Aankoop 3D-printer

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Goede raad gevraagd bij het aankopen van een 3d-printer: men raadt me het Chinese merk Creality aan, en dan wel het model "Ender5" eerder dan de Ender3, wegens mechanisch stabieler. Is dit inderdaad goede raad? Alternatieven in dezelfde prijsklasse (pakweg 300 €)?

Ook: waar te kopen? Hij staat gewoon bij Ali, met verzending uit Duitsland; en er is ook webshop in Almere met zeer gelijkaardige prijzen. Maar ik zou liefst in een "fysieke" winkel kopen, en wat dichter bij huis, zeg maar ergens tussen Antwerpen-Gent-Leuven.

(NB ik weet wel dat dit soort vraag eerder op tweakers hoort, maar heb daar niet zo'n goede ervaringen mee)

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Ik heb al weer een tijdje een Velleman Vertex printer. Werkt goed. Een nieuw model is de Vertex Delta. Lijkt me een interessante optie als je lokaal in een winkel wilt kopen. Alleen prizen verschillen nogal: Eur 330-650

[Bericht gewijzigd door markce op zondag 15 december 2019 16:13:23 (11%)

Dat is een groot build volume. Hij oogt wat slap, maar of dat last geeft hangt ook van de toepassing af.
Heeft u ervaring met 3d printen en een geschikte (geen tocht, veiligheid, geluid) ruimte om hem dag en nacht te laten draaien ?

Ik heb zelf een RepRapPro Huxley bouwpakket en ben nog steeds tevreden over de resultaten. Mocht ik iets nieuws kopen dan zou dat weer een klein, snel, stijf printertje zijn. Ik laat hem liever niet draaien als ik niet thuis ben of slaap, dus iets voor prints > 12 uur heeft weinig zin. Ik print vooral zelf ontworpen mechanische frutsels voor bij elektronica.

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

@Aart: dus een zo grote printer is enkel nuttig voor klussen die lang duren, en moet dus in een overeenkomstige ruimte staan, begrijp ik dat goed? Waarom is veiligheid / tocht / geluid kritischer voor langdurige jobs?

De stevigheid/stijfheid was overigens het voornaamste argument om de Ender5 te verkiezen boven de Ender3. En de expertise is nog op te bouwen, maar goede bronnen/leraars zijn beschikbaar.

@markce: het aanbod van Velleman gaan we eens bekijken.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
Arco

Special Member

Ik heb een Anet A6, werkt prima... https://www.banggood.com/Anet-A6-3D-Printer-DIY-Kit-1_75mm-0_4mm-Suppo…
Enige wat ik eraan heb veranderd is een betere fan en lineaire lagers (minder geluid en soepelere loop, totaal iets van €15 ), maar 't hoeft niet.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Ik ben zelf in het bezit van een tevo tarantula en die komt aardig dichtbij in de buurt van de Ender 3. Het nadeel van deze machine is dat is stabieler moet zijn, omdat dit invloed op het geprinte model heeft. De Ender 5 heeft als frame een kubus wat zorgt dat dit veel steviger is. Ook kwam ik vaak tegen dat mensen de Ender aanbevolen.

De 3D printer heb ik zelf via Aliexpress besteld. Er kwamen toen wel invoer kosten bij. Als ik het toen uit Nederland of uit Duitsland kon bestellen voor een ongeveer zelfde prijs dan had ik dat zeker gedaan.

Ik heb even op het internet gekeken en kwam deze winkel bij Antwerpen tegen. https://www.3d-i.be/
Misschien dat ze daar die printer ook wel hebben of eventueel een andere goede hebben.

Ik heb hier een Creality Ender 5 staan.

Gewoon in NL gekocht, als je in NL wilt kopen raad ik reprapworld aan.
Ik kocht die van mij ergens anders maar kreeg daar heel slechte service.

Ik heb die van mij ondertussen al aangepast met diverse upgrades, die meestal niet veel kosten, alleen de controller is nu een Duet en die kost wel wat meer maar is dat ook zeker waard.

Ik heb sinds een half jaar een Prusa I3 MK3, en die bevalt prima. Is mijn eerste printer, zelf in elkaar gezet (3 avonden hobbyen) en inmiddels de eerste 200 uur ermee geprint onder enig probleem. En dan ook echt zonder één probleem, 0 mislukte prints. Wat met name heel handig is, is het flexibele bed, even buigen en de print komt los. Hoef ook niet te klooien met tape, spray of wat dan ook om te zorgen dat de eerste laag goed hecht.

