Beamer hdmi probleem .

Goedendag ,

Hierbij een korte uitleg waar het probleem uit bestaat , ben er al 2 dagen mee bezig en kom er niet uit, dus hier komt ie , ik heb een receiver type HK avr 645 en een beamer de epson tw7000 , nu is het probleem als volgt op de receiver is aangesloten een dvd speler en een tele 2 tv modem met behulp van hdmi kabels en op de receiver zijn er twee poorten hdmi in en 1 hdmi uit en zo staat het ook ingesteld op de receiver video hdmi 1 en audio hdmi 1 als de beamer aangaat dan schakelt de receiver vanzelf voor audio naar een andere audio bron b.v coax of optical en dit is precies wat ik niet wil ,en kan dit dan ook niet zelf veranderen naar hdmi 1 audio bron , in tussentijd even een andere setup gedaan een 4k tv aangesloten en dit werkt wel met de zelfde instelling , ik heb al div zaken uitgeprobeerd ook in het menu van de beamer van alles geprobeerd en ook de settings van de receiver uitgeprobeerd helaas zonder resultaat , vandaar dat ik hier ben en dan maar hopen dat er een techneut is die mij verder kan helpen of uitleggen wat hier nu gebeurt , ps ik heb niet beknibbelt op de hdmi kabels maar echt een goed setje gekocht .

Jetstream .

Om te voorkomen dat we dubbel werk doen; een poging met interpunctie:

Hierbij een korte uitleg waar het probleem uit bestaat.

Ben er al 2 dagen mee bezig en kom er niet uit, dus hier komt ie:

Ik heb een receiver type HK avr 645 en een beamer de epson tw7000. Nu is het probleem als volgt:
- Op de receiver is aangesloten een dvd speler en een tele 2 tv modem met behulp van hdmi kabels.
- Op de receiver zijn er twee poorten hdmi in en 1 hdmi uit en zo staat het ook ingesteld op de receiver: video hdmi 1 en audio hdmi 1.

Als de beamer aangaat dan schakelt de receiver vanzelf voor audio naar een andere audio bron, b.v coax of optical en dit is precies wat ik niet wil. Ik kan dit dan ook niet zelf veranderen naar hdmi 1 audio bron.

In de tussentijd even een andere setup gedaan een 4k tv aangesloten en dit werkt wel met de zelfde instelling. Ik heb al div zaken uitgeprobeerd ook in het menu van de beamer van alles geprobeerd en ook de settings van de receiver uitgeprobeerd helaas zonder resultaat.

Vandaar dat ik hier ben, en dan maar hopen dat er een techneut is die mij verder kan helpen of uitleggen wat hier nu gebeurt.
Ik heb niet beknibbelt op de hdmi kabels maar echt een goed setje gekocht.

help

Golden Member

Dit lijkt een probleem in de reciever te zijn, mogelijk wordt over de HDMI kabel via het CEC protocol onderling wat informatie uitgewisseld waardoor de reciever in een andere mode springt.

Vooropgesteld dat ik geen specifieke inhoudelijke kennis heb, en ook de vraag niet in detail snap. (waar zou geluid uit moeten komen..? en waar komt het vandaan?)

Er is ook een tw7100.
Die heeft een ingebouwde luidspreker, een line-out, en blauwe tand (als zender).
Ik vermoed dat de tw7000 met jouw Video/Audio receiver via de HDMI kabel kletst, en laat weten niks met audio aan te kunnen. Jouw receiver heeft dan de intelligentie om daar dus geen audio naar toe te sturen.
Kijk maar eens op pagina 53 van de gebruiksaanwijzing van je epson.

Trouwens... wat heeft het voor nut om in jouw configuratie audio naar je hdmi-1 te sturen? Er zit geen apparaat aan wat kan audio-en (nieuw woord?).

TonHek
p.s. had je eigenlijk niet de xx7100 moeten kopen?

The fastest way to succeed is to double your failure rate.

Ja nog even bijsturen , bijna alle receivers van tegenwoordig hebben hdmi uitgangen en ingangen .

