advies nieuwe universeelmeter

Kruimel

Golden Member

Op 16 december 2019 13:14:17 schreef RAAF12:
Ik zou sowieso voor een Fluke gaan die gaan lang mee, kunnen tegen een stootje. In de industrie is het een standaard meter. Van civiel tot space, van development tot kernreactors, Fluke is de defacto standard. Als amateur met hogere (?) aspiratie's kan je gewoon niet om een Fluke heen :-)

Holy moly, je maakt er nu wel een religie van... Het gaat hier om hobby-gebruik, en dan kan het uitmaken dat die krengen van Fluke minstens 2x zoveel kosten als een fatsoenlijke concurrent. Als je ze niet gebruikt om spijkers mee in de muur te tikken of een baantje te zwemmen blijven die echt ook wel heel. Ik zou alleen aanraden weg te blijven van de wat meer obscure merken als Uni-T of obscuurder, daar varieert de kwaliteit te zeer.

Op 15 december 2019 23:23:53 schreef Shiptronic:
Je betaald niet alleen voor de naam, zie : https://youtu.be/OEoazQ1zuUM?t=348

het een en ander afhankelijk in welke omgeving je werkt, een ieder is het wel eens gebeurt, spanning meten en de meter nog in de Ω-stand

Ik denk dat je de nuance verderop wel moet meenemen om een zinvol perspectief te hebben: https://www.youtube.com/watch?v=OEoazQ1zuUM&feature=youtu.be&t=822. Als je op processen werkt met 750V~ hoef je het over het algemeen niet op een forum te vragen welke multimeter je moet hebben.

RAAF12

Golden Member

Op 16 december 2019 15:18:16 schreef Kruimel:
[...]Holy moly, je maakt er nu wel een religie van...

Hellelulay praise THe Lord :-)

edit: hieronder Fred

Nice Movie!!

fred101

Golden Member

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
Arco

Special Member

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
fred101

Golden Member

Nu in de actie met een dark-leder opberg hoes

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Ik heb niet het hele topic gelezen, maar ik ben al vele jaren tevreden met mijn Benning MM6 (handheld) multimeter, wel pas de meetsnoeren vervangen.

Daarnaast heb ik een tweedehands Philips PM2519 bench multimeter, maar over het algemeen gebruik ik ook op de werkbank vaker de Benning.

Kruimel

Golden Member

Nooit van gehoord, maar de MM6-2 lijkt in features wel een beetje op de Brymen BM235 (MM6 productpagina). Wel het saaiste promotiefilmpje dat ik in jaren gezien heb: https://www.youtube.com/watch?v=hQHoMM4rxyA, maar er lijkt op het eerste gezicht niets mis mee zo. Ik kon zo snel geen referentie aan een testlaboratorium vinden om de CAT rating te bevestigen. Als de aankoopprijs werkelijk €200 is zou ik liever een high-end Brymen kopen (of een mid-range zoals de BM257 en lekker even uit eten voor het wisselgeld).

Ik ben gegaan voor de Brymen BM869s dit leek voor mij de beste meter.
Nog bedank aan allen voor de adviezen en tips.

Gr, Joost

Alles begint met respect.

Hi TO-92,

Als je de Bryman BM869s binnen hebt, zorg er dan voor dat hij als je DC spanningen gaat meten ook alleen op DC staan.

Als de meter zo staat ingesteld dat hij ook naar het AC component kijkt is hij nogal traag.
Dit is natuurlijk niet zo vreemd, AC metingen zijn altijd al trager (uitzonderingen zoals de HP3458A en de moderne Keithly's) daargelaten.
Dan moet het instrument zowel een conversie doen voor AC alsook DC, dat gaat niet snel, vooral niet als het meetinstrument op autorange staat.

Dit geld zowel voor de stroom als spanning metingen, kies via de "select" toes aan de linker kant op het display dan voor het enkel = symbool voor deze bereiken.
Als het goed is onthoud hij deze instellingen :-)

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

Bram bedankt voor de tip.

Gr, Joost

Alles begint met respect.

Slecht nieuws de levertijd van de meter blijft maar opschuiven en Eleshop stuurt daar
geen e-mail over dat wordt alleen op de site gemeld, jammer dit.

Gr, Joost

Alles begint met respect.
RAAF12

Golden Member

Op 24 december 2019 16:28:13 schreef TO-92:
Slecht nieuws de levertijd van de meter blijft maar opschuiven en Eleshop stuurt daar
geen e-mail over dat wordt alleen op de site gemeld, jammer dit.

