data sheets

Beste allemaal,

het "lezen" en "begrijpen" van "data sheets" is verre van simpel....

Reeds heb ik zeer verschillende data sheets bestudeerd, maar ik kom tot de bevinding dat de verschillend data zeer moeilijk te interpreteren zijn.

Als voorbeeld neem ik hier de "schooltransistor BC108, met de datasheet van
"www.alldatasheets.com". Ik verwijs hiervoor naar de pdf van "CDIL" (Continental Device India Limited) omdat de datasheets van deze fabrikant
duidelijk leesbaar is. De leesbaarheid van de datasheets van vele andere fabrikanten laat veel te wensen over....

Een verklaring van alle gegevens van zulk een datasheet is een erg grote boterham.

Vandaar mijn voorstel dat enkele van de lezers van deze topic die goed een datasheet kunnen interpreteren, van bijvoorbeeld bovenstaande gegevens hun kennis overdragen aan andere forumbezoekers.

Ik ben er overigens zeker van dat heel wat forumbezoekers hiermee erg gebaat zullen zijn.

Aldus hoop ik dat mijn voorstel in goede aarde zal vallen...

Arco

Special Member

Enige vermelding van wat er dan in die datasheet niet duidelijk is zou wel helpen...

Alas je zoekt op 'understanding datasheets', krijg je tientallen links waarin men tracht datasheets uit te leggen.

[Bericht gewijzigd door Arco op woensdag 11 december 2019 13:27:47 (39%)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

De leesbaarheid van de datasheets van vele andere fabrikanten laat veel te wensen over....

Ik denk dat het hier hebben over de kwaliteit van de scan. Soms hebben ze heel oude verfrommelde datasheets ingescanned met een heel oude niet al te beste scanner of een scanner met een lage resolutie. De scans zijn dan inderdaad zo slecht dat het bijna niet te lezen is.

Ik denk niet dat ze het hier hebben over de interpretatie van de gegevens die op de data sheet staan. Doorgaans is dat wel redelijk duidelijk hoewel ook daar fouten in kunnen zitten.

Het is alleen wel zo dat gedegen kennis van elektronica redelijk noodzakelijk is om alles in zo'n datasheet te kunnen begrijpen. Als je dergelijke kennis ontbeerd kan het wel eens lastig worden. In dat geval heb je ook niets aan een vertaler, maar heb je eerder een leraar nodig. En aldoende leert men. Dat ik nog op mijn elektronica opleiding zat was ook veel in de datasheet abakadabra voor mij. Op school hadden we een hele bibliotheek met databoeken staan. Daar heb ik heel wat uurtjes doorgebracht. Vooral de applicatienotes waren zeer interessant. Daar stonden ook testschakelingen tussen die ik dus wel eens bouwde. En daar leerde je eigenlijk het meest van.

Tegenwoordig zijn er geen bibliotheken meer. Nu heb je echter wel Circuitsonline waar je gewoon kunt vragen wat iets betekend.

Dus over welk stukje van de datasheet praten we? Wat begrijp je niet.

Arco

Special Member

TS heeft het over begrijpen van de datasheet.
Gaat dus over de inhoud, niet over de (fysieke/optische) kwaliteit van de pdf...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Lambiek

Special Member

Net wat Arco zegt, wat snap je er niet aan.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

In het algemeen vereist de interpretatie van gegevens op een datasheet wel de nodige (voor)kennis van dat (specifieke) product om dit succesvol te kunnen doen. M.a.w.een datasheet is globaal genomen niet bedoeld/geschikt voor zelfstudie over dat product.
@TS Wat die "leesbaarheid" betreft, bedoel je hiermee de lay-out of de kwaliteit van een eventuele scan?

Tidak Ada

Golden Member

Is dit niet meer iets voor "Schoolvragan"?

Juist het lezen van veel datasheets verruimt je kennis en inzicht.

