data sheets

maartenbakker

Special Member

.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op 16 december 2019 00:36:28 (99%)]

"The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Hoeben

Golden Member

Op 16 december 2019 00:34:04 schreef maartenbakker:
Als dat een gestabiliseerde 5V is, dan zit je op 79% van de werkspanning. Dat is nog net verantwoord. In de bovenste en onderste 10% van het spnningsbereik moet je in elk geval niet komen als je voor een lange levensduur gaat, en met 20% heb je een verantwoorde marge.

Pas geleden nog iets moeten ontwerpen wat 20 jaar mee moet gaan met geschakelde voeding. Elco en eigenlijk alles is gelukt met de juiste overdimensionering. Echter hebben elkos nog wel een probleem: de rubber afsluiting kan uitdrogen en gaan lekken. Daarom gaan veel fabrikanten toch maar tot 15 jaar.

GJ_

Moderator

Op 12 december 2019 02:37:52 schreef Hunter:
U claimt dat reclamejongens liegen. Heeft u daar concrete voorbeelden van ?

Kom op zeg. Natuurlijk. Hoeveel wil je er?

Wat dacht je van suikervrije Coca Cola? Met suiker er in? "We bedoelen dat we geen suiker hebben toegevoegd". Dus het is niet echt suikervrij? "nee, er zit van nature suiker in".

De kunst van reclame maken is het om de doelgroep iets te laten denken nav wat de reclame maker zegt. Ze suggereren vaak iets waarvan ze willen dat je het anders interpreteert dan dat ze het zeggen. Liegen zonder echt te liegen. (echt liegen mag niet van de4 reclame code commissie)
Toen ik marketing studeerde (een jeugdzonde) weet ik nog dat ze een Dreft reclame gebruikte. Je zag twee truien gefotografeerd. Een die als je goed keek wat rimpels had waardoor hij gekrompen leek en de foto (ook de achtergrond) was wat fletser. De trui gewassen in Dreft was meer op kleur en rimpel vrij. Ze zeiden het niet maar ze wekte de suggestie dat andere wasmiddelen fletser maakte en de boel liet krimpen.

Een andere, mijn favoriet qua denken dat je publiek uit idioten bestaat: Met een "gewone" luier was Jeroentje s'ochtends nog steeds een beetje nat, met Pampers is hij bijna droog....(weet de precieze tekst niet meer maar het was iets in die strekking) bijna droog = beetje nat

Ook veel gebruikt, X is 62,6% beter......beter dan wat ? Zie dan de witte bijna onleesbare lettertjes die onder in beeld voorbij flitsen.

Dreft kan het nog steeds, een druppel Dreft gaat 2x zo lang mee als een verdunde imitatie...
Ze liegen niet, sterker nog, ik denk dat 1 druppel dreft zelfs 4x zo lang mee gaat als een druppel die bestaat uit 25% dreft verdunt met 75% water.

In datasheets wordt niet glashard en bewust gelogen, de doelgroep in geen kudde ongeschoolde schapen. Maar het wordt wel zo mooi mogelijk voorgesteld. Op het verkeerde been zetten zoals bij consumenten shit is niet verstandig. Als de ontwerper kiest vanwege bepaalde parameters voor die ene opamp dan komt hij er snel genoeg achter dat iets gelogen is en dan zal hij naar een andere overstappen. Vooral op de eerste pagina van de datasheet wordt het meest gesuggereerd. Daar kan bv staat dat iets 1 uA lekstroom kan hebben, een paar paginas verder staat dan dat de lekstroom kan varieren van 15 uA tot 500 nA en typical 1 uA is. Bob Pease schrijft daar over in zijn boek (analog troubleshooting) Als je ontwerp zo is dat het die 1 uA variant nodig heeft koop dan genoeg en leg de ze in een kluis want er is een heel grote kans dat niet alle gekochte onderdelen dat ook echt halen (zoals je uit de rest van de datasheet kunt opmaken) Maw, lees niet alleen de eerste pagina

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook oud en exotisch

Op 12 december 2019 02:37:52 schreef Hunter:
@ohm pi

U claimt dat reclamejongens liegen. Heeft u daar concrete voorbeelden van ?

