Testen signaal TV en frequentieoverzicht?

Veel kanalen van Ziggo geven weer blokkerige storing. Ik vermoed de hogere frequenties, maar kan geen frequentie overzicht vinden om dit te controleren.

De automatische test van Ziggo (kanaal 998, rode knop op een PACE DCR7111 geloof ik) geeft prima signaal kwaliteit (>80%) en kwaliteit sterkte (>60%) waar hij test*.

Is er een of andere simpele test om hier iets van te kunnen zeggen? Want erg veel vertrouwen in de Ziggo-zelf-test heb ik niet.

Jaren geleden, UPC tijdperk, was het signaal ook goed, maar had ik een dikke versterker nodig om het signaal over 3 TV's te verdelen (strikt gesproken 2 TV's en de digitale ontvanger, dus m.i. iets wat een fatsoenlijk afgeleverd signaal met een goede splitter makkelijk aan moet kunnen). Nadat ze in de wijkkast wat stekkers hadden vervangen, overstuurde de versterker opeens flink en was die niet meer nodig...

Overigens zit de wijkkast niet dicht en kan ik een signaal van een maar dB meer nemen op de daar aanwezige splitter (zit geloof ik op -18 en kan ook -14 nemen als ik mijn stekker en de afsluitweerstand omwissel), maar dat zal wel weer niet legaal zijn...

* testen: zie later bijgevoegde plaatje hieronder:

Hier precies hetzelfde meegemaakt,monteur geeft aan dat mijn versterker niet goed is. Dus heeft de monteur de versterker verwijderd,dus 4 tv's achter een splitter met een meter of 8 kabel per tv.
Ik kwam ook tot de conclusie dat Ziggo na werkzaamheden de boel aan het oversturen is
Zondag internet down en tv signaal een stuk zwakker,na een half uur weer in orde. Vandaag weer drama hoge ber waarden en soms uitval.

De frequenties staan toch aangegeven 274,378 en 538Mhz.

Ja maar ik zoek een lijst per zender: RTL8 (iirc) was niet te kijken zo slecht, Ned1 was helemaal niets mee aan de hand.
Als alle blokkerige zenders hoog in het frequentiegebied zitten en alle probleemloze zenders laag, dan is er in ieder geval iets van logica.
Overigens heb ik 10cm groene kabel die mijn huis binnenkomt, daar zit de splitter op en de UPC-box (nooit een nieuwe gehad sinds het Ziggo is geworden) zit daar 1m vanaf. Geen idee of UPC/Ziggo het fatsoenlijk in een doosje hoort af te leveren.

RAAF12

Golden Member

Volgens mij kan je een nieuwe box aanvragen bij die kabelboer. Bij eerste montage wordt er een doos geplaatst in de woning. Bij oude woningen op de begane grond op of net onder tegelhoogte boorden ze een gat en dan direct de woonkamer in. Bij andere huizen ook wel in de meterkast. Onhandig want daar staat geen TV. Later boorden ze nog een gat in de steensmuur toen de glasvezel werd aangelegd. Kan je mooi kiezen.. Btw. ik zit nu bij Oxxio met fiber en 50Mbps up 50Mbps down.
Signaal meten van de kabel is wat lastig omdat het nauw komt. Voroegah had ik Grundig prof meetapparaat wat tot op de dB was af te lezen. Hedendaags is dit een mooie meter. Beetje duur voor een eenmalige test....
https://www.aaatesters.com/pub/media/datasheets/jdsu_dsam-3300_xt_spec…

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op zaterdag 21 december 2019 16:20:19 (19%)

Arco

Special Member

Tot voor kort hadden we analoge FM zenders via Ziggo, dat was ook treurig gesteld...

Veel verschil in signaalsterkte tussen zenders.
De lokale zenders waren zo hard/breed dat mijn radio niet veel meer kon maken van het RDS signaal, de helft van de karakters ontbrak...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 21 december 2019 16:07:42 schreef r-p:
Ja maar ik zoek een lijst per zender: RTL8 (iirc) was niet te kijken zo slecht, Ned1 was helemaal niets mee aan de hand.
Als alle blokkerige zenders hoog in het frequentiegebied zitten en alle probleemloze zenders laag, dan is er in ieder geval iets van logica.
Overigens heb ik 10cm groene kabel die mijn huis binnenkomt, daar zit de splitter op en de UPC-box (nooit een nieuwe gehad sinds het Ziggo is geworden) zit daar 1m vanaf. Geen idee of UPC/Ziggo het fatsoenlijk in een doosje hoort af te leveren.

Een TV-ontvanger zo dichtbij en direct mogelijk op de Ziggo-aansluiting aansluiten. Storen de hoogfrequent zenders en storen de laagfrequent zenders niet, dan heb je water in de kabel, of beter, dan heeft Ziggo water in zijn kabel. Als dat zo is dan zal je merken dat na verloop van tijd steeds meer zenders uitvallen.
Kan je op je TV niet zien op welke frequentie een bepaalde zender zit?
Zie gebruiksaanwijzing.
Als je abonnee bent van Ziggo dan kan je 1200 bellen en vraag je aan hen om een frequentietabel.

bprosman

Golden Member

Gepost vrijdag 20 december 2019 23:39:09 |Quoten
Veel kanalen van Ziggo geven weer blokkerige storing

Gisteravond was er volgens Ziggo een algemene storing met bijna alle RTL kanalen. Kreeg ik vanochtend bevestigd.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
maartenbakker

Golden Member

Bij veel DVB-C capabele televisies, kun je voor elke zender wel zien op welke frequentie hij zit. In elk geval bij goedkope Vestelrommel, bij duurdere merken misschien niet altijd.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Hier ook een storing op een groot aantal kanalen. Gechecked op m’n iPad en iPhone via de Ziggo app via 4G, ook daar. Lag dus niet aan kabelnetwerk of mediabox.

Dan zit er water in je iPad en iPhone

Mijn TV heeft geloof ik wel een digitale ingang, maar niet de juiste (oud beestje). Zal de zenderlijst eens opvragen.

En dat de RTL zenders storing betrof zou best kunnen, maar enkele dagen daarvoor was het ook al raak met een aantal zenders. Zal er volgende keer op letten of het alleen RTL betreft.
Mijn vrouw weet het aan slecht weer ergens, maar ik dacht dat we die tijd toch wel een beetje gehad hadden. Maar zit ik daar fout? Is de verbinding nog steeds straalverbindingen vanuit Luxemburg en geen ondergrondse kabels?

De streamings app van Ziggo heeft ook een probleem wat ze de ene keer ontkennen en de andere keer aan een slechte wifi verbinding wijten.
NPO streamt prima naar mijn Chromecast maar Ziggo dus niet. Speciaal daar een ethernet adapter voor gekocht en aan een 1Gb router gehangen: verrassing verrassing, Ziggo werkt nog steeds niet, dus niet eens de moeite gedaan om te kijken of het