Alhoewel, zoals Ex-Fietser al zegt:

Het is alleen wel zo dat gedegen kennis van elektronica redelijk noodzakelijk is om alles in zo'n datasheet te kunnen begrijpen. Als je dergelijke kennis ontbeerd kan het wel eens lastig worden. In dat geval heb je ook niets aan een vertaler, maar heb je eerder een leraar nodig. En aldoende leert men. Dat ik nog op mijn elektronica opleiding zat was ook veel in de datasheet abakadabra voor mij. Op school hadden we een hele bibliotheek met databoeken staan. Daar heb ik heel wat uurtjes doorgebracht. Vooral de applicatienotes waren zeer interessant. Daar stonden ook testschakelingen tussen die ik dus wel eens bouwde. En daar leerde je eigenlijk het meest van.

Ikzelf heb het zonder leraar moeten doen, maar door veel kijken en een gedegen inzicht in de fysica hebben mij geholpen om ook voor mijn werk met elektronica om te kunnen gaan.
Ook tijdschriften als 'Radio Bulletin' en 'Radio Elektronica' hebben mij veel geholpen met de interpretatie van datasheets. Helaas zijn die tijdschriften verdwenen, maar dat wordt weer door CO opgevangen.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Misschien dat TS eigenlijk meer iets bedoelt in de geest van "hoe werkt een transistor" en "waar moet ik op letten bij het opzetten van een schakeling".

Aan MAXIMUM RATINGS is niets geheimzinnigs Bij te veel stroom, spanning of vermogen overlijdt de tor. Pinout en polariteit lijken me ook duidelijke zaken.

In simpele schakelingen met niet al te hoge frequenties maakt het allemaal niet zoveel uit. De meeste torren doen het gewoon. Elektuur gebruikte ooit TUP's en TUN's, waarvoor veel typen gebruikt konden worden.
In beginsel moet je denken aan max stroom (Icmax), stroomversterking (HFE), transitiefrequentie (ft) als interssante parameters. Die staan dan ook bijna altijd bij General Specs of Characteristics op het voorblad.

Voor kritischer toepassingen zul je misschien ruis, ingangscapaciteit, fT enzo willen weten.

Voor power toepassingen moet je op andere dingen letten. Stroomversterking bijvoorbeeld bepaalt hoeveel stroom je in de basis moet stoppen om je belasting aan de praat te krijgen. En die kan best flink per type verschillen.

Hoe de versterking van de collectorstroom afhangt kun je in een grafiekje vinden. Die grafiekjes bevatten best veel info. Bekijk ze goed want je kunt veel uithalen.

Niet alles wat op internet staat is waar... Dat geldt ook voor CO.

Beste topic - beanwoordenaars,

ik heb wel degelijk nog een vrij goede kennis van analoge elektronica.

Doch deze schoolkennis dateert van 43 jaar geleden. Bij het beoefenen van dit hobby heb ik nu als gepensioneerde echt de tijd om intensief met elektronica bezig te zijn. Wel valt het mij op dat door een "beetje" herinstuderen" van alles wat met analoge elektronica te maken heeft vrij gemakkelijk terug boven komt.
In mijn loopbaan als technisch tekenaar apparatenbouw en piping bij Bayer Antwerpen had ik absoluut niets te maken met elektriciteit/elektronica.

Nu een eerste reeks vragen over de datasheets die ik niet goed begrijp:

Ik gebruik als voorbeeld hiervoor volgende data-sheet;

https://html.alldatasheet.com/html-pdf/607093/CDIL/BC108/94/1/BC108.ht…

Aldus vraag 1: bij "ABSOLUTE MAXIMALE BEOORDELINGEN" ik veronderstel hierbij de maximum toegelaten waarden van stromen en spanningen.

Als eerste gegeven voor een BC108 vind ik voor"Collector Emittor Voltage" aldus voor "Vceo" een waarde van 25V. Hier gaat het dus, denk ik, over de maximum toegelaten spanning tussen collector en emittor. Wordt hierbij de basis gewoon nergens mee verbonden?

Nu vraag 2: nu de "Collector Basisspanning" "Vcbo"; hiervoor geldt volgens de datasheet een waarde van 30V, wordt aldan de emmitor ergens mee aangesloten? Wat ik hierbij helemaal niet begrijp is dat Vcbo hoger ligt dan Vceo.

Vraag 3:"Zenderbasisspanning "Vebo" (vanwaar die naam?).
Bij deze waarde geldt een spanning van 5V.
Hier is één en ander wel duidelijk dacht ik. Wanneer deze spanning hoger wordt dan 5V slaat de basis-emittorjunctie van de transistor door.
Ik veronderstel dat hierbij de collector niet wordt aangesloten.

