Aankoop 3D-printer

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Het bed callibreren (met een dubbelgevouwen A4'tje of voelermaatje) er tussen is eigenlijk het eerste wat je doet.

Dankje, zoiets vermoedde ik al. Maar daarover zweeg het boekje dus - of anders heb ik eroverheen gelezen, wat ik zeker niet kan uitsluiten.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
bprosman

Golden Member

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
buckfast_beekeeper

Golden Member

Op 24 januari 2020 11:39:30 schreef big_fat_mama:
Wel, hier ben ik dan met een verslagje. De Ender 5 is tot hier geraakt, hij is opgebouwd, en hij heeft gedraaid.

* levering door 123-3d.nl: correcte administratieve opvolging, inclusief btw-vrije factuur naar BE. Hun besteldienst postnl slaagde er echter niet in mijn thuisadres te vinden, en vond er dan niet beter op dan het pakket terug naar Almere te sturen. Dat in schril contrast tot DHL, DPD et al., die dan gewoonlijk verwijzen naar een afhaalpunt in de buurt. Minpuntje voor 123-3d: het pakket werd dinsdag bij hen teruggeleverd, maar vrijdag had ik nog altijd niets van hen gehoord. Ik heb dan zelf contact genomen, en een tweede poging, met levering op mijn kantooradres, is erg vlot verlopen.

* sympatiek: 123-3d had enige merchandising toegevoegd, balpen, spel kaarten...

* wat geleverd werd: goed verpakt, erg volledig, kon niet beter; een beetje op zijn ikea's zitten er inbussleuteljes bij, en een schroevendraaiertje, en kabelbandjes (die ik nog niet gebruikt heb), echt alles wat er zou kunnen nodig zijn. Ook een stevige spoel wit filament zit erbij.

* assemblage: omschrijf ik graag als "ikea voor gevorderden" :) Mits men nauwkeurig de tekeningen opvolgt loopt het rimpelloos. Erg fraai vond ik dat de in te steken kabels aan beide kanten dezelfde kleuren hadden; nog fraaier ware het als er voor elke verbinding een verschillend type stekker werd gebruikt zodat verwisselingen onmogelijk worden. Alleen de "T-nuts" waarmee enkele accessoires aan de opstaande profielen worden geschroefd vond ik lastig, ik heb er die profielen tijdelijk terug uitgehaald om de accessoires te monteren. Dat kan er goed aan liggen dat ik die dingen eigenlijk voor het eerst onder handen kreeg, er zal allicht een trucje voor zijn.

* eerste run: hier was ik een beetje verloren. Ik had het ding netjes opgebouwd, filament ingevoerd volgens handleiding, maar wat moest ik nu? Er was een mini-SD meegeleverd, inclusief usb-adapter; daarop eens rondkijkende vond ik een paar voorbeeldbestanden (hond, kat, varken) en tot mijn verbazing kon ik die zondermeer beginnen uitvoeren. Wel liep het printen van het varken mis doordat de spuitkop in het werkstuk bleef steken, dat zou best wel een kwestie van calibratie kunnen zijn; dat ga ik nu eens rustig bekijken.

Voorlopige conclusie: ik ben tevreden met de aankoop, er waren enige strubbelingen maar niets onoverkomelijks. Het apparaat maakt zeker een stevige degelijke indruk.

PS @Arco: terwijl ik dan toch in de ikea-sfeer zat heb ik ook maar een koppel van die lack-tafeltjes aangeschaft. Netjes bruikbaar inderdaad, en voor de prijs hoeft men ze niet te laten. Goede tip!

Blijkbaar een probleem waar post NL vaker tegenaan loopt. Niet verkeerd begrijpen, bij u kan ik daar nog iets bij voorstellen, bij een straatnaam die uniek blijkt te zijn in heel de EU kan ik dat minder voorstellen. Toch lukte post NL er niet in een stel luidspreker foams in 1 keer tot bij mij te krijgen. Die gingen ook terug naar NL.

T-nuts gebruik ik liefst dit type. Uiteraard even de juiste maat zoeken en leveringsvoorwaarden. Uiteraard ook leverbaar in onze contreien als het wat dringender is. Dit type krijg je er altijd in en terug uit.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.

De lol van die dingen is dat je ze overal in het slot kan droppen, en terwijl je ze vastdraait in 99% van de gevallen zet ie zichzelf dwars alvorens dat je kracht gaat zetten: er zijn tactisch wat hoekjes afgerond waardoor dat gebeurt.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Na lange stilte neem ik de verteldraad terug op. De printer was dus aangekomen, en gemonteerd, en leek wel te kunnen werken. Alleen had ik in mijn ongeduld het kalibreren (of was het calibreren, heer @FET :) ? ) overgeslagen, en de eerste poging tot printen was misgelopen en daar heb ik het toen bij gelaten.

Vandaag maakte ik er maar eens mijn werk van, met flink wat ergernis en gesukkel is het uiteindelijk gelukt. Bleek dat het filament helemaal was vastgelopen in de geleider van de aanvoerstepper naar de spuitkop. Om dat deftig los te maken was er een steeksleuteltje van 6,0 mm nodig geweest, dat bezit ik echter niet dus - horror horribilis - met de tang losgemaakt, althans aan de stappenmotor; voor de spuitkop kon een dopje van 6,0 dienen, zo rijk ben ik nog wel.