Duidelijker kan niet https://www.telegraaf.nl/nieuws/589716742/dettol-reageert-op-ophef-ron…

Bezoek mijn neefjes' site: www.tinuselectronics.nl
ritmeester

Golden Member

:) :) En zo zijn er een "miljoen" voorbeelden die gefabriceerd worden door bedrijven en marketingbureau's om de consument te verlijden tot koop.

Als daar valse en/of onwaardige informatie opstaat die mensen aanzetten tot koop is dit in mijn ogen een economisch delict. Zulke bedrijven (eindverantwoordelijk voor het product) moeten financieel zwaar gestraft worden.

I love it when a plan comes together !
maartenbakker

Special Member

@fred101: ik verdun afwasmiddel zelfs om er zuiniger mee om te gaan. Geen mens die het lukt om zo'n klein drupje concentraat zuinig te doseren.

En wat die dettol betreft: goed kans dat het werkt, er zitten dagelijks genoeg varianten van corona- en andere virussen in de lucht en aan onze handen, en dettol is een van de middelen die je in het algemeen kunt gebruiken tegen dat soort dingen. Er zullen vast wel coronavirussen zijn die er gegarandeerd door stukgaan.

Trouwens, even wachten helpt ook goed tegen de meeste coronavirussen. Na 24 uur zijn ze doorgaans ook wel dood uitelkaargevallen.

Maar het punt is inderdaad dat je geen specifieke claims over virusvarianten kunt maken zonder uitgebreide tests.

Het zou dus beter zijn als ze op het flesje zeggen dat het veel virussen doodt vernielt. Of zelfs de meeste in het huishouden voorkomende virussen.

"The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
maartenbakker

Special Member

Hoe zou je ze dan willen noemen?

Op 3 februari 2020 22:38:19 schreef rwk:
virussen bestaan niet

Mooi!
Zeg ik mijn abonnement van mijn virusscanner op. Bespaart weer een paar tientjes per jaar.

Bezoek mijn neefjes' site: www.tinuselectronics.nl

Er zijn veel meer dan vier russen :+

Maar zonder dollen, biologische virussen leven niet. Zij kunnen alleen vermenigvuldigen in een geëigende levende cel, waar energiefabriekjes (mitochondriën), 'kopiërrollen' (ribosomen) en andere organellen aanwezig zijn, die het virus DNA of RNA kunnen dupliceren en de benodigde eiwitten kunnen synthetiseren. Die cel wordt dan eigenlijk als werkplaats gebruikt, ten koste van de eigenlijke functie en productie en soms ook van diens leven.

Coronavirussen behoren tot de RNA-virussen

Dit is slechts een versimpelde voorstelling!

Het al dan niet levend zijn van een virus is arbitrair en onder discussie.

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op 3 februari 2020 23:43:24 (15%)]

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - http://www.tubecollectors.org/

Op 3 februari 2020 23:06:13 schreef maartenbakker:
Hoe zou je ze dan willen noemen?

Als je ze ziet als ziekte veroorzakers zijn het conflicten(stress) die je lichaam aanzetten om te veranderen om dat conflict op te lossen (koude ziektes) en als het opgelost is het lichaam terug veranderd naar zijn "normale" situatie (de warme ziektes).

germaansegeneeskunde.info

maartenbakker

Special Member

Ik snap nou niet helemaal of je het bestaan van virussen volledig ontkent of niet, mijn onderstaande stukje is erop gebaseerd dat je ze niet erkent als ziekteverwekker of het bestaan volledig ontkent.

Da's leuk en aardig, en er is inderdaad een verband tussen het immuunsysteem en stress wat je met simpel observeren kunt vaststellen (*), maar ik denk dat er de laatste paarhonderd jaar toch zoveel meer duidelijk is geworden over ziekteverwekkers. Dat kun je niet in 1 mensenleven en zonder grondige kennis eigenhandig vaststellen maar is net zo goed gebaseerd op observaties en het reproduceren van elkaars observaties. Zo zijn er ook zat theoriën afgeserveerd omdat er strijdige observaties weren gedaan zodat er een nieuwe theorie moest komen, maar het lijkt me dat bacteriën, schimmels en virussen als levende of op leven gebaseerde ziekteverwekkers (**) dusdanig veel afserveerrondes hebben overleefd, dat ontkennen net zo onzinnig is als beweren dat radio zonder golven/deeltjes werkt, maar op ether ofzo. Dat zou heel goed kunnen op basis van oppervlakkige observaties, maar je stuit dan al snel op strijdigheden.

