Keurder worden Duitsland

mel

Golden Member

Een periodieke keuring van elektrische installaties kan voordelen hebben.
Zo kan je gewoon visueel inspectie doen of alles nog vast zit,niet zelden hangen wcd of schakelaars aan snoertjes te bungelen.
Verder kan men zien of er niet onoordeelkundig is "bijgeprutst".
In industrieele installaties kan met thermografie gekeken worden of er niet iets op het punt staat om uit te fikken, kortom , er zijn voordelen genoeg.
In Nederland is geen keuring voor eerste aanleg verplicht, maar dit kan natuurlijk per land verschillen.
@ GJ_ : bij RWS was het zelfs toen verplicht om halogeenvrije kabel te gebruiken..

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
GJ_

Moderator

Thermografisch onderzoek is in 9 van de 10 gevallen echt pure nonsense. De meeste "gecertificeerde thermografen" weten van toeten noch blazen.
Ik gebruik zelf veel IR camera's maar voor keuringen slaat het nergens op.

EricP

mét CE

De meeste "gecertificeerde thermografen"

Daarmee voldoen ze dus aan de verwachting: gecertificeerd is een ander woord voor disfuctioneel of incapabel.

weten van toeten noch blazen.

Met die kreet moet je in Duitsland toch een beetje oppassen. :+

@mel: in theorie klinkt het allemaal leuk. Ik zit doorgaans aan de andere kant. In de praktijk is een keuring doorgaans gez**k in de marge en de dingen waarvan je denkt... 'Hmz... Daar moeten we wat mee' wordt doorgaans bij een keuring gemist. Slechts hoogst zelden dat een keurmeester wat vindt waarvan ik denk 'oops'. Inderdaad, het gebeurt soms...

Met mijn gebrekkig Duits toch maar een paar mails verstuurt naar een informatie punt van de EU en naar hwk-hildesheim

Ik zal wel terugkoppelen wat ik teruggekoppeld krijg :)

buckfast_beekeeper

Golden Member

Op 17 december 2019 08:50:03 schreef EricP:
Nog een keer offtopic: :)
Geen idee wat een ARAB is. Vast iets uit Belgie.
Je hebt het over zouttabletten. Dat is een werkvest - zoals ik al vermoedde, geen reddingsvest.
Gecertificeerd is een synoniem voor 'disfuctioneel' of 'incapabel' - doorgaans gaat dat op. Ik ken die ARAB van jou niet, overwegend moet een keurder hier 'deskundig' zijn. En dan zit je gelijk in een grijs gebied.
Wel leuk dat je zegt dat het de gebruiker z'n eigen verantwoordelijkheid is om er zorgvuldig mee om te gaan. Bij elk probleem langer dan een week na de 'keuring', zal je moeten gaan aantonen dat dat gebrek er ook bij de keuring al was - en dat daar dus overheen gekeken is. Succes. Ofwel: je hebt een zinloos stuk papier waar je een hoop geld voor betaalt.
Ik neem aan dat je die weegschaal niet hoeft te ijken, alleen te calibreren. Dat maakt het leven een stuk simpeler...

Voor wat betreft die keuringen van auto en sleurhut: leuk. 40 jaar geleden deed men daar niet aan. Toen reed het ook. Ik weet niet hoe het bij jullie is, maar in NL stelt een APK geen r**t voor. Standaard punt elk jaar (tot een paar jaar terug): de instelling van de koplampen verkeerd. De oplossing: elk jaar met een volle tank daar komen, dan is het tot op heden altijd goed... (mooi man, 500km verder is die tank voor de helft leeg en zou die auto dus niet meer door de keuring komen zonder bijstellen).
Voor wat betreft drukvaten: ik ken er een paar waar ik mee vaar. De motortjes worden ermee gestart. Zal ik je eens wat leuks vertellen? Die zijn altijd gevuld met natte lucht (sterker nog... er staat altijd wel water in). Dat is inherent aan comprimeren. Vandaar dat die een water aftap hebben.