Dan hoef je niet meer met losse kabeltjes te werken en coax en optical is het net niet , daarom de hdmi kabels .

Een receiver splits de beelden naar een bron die dit ondersteund en het geluid gaat over de receiver naar de speaker systeem .

op mijn 4k tv werkt dit prima en dit alles over hdmi kabels het geluid en het beeld .

nu komt de beamer op zijn plaats met de hdmi kabels en de receiver geeft wel het beeld door maar niet het geluid deze springt vanzelf dan over naar een andere invoer bron [coax of optical ] en dit wil ik niet [ anders weer losse kabeltjes met slecht geluid ] .

En voor de tw 7100 heb ik niet gekozen kwam net 800 euro te kort , en pagina 53 van de epson die hdmi link had ik al uitgeschakeld .

maartenbakker

Golden Member

Begrijp ik correct dat de INGANG van de receiver naar een andere audiobron schakelt als je op de uitgang een niet-audioapparaat (beamer) aansluit?

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 14 december 2019 10:54:57 schreef Jetstream:
Goedendag ,

Hierbij een korte uitleg waar het probleem uit bestaat , ben er al 2 dagen mee bezig en kom er niet uit, dus hier komt ie , ik heb een receiver type HK avr 645 en een beamer de epson tw7000 , nu is het probleem als volgt op de receiver is aangesloten een dvd speler en een tele 2 tv modem met behulp van hdmi kabels en op de receiver zijn er twee poorten hdmi in en 1 hdmi uit en zo staat het ook ingesteld op de receiver video hdmi 1 en audio hdmi 1 als de beamer aangaat dan schakelt de receiver vanzelf voor audio naar een andere audio bron b.v coax of optical en dit is precies wat ik niet wil ,en kan dit dan ook niet zelf veranderen naar hdmi 1 audio bron , in tussentijd even een andere setup gedaan een 4k tv aangesloten en dit werkt wel met de zelfde instelling , ik heb al div zaken uitgeprobeerd ook in het menu van de beamer van alles geprobeerd en ook de settings van de receiver uitgeprobeerd helaas zonder resultaat , vandaar dat ik hier ben en dan maar hopen dat er een techneut is die mij verder kan helpen of uitleggen wat hier nu gebeurt , ps ik heb niet beknibbelt op de hdmi kabels maar echt een goed setje gekocht .

Jetstream .

Ik moet helaas de daartoe benodigde kennis ontberen om je inhoudelijk met je vraagstelling behulpzaam te kunnen zijn, maar ik kan mezelf niet inhouden om je, langs deze, ietwat onpersoonlijke, weg, te laten weten, dat ik, na rijp beraad en overleg met mezelf, tot de eensluidende conclusie ben gekomen dat je, zonder enige twijfel of voorbehoud, de absolute winnaar bent van de hoofdprijs, die bestaat uit eeuwige roem en verder niets, voor het opstellen van de met afstand langste zin, die begint met een hoofdletter en eindigt met een punt, die ik in de afgelopen tien jaar, of daaromtrent, heb mogen lezen en waaraan ik zelf niet kan tippen. :+

Op 14 december 2019 21:44:40 schreef maartenbakker:
Begrijp ik correct dat de INGANG van de receiver naar een andere audiobron schakelt als je op de uitgang een niet-audioapparaat (beamer) aansluit?

Ik denk juist dat de projector wél als audio-apparaat gezien wordt. Die zijn steeds vaker (compleet onzinnig naar mijn mening) van een luidspreker voorzien.

Dan nog lees ik uit de beschrijving inderdaad ook wat jij leest: het is de receiver die van bron wisselt en dat is best wat apart, al blijft CEC, ARC en andere ongein die binnen HDMI-apparatuur toegepast wordt vaak voor verrassingen zorgen.

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.

Op 14 december 2019 11:36:44 schreef help:
Dit lijkt een probleem in de reciever te zijn, mogelijk wordt over de HDMI kabel via het CEC protocol onderling wat informatie uitgewisseld waardoor de reciever in een andere mode springt.