Gr, Joost

Koop je toch gewoon op de site van de fabrikant? Een zaak die niet snel levert krijgt van mij de zak. Er zijn genoeg anderen die wel snel leveren. Annuleren kan binnen 14 dagen.

Voor levering staat 3 dagen Taiwan > Nederland op de site van Bryman

Als eerste iedereen een gezond en gelukkig 2020 toegewenst.
De meter is afgelopen zaterdag binnen gekomen.
Was wel even schrikken wat een apparaat is dat, is dat echt een handheld meter :)

Mijn oude meter naast de nieuwe, nu uitzoeken wat alles behelst daar ben ik nog wel even zoet mee
denk ik.
@RAAF12
Ik wist dat de meter niet op voorraad was en heb begrip dat tijdens de feestdagen soms wel
eens iets wat langer kan duren maar waar ik me aan stoorde dat er bij vertraging er geen
communicatie was vanuit de shop en dat ik naar de site moest om te kijken of er vertraging was
en wat de nieuwe verwachtte levertijd zou zijn.
Een mailtje vanuit de shop was wel zo prettig geweest en dan had ik me niet zo erg aan gestoord.

Gr, Joost

Alles begint met respect.
Kruimel

Golden Member

Haha, ja, die is vrij fors inderdaad. Let er trouwens op dat je voorzichtig bent met de zekeringen. Die goedkope metertjes hebben soms niet eens zekeringen, maar als je die van die Brymen opblaast ben je rustig €7 kwijt (+verzendkosten etc). Dat merkte ik toen ik ooit eens een tweedehands Gossen Metrawatt kocht met zo een zekering defect. Tja, zo'n fout maak je geen tweede keer...

En jij ook een prachtig 2020 natuurlijk! :)

RAAF12

Golden Member

Vermijdbare fouten zijn bad practice, die leer je wel af bij het ouder worden :-) Daarom vind een goede Fluke meter zo mooi, die gaat luidkeels piepen als het meetsnoer per ongeluk nog in de mA bus zit terwijl de switch op Volts staat.

Kruimel

Golden Member

Die Brymens ook, maar dat wil niet zeggen dat je bijvoorbeeld met de aanloopstroom van een elektromotortje zo een FF type zekering kan smelten. Een aanloopstroom van meer dan 10A gebeurt in een auto bijvoorbeeld vrij makkelijk.

Op 2 januari 2020 00:04:00 schreef RAAF12:
Vermijdbare fouten zijn bad practice, die leer je wel af bij het ouder worden :-)

In dit geval probeer ik de TS te overtuigen het niet te leren door de zekering op te blazen... ;)

Hoi To-92

Ik heb twee weken terug de zelfde meter besteld bij ele shop.
Nog steeds niets gezien?

Ben je al wat veder met ring kern trafo en het printje

Vgr marcel

Op 2 januari 2020 09:29:49 schreef Kruimel:
Die Brymens ook, maar dat wil niet zeggen dat je bijvoorbeeld met de aanloopstroom van een elektromotortje zo een FF type zekering kan smelten. Een aanloopstroom van meer dan 10A gebeurt in een auto bijvoorbeeld vrij makkelijk.[...]In dit geval probeer ik de TS te overtuigen het niet te leren door de zekering op te blazen... ;)

Mijn Dynatek zekering was destijds 18 gulden bij Display Elektronica...

Voor de auto gebruik ik altijd deze setup en verwijder de groene draad pas wanneer ik zeker weet dat de auto/motor in zijn 'ruststand' staat. Ik heb sterk het vermoeden dat alleen de piekstroom van de automatische vergrendeling zo'n zekering al op zou kunnen blazen.

Ik heb de meter nog niet ,maar gezien het formaat en prijs van de gebriukte zekering, zit ik er aan te denken om een adaptor te maken waar en gewone zekering in past.
Lijkt me niet moeilijk om te maken .
Maar ben wel benieuwd wat jullie er van vinden.

Vgr marcel

Henk H.

Golden Member

Ronduit onverstandig!

Die zekeringen zijn zo duur omdat ze grote stromen kunnen onderbreken zonder dat er een vlamboog ontstaat nadat de zekering is gesprongen. De vlamboog geeft een grote steekvlam en bij een flinke fout (lees: een spanningsbron die grote stromen kan leveren gedurende langere tijd) kan de meter ontploffen. Als dat gebeurt met je gezicht dicht bij de meter, of de meter in je hand, is dat natuurlijk nogal vervelend.