Dezelfde redenatieprincipes van observeren en tot een systeem komen waar steeds minder strijdigheden inzitten zijn geldig voor alles om ons heen.

Als ik die site zo oppervlakkig lees, zie ik nog niet eens een link met oud-Germaanse kennis, maar iemand die pas sinds 1981 bezig is. Dat is gewoon erg kort als je met enige stelligheid een eigen raamwerk van observaties en theorieën wilt opbouwen. Ik ga nog wel verder lezen, want de grap is dat er vaak wel bruikbare details in dat soort dingen zitten, die niet schadelijk zijn zolang je maar niet alles integraal volgt (zoals je bijvoorbeeld als Christen ook het oude testamen niet integraal kunt aanhangen voor het beste resultaat).

De Germanen zullen ook al geweten hebben of konden weten hoe je op basis van observaties een beter beeld krijgt van de wereld om je heen, alleen hadden ze mogelijk nog niet de middelen om verder te komen dan het stapje dat jij nu gezet hebt. Om grootse dingen te doen of zien en veel kennis te verwerven, is het handiger dat je op de schouders van reuzen kunt staan, dan dat je probeert om met springen, platozolen (pun intended), stelten, etc. hetzelfde kennisniveau te bereiken.

Als ik daarmee op electronica doel is dat voor elke lezer hier wel duidelijk, maar het geldt ook voor bredere natuurkunde, biologie, scheikunde, en zelfs voor de minder exacte vakgebieden.

(*) door simpel te observeren kun je wel zien dat er soms ook niet-gestresste mensen ziek worden. Dan weet je al dat stress kennelijk niet de enige factor is.

(**) prionen horen mogelijk ook in dat rijtje maar zijn voor zover ik weet nog wat mysterieuzer qua werking, maar daar komen we vroeg of laat ook wel achter.

P.S. Ik zeg daarmee niet dat ons huidige medische systeem ideaal is. Het wetenschappelijke deel zit best goed inelkaar, maar onder traditionele algemene artsen zitten naar mijn mening bijna zoveel hopeloze prutsers die hun achterste nog niet van een betrouwbare observatie kunnen onderscheiden, niet naar het systeem als geheel kijken, of die achteruitrepareren inplaats van foutzoeken, als onder alternatieve artsen zoals de door jou aangehaalde.

P.P.S. Losse observaties:
- Ik zie hier en daar wat vage gelijkenissen met het weinige dat ik van traditionele Chinese geneeskunde weet. Niet zo Germaans.
- Hoe verklaar je het uitroeien van grote ziektes zoals pokken, pest, tbc, etc. als dat niet door grootschalige immunisering is gebeurd? Als het komt door gemoedstoestanden dan kan een ziekte toch niet wereldwijd uitgeroeid worden?
- Wat een gevaarlijke en ook aantoonbaar onjuiste stellingen over kanker. Het haakt aan bij de wrange mythe dat kankerbestrijding een "gevecht" is dat je als patiënt kunt winnen of verliezen.

Laatste aanvulling: ik ging erin met het idee dat er meestal wel nuttige en zinnige dingen tussenstaan op zo'n site. Veel traditionele geneeswijzen bevatten wel enige wijsheid, ook als ze niet integraal bruikbaar zijn. Ik moet daar ernstig op terugkomen. Wat een gevaarlijke en grotendeels aantoonbaar onzinnige rotzooi. Het enige dat je ervan mee kunt nemen, is dat ziektes een psychische component kunnen hebben. Alle stellingen die verder gaan dan dat en de conclusies die de "Germaanse" eraan verbindt komen me levensgevaarlijk voor. Ik hoop dat de mensen die dit aanhangen niet te ernstig ziek worden, anders loopt het nog slecht af.

maartenbakker

Special Member

Op 3 februari 2020 23:28:10 schreef Tidak Ada:
Het al dan niet levend zijn van een virus is arbitrair en onder discussie.