Ja dit denk ik ook , is er hiervoor nog een oplossing op of is het huilen en aanklooien .

Op 14 december 2019 21:47:04 schreef Kilian:
[...]

Ik moet helaas de daartoe benodigde kennis ontberen om je inhoudelijk met je vraagstelling behulpzaam te kunnen zijn, maar ik kan mezelf niet inhouden om je, langs deze, ietwat onpersoonlijke, weg, te laten weten, dat ik, na rijp beraad en overleg met mezelf, tot de eensluidende conclusie ben gekomen dat je, zonder enige twijfel of voorbehoud, de absolute winnaar bent van de hoofdprijs, die bestaat uit eeuwige roem en verder niets, voor het opstellen van de met afstand langste zin, die begint met een hoofdletter en eindigt met een punt, die ik in de afgelopen tien jaar, of daaromtrent, heb mogen lezen en waaraan ik zelf niet kan tippen. :+

En toch met 6 komma's ...niet slecht voor een prijs .

Op 14 december 2019 21:44:40 schreef maartenbakker:
Begrijp ik correct dat de INGANG van de receiver naar een andere audiobron schakelt als je op de uitgang een niet-audioapparaat (beamer) aansluit?

Jip maar met de aangesloten 4k tv blijft deze wel op de audiobron staan die ik opgeef , in dit geval beeld hdmi 1 en geluidbron hdmi 1 .

buckfast_beekeeper

Golden Member

Op 14 december 2019 21:05:27 schreef Jetstream:
[...]

nu komt de beamer op zijn plaats met de hdmi kabels en de receiver geeft wel het beeld door maar niet het geluid deze springt vanzelf dan over naar een andere invoer bron [coax of optical ] en dit wil ik niet [ anders weer losse kabeltjes met slecht geluid ] .
[...]

Sorry maar ik kan noch optical noch coax associëren met slecht geluid. Met optical is er nog het grote voordeel dat er geen aardlus kan ontstaan. Zowel mijn DAB+, RPi met HifiBerry digitaal als CD speler gaan optisch naar mijn Onkyo Integra A-8800 en Infinity RS6003 speakers. Zowel een Bolero van Ravel (London symphony orchestra) als een Pipe medley (Royal Scotch) of een Total eclipse of the heart van een Bonnie Tyler komen daar perfect uit.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.

Op 15 december 2019 00:02:49 schreef buckfast_beekeeper:
[...]

Sorry maar ik kan noch optical noch coax associëren met slecht geluid. Met optical is er nog het grote voordeel dat er geen aardlus kan ontstaan. Zowel mijn DAB+, RPi met HifiBerry digitaal als CD speler gaan optisch naar mijn Onkyo Integra A-8800 en Infinity RS6003 speakers. Zowel een Bolero van Ravel (London symphony orchestra) als een Pipe medley (Royal Scotch) of een Total eclipse of the heart van een Bonnie Tyler komen daar perfect uit.

Als je gaat opzoeken coax en optical kan niet tippen aan de veel grotere bandbreedte die hdmi 2.0 wel aan kan ..of al die sites nemen mij in de maling ?

maartenbakker

Golden Member

8 kanalen 192kHz 24 bits is inderdaad niet mis, maar de bottleneck is meestal de bron of de weergever. Optical klinkt in de praktijk vaak net zo goed of bijna net zo goed.

Hoe dan ook, ik denk dat je probleem in de Herman Karton zit. Heb je de nieuwste firmware? Heb je de klacht al aan de fabrikant voorgelegd? Is er een instelling die te maken heeft met een ARC (audio return channel) waar de HK door in de war raakt misschien? Je zou ook nog kunnen proberen de audio op een andere standaard te zetten, ook weer ergens in de menu's van de HK als het meezit.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
buckfast_beekeeper

Golden Member

Op 15 december 2019 00:47:31 schreef Jetstream:
[...]

Als je gaat opzoeken coax en optical kan niet tippen aan de veel grotere bandbreedte die hdmi 2.0 wel aan kan ..of al die sites nemen mij in de maling ?