Maar goed... we dwalen af. Wat jij allemaal noemt zijn inspecties om te kijken of het niet te ver achteruit gegaan is in de tijd. Dat is wat anders dan onze TS zoekt voor 'is het volgens het boekje aangelegd' (dat is ook wat anders dan 'zit het fatsoenlijk in elkaar' waarbij het Duitse 'fatsoenlijk' al weer heel anders is dan het Nederlandse 'fatsoenlijk' wat weer anders is dan het Belgische 'fatsoenlijk'; blijkbaar heeft elk land z'n eigen natuurkunde wetten).

ARAB? Algemeen reglement op de arbeidsbescherming. Wettelijk kader wat bepaald waaraan een werkplek moet voldoen en welke veiligheidsmaatregelen er dienen getroffen.

Nog geen enkele duikfles gezien waar een ontwateringskraantje op stond. Is ook een keuringsonderhevige drukhouder. Maar 200, 230 of 300 bar. Te verwaarlozen drukken. 1 roestvlekje er binnen in? Afgekeurd.

Wegingen inderdaad alleen met een GEIJKT toestel. Zonder ijking heeft een weging geen enkele geldige waarde. Vraag maar eens aan de politie of hun flitstoestel gecallibreerd is of geijkt.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
maartenbakker

Golden Member

En dat laatste blijkt niet altijd zo te zijn. Als je geflitst bent, altijd ook even het ijkrapport opvragen. Dat kan meestal gewoon direct via een website.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 17 december 2019 09:22:26 schreef GJ_:
Thermografisch onderzoek is in 9 van de 10 gevallen echt pure nonsense. De meeste "gecertificeerde thermografen" weten van toeten noch blazen.
Ik gebruik zelf veel IR camera's maar voor keuringen slaat het nergens op.

Ho even! Ik ben zelf gediplomeerd thermograaf. Dat certificaatje kreeg ik pas na het met goed gevolg afleggen van een examen als afsluiting van een vierdaagse cursus. Cursus was onderhandeld bij de aanschaf van een toen prijzige FLIR camera.

Hoe jouw "gecertificeerde thermografen" aan hun papier komen weet ik niet. Ik weet wel waar het mijne vandaan komt!

Het nut van thermografie voor keuringen is inderdaad nul als je installatie buiten werking is. Slechte verbindingen in o.a. verdeelkasten die belast zijn kun je er beslist wel mee opsporen.

Niet alles wat op internet staat is waar... Dat geldt ook voor CO.
mel

Golden Member

Als een installatie buiten werking is, hoeft het helemaal niet meer aan de voorschriften te voldoen.. _/-\o_

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
EricP

mét CE

ARAB? Algemeen reglement op de arbeidsbescherming. Wettelijk kader wat bepaald waaraan een werkplek moet voldoen en welke veiligheidsmaatregelen er dienen getroffen.

Daar hebben we in Nederland (en Duitsland...) geen last van. Wel soortgelijk geneuzel. Maar niet zo gedetaillerd...

Nog geen enkele duikfles gezien waar een ontwateringskraantje op stond. Is ook een keuringsonderhevige drukhouder. Maar 200, 230 of 300 bar. Te verwaarlozen drukken. 1 roestvlekje er binnen in? Afgekeurd.

Ah, duikflesje... Ik heb het over ketels met startlucht. Zelfde stramien (alles boven 8 bar werkdruk formeel). En reken maar dat daar roest in zit! (en dat mag ook gewoon...)

Wegingen inderdaad alleen met een GEIJKT toestel. Zonder ijking heeft een weging geen enkele geldige waarde. Vraag maar eens aan de politie of hun flitstoestel gecallibreerd is of geijkt.

Met een calibratie rapport, kun je die weging prima goed doen. Bij een flitstoestel ligt dat anders. Daar moet je het calibreren (of eigenlijk: automatiseren... dat komt op hetzelfde neer). De geestelijke vermogens van de controlerend ambtenaar laten we maar buiten beschouwing. Je bent tenslotte intelligent of a-gent :).