Proberen een paar euro te besparen (als het goed is, hoef je die dure zekering zelden tot nooit te vervangen) waarbij je een groot gedeelte van de veiligheid van de meter teniet doet lijkt mij echt verkeerde zuinigheid.

Ik loop er echt niet bij als iemand uit een reclamefolder van veiligheidsmiddelen / persoonlijke bescherming maar dit soort zekeringen vervangen door een zelf gemaakte houder en een simpele 250V glaszekering zou ik zelf nooit doen.

Ik heb inmiddels een zooitje van die zekeringen (het formaat, niet dezelfde supersnelle 'reactietijd') her en der opgeduikeld. Maar ik laat ter bescherming toch gewoon de officiële erinzitten omdat ik ervanuit ga dat ik deze nooit meer opblaas...

Op 1 januari 2020 23:19:35 schreef Kruimel:
Haha, ja, die is vrij fors inderdaad. Let er trouwens op dat je voorzichtig bent met de zekeringen. Die goedkope metertjes hebben soms niet eens zekeringen, maar als je die van die Brymen opblaast ben je rustig €7 kwijt (+verzendkosten etc). Dat merkte ik toen ik ooit eens een tweedehands Gossen Metrawatt kocht met zo een zekering defect. Tja, zo'n fout maak je geen tweede keer...

En jij ook een prachtig 2020 natuurlijk! :)
In dit geval probeer ik de TS te overtuigen het niet te leren door de zekering op te blazen... ;)

Dank je en ik ga mijn best doen om de zekering heel te laten :)

@RAAF12

Vermijdbare fouten zijn bad practice, die leer je wel af bij het ouder worden :-)

Ken je die van de ezel en dezelfde steen :)
Maar ik ga mijn best doen om de zekering heel te laten, ben zo wie zo voorzichtig met dat soort dingen
check het meestal 2 keer voordat ik de meetpennen ergens op druk.

@Marcel,
Krijg jij updates van de shop of moet jij ook op de site kijken voor eventuele gewijzigde levertijden.
Nog niets gedaan met jou spullen, de gezondheid laat het helaas niet toe.

Alles begint met respect.
Kruimel

Golden Member

Op 2 januari 2020 12:45:34 schreef r-p:
Mijn Dynatek zekering was destijds 18 gulden bij Display Elektronica...

Zo te zien heb ik me ook vergist in de prijs, die zekeringen zijn tot €18 bij Eleshop: Multimeter zekeringen.

Op 2 januari 2020 14:24:27 schreef bc108:
Ik heb de meter nog niet ,maar gezien het formaat en prijs van de gebriukte zekering, zit ik er aan te denken om een adaptor te maken waar en gewone zekering in past.
Lijkt me niet moeilijk om te maken .
Maar ben wel benieuwd wat jullie er van vinden.

Voor automotive vind ik dat niet zo een drama, want je krijgt bij 12V toch geen enorme vlamboog en is een glaszekering vaak nog wel genoeg. Het probleem is alleen schijnveiligheid: je moet er zeker van zijn dat iemand anders die het ding oppakt niet denkt dat het een meter is waarmee hij in een installatie kan poeren. In dit soort gevallen kan je er niet van uit gaan dat je altijd de exclusieve gebruiker zal zijn en moet de meter IMHO ondubbelzinnig gemarkeerd zijn.

Sine

Moderator

Op 2 januari 2020 00:04:00 schreef RAAF12:
Vermijdbare fouten zijn bad practice, die leer je wel af bij het ouder worden :-) Daarom vind een goede Fluke meter zo mooi, die gaat luidkeels piepen als het meetsnoer per ongeluk nog in de mA bus zit terwijl de switch op Volts staat.

De killer is meestal vergeten dat je meetsnoer nog in de A of mA bus zit inderdaad.

Het is een goede gewoonte jezelf aan te wennen de stekker niet in die bussen te laten zitten als je met je meting klaar bent.

De meter is uitsluitend bedoeld voor eigen gebruik, grote stromen en hoge spanningen zijn hier nooit aan de orde.
Toch allen bedankt voor de wijze tips
Kan me niet herinneren waneer ik voor het laatst een zekering heb vervangen van mij oude meter.
Eerst maar eens zien hoe lang het goed gaat (áls ik hem heb)

Gr marcel