Boska Folieverpakker - iets meer uitleg over werking - trippende aardlek

Ik heb hier een Boska Folieverpakker waar een warmtedraad opzit waarvan ik de logica van verwarmen niet helemaal begrijp.

https://nl.boska.com/collections/folieverpakker-en-folierollen/product…

Links en recht op de foto kun je twee "90" graden hoekjes zien waar de warmtedraad (weerstanddraad) tussen zit. (kijk naar twee boutjes links en rechts)

De warmtedraad heeft als functie om de folie door te snijden. Deze wordt warm door middel van aarde.

De twee "90" graden beugeltjes zijn "geïsoleerd" bevestigt op de grondplaat. Naar één van de beugeltjes loopt een aardraad uit een transformator. Verders lopen er geen draden naar deze beugeltjes.

Hoe kan het dat deze warmtedraad warm wordt?
De aardlek die hier achter zit gaat van tijd tot tijd uit. Is gewoon random wanneer. Kan 24 uur duren maar ook 48 uur.

Als iemand begrijpt wat ik bedoel en weet hoe dit werkt zal dat heel mooi zijn.

Ik weet het. Foto's zouden welkom zijn maar deze heb ik nu niet. Maandag kan ik deze maken als daar behoefte aan is.

I love it when a plan comes together !

gewoon weerstanddraad, wordt gewoon warm omdat er stroom loopt, niks magisch aan
waarschijnlijk ligt 1 van die hoekjes vast aan het huis, en is de trafo ook (secundair) geaard en vormt er op die manier een kring

maar dat kun je allemaal gewoon doorfluiten met een multimeter

maar wat er secundair aan die trafo gebeurd zou de aardlek niet van mogen springen, iets met warmte (uitzetting) en ergens primair een verminderde weerstand? isolatieweerstand meten, nul aan aarde?

GJ_

Moderator

Ik snap de vraag niet helemaal. Die draad is NiCr 80/20 draad. De weerstand van die draad op dat apparaat zal tussen de 1,5Ω en 3Ω zijn. Normaal worden ze inderdaad met bv 6V of 12V of zo gevoed zodat er een paar ampère door die draad loopt, goed voor totaal b.v. een krappe 100W. Daar word ie echt wel knap warm van.

Als de aardlek er uit komt is dit meestal omdat de draad verkeerd gemonteerd is. Normaal zit deze aan één kant onder veerspanning gemonteerd. Als die te slap is gaat de draad slap hangen en sluiting maken. Bij sealdraad gaat er vaak gaat er ook nog teflontape overheen met alleen aan de buitenzijden een kleefstrook. Bij snijdraad zit de tape er vaak juist onder.