Als een installatie buiten werking is, hoeft het helemaal niet meer aan de voorschriften te voldoen.. _/-\o_

Helaas is het niet zo simpel. Maar stel 'm dan buiten dienst :)

@soldeersmurf: LEER je ook nog wat met zo'n cursus wat je niet met de manual en gezond verstand kunt verzinnen (in het kade van die FLIR uiteraard...)? Wellicht regelgeving (dan is dat ook nog land gebonden...). Maar om een hotspot te herkennen... Aan de andere kant... Cursus klimzooi keuren (daarna ben je 'deskundig') duurt ook een dag. En als je het samenvat... dan kan het eigenlijk in 4 tot 5 regels.
Een opdrachtgever van mij heeft een low budget flir waar hij ook mee kan bellen (AKA 'telefoon' met warmtebeeld camera). Ik gebruik dat ding wel eens om ff naar een uitlaat te kijken bij kleine motoren: doen alle cilindertjes ongeveer even hard hun best?

RAAF12

Golden Member

Op 17 december 2019 07:20:01 schreef mel:
[...]Och , het kan maar 1 keer verkeerd gaan.. >:)
(of 2 als je een reservechute hebt ) :P

Yep en toen was die dood, ik zag het voor mijn ogen gebeuren op het Paracentrum van Boyen Rienks op het eiland Texel. Die die dag werd er niet meer gesprongen. Ik had net vier sprongen in het logboek staan. Duo sprongen had je toen niet, beginners lieten de chute opentrekken door een static line voor de open deur in de Cessna 172. Iets later is diezelfde kist verongelukt..

@EricP

Inderdaad heb ik daar veel van opgestoken! Natuurlijk was lang niet alles nieuw voor mij, maar het was toch wel interessant. Er zat ook een loodgieter bij die lekken wilde gaan zoeken met thermografie en een paardenmeisje dat ontstekingen in haar knollen wilde gaan vinden.
Staat beslist niet allemaal in de handleiding.

Met jouw gezonde verstand ben je misschien wel slimmer dan de gemiddelde gecerticeerde onbenul die meer dan die 4 of 5 regels nodig heeft.

Niet alles wat op internet staat is waar... Dat geldt ook voor CO.
GJ_

Moderator

Op 17 december 2019 12:54:27 schreef soldeersmurf: Ho even! Ik ben zelf gediplomeerd thermograaf. Dat certificaatje kreeg ik pas na het met goed gevolg afleggen van een examen als afsluiting van een vierdaagse cursus. Cursus was onderhandeld bij de aanschaf van een toen prijzige FLIR camera.

Handel dus. Ik ken die Flir cursus en de Thermografen die ik ken hadden die ook gevolgd. Moet je eens proberen te zakken. In vier dagen leer je veel maar niet genoeg. Sorry.

EricP

mét CE

@soldeersmurf: dat is inderdaad een veel breder gebied. Waarbij ook kleinere temperatuurverschillen een grote rol spelen (zeker bij dat paard... normaal iets van 37oC, waar een ontsteking zit een paar graden warmer). Maar in de context van een kastje bekijken is dat niet zo spannend - denk ik zo.
Of mijn gezond verstand beter is? Ik denk het niet. Ik ben niet zo slim. Ik begrijp heel veel dingen die mensen doen niet :).

Ik ken de betreffende cursus niet, kan er ook geen oordeel over hebben. Ik weet wel dat ik zo her en der ook wat vodjes (certificaten) moet halen. En elke paar jaar weer. Kost klauwen met geld. Complete waste of time. En zoals GJ_ zegt: probeer maar eens te zakken (nou ja, het kan... als je niet op komt dagen).