De aanvoerleiding leegmaken lukte nog wel, met een fikse snok met de tang. Aan de steppermotor was alles vrij, dat viel al mee. Om de spuitkop proper te krijgen was het nodig hem - via het menu - op temperatuur te brengen, en dan de rommel die erin zat er doorheen te duwen met vers filament.

Lastigste was nog om, als eenmaal alles netjes was, het filament terug ingevoerd te krijgen; uiteindelijk heb ik, met flink wat vloeken en sakkeren, het hele aanvoermechanisme gedemonteerd, filament ingevoerd, en dan het aandrukwiel er terug tegenaan gemonteerd. Voor een machine van deze prijs had dat toch wel iets vlotter mogen gaan, vond ik.

En toen stond het klaar, en ik heb vanaf het meegeleverde SD'tje het hondje geprint, probleemloos.

Nog veel vragen en bedenkingen, die post ik nog wel, maar het ding werkt en draait, een mooie afronding van het weekeinde.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

ik heb vorige week de mijne ook gekocht.

was aan het twijfelen tussen ender 3, ender3 pro, ender5, anet A6 en A8
https://reprapworld.nl/products/compare&c_products_0=2494&c_pr…
uiteindelijk toch de ender 3 basismodel genomen.

bij de 2 anets stond er boog N terwijl al de rest Y has. wat het is weet ik niet, heb het toch maar genomen :-)

de Anet A6 was ook al afgevallen omdat die geen ABS kan printen, en aangezien ik waarschijlijk auto onderdelen ga maken, lijkt met dat wel een must voor de toekomst.

ik verwacht de mijne dus morgen of dinsdag geleverd :-).

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
Arco

Special Member

de Anet A6 was ook al afgevallen omdat die geen ABS kan printen

Wat een onzin! (ik print er niks anders mee... ;) )
Staat ook in de specs. (ik zou niet weten waarom ABS niet zou kunnen...)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Shiptronic

Overleden

Boog
×
Bowden printers feed filament through a tube as opposed to Direct Drive systems. This adds important advantages (faster printing) and disadvantages (higher filament retraction settings). You can find more information on Direct Drive and Bowden systems, Click here

Bron : https://reprapworld.nl/products/3d_printers/zelfbouw_printer_kits/crea… , tabbald specs , op de rode I drukken.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Op 19 april 2020 21:08:05 schreef Arco:
[...]
Wat een onzin! (ik print er niks anders mee... ;) )
Staat ook in de specs. (ik zou niet weten waarom ABS niet zou kunnen...)

klik op de link dat ik hierboven heb gepost, daar staat bij de anet A6:

code:

Filament typen   PLA,PETG

ik volg ook maar de informatie die de webshops weergeven.
de andere 4 hebben Filament typen PLA, ABS ,PETG staan

Op 19 april 2020 21:14:27 schreef Shiptronic:
[...]

Bron : https://reprapworld.nl/products/3d_printers/zelfbouw_printer_kits/crea… , tabbald specs , op de rode I drukken.

ik ben dus niet verder gegaan dan die vergelijk pagina. hadden ze daar toch evengoed die rode I kunnen zetten

allé, de eerste les is dus al geleerd, vertrouw nooit zomaar die websites.
bij de beschrijving van de A6 staat:
1. Verschillende 3D print filamenten worden ondersteund: PLA, ABS, Hout-Polymeer, Nylon, flexibele PLA and PVA

en bij specificaties:
Filament typen PLA,PETG

[Bericht gewijzigd door fcapri op zondag 19 april 2020 21:22:42 (14%)

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
Arco

Special Member

Altijd de specs sheet van iets bekijken, webbeschrijvingen kloppen zelden tot nooit... ;)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

[ beginnersvraag ]
Wat is het verschil tussen ABS en PLA, en wanneer of waarvoor gebruikt men wat? ABS ken ik min of meer, daarvan maken ze vormstukken voor auto's en zo. Maar PLA?

Overigens, uit het "handboek" van de Ender 5 - een pdf van ocharme 20 blz. -

Before using experimental or exotic filaments, we suggest using standard filaments such as ABS or PLA to calibrate and test the machine.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
Arco

Special Member

PLA is een bioplastic: makkelijker te verwerken, maar niet 'watervast' ('t lost langzaam op in water). Dus alleen in droge omgevingen gebruiken.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

pla begint ook al zacht te worden op 65°.

had hier ergens een mooie fiche van iemand gekregern
https://3dprinting-blog.com/wp-content/uploads/2018/02/filament-properties-table.jpg?fbclid=IwAR1iljHu9atR3Nd_sUasfJVwikC7b9oCyW6xcGKxrIEtRKdfhutMQqhBoJg

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
mel

Golden Member

Bij professionele extruders gebruiken ze ,om op te starten, materiaal wat een heel laag smeltpunt heeft.Dat heet "purgen" , misschien ook een tip voor een 3-d printer?
Dan is het ook makkelijker schoon te maken..