"Collectorstroom continu" is me vrij duidelijk; de maximale toelaatbare collectorstroom.

Omdat vragen over het hele lijstje van de datasheet te veel wordt voor één topic zou ik graag de vele andere vragen die ik heb in volgende topics willen stellen.

Alvast dank voor de reacties en voor de reacties die zullen volgen.

Tidak Ada

Golden Member

De O staat voor 'open', dwz dat de
niet genoemde elektrode open staat = niet verbonden

Je moet een transistor zien als een samenstelling van diodes. Er is een collector-basisdiode en een emitter-basisdiode. De basis is zowel voor de eb-diode als voor de cb-diode dezelfde gemeenschappelijke elektrode: Anode ingeval van een PNP transistor en kathode bij een NPN transistor.

De emitter basisdiode heeft de eigenschap van een zenerdiode (geen zenderdiode!) Wat jij schrijft over die 5V is dus de zenerspanning, meestal ~5,6V voor silicium.

Ik denk nu dat je nu de rest wel enigszins kunt begrijpen/beredeneren.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Frederick E. Terman

Honourable Member

Op 11 december 2019 16:30:49 schreef Piping:
Wat ik hierbij helemaal niet begrijp is dat Vcbo hoger ligt dan Vceo.

Bij de VCBO-meting heb je alleen met de diode-overgang C-B te maken. Deze kan maximaal 30 V sperren voordat de lekstroom te groot wordt, volgens jouw datablad.

Bij de VCEO-meting meet je tussen C en E, en hangt de basis B er 'los' tussen. Als nú de CB-diode iets gaat lekken, is dat basisstroom voor de transistor. De gemeten stroom is echter de emitterstroom (of: collector- plus basisstroom), die β+1 maal zo groot is.

De gemeten lek is bij de VCEO-meting dus eerder ontoelaatbaar dan bij de VCBO-meting; in jouw datablad al bij 25 V.

[Bericht gewijzigd door GJ_ op dinsdag 17 december 2019 09:43:55 (1%)

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Zo te zien gebruik je een slechte vertaling (uit het engels), waardoor het inderdaad lastig lezen wordt. Probeer bijv http://search.datasheetcatalog.net/key/BC108 om goede sheets te vinden.

Beoordelingen zijn Ratings in het engels..... maar ratings zijn ook waarden, en die moet je dus beslist niet overschrijden. Dat had ik eerder ook al geschreven.

Tja, Een emitter is iets wat zendt, in dit geval stroom via de basis naar de collector hadden de heren Schockley c.s. bedacht. Emitter is bij een tor de algemeen gebruikte benaming.

Met Tidak (die me net voor was) zijn antwoord en met wat je zelf al dacht lijken me je vragen al beantwoord.

Niet alles wat op internet staat is waar... Dat geldt ook voor CO.

Ha Piping,

De vraag over de betekenis is een standaard conventie en geeft een eerste indruk van zo'n transistor in jou voorbeeld.
Je heb een aantal punten er uit gepakt....

Jouw eerste vraag dit geeft de maximale waarden en hierbij gaat het ding stuk |:( in de praktijk zit hier spreiding op maar het is de bedoeling onder deze waarden te blijven.

De tweede vraag VCBO dit geeft aan de maximale collector spanning gemeten relatief t.o.v. de basis met een open emitter.

De derde vraag de VEBO dit geeft aan de maximale basis spanning gemeten relatief t.o.v. de emitter met een open collector.
(De emitter is vertaalt zender maar dat is niet de juiste uitdrukking).

Je kunt je eerst verdiepen in de benamingen van de diverse specificaties dat maakt een en ander duidelijk.
Vaak wordt er ook een meet model aangegeven (hoe is dit bepaalt) daarmee laat de fabrikant zien onder welke condities deze waarden gelden.

Groet,
Henk.

[Bericht gewijzigd door GJ_ op dinsdag 17 december 2019 09:44:05 (1%)

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

Op 11 december 2019 16:30:49 schreef Piping:
Aldus vraag 1: bij "ABSOLUTE MAXIMALE BEOORDELINGEN" ik veronderstel hierbij de maximum toegelaten waarden van stromen en spanningen.