Maar goed... we dwalen af. Voor TS is het simpel bij onze oosterburen: voor zover ik weet moet een 'meister' roepen dat het goed is. Zorg dat je een 'meisterbrief' krijgt, schrijf je in bij de lokale versie van de kvk en dan mag je. Waarschijnlijk alleen lonend als het om 'veel' installaties gaat. Als het om een handje vol gaat, dan kun je wellicht beter de lokale vonkentrekken eens benaderen. Plan maken, dat met hem bespreken (en die uren ook gewoon betalen), in elkaar frutten, hem een keer uitnodigen voor een biertje (op koffie doen de Duitsers het meestal wat minder) en kijken of hij je wil helpen.
Als hij veel werk heeft, wellicht wel. Als hij weinig werk heeft, dan frut-ie het er liever zelf in...

@GJ_

Je zult vast wel gelijk hebben! Ik zie alleen niet waarin.

Niet alles wat op internet staat is waar... Dat geldt ook voor CO.

Hallo Lex,

Je kunt kontakt opnemen met de Industri- und Handelskammer (www.
IHK.de) en daar gewaar worden of jouw opleidingspapieren en certificaten goed genoeg zijn om een zg. Meisterbrief te krijgen. Voor het HBO- en universitair onderwijs is de wederzijdse erkenning wel geregeld, maar voor het voortgezet en middelbaar beroepsonderwijs nog niet. Als je perse in Duitsland wilt gaan werken dan zou ik, zoals al eerder opgemerkt, als de bliksem Duits gaan studeren. Duitsers zijn over het algemeen niet meertalig opgevoed zoals in Nederland waar een hoop mensen ook het Engels redelijk beheersen. Je hebt dan dus zowiezo een communicatieprobleem. Het is zelfs zo dat als je werk van een Meister doet, en je hebt hoogui een Gesellenbrief, dan heb je in geval van een bedrijfsongeval, te maken met een Berufsgenossenschaft die simpelweg zegt dat deze meneer werk heeft gedaan wat hij niet mocht doen en dan keren ze niets uit, maar wordt je doorverwezen naar de Krankenkasse. Ik kom te vaak mensen uit voormalige Oostbloklanden tegen die wel enigszins Engels spreken maar slecht Duits. En dan kan ik weer gaan tolken.

Ik heb het IHK ook een mail gestuurd. Bedankt allemaal!

Lekker actief forum iedere keer ook weer :)

Ik ben wel benieuwd naar de uitkomst.

Ik heb ook overwogen om te kijken of ik Meister kon worden omdat ik weleens net over de grens wat aan elektra moet klussen. Ik ben niet ingeschreven bij het Duitse equivalent van de KvK, maar ik heb wel een HTS-diploma. Ik kan me voorstellen dat het dat makkelijker maakt, hoewel ik nooit ergens 1-op-1 heb kunnen vinden of je HTS/HBO genoeg gelijk is aan (of beter is dan) het Duitse Meister, en welke HTS/HBO-richting dan voor welke Meisterbrief volstaat. Daarnaast ben ik niet woonachtig in Duitsland en heb daar ook geen postadres. Dat zal voor de IHK inschrijving misschien niet acceptabel zijn?

Maar je wilt niet weten wat ik allemaal heb gezien in Duitse installaties. Een keer een hele kast waarbij alle afgaande draden aan de verkeerde kant van de kooiklemmen zaten. Oftewel schroef aangedraaid maar de draad zat los. Ik merkte het toen ik er een automaatje bij moest plaatsen en met het wiebelen van de DIN-rail geknetter hoorbaar was. Ik trek na het vastschroeven altijd even aan de draad, als die Meister dat nou ook even had gedaan, dan had hij het gelijk gemerkt.

Die installatie betrof een hele moderne kast, en gezien het overal fout zat is het dus niet een beunhaas achteraf geweest. Ik snap het ook niet helemaal want het waren Hager automaten en als ik het goed heb worden die met geheel opengedraaide klemmen geleverd. Naast-steken is dan niet mogelijk.

Ook oude Duitse installaties gezien met afgefikte onderdelen (diverse oorzaken, maar in veel gevallen 2 draden onder een klem die daar niet voor geschikt was). Losse rails tegen een plaat hout en dan de dikke kabel naar de boiler zonder enige trekontlasting aan de 3x40A zekeringen. Ik heb er foto's van, je weet niet wat je ziet. Bij interesse kan ik ze in de koffiecorner laten zien.