Arco

Special Member

Of iets loskomt hangt meer af van bijkomende zaken als:
- omgevingstemperatuur, moet constant en niet te laag.
- type filament. vooral PLA e.d. krimpen snel en trekken dan ook los.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Of iets loskomt hangt meer af van bijkomende zaken als:
- omgevingstemperatuur, moet constant en niet te laag.
- type filament. vooral PLA e.d. krimpen snel en trekken dan ook los.

Het is in mijn 'hok' ongeveer 16 graden, niet zo heel warm maar wel constant. Print met PLA en PETG. Als ik met PLA print bed schoonmaken met IPA, als ik PETG gebruik schoonmaken met Glassex.

De automatische bed levelling zal denk ik ook en hoop schelen.

Anoniem

Op 15 december 2019 18:44:12 schreef Dantos:
[...]

Het is in mijn 'hok' ongeveer 16 graden, niet zo heel warm maar wel constant. Print met PLA en PETG. Als ik met PLA print bed schoonmaken met IPA, als ik PETG gebruik schoonmaken met Glassex.

De automatische bed levelling zal denk ik ook en hoop schelen.

Eensch met Dantos. Ik heb zelf een Prusa Mk3/3 (met MMU2S). Het belangrijkste is goed schoonmaken en een goede kalibratie van de 1e laag.
PLA en PETG printen dan zonder problemen, ABS/ASA heb je wel een enclosure nodig om het warpen (loskomen) tegen te gaan. Heb hiervoor zelf een geventileerde enclosure voor gemaakt.
De buigzame bed maakt het loshalen van de print een fluitje van een cent.

Voorheen een Mendel gehad. Printen op glas en Kapton tape. Drama om dit los te halen. Prusa is wel stuk duurder, maar geeft ook probleemloos printen.
Let wel.... 3D printen blijft altijd onderhoud vergen aan de printen.

Just my 2 cts

Arco

Special Member

Als printerbehuizing worden vaak IKEA Lack tafeltjes gebruikt (nog geen 6 euro per stuk)
Als je er 2 op elkaar zet en er ruitjes in maakt heb je een mooi kastje. (constante temperatuur zonder tocht, en dempt geluid)

https://i.imgur.com/M8bqFCcl.jpg

[Bericht gewijzigd door Arco op zondag 19 april 2020 19:55:01 (16%)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Hehe, al veel leerrijks gelezen, maar die laatste tip is helemaal prachtig! Dank!

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Als je een Ender 5 koopt dan kan je heel makkelijk plaatjes hout of kunststof in de profielen schuiven. Ik heb er plaatjes mdf in geschoven die zijn goedkoop en makkelijk te bewerken. Ik heb de bodem, de achterkant en de zijkanten dicht gemaakt. De voorkant wil ik nog voorzien van een transparant deurtje.

Vorig jaar een 3d printer gekocht, twee keer mee geprint en mijn goesting was over...Wat ik er mee wilde maken (kleine holle bolletjes voor visdobbers) zou er nooit mee werken. Het blijft ergens knagen, onlangs lid geworden van facebook groep 3D printing uk. Ongeloofelijk wat ze daar printen, stukken die 48 uur duren. Ender 3 komt daar veel voorbij.
Was nu ook een resin printer aan het overwegen maar als ik dit zie: https://l.facebook.com/l.php?u=https%3A%2F%2Fwww.inov3d.net%2Fresin-sa… en ik heb een zoontje van 4 in huis.

[Bericht gewijzigd door kombucha op maandag 16 december 2019 09:35:14 (40%)

Ik heb sind kort een Ender 5 staan. Gekocht op Ali, voor iets van 230 Euries. Was een beetje een inpuls aankoop, want ik was eigenlijk opzoek naar een (kleine)draaibank om kleine onderdelen te maken voor een lampproject.

Ik ben echter superblij met de Ender 5. De prijs kwaliteit is gewoon goed. Na het in elkaar zetten (<2 uurjes werk), kan je meteen leuke dingen printen (is niet het eerste ding wat ik geprint heb...):

Dit is een M5 bout met een 2mm gat door het midden, hoogte is ~15mm.

Ik heb geen foto van de bij passende moer, maar die past perfect.