"Rating" heeft meerde betekenissen. Op de datasheet betekent het echter geen "beoordeling" (proefwerkcijfer o.i.d.) maar 'werkingslimiet'. Of zoals je al veronderstelde, 'toegestane waarde'.

[Bericht gewijzigd door GJ_ op dinsdag 17 december 2019 09:44:15 (2%)

Arco

Special Member

Het beste vertaal je datasheets niet (dan krijg je meestal kromme vertalingen), maar laat 'm in het Engels.

De eerste letter van een parameter is de grootheid (meestal V of I)
De tweede letter is de pin waarop gemeten wordt.
De derde letter is de pin die als referentie voor deze meting wordt gebruikt.

Vebo = 5v betekent dat de spanning op de emitter 5v mag zijn t.o.v. de basis. (gelijk aan -5v op de basis als de emitter '0' is)

Er zijn ook uitgebreidere datasheets van de BC107 (goed, deze is in 't Duits... ;) )

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 11 december 2019 16:30:49 schreef Piping:
Beste topic - beanwoordenaars,

ik heb wel degelijk nog een vrij goede kennis van analoge elektronica.

Doch deze schoolkennis dateert van 43 jaar geleden. Bij het beoefenen van dit hobby heb ik nu als gepensioneerde echt de tijd om intensief met elektronica bezig te zijn. Wel valt het mij op dat door een "beetje" herinstuderen" van alles wat met analoge elektronica te maken heeft vrij gemakkelijk terug boven komt.
In mijn loopbaan als technisch tekenaar apparatenbouw en piping bij Bayer Antwerpen had ik absoluut niets te maken met elektriciteit/elektronica.

Nu een eerste reeks vragen over de datasheets die ik niet goed begrijp:

Ik gebruik als voorbeeld hiervoor volgende data-sheet;

https://html.alldatasheet.com/html-pdf/607093/CDIL/BC108/94/1/BC108.ht…

Aldus vraag 1: bij "ABSOLUTE MAXIMALE BEOORDELINGEN" ik veronderstel hierbij de maximum toegelaten waarden van stromen en spanningen.

Als eerste gegeven voor een BC108 vind ik voor"Collector Emittor Voltage" aldus voor "Vceo" een waarde van 25V. Hier gaat het dus, denk ik, over de maximum toegelaten spanning tussen collector en emittor. Wordt hierbij de basis gewoon nergens mee verbonden?

Nu vraag 2: nu de "Collector Basisspanning" "Vcbo"; hiervoor geldt volgens de datasheet een waarde van 30V, wordt aldan de emmitor ergens mee aangesloten? Wat ik hierbij helemaal niet begrijp is dat Vcbo hoger ligt dan Vceo.

Vraag 3:"Zenderbasisspanning "Vebo" (vanwaar die naam?).
Bij deze waarde geldt een spanning van 5V.
Hier is één en ander wel duidelijk dacht ik. Wanneer deze spanning hoger wordt dan 5V slaat de basis-emittorjunctie van de transistor door.
Ik veronderstel dat hierbij de collector niet wordt aangesloten.

"Collectorstroom continu" is me vrij duidelijk; de maximale toelaatbare collectorstroom.

Omdat vragen over het hele lijstje van de datasheet te veel wordt voor één topic zou ik graag de vele andere vragen die ik heb in volgende topics willen stellen.

Alvast dank voor de reacties en voor de reacties die zullen volgen.

Voorbeeld,
de maximaal toegelaten spanningen en stromen zijn alleen interessant als de transistor als schakelaar werkt, waarbij de dissipatie binnen de perken kan blijven. Als het allemaal niet zo snel gaat is dan weer een SOAR save operation area, het produkt van spanning en stroom, waarbinnen een transistor de grootste kans van overleven heeft. Dan moet je weer rekening houden met inductieve lasten etc. Dat haal je allemaal uit een datasheet. Je kan moeilijk verwachten dat de fabrikant alle vragen persoonlijk beantwoord.
Het is net zo iets als een NEN 1010, er staat veel in, soms heb je die absoluut nodig.

Overigens valt het me op dat veel schoolvragen werken met hopeloos verouderde componenten. Hoe lang zou de BC107 of BC108 al ingehaald zijn door de gangbare plastic broeders?

