Spontaan aanschieten spots vs. storing in thermostaat

Hallo,

sinds enkele weken hebben wij een bijzonder probleem.
onder onze buiten overkapping zitten (op afstandbediening) kleine LED spotjes. Deze gaan sinds enkele weken spontaan branden op willekeurige tijden

Echter is het dan ook zo dat (als de lampjes spontaan aangaan) dan de thermostaat in een storing gaat (dan geeft de thermostaat een communicatie-fout aan) Deze thermostaat is niet draadloos bediend.

Als ik vervolgens de lampjes weer uitzet met de afstandbediening dan is de fout in de thermostaat ook weer verdwenen.
2 vragen:

1. hoe zou het kunnen dat de lampjes onder de overkapping spontaan gaan branden
2. hoe kan het dan zijn dat hierdoor de thermostaat in storing schiet

Alvast dank voor jullie tips!

Wat voor afstandbediening heeft u?

Damn the torpedoes, full speed ahead!

in de bijlage een fotootje van de afstandbediening

Gaat de thermostaat ook in storing als je zelf (bedoeld) de lampjes met de ab aanzet?

If you want to succeed, double your failure rate.
Arco

Special Member

Als de thermostaat van het type RF is zit er wel degelijk een remote unit in (al dan niet gebruikt.)
Als beide op dezelfde frequentie werken kunnen er onvoorspelbare dingen gebeuren.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
KGE

Golden Member

Batterij uit de afstandbediening halen en kijken of het dan ook optreedt. Gaan de lampen dan niet spontaan aan dan is de afstandbediening de boosdoener.

Wanneer de afstandbediening door blijft zenden dan kan ook de thermostaat in de stress raken.

@Arco; dat klopt echter hebben we geen thermostaat welke op RF kan werken, vreemde is ook dat alles 5 jaar lang probleemloos heeft gewerkt en dat dit euvel op de ene op de andere dag is gekomen.

@KGE; helaas hebben we deze oplossing zonder positief resultaat ook al geprobeerd

Arco

Special Member

Gezien de klachten lijkt me de enige mogelijkheid dat de led ontvanger/dimmer defect is. Waarschijnlijk deze?:

(ik heb er ook twee die al jaren prima werken)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

@ Arco; hier heb ik ook al aan zitten denken, maar hoe zou het dan kunnen dat de thermostaat hiermee ook in storing gaat. Op zich hebben deze 2 geen verbinding met elkaar.
Enige is dat ze wel op dezelfde stroomgroep zitten

Arco

Special Member

Aangezien het alleen gebeurt als de dimmer aan is, moet die de oorzaak zijn.
(kan zijn dat die een lelijk PWM signaal uitzendt via de lampbedrading of iets dergelijks)
Kan ook de voeding zelf zijn...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

of de dimmer zelf hier wat mee te maken heeft weet ik overigens niet, als de lampjes aanschieten staan ze gewoon 100% te branden.
In 90% van de gevallen schieten de lampen midden in de nacht aan

Ook heb ik lopen denken dat de ontvanger reageert op signalen uit de omgeving, maar dat verklaart mijns inziens nog niet de storing op de thermostaat.

Arco

Special Member

Is de storing er ook als je handmatig inschakelt?

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 18 december 2019 12:04:23 schreef Jochem:
Gaat de thermostaat ook in storing als je zelf (bedoeld) de lampjes met de ab aanzet?

Jochem, ja dan gaat het ook in storing (net even geprobeerd)

Op 18 december 2019 13:37:09 schreef Arco:
Is de storing er ook als je handmatig inschakelt?

Ja, dan is het ook

Arco

Special Member

Dan is de dimmer of de voeding kapot. Dimmer geef ik de grootste kans.
Kun je eventueel testen door de dimmer ertussenuit te halen (spanning van voeding direct op leds)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 18 december 2019 13:56:11 schreef Arco:
Dan is de dimmer of de voeding kapot. Dimmer geef ik de grootste kans.
Kun je eventueel testen door de dimmer ertussenuit te halen (spanning van voeding direct op leds)

Die kans is wel aanwezig, heeft u dan enig idee hoe de storing in de thermostaat kan komen.

Heeft hij al vermeld

Op 18 december 2019 13:29:48 schreef Arco:
Aangezien het alleen gebeurt als de dimmer aan is, moet die de oorzaak zijn.
(kan zijn dat die een lelijk PWM signaal uitzendt via de lampbedrading of iets dergelijks)
Kan ook de voeding zelf zijn...

Arco

Special Member

Als de thermostaat bekabeling gevoelig is voor storingen kan die alles wat de dimmer (en zijn bekabeling) uitstraalt opvangen.
Een goede pwm dimmer straalt al genoeg uit, als er een defect is zal dat een stuk meer kunnen zijn...
Is volgens mij een Opentherm thermostaat, die zijn vaak gevoelig voor storingen.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Ter info:

als de lampen handmatig worden ingeschakeld dan duurt het +- 30 seconden voordat de thermostaat in storing valt.

als we de stekker van de thermostaat in een ander stopcontact doen geeft dat ook helaas geen positief resultaat,

als we de stekker van de thermostaat in een ander stopcontact doen geeft dat ook helaas geen positief resultaat,

Een iSense thermostaat heeft toch geen stekker? De iSense die ik heb werkt op 3 batterijtjes en de zijn alleen voor de verlichting van de LCD. De niet-RF uitvoering krijgt de voeding van de ketel.

Op 19 december 2019 09:06:48 schreef John1963:
[...]

Een iSense thermostaat heeft toch geen stekker? De iSense die ik heb werkt op 3 batterijtjes en de zijn alleen voor de verlichting van de LCD. De niet-RF uitvoering krijgt de voeding van de ketel.

Klopt; ik bedoelde eigenlijk het kastjes waarmee de buitenvoeler met de thermostaat communiceerft

Welke foutmelding geeft de thermostaat? Als dat F203 is kan het probleem ook in de ketel zitten of in de draad tussen de ketel en de thermostaat. Bij F200 zit het probleem in de buitensensor (of de draad daar naar toe)