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

PLA kan zonder verwarmd bed, ABS niet. Alle printers kunnen dus PLA printen.

bprosman

Golden Member

Lastigste was nog om, als eenmaal alles netjes was, het filament terug ingevoerd te krijgen

Filament schuin afknippen wil nog wel eens helpen.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Zelf heb ik al een beste tijd een 3d printer 2 a 3 jaar. Dit is de CR-10 van creality, de voorloper van de ender. Hier print ik al een paar jaar prima onderdelen mee uit. Heb hem wel een upgrade met een BL-touch module gegeven. Dit doet de bed leveling oplossen. Dan hoef je niet meer met een papiertje te modderen en is de eerste laag altijd de juiste hoogte. Ook kan de printer compenseren als het bed iets wat schuin staat. Het was even modderen om dit werkend te krijgen, maar ik wil nu absoluut niet meer terug. Nu krijg ik telkens een juiste eerste laag zonder te moeten kloten met een papiertje is echt goud!

Verder print ik alles in PETG, hier heb ik in het begin specifiek voor gekozen. Aangezien je de slicer instellingen moet tunen per type filament waar ik geen zin in had. PETG is iets moeilijker te printen dan PLA maar heeft wel een aantal fysieke voordelen. Het kan beter tegen warmte, vervormd niet in de zon en is food-safe. Ook laat het geen geur of giftige dampen vrij bij het printen.

Nog een tip, koop zoon bus met haarlak. (https://www.123-3d.nl/123-3D-3DLAC-hechtspray-400-ml-i946-t7626.html
) Dit zorgt ervoor dat de printjes goed hechten op het bed. Zoon bus gaat een behoorlijke tijd mee en het voorkomt dat je print los komt van het bed. Dit is erg vervelend zeker als de print lang duurt. Daarnaast gaat de printer in het luchtledige printen en wordt het een grote bende en smelt er een hoop plastic rondom de hotend.

Mijn ervaring is wel dat zoon printer meer een hobby op zichzelf is. Het heeft wel wat tuning nodig en werkt misschien niet altijd de eerste keer. Maar ook dit ligt weer aan de keuze van de printer en wat je zelf wilt bereiken. Ook het tekenen van de 3d modellen heeft een leercurve. Niet alle vormen kunnen zomaar worden geprint.

Oja, Als je over gaat naar een ander type plastic met hogere temperaturen let dan even op!
Sommige printers gebruiken een PTFE buisje in het hotend. Deze kan smelten of zacht worden bij hogere temperaturen. Check dit dus even voordat je zomaar de temperatuur omhoog gooit.

Een groot voordeel van de creality printers is dat ze zeer populair zijn. Hierdoor is er veel informatie op het internet te vinden. Ook worden veel problemen netjes uitgelegd ik raad je aan om eerst op het internet te zoeken als er iets aan de hand is. Dit kan verdere schade voorkomen!

PE2BAS
Arco

Special Member

ABS juice is net zo goed als hechtmiddel en veel goedkoper/zelf te maken...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Je bedoelt kruimels/zaagsel/krullen van ABS, opgelost in acetone? Dat kende ik dan weer wel, ooit opgesnord om m'n zoon z'n brommer te herstellen nadat een beenkap gebarsten/gescheurd was bij een valpartij.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
Arco

Special Member

Je bedoelt kruimels/zaagsel/krullen van ABS, opgelost in acetone?

Ja,

Je kunt er overblijfsels en 'misbaksels' voor gebruiken, of stukjes filament. Hecht uitstekend aan een glasplaat...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Ik denk dat die haarspray wel iets anders is, het lost namelijk op in water. Ik vermoed dat dit hetzelfde is als die schuimpjes die gebruikt worden om pakketjes mee op te vullen. Op internet zie ik ook veel over een magnetisch oppervlak. Dit lijkt me ook wel wat, alleen ik vraag me af hoe het is opgewassen tegen de temperatuur van het heat bed. Wellicht een leuke upgrade voor de toekomst.

PE2BAS

Op 20 april 2020 12:22:33 schreef Arco:
ABS juice is net zo goed als hechtmiddel en veel goedkoper/zelf te maken...

Hoe doe je dat ?

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Lezen is een kunst, voor sommigen. Slechts luttele regels hoger:

kruimels/zaagsel/krullen van ABS, opgelost in acetone

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Tja, dat lezen is het probleem niet, maar de uitvoering. Pak je een bakje met wat "kruimels" en overgiet je die met aceton ? Dat vervliegt in een mum van tijd.En hoe breng je die aan op het bed, koud of verwarmt ? De eerste keer is het moeilijkst toch. Als je het weet is het een "piece of cake".

Arco

Special Member

Pak je een bakje met wat "kruimels" en overgiet je die met aceton

Precies!... ;)

Dat vervliegt in een mum van tijd.

Ja, je moet het potje dan ook wel dicht doen. (als je IPA open laat staan vervliegt 't ook.)
Glasplaat schoonmaken met wat IPA en dan de ABS juice er op smeren (koud) met een kwastje...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com