Geïsoleerde 9VDC Voeding

Ik heb het volgende schema.

Deze voeding wordt gebruikt om meerdere gitaarpedalen geïsoleerd aan te sluiten.
Ik wil hier ook vanuit werken, echter zijn mijn trafo's niet 200mA maar 133mA.
Nu staat er onderin de afbeelding dat de 4R7 weerstanden ervoor zorgen dat er maximaal 190mA mag lopen.
Echter krijg ik niet uitgerekend hoe de ontwerper hierop komt. Aangezien ik deze waarde wil aanpassen naar 120mA. Enig idee hoe ik dit moet berekenen?

De stroom loopt van de brug B1 door R2 en Q2 naar de ingang van de 7809.
Als de stroom te groot wordt dan komt de spanning over R2 boven 0,6V en gaat T1 open. Die "steelt" de basisstroom van T2 waardoor die afknijpt.

ik snap alleen niet hoe de ontwerper aan 190mA komt. Als ik 0,6V deel door 4,7 ohm dan krijg ik 127mA.
In ieder geval geldt; hoe groter R2, hoe kleiner de stroom.

Arco

Special Member

Vbe/R = 0.9/4.7 = 191mA (schijnbaar heeft de ontwerper een Vbe=0.9v genomen hier)
Voor 120mA is dat dan 0.9/0.12 = 7.5Ω (2x 15Ω parallel)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Ah, de 0.9V was dan de Vbe. Ik kon de 0.9V al niet terug herleiden. Bedankt voor de snelle reacties!

Arco

Special Member

Kan per transistormerk en belasting verschillen, dus uitproberen.
Voor het voeden van een gitaarpedaal heb je toch geen stroombegrenzing nodig??

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Nee normaal gesproken niet. Maar ik denk dat ze dit gedaan hebben als er digitale effecten gevoed moeten worden. Deze trekken normaal gesproken meer stroom dan analoge effecten en om misschien dat ze dit toevoegen om aan te geven dat het effect niet met deze transformator gevoed kan worden

Ik heb overigens ook een layout gemaakt met een 317, maar ik weet niet wat de voorkeur verdient betreft "schoonste" voeding. Dus een 7805 of een 317. Enig ervaring hiermee?
Layout is hier vanaf gekeken:

Die LM317T gaat het heel erg warm krijgen met die 25VAC.

Damn the torpedoes, full speed ahead!
Thevel

Golden Member

Berekening klopt niet, R2a + R2b parallel is geen 1456Ω

Op 17 december 2019 17:22:29 schreef Hunter:
Die LM317T gaat het heel erg warm krijgen met die 25VAC.

In mijn geval is het 12VAC

Thevel

Golden Member

Wat is de spanning van de trafo die je gaat gebruiken?

Thevel

Golden Member

Waarom niet alleen een 7809, stroombegrenzing is niet nodig, die kleine trafo's zijn kortsluitvast.

Dus een 7809 en wat buffer condensatoren op de in en output voldoet?!
Het gaat er mij om, om een zo schoon mogelijk voeding te hebben

Thevel

Golden Member

Op 17 december 2019 17:50:00 schreef Ricotjuh:
Dus een 7805 en wat buffer condensatoren op de in en output voldoet?!

Wil je 5V dan?
In de startpost staat 9V.

Thevel

Golden Member

Op 17 december 2019 17:50:00 schreef Ricotjuh:
Dus een 7809 en wat buffer condensatoren op de in en output voldoet?!
Het gaat er mij om, om een zo schoon mogelijk voeding te hebben

Ik denk het wel.
In de datasheet van de trafo staat:

unbedingt kurzschlussfes

Mijn Duits is niet zo best maar volgens mij is de trafo kortsluitvast.

Arco

Special Member

Ik weet niet hoeveel stroom je nodig hebt, maar houd er rekening mee dat een 133mA trafo na gelijkrichting nog maar iets van 100mA is...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Thevel

Golden Member

Neem ook een Low-Drop regelaar (kost bijna niks meer), als de trafospanning ver inzakt heb je wat meer "reserve".

Op 17 december 2019 17:59:18 schreef Arco:
Ik weet niet hoeveel stroom je nodig hebt, maar houd er rekening mee dat een 133mA trafo na gelijkrichting nog maar iets van 100mA is...

Varieert tussen de 10mA en 90mA. Waarbij de meeste rond de 20mA zitten. Dus dat zou geen probleem moeten zijn p

Op 17 december 2019 18:06:00 schreef Thevel:
Neem ook een Low-Drop regelaar (kost bijna niks meer), als de trafospanning ver inzakt heb je wat meer "reserve".

Een LM2940?!

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Niet te moeilijk maken, kindertjes. Inderdaad niet meer nodig dan (tweemaal) brug, elco, 7809, en wat klein grut - de zekeringen niet vergeten!

LDO lijkt mij erg vergezocht - een 12V~ secondaire levert zat reserve, slechts in zeldzame situaties zal die LDO een meerwaarde bieden.

Om de uitgang heel netjes te houden lijkt het me al belangrijker om voldoende HF-"fähige" C's toe te passen, parallel aan de elco's en zo. En om goede elco's in te zetten, en de boel zo op te bouwen dat ze een beetje ventilatie krijgen.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
Thevel

Golden Member

Op 17 december 2019 19:25:07 schreef Ricotjuh:
[...]

Een LM2940?!

Gewoon een L7809.
Die werkt vanaf 11V, prima dus.

fred101

Golden Member

Als je het zeker wil weten dan sluit meet je even hoeveel stroom je effecten trekken.
Ik gebruikte vroeger een niet gestabiliseerde 9V voeding (trafo, 4 diodes en een elco) en daar had ik 3 Ibanez effecten aan hangen. Nooit problemen mee gehad (blues/bluesrock en hardrock via een dikke buizen amp dus wat extra brom hoorde je toch niet :-) Ik gebruik ze nu nog wel eens maar dan hangen ze aan een simpele regelbare voeding die ik nog had liggen.

Een 7809 is een stuk stabieler dan een batterij.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Zou dit al voldoende zijn? Of moeten er nog meer C'tjes in? Kan dit overigens niet terugvinden in de datasheet.

Verder nog op of aanmerkingen op de lay-out?