Ik heb mijn formuleringen erop aangepast. Stukgaan is een nauwkeuriger beschrijving dan doodgaan denk ik. In mijn langere "filosofischwetenschappelijke rant" heb ik het over levende of op leven gebaseerde ziekteverwekkers.

hennep

Golden Member

Op 3 februari 2020 22:38:19 schreef rwk:
virussen bestaan niet

Dan weet ik nog een leuke goedkope vakantiebestemming voor jou...
Wuhan

:-)

Zijn er gratis kaartjes?, dan ga ik graag, ik ben gezond en loop dus ook volgens de reguliere "geneeskunde" geen gevaar, immers alle slachtoffers zijn gevallen onder verzwakte en al ziekelijke mensen.
Er sterven op een populatie van 1,2 miljard dagelijks duizenden mensen aan ziekte en "ouderdom", waarom die honderd verzwakten dan aan dat zg virus?

hennep

Golden Member

Misschien ben je een beetje aan de late kant, maar mogelijk gaan er nog lege vliegtuigen die kant op om "bange poeperts" op te halen.

maartenbakker

Special Member

Op 4 februari 2020 13:33:26 schreef rwk:
Zijn er gratis kaartjes?, dan ga ik graag, ik ben gezond en loop dus ook volgens de reguliere "geneeskunde" geen gevaar, immers alle slachtoffers zijn gevallen onder verzwakte en al ziekelijke mensen.
Er sterven op een populatie van 1,2 miljard dagelijks duizenden mensen aan ziekte en "ouderdom", waarom die honderd verzwakten dan aan dat zg virus?

Behalve dat het niet klopt dat er alleen verzwakte mensen aan gestorven zijn en dat het er maar honderd zouden zijn (het zijn er tussen de 400 en 4000 meest waarschijnlijk op basis van cijfers van vorige week), en het logisch is dat verzwakte mensen er wel makkelijker aan doodgaan (zie immuunsysteem en algemene energietoestand) wat is in die virusuitbraak precies strijdig met wat we over het algemeen als kennis over virussen accepteren? En wat ik veel interessanter vind, hoe passen de vroeger dodelijke ziektes die niet of nauwelijks meer bestaan in het plaatje? En hoe past HIV/AIDS in datzelfde plaatje? Hoe konden die ooit effectief bestreden worden op basis van volgens jou foutieve kennis? Of nog interessanter, hoe verklaart "de Germaanse" het bestrijden van die ziektes?

Het gevaar van die blik op geneeskunde, is dat een normaal gezond mens er redelijk oud mee kan worden en er dus ten onrechte vertrouwen in kan hebben (het eigen lichaam is sterk en kan met een beetje steun van veel kwaaltjes genezen of eromheen werken), maar op het moment dat je iets ernstigers krijgt het opeens heel snel/pijnlijk/tragisch afgelopen kan zijn. Dat gebeurt in de reguliere geneeskunde ook als artsen lopen te klungelen met diagnose of behandeling of gewoon door domme pech, maar is bij "de Germaanse" zo ongeveer gegarandeerd als ik die site zo lees. Levensgevaarlijk.

Al eens de statistiek bekeken van "gewone" Europese griep? Daar vallen ook doden bij . Bij een goeie epidemie kan dat oplopen tot wel 3% !

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - http://www.tubecollectors.org/

Had weinig tijd, maar even nog wat kort.
Maartenbakker, mooi dat je even gekeken hebt, als je de vijf biologische natuurwetten even doorleest (nog geen A4) worden al veel van je vragen beantwoord.
Maarten en Tidak, zoals ik zei tijdens stress krijg je de koude ziektes en als de stress opgelost is de warme ziektes om het lichaam terug te bouwen.
Zal meteen de vraag over epidemieën als voorbeeld nemen, de spaanse griep heet "spaanse griep" omdat die in spanje is begonnen, het was een warme ziekte (koorts) en begon op het moment dat de vrede van de tweede eerste wereldoorlog daar(spanje) zijn intrede deed en conflicten (stress) oplosten en volgde het vredesfront door heel europa.
Eem ander fenomeen na een oorlog is een geboortegolf, in de oorlog zijn in veel gezinnen mensen omgekomen, de natuur gaat die aanvullen en je ziet dat de nablijvers vruchtbaarder worden en daarmee ook het libido omhoog gaat met een geboortegolf als gevolg.

Een minder moorddadig voorbeeld uit de sport, Mart Smeets "de winnaar heeft nooit pijn", De winnaar is sterk genoeg maar de "verliezers" moeten/willen harder en gaan met pijn over de finish, een spier kan alleen sterker worden door cellen te vervangen voor sterkere cellen en zal dus direct beginnen cellen weg te halen, en omdat da spier dan zwakker wordt gaat hij pijn doen zodat je hem minder zwaar belast en hij niet scheurt, na herstel is de spier sterker, dat wordt supercompensatie genoemd of wat populairder trainingseffect.