Dat handtekeningetje zal wel ooit gezet zijn, maar mijn opdrachtgevers hadden dat in ieder geval nergens op papier.

If you want to succeed, double your failure rate.

Dat is inderdaad wel bijzonder, en ook erg interessant om de foto's te zien ;)

Ben hier ook eigenaardige dingen tegengekomen:

  • Geaarde wandcontactdozen met draden tussen de aarde en de nul (mocht vroeger wel nu niet, maar het betrof een woning met compleet nieuwe meterkast volgens mij moet dan ook de hele instalatie opniew gekeurd worden.)
  • Bij onze eigen woning ook een nieuwe meterkast laten plaatsen en dat zonder aardlekschakelaar
  • heb deze er zelf tussen gezet maar moet van de zomer eerst alle groepen bij langs bij meer dan 12 automaten knalt deze er namelijk gelijk weer uit 8)7 dus eerst tijdelijk er weer tussen uit..

edit:

Zal uiteraard laten weten hoe het nu zit als ik wat terugkoppeling krijg

Ik dacht dat aarde-nul verbinden in WCD's nog steeds mag in Duitsland, maar niet meer gebruikelijk is.

In elk geval ben ik het ook genoeg tegengekomen, zeker bij het vervangen van kasten zonder aardlek. Ze hebben daar ook zo'n gezamenlijke nul-rail, waar ik problemen met kreeg als de groepen anders ingedeeld werden. Er bleek dat ergens in dat pand 2 groepen aan elkaar hingen met hun nul (en/of aarde, die dan elders weer aan nul zat) en toen er een aardlek bij kwam ging dat mis.

Foto's kan ik zonder toestemming van de opdrachtgever niet neerzetten. In de koffiecorner wel, maar daar kun je niet in zonder donatiestatus (en dat is precies de reden dat ik het daar wel wil doen).

If you want to succeed, double your failure rate.

Dacht te menen dat dat niet meer mocht, kan mij ook vergissen.

Ik denk dat het bij ons eenzelfde situatie zal zijn maar heb er nog niet aandachtig naar gekeken. Wij hebben 2 meterkasten.

Ik kan nu dus wel in de koffiecorner :)

EricP

mét CE

Het zou me verbazen als je zomaar op je Nederlandse papieren een Duits meister ding krijgt.

De reden is dat de natuurkunde in Duitsland anders werkt. Daar is het helemaal niet raar om een kookplaat op 1.5mm2 gezekerd op 3x16A aan te sluiten. Tevens is het daar ongebruikelijk om de 0 te schakelen - vrijwel alles wat je aan automaten tegen komt is enkelpolig. Een 3-fase automaat wordt doorgaans opgebouwd uit 3 losse enkel polige automaten waarbij er niks gekoppeld wordt. Hier roept iedereen 'levensgevaarlijk' om hem of haar moverende redenen. Daar is het regel.
Welnu, met je Nederlandse papiertjes zou het zo moeten zijn dat je iets weet over hoe we het in Nederland doen. Echter, daar heeft die Duitser niks aan.

In de zeevaart is het niet anders. Ik heb (oa.) Nederlandse papieren. Daarmee mag ik als gezagvoerder alleen op schepen onder Nederlandse vlag varen. Wil ik Duitse papieren hebben, dan moet ik een Duitse medische keuring hebben (de Nederlandse wordt daar nog steeds niet erkend voor zover ik weet) en nog wat aanvullende vodjes halen. Deels stierepoep. Deels iets zinniger (je wordt geacht de autoriteit aan boord te zijn voor wat het waard is, je zult dus Duits zeerecht moeten beheersen).
Het biedt soms ook wel weer rare mogelijkheden: je het Nederlandse papieren. Je vraagt papieren in een bananenrepubliek aan. Die kennen niet de 1-op-1 equivalent, dus je haalt wat vodjes en je krijgt een wat hogere vaarbevoegdheid. Daarmee ga je naar een ander stuk wereld. Helaas, ze kennen de 1-op-1 variant niet. Dus je haalt nog wat vodjes en je krijgt weer een wat ruimere vaarbevoegdheid. Daarmee kom je terug naar ons bananenkoninkrijk en wilt die omzetten. Hmz... Ja, dat kan. Die je krijgt die. Ofwel: verhoging, waar je 'hier' een tijd voor moet varen en een andere stapel vodjes moet halen kun je zo met een paar weken en een stukje vliegen hebben.
Dat foefje gaat in veel meer settings op. En dat zal ook niet anders worden zolang niet overal alles identiek is...