Ik ken uiteraard de capaciteiten van uw oren niet. Maar ik heb geen absoluut gehoor. Mijn gehoor komt niet verder dan 20kHz. Waarschijnlijk nog een stuk lager. Al wat er boven zit hoor ik dus niet. Of de bandbreedte dan 44,1kHz is of 200MHz, mijn oren gaan het verschil niet merken. Brom en ruisvrij zijn voor mij veel belangrijkere kenmerken. Ik moet de eerste nog tegenkomen die mij verteld dat er een stukje muziek vervormd werd door het gebruik van een optische verbinding.

Geef je momenteel content weer op PC, radio of TV, wees er maar zeker van dat het al een grote optische weg heeft afgelegd.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.

Op 15 december 2019 01:17:42 schreef maartenbakker:
8 kanalen 192kHz 24 bits is inderdaad niet mis, maar de bottleneck is meestal de bron of de weergever. Optical klinkt in de praktijk vaak net zo goed of bijna net zo goed.

Hoe dan ook, ik denk dat je probleem in de Herman Karton zit. Heb je de nieuwste firmware? Heb je de klacht al aan de fabrikant voorgelegd? Is er een instelling die te maken heeft met een ARC (audio return channel) waar de HK door in de war raakt misschien? Je zou ook nog kunnen proberen de audio op een andere standaard te zetten, ook weer ergens in de menu's van de HK als het meezit.

Ik heb in het menu van de harman karton de audio out al uitgeschakeld en de hdmi link ook en dit is dan ook de enige optie die je kan bereiken .

En de firmware is de laatste die uitgebracht is .

Na 1000 google pagina's gelezen te hebben kwam ik dit tegen een cec killer .

https://www.onlinekabelshop.nl/hdmi-cec-killer

ik ga dit proberen je moet toch wat .

Arco

Special Member

Of de bandbreedte dan 44,1kHz is of 200MHz, mijn oren gaan het verschil niet merken.

Meeste mensen horen zelfs het verschil tussen 44.1kHz audio en MP3 niet. (terwijl de bitrate nog een stuk lager is)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 15 december 2019 09:25:27 schreef buckfast_beekeeper:
[...]

Ik ken uiteraard de capaciteiten van uw oren niet. Maar ik heb geen absoluut gehoor. Mijn gehoor komt niet verder dan 20kHz. Waarschijnlijk nog een stuk lager. Al wat er boven zit hoor ik dus niet. Of de bandbreedte dan 44,1kHz is of 200MHz, mijn oren gaan het verschil niet merken. Brom en ruisvrij zijn voor mij veel belangrijkere kenmerken. Ik moet de eerste nog tegenkomen die mij verteld dat er een stukje muziek vervormd werd door het gebruik van een optische verbinding.

Geef je momenteel content weer op PC, radio of TV, wees er maar zeker van dat het al een grote optische weg heeft afgelegd.

Hierbij nog een stukje uitleg kabel geschiedenis "bandbreedte"

https://www.homecinemamagazine.nl/2015/11/home-cinema-of-soundbar-aans…

Oplossing : Na contact gehad te hebben met de technische dienst van epson was er volgens hun geen oplossing voor dit probleem , ik mij er maar bij neer gelegd .

Op de zoveelste regenachtige dag beetje door het menu van de epson lopen spelen en kwam ik de instelling videobereik tegen en deze stond op automatisch ingesteld .

Ik heb deze veranderd in de optie [ EDID normaal,uitgebreid ] betekenis opgezocht op google , Extended Display Identification Data , en wat denk je opgelost alles werkt nu over de HDMI kabel .

Het geluid over de hdmi kabel vind ik zelf 100x beter dan de optische oplossing , vooral met het gebruik van een tv modem reclames komen hoog door waardoor je steeds met de volume knop moet spelen , en bij het overschakelen naar buitenlandse kanalen springen de ramen er uit , dat is nu niet meer .

In iedergeval het is opgelost .