je niet makkelijk garanderen dat er geen batterijstroom meer loopt bij netvoeding, vandaar mijn oplossing met 1 diode.

Wel is het zo dat bij 1 diode, de netvoeding mogelijk stroom uit de batterij kan gaan trekken als de netspanning wegvalt en de voeding aangesloten blijft (als de voeding een simpele trafo met gelijkrichter en condensator is, gaat dat ook gewoon goed).

"The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
vergeten

Golden Member

Op 11 december 2019 13:56:55 schreef maartenbakker:
Bij 2 diodes kun je niet makkelijk garanderen dat er geen batterijstroom meer loopt bij netvoeding, vandaar mijn oplossing met 1 diode.

Dat valt best mee in de praktijk, de meeste van die adapters hebben een veel hogere uitgangsspanning bij lichte belasting, waar hier sprake van is, met het batterij gevoedde Quizspel.

Wel is het zo dat bij 1 diode, de netvoeding mogelijk stroom uit de batterij kan gaan trekken als de netspanning wegvalt en de voeding aangesloten blijft (als de voeding een simpele trafo met gelijkrichter en condensator is, gaat dat ook gewoon goed).

Met als gevolg dat de batterij sneller leeg is of leegloopt, ook bij uitgeschakeld Quizspel en de adapter uit de wandcontactdoos.
Dat wil ik juist voorkomen met D1.

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Ik neem aan dat het om een Velleman MK133 gaat.

Als je een netadapter hebt, waarom dan nog een batterij. Het lijkt me niet dat een quizschakeling 24/7 operationeel moet zijn.

Oranje, groen en bruin zijn bij draden geen vaste waarde in de elektronica.

Meer informatie is wenselijk.

[Bericht gewijzigd door Hunter op 12 december 2019 01:33:40 (24%)]

De zinloosheid des levens is nog geen rechtvaardiging voor sisyphusarbeid.

[attachment=0]De noodzaak voor een adaptervoeding is er misschien wel niet, maar ik vind het leuk om te maken. De stekkerbus kan blijkbaar zo aangesloten worden dat bij gebruik van de adapter de batterij automatisch losgekoppeld wordt. Maar ik weet niet hoe ik dit moet aansluiten aan de 3 polige stekker. Verder kan de aan/uit schakelaar gewoon zo blijven zitten neem ik aan. Ik heb een eenvoudige tekening als bijlage toegevoegd. Ik ben maar een leek en kan geen echte schematische tekeningen maken of lezen... sorry. Misschien kan iemand op de tekening aangeven hoe ik e.e.a. moet aansluiten... Thanks.

vergeten

Golden Member

Met die connector van de eerder geplaatste link van @buckfast_beekeeper weet ik het niet precies.

De schakelaar draden kunnen gewoon blijven zitten.
Als je nou zo'n aansluiting hebt als die hieronder dan moet het zo!
Kun je meteen zien hoe het werkt.

Nu in "jouw" versie :)
Je zult moet testen tussen welke aansluiting het schakelaartje zit.
Heb je zoiets als een doormeet pieper of een universeelmeter?

Hallo,

Super bedankt voor de tekening hoe e.e.a. aan te sluiten. Ik ga ermee aan de slag. :)

Het beste is om met een multimeter even te controleren of het werkt zoals je denkt. Dus: controleer dat de "min van batterij" en "min naar batterij aansluiting op de print" verbreekt als je de stekker er insteekt. Dan moet je wel een multimeter hebben. Zelfs als je die nog nooit gebruikt hebt is het nuttig om een EUR10 exemplaar te "hebben". (tenzij je HEEL klein woont).

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Hallo,

Ik heb een multimeter en die ga ik natuurlijk gebruiken om e.e.a. uit te zoeken en te testen. Thanks !!!