Maar ik ben benieuwd wat je antwoord gaat zijn, en met name wat de onderbouwing is als je die krijgt.

Het gaat er met een meister toch om dat je bewezen hebt de materie te begrijpen?

Er wordt daarna ook gewoon van je verwacht dat je de VDE normen hanteert zoals hier in Nederland de NEN wordt toegepast.

Ik heb 3 diploma's waarvan 2 op elektrotechnisch gebied. Op beide examen wordt er niet van je verwacht dat je de gehele NEN1010-NEN3410 uit je hooft kent. Al zou je het boekje open naast je hebben liggen tijdens een praktijk examen, zolang de installatie maar minimaal voldoet aan de gestelde normen ben je geslaagd.

230v is in Duitsland ook 230v, U = I x R is ook niet anders in Duitsland, ik begrijp jouw uitspraak niet over dat de "natuurkunde" in Duitsland anders zou werken. Ieder land heeft zijn eigen normen en regels. Dat heeft niks te maken over de natuurwetten.
Dat het ene land het wel vindt kunnen om 16 Ampère door een 1.5mm2 kabel te leggen in plaats van 2.5mm2 impliceert niet dat het niet kan. Als het al wat impliceert is het alleen maar dat wij in Nederland op elektrotechnisch gebied voorlopen op onze oosterburen. Maar dat is al langer bekend

Verder geen aanval hoor maar vindt het gewoon een aparte uitspraak..

Mijn diploma's liggen op het moment bij het IHK en die kijken of dit voldoende is om de meister te ontvangen. uiteraard geef ik hier terugkoppeling over dan is voor iedereen duidelijk hoe de vork in de steel steekt :)

EricP

mét CE

Toch zul je - om jezelf meister te mogen noemen - kennis moeten hebben van de daar geldende regeltjes. Zinnig of onzinnig, achterlopend of niet. Dat is DAAR de 'norm'.
Zoals met heel veel van dat soort 'vraagstukken' hoef je het niet uit je hoofd te kennen. Je moet wel weten wat men grofweg van bepaalde zaken vindt en welke merkjes erop moeten staan omdat anders DAAR de wereld vergaat.

Inderdaad heeft Duitsland andere natuurkunde. België en Frankrijk ook (en onderling is het ook niet hetzelfde uiteraard). Leuk voorbeeld wat je aanhaalt over die stroom... Het 'probleem' (in deze context) is natuurlijk de opwarming van de kabel (in een andere context zou het ook prima spanningsval kunnen zijn). Je zou verwachten dat bij identieke natuurkunde wetten, de opwarming bij een gelijke stroomsterkte wel gelijk zou zijn bij gelijke kabel, en daarmee dus ook het al dan niet in de fik vliegen van de omgeving.
Aan boord kom je ook weer grappige dingen tegen. In NL ziet men niet graag 'massieve' kabel. Want het beweegt altijd wel wat en gaat dus mogelijk stuk (het kan soms wel hoor, maar je zult moeten uitleggen dat het voldoende gebeugeld is bijvoorbeeld). Ik begreep dat de fransen voor een aantal situaties massieve kabel eisen. Die is 'stuk' of 'heel'. En je krijgt dus geen hotspots omdat de helft door is, dat was de motivatie.
Kortom: al die normen en regeltjes zijn danwel redelijk arbitrair, danwel op een ander universum met andere natuurkunde gebaseerd.
Als ik zie hoe krampachtig een aantal mensen er aan vast houden, dan zijn ze blijkbaar niet arbitrair. Blijft andere natuurkunde over :+.

