Sharp R-937 combi oven primaire zekering 8A transfo springt

De zekering 8A van de magnetron springt geregeld. De oven verwarming en bediening werken dan nog wel maar de magnetron niet meer.
Ik heb de service manual op het internet gevonden en alles doorgemeten volgens de service manual, alles lijkt ok.
Zekering dan maar vervangen, gevolg: automaat 16A van het huisnet knalde uit. Ander stopcontact geprobeerd, magnetron warmt nu wel en alles werkt..... De volgende dag, nieuwe test, zekering 8A terug defect.
Bij een ander topic op deze site las ik dat er in de doorvoer van de HS naar de buis er wel massasluiting/doorslag kan voorkomen (ingebouwde condensatoren?). Met de Ohmmeter meet ik geen massasluiting maar die meter werkt dan ook maar met een 9V batterij.
Wie weet raad, want die magnetron buis is duur spel.

peter

Je zult moeten meten en zoeken tot je de kapotte vind.
Eerst condensator ontladen voor veiligheid want hier staat soms nog even spanning op nadat de stekker uit is (2kv).

Magnetronbuis tussen beide klemmen 0-1ohm/ Tussen klem x aarding oneindige weerstand. Condensator moet +- 1µF meten. Diode moet oneindig weerstand langs een richting/ heel hoge weerstand andere richting uitmeten.
Deurschakelaars best ook nazien, die kunnen ook zekering doen springen.
Dit die tips ben je nogaltijd niet 100% zeker maar vaak is het toch zo al te meten.
Uitmeten met multimeter, uitmeten met telkens component loskoppelen van andere dingen, uitmeten met condensator eerst te ontladen uit veiligheid.