Geïsoleerde 9VDC Voeding

Nu we toch al lekker bezig zijn met LM78xx regelaars, heb ik ook meteen de volgende vraag.
Ik heb een Nobels MS-08 MIDI switcher. Ik heb deze overgenomen via MP en tijdens de eerste testrun, krijg ik het opstart text te zien op het LCD en vervolgens verschijnt het laatst geselecteerd programma waarbij de geprogrammeerde leds en relais inschakelen. Echter na een aantal seconden beginnen de relais en leds in en uit te schakelen en ik krijg steeds het opstart scherm te zien.
De verkoper verteld me dat het apparaat 1,5 jaar stil heeft gestaan maar voor de verkoop heeft hij het apparaat even getest en zegt de problemen niet gehad te hebben.
Maar goed, het apparaat open geschroefd om te kijken of ik slechte contacten zie of bolle elco's. Wat me toen direct opviel is dat twee 7805 regelaars niet op de pcb gesoldeerd zitten, maar deze zijn met draadjes verlengd zodat ze met het koelprofiel op het chassis zitten. Spanning gemeten en deze was wel netjes 5V. Maar kan het zo zijn dat door de verplaatsing van de regelaars, de condensatoren te ver van de regelaar zitten en na zoveel jaar dit problemen kan opleveren? Is het sowieso verstandig om de elco's te vervangen?
Overigens lijkt het apparaat nu een tijdje goed te werken zonder problemen zonder iets te hebben gewijzigd. Heel apart..

Sine

Moderator

Het kan zijn dat de elco's door onder spanning gestaan te hebben weer een beetje bijgetrokken zijn.

78xx-jes zo monteren is nogal buiten spec, hoewel ik het ook al gedaan heb, maar dat was voor een totaal niet kritische spannig. Speciaal de ontkoppel C's horen dicht bij de regelaar.

Connectors aan die dingen ben ik al helemaal geen fan van, als je een losse verbinding in de massa poot krijgt zetten ze bijna de volle ingangsspanning door naar de uitgang.

Thevel

Golden Member

Connectors aan die dingen ben ik al helemaal geen fan van

Ik ben het nog erger tegen gekomen, een connector rechtstreeks op de pootjes geschoven, bespaard weer een printje...

Op 19 december 2019 23:48:59 schreef Sine:
Het kan zijn dat de elco's door onder spanning gestaan te hebben weer een beetje bijgetrokken zijn.

78xx-jes zo monteren is nogal buiten spec, hoewel ik het ook al gedaan heb, maar dat was voor een totaal niet kritische spannig. Speciaal de ontkoppel C's horen dicht bij de regelaar.

Connectors aan die dingen ben ik al helemaal geen fan van, als je een losse verbinding in de massa poot krijgt zetten ze bijna de volle ingangsspanning door naar de uitgang.

Is het dus verstandig om de elco's te vervangen? Neem aan dat dit geen normaal gedrag is?
Heeft het nut om extra ontkoppel C'tjes over de 7805 te solderen? dus rechtstreeks op de pootjes?

Thevel

Golden Member

Heeft het nut om extra ontkoppel C'tjes over de 7805 te solderen? dus rechtstreeks op de pootjes?

Dat kan nooit kwaad.
Je kan zelfs SMD C'tjes nemen, die bak je er zo op.