Ook is het bij onze oosterburen niet ongebruikelijk om kabel zonder meer in het stucwerk weg te smeren - ze hebben er zelfs platte kabel voor. Geen idee of daar nog aparte eisen aan gesteld worden. En die hoef je ook niet te kennen, als je maar weet OF men er in hun regeltjes wat van vindt. WAT men er van vindt, kun je altijd opzoeken indien nodig.

Ik bootjes land doen ze ook wel wat met electronen door een stukkie koper jassen. Je zou zeggen... dat is niet wezenlijk anders dan aan land, op wat kleine verschillen na (bruin is daar bijvoorbeeld aarde en geel/groen, dat hebben we daar niet). Toch zie je elke keer weer dat 'land vonkentrekkers' hopeloos ten onder gaan (vooral zo houden, ik verdien er goed aan!). Geen idee wat er zo moeilijk aan is.
Wat er aan merkjes op moet staan om die surveyor een harde plasser te bezorgen, kun je tenslotte ook opzoeken. En waar een stukkie kabel aan moet voldoen ook.

Maar goed, de wonderen zijn de wereld nog niet uit. Ik ben benieuwd wat men er van vindt - en dan met name of er een onderbouwing komt - om te kunnen beoordelen of je het 'cadeau' gekregen hebt (lachen, vriendelijk bedanken en wegwezen) of dat het inmiddels 'geregeld' is.

Of wij voor of achter lopen? Geen idee. Ik denk dat bijvoorbeeld enkel of dubbelpolig schakelen / zekeren vooral een historische achtergrond heeft. Onze zuiderburen schijnen tot erg recent 230V als lijnspanning gehad te hebben in delen van het land. DAN is het zinnig om dubbelpolig te zekeren (en te schakelen). De oosterburen schijnen (nog?) heel veel TNC netten te gebruiken (heeft vast iets met de bodemgesteldheid te maken?). Dan heeft het niet zoveel zin om de nul ook te schakelen als je een groep uit zet. Dus zijn enkelpolige automaten daar 'de norm'. En zo zal er nog veel en veel meer zijn...

Ik zal het beleven, de nieuwbouw in Duitsland is volgens mij allemaal wel TNS. TNC wordt tot op heden nog wel gebruikt bij bijvoorbeeld renovatie van oudere meterkasten en daarna ook gewoon goedgekeurd.
En van de kabels ben ik ook op de hoogte, je moet er niet van opkijken dat als je in een oud Duits huisje een schilderij ophangt, een halve meter links boven een wandcontactdoos de kabel al zichzachend toch net onder dat ene schroefje door loopt :+

evelo

Golden Member

Het zou mij verbazen dat je met een eenmalige aanvraag (en eventueel examen) een 'papiertje' zou krijgen.

Als ik zie hoeveel gedoe er bij komt kijken in België op gebied van keuringen...

Ik heb zelf ervaring met keuring van elektrische installaties en van weegtoestellen.

Het principe is hetzelfde: er is elk jaar een externe audit volgens de iso/IEC 17011 norm.
Dat is deels technisch inhoudelijk maar het gaat ook over de vorm: kwaliteitscontrole, klachtenopvolging, procedures, formulieren,...
En dan heb je ook nog de verschillende rollen die in principe(mag van afgeweken worden in uitzonderlijke en gemotiveerde situaties) door verschillende mensen moet uitgevoerd worden: kwaliteitsmanager, technisch directeur, administratief bediende, inspecteurs.

Kort samengevat: de keurders worden ook gekeurd door een accreditatie-instelling en die accreditatie-instelling wordt op zijn beurt ook ge-audit door een team samengesteld uit collega's van andere Europese accreditatie-instellingen.