[Bericht gewijzigd door GJ_ op dinsdag 17 december 2019 09:44:23 (0%)

Jeever

Golden Member

Op 11 december 2019 13:07:32 schreef Piping:
Beste allemaal,
Het "lezen" en "begrijpen" van "data sheets" is verre van simpel....

Beste Piping,

Ik heb in het verre verleden, toen ik nog een eigen uitgeverijtje had, een 27 pagina dikke brochure geschreven over 'Instelling van de transistor'. Ik denk dat u daar wel wat aan hebt. Als u interesse hebt kan ik u deze brochure als PDF-bestand mailen.
Mijn email-adres is [spamvanger verwijderd]

[Bericht gewijzigd door GJ_ op dinsdag 17 december 2019 09:44:53 (6%)

Bezoek mijn elektronica-hobby blog https://verstraten-elektronica.blogspot.com/
trix

Golden Member

bij het opstellen van een datasheet speelt volgens mij ook een beetje:
"intresant doenerij mee" dingen een beetje "mooier / gewichtiger" opschrijven dan strikt noodzakelijk. een beetje wat je ziet bij b.v. een jurist of een arts.
wanneer ze het in jip & janneke taal schrijven dan denkt een leek,...dat is helemaal niet zo moeilijk,.......kijk en dat moeten we nou net niet hebben :) .

eigenwijs = ook wijs

@trix,
Zullen de datasheetschrijvers echt liegen, net zoals de reclamejongens?
Volgens mij vallen ze dan binnen 3 seconde door de mand.

[Bericht gewijzigd door ohm pi op woensdag 11 december 2019 18:51:36 (32%)

Lambiek

Special Member

Op 11 december 2019 17:42:07 schreef Jeever:
Mijn email-adres is....................

Jos, je kan je Email adres daar beter niet neer zetten. Het staat al bij je persoonlijke gegevens.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Zullen de datasheetschrijvers echt liegen, net zoals de reclamejongens?

Ik denk het inderdaad niet. Fouten worden er wel gemaakt. Maar al die datasheets gegevens kun je ook zelf wel meten hoor. En men valt dan gelijk door de mand. Als je professioneel een product gaat bouwen Maak je eerst een proto. Als dat niet werkt of gewoon niet aan de gestelde eisen voldoet ga je uitzoeken waarom en kom je vanzelf terecht bij een gelogen feit in de datasheet. Dan is het dus meteen exit met die fabrikant. En ons kent ons in die wereld. Dus weet iedereen het vrij snel.

Jip & Janneke speelden met blokken en reden op een step, zij deden niets met elektronica. Een datasheet is een verzameling feiten die van belang kunnen zijn bij het ontwerpen van een schakeling. Interpreteren van feiten leidt tot misverstanden, dus eenduidigheid in datasheets is noodzakelijk.

Damn the torpedoes, full speed ahead!
RAAF12

Golden Member

Uitzonderingen zijn er, sommige halfgeleiders met hetzelfde typenummer hebben afhankelijk van de fabrikant, andere B C E of S D G aansluitingen!
Keysight gebruikte nieuw ontwikkelde halfgeleiders in de input stage toen zij een 60GHz scope ontwierpen. Daarvan kan ik helaas geen specs vinden.

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op donderdag 12 december 2019 02:50:36 (17%)

@ohm pi

U claimt dat reclamejongens liegen. Heeft u daar concrete voorbeelden van ?

In reclame wordt over het algemeen niet gelogen, dat mag niet. Het ligt daarna volledig aan de perceptie, en de daaruit volgende interpretatie van de consument.

Damn the torpedoes, full speed ahead!
maartenbakker

Golden Member

Iets anders suggereren of dingen weglaten kan in de praktijk hetzelfde effect hebben als liegen. Ook is een leugen in de reclame geen leugen als niemand het opmerkt of belangrijk geoeg vindt om te klagen.

Hoe dan ook, staan er in datasheets doorgaans geen bewuste leugens. Wel verschilt de duidelijkheid en volledigheid per fabrikant.

Het dichtst bij leugens in datasheets komen denk ik de van de originele fabrikant gekopieerde datasheets van Chinese en Indiase second sources, en zelfs daar kun je nog geluk mee hebben.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op donderdag 12 december 2019 03:58:46 (29%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."