Op 17 december 2019 16:31:58 schreef wilfredo:
Het lijkt nu te funktioneren, dank aan allen.
Echter snap ik niet hoe het werkt. Kan iemand de werking in Jip en Janneke taal uitleggen van elk komponent?
Het is mooi dat het werkt.
De werking is ongeveer als volgt:
We nemen aan dat er geen locomotief op middelste sectie aanwezig is en dat de condensatoren van je schakeling niet geladen zijn.
We nemen ook aan dat potentiometer P2 in het midden staat en dat P1 op 100kΩ staat.
Nu komt de locomotief op de middelste sectie.
De condensatoren C1 en C2 worden nu opgeladen via de locomotief.
Transistor T1 en transistor T2 worden opengestuurd.
De stroom door condensator C2 wordt eerlijk gedeeld. De helft loopt via T1 naar de min en de andere helft loopt via T2 en T3 naar de min. T3 wordt opengestuurd en de locomotief krijgt de volle spanning aangeboden.
De condensator C2 wordt opgeladen en daardoor blijft er steeds minder spanning voor de locomotief over. De locomotief gaat steeds langzamer rijden. Als de condensator C2 helemaal opgeladen is is er helemaal geen spanning meer voor de locomotief en deze komt tot stilstand. De capaciteit van C2 is veel kleiner dan de capaciteit van C1. Het duurt dus veel langer dat C1 opgeladen is. Transistor T1 blijft dus veel langer geleiden dan transistor T2 (en transistor T3). Op enig moment gaat transistor T1 langzaam over van geleiden naar sperren. Dit is op het moment dat C1 vrijwel geheel opgeladen is. Als transistor T1 spert, dan gaat er een stroom lopen via R2 naar P2 en door P2 naar de basis van T2 en T3. De transistoren T2 en T3 worden weer opengestuurd en de locomotief gaat weer rijden. Door de condensator C2 loopt de spanning op de basis van T2 langzaam op en de locomotief zal daardoor langzaam optrekken.
T4 met R3 en R4 verzorgen de kortsluitbeveiliging.
T4 meet de spanning over R3. Als deze spanning hoger wil worden dan 0,6V dan wordt T4 opengestuurd en T4 trekt dan de basisspanning van T2 naar beneden. De maximale stroom door T3 is dus 0,6V/0,22Ω = 2,7A
Op 17 december 2019 18:14:15 schreef wilfredo:
...
Wat is, of zou een reden hiervoor kunnen zijn?
Hoogst waarschijnlijk is de schakeling ontworpen voor een hogere spanning dan jouw gewenste spanning. Ik weet niet hoe soepel je trein optrekt als je de transformator van lage spanning naar hoge spanning opregelt. Blijft de trein lang stilstaan en begint hij plotseling te rijden, dan kan deze regelaar het op dat punt niet verbeteren. Deze regelaar heeft ook een dood stuk spanningsgebied. Dit gebied wordt gevormd door de minimum doorlaatspanning van de diodebrug en de basis-emittorspanningen van de transistoren T2 en T3.
Bij elkaar opgeteld is dit 5x0,6V = 3V
Bij lage spanning (= lage snelheid) ga je dat wel merken.
Ik heb geen oplossing om deze schakeling te verbeteren.
Je zou kunnen proberen om C3 te vergroten naar 1000µF en kijken of het beter werkt.