Ik heb dit getekend met Fusion 360. Ik moest het schroefdraad wel een beetje aanpassen in Fusion 360 om de toleranties wat groter te maken, maar het resultaat mag er zijn! De bout en moer passen perfect.

buckfast_beekeeper

Golden Member

Op 16 december 2019 09:30:28 schreef kombucha:
Vorig jaar een 3d printer gekocht, twee keer mee geprint en mijn goesting was over...Wat ik er mee wilde maken (kleine holle bolletjes voor visdobbers) zou er nooit mee werken. Het blijft ergens knagen, onlangs lid geworden van facebook groep 3D printing uk. Ongeloofelijk wat ze daar printen, stukken die 48 uur duren. Ender 3 komt daar veel voorbij.
Was nu ook een resin printer aan het overwegen maar als ik dit zie: https://l.facebook.com/l.php?u=https%3A%2F%2Fwww.inov3d.net%2Fresin-sa… en ik heb een zoontje van 4 in huis.

0 risico bestaat gewoon niet. Hoewel ik je wel begrijp. Ik ben nu een CO2 laser aan het maken. Ook niet zonder gevaar. Er zal 1 sleutel van zijn en die zal ik aan mijn autosleutels hangen. Is de auto weg? Dan ben ik ook niet aanwezig.

Zorgen dat je het apparaat niet onbeheerd achterlaat. Tenzij in een afgesloten ruimte. De chemische zaken horen in de daarvoor geschikte fles opgeborgen te worden. Desnoods in een voor chemische middelen goedgekeurde kast.

Onderdelen op maat, laat ik maken bij Batchforce.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
Arco

Special Member

Na wat oefenen kun je er leuke en complexe dingen mee maken... ;)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
bprosman

Golden Member

Op aanraden van een kennis heb ik de Prima Creator gekocht en bevalt me prima. De enige aanpassing die ik er aan gemaakt heb is de filament spoel die ik op een lager gezet heb. Ik print voornamelijk met PETG.
Ding heeft een verwarmd bed.

Door de lage pond kon ik m vrij goedkoop via Amazon in NL krijgen (5 GBP verzendkosten).

Apparaat is vrij robuust doordat het een metalen behuizing is.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
Lambiek

Special Member

Op 16 december 2019 12:10:40 schreef bprosman:
De enige aanpassing die ik er aan gemaakt heb is de filament spoel die ik op een lager gezet heb.

Wat je al niet kunt doen met een paar poten "van Ikea" voor een krukje. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
bprosman

Golden Member

Wat je al niet kunt doen met een paar poten "van Ikea" voor een krukje.

Bijna goed :+ Tafelpootjes van Praxis :+

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Ik heb een Zortrax M200.
ik wilde bij aankoop me geen dagen moeten bezighouden met kalibreren en andere prutswerkjes.

Een vriend van me had dezelfde en ben verder gegaan op zijn ervaring.
Werkelijk uitpakken, het platform kalibreren en beginnen printen.

Mijn gouden tip voor de aankoop van een printer: leer met ontwerpsoftware werken.
Hoeveel mensen zijn er al niet die zo een ding in huis haalden en plots tot de conclusie komen dat je er echt wel zelf werk in moet steken om iets te maken.
Je kan moeilijk Thingiverse blijven afdrukken.

Ik ben zeer tevreden over mijn Zortrax en als designsoftware gebruik ik Fusion 360.

heb zelf ook een half jaar een Ender5 staan. zeer leuke eerste machine

het kubus frame is idd heel stabiel, eventueel met platen aan de zijkant helemaal onbewegelijks te maken

het grote nadeel van deze machine vond ik dat het bed maar aan 1 kant vastzat, als je "dichtbij" werkt dan is de overhang enorm, en een klein klontje plastic laat het bed stuiteren, waardoor een heel klein extrusie foutje zich naar boven blijft verplaatsen door heel je print heen

op thingiverse staat een " dual Z " en dat was een prima update voor een paar tientjes

ook stond de stappenmotor van de extruder niet goed afgesteld, moest hem naar 106% opvoeren totdat hij de juiste hoeveelheid gaf

dat volg ik hier ook nog even.
ben ook aan het kijken om er eentje aan te schaffen, bedoeling is om oldtimer auto/brommer onderdelen beugeltjes te maken die niet meer gemaakt worden. bv geleiders van dakramen, plastic knopjes en afdekplaatsjes....

tekenen met 3D programmas wel al ervaring mee (dacht blender?) maar dat is al even geleden

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken