Alleen blokjes in de terminal!

Beste CO'ers!

Ondanks dat ik dit tientallen keren gedaan heb. Vroeg ik me af wat er nu precies verkeerd is als mijn MCU/MAX232N alleen blokjes geven in de terminal, zie foto.

Normaal loop ik alle example source code opties langs en ben daar wel even druk mee. Nu wil het na uren echter niet lukken om normale texten te krijgen. Misschien een praktisch antwoord van u? Groet Wouter.

Delphi WIN10 / www.freepascal.org AVR Pascal / www.freepascal.org RPI /

Ja. ik gebruik een ATMega328P.

Delphi WIN10 / www.freepascal.org AVR Pascal / www.freepascal.org RPI /

Zo te zien een ATmega 328 met Xtal.

De bedrading rond het kristal is in dat geval erg lang, mogelijk loopt de oscillator op een (te) afwijkende snelheid. Begin liever met de topologie in voorbeelden zoals: https://www.arduino.cc/en/Main/Standalone

De MAX en een echte RS232 interface kan natuurlijk, maar er zijn ook TTL USB interfaces, het scheelt weer net wat gedoe.

KGE

Golden Member

Om interface fouten van je PC naar de MAX232 uit te sluiten kun je de ATMEGA328 er even uithalen en de plaats van de TX en RX pinnen (2 en 3 meen ik) met een draadje doorverbinden.

Vergeet ook niet de massa/gnd door te koppelen met je seriele verbinding naar je PC, geeft ook leuke effecten wanneer je dit vergeet.. (dus drie draden totaal: RX, TX en GND)

Op de PC zou je nu wanneer je wat intoetst op je terminal dit direct terug moeten zien in het terminalscherm.

Volgende stap is dan het terugzetten van de Atmega en evt. de frequentie van je kristal controleren, sommige bootloaders gaan van 16 MHz uit, andere van 8 MHz.

Bij "blokje" denk ik gelijk aan verkeerde baudrate. Wat stuurt de micro uit en waar staat de terminal op ingesteld? Op de foto zie ik geen blokjes trouwens...

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
Arco

Special Member

Terminal hex laten weergeven i.p.v. ascii, dan weet je wat er verstuurd wordt...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com