In een oorlog worden ook veel mensen met de dood bedreigd maar overleven het wel, in de natuur heb je dan een vlucht of vecht situatie en je lichaam maakt extra longcellen aan(longkanker) om meer zuurstof op te kunnen nemen en het vluchten of vechten langer en beter vol te kunnen houden, na de oorlog gaat dat in genezing met long tbc en zie je mensen naar sanatoria gaan om te genezen, maar degenen die niet naar een sanatorium kunnen genezen ook.

Het is off topic dus ik hou het hierbij, je hebt de link en kunt het zelf bestuderen, ik heb dat ook gedaan en heb als groepsleider veel studiegroepen geleid en die werden op een gegeven moment verstoort en ik ben er toen mee getopt maar wordt nog steeds met terreur achtervolgd, banden leeg laten lopen olie en benzine uit de auto, inbraken en vernielingen in huis en tuin en vieze gassen in huis spuiten.
Die al wat langer op CO zitten weten dat ik veel actiever was maar kom er daardoor niet veel meer aan toe.
De geneesmiddelen industrie is de grootste economie van de wereld en voelt zich blijkbaar bedreigd.

Ga je toch maar eens wat maar in de fysiologie bacteriologie en biochemie inlezen. Dan zul je zien dat dit soort 'snake oil' en 'Haarlemmer-olie' nogal, zo niet zeer misleidend is.
Ik ben genoeg geconfronteerd met de gevolgen er van :(

Ik weet niet wat jij weet en gehad hebt maar ik heb als sport trainer fysiologie voor sport en revalidatie bestudeerd en alles wat ik daar ben tegengekomen klop precies met de germaanse.
Ook de voorbeelden die ik genoemd heb kun je makkelijk controleren dat ze kloppen.

bprosman

Golden Member

Inmiddels zijn we wel heeeeel ver van de datasheets off-getopic'ed ;)

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

In de gezondheidszorg gewerkt. :P

maartenbakker

Special Member

Op 4 februari 2020 15:57:12 schreef rwk:
Ik weet niet wat jij weet en gehad hebt maar ik heb als sport trainer fysiologie voor sport en revalidatie bestudeerd en alles wat ik daar ben tegengekomen klop precies met de germaanse.
Ook de voorbeelden die ik genoemd heb kun je makkelijk controleren dat ze kloppen.

Het gevaar van de theoriën zoals op die site, is dat ze heel aardige kloppen voor mensen die redelijk gezond zijn. Dan trekt een ziekte vanzelf weer over, en sneller als je geestelijk en lichamelijk gezonder bent. Dan kun je je heel wat laten wijsmaken en dat lijkt te kloppen want je werd weer beter. Op het moment dat je zwakker bent of een ernstiger infectie krijgt waar je onvoldoende immuniteit tegen hebt, of dat je door een andere ziekte getroffen wordt waar je lichaam ongeacht je lichamelijke en geestelijke staat niet tegen opgewassen is, laat deze prachtige "Germaan" je kreperen. En nee, big pharma is soms een zooitje net als dat je incapabele artsen kunt tegenkomen... Maar dat is alleen maar een kansje. Ik neem liever een kans dan dat ik 100% zeker weet dat ik van de wal in de sloot geholpen wordt.

En er zit nogal een breed gat tussen big pharma aan de ene kant en hopeloos geknoei aan de andere kant. Er zijn talloze natuurlijke middelen en middelen waar minder groot geld achter zit, die ook verifieerbaar kunnen werken.

Ook dingen als hete en koude ziektes die schaamteloos uit de Chinese geneeskunde gekopieerd zijn, zijn als concept niet zo vreemd. Maar als je daar dan allerlei rare consequenties aan gaat verbinden, gaat er iets flink mis.

Overigens vroeg ik specifiek om jouw interpretatie en geen verwijzing naar faq's, juist om jou tot logisch redeneren aan te zetten en de gaten zelf te ontdekken (als ik zeg dat iets niet kan of strijdig is, zul je sneller geneigd te zijn om er een standaardargument tegenaan te gooien). De redenaties die je gebruikt in electronica en techniek, wijken niet heel veel af van die je in geneeskunde en andere takken van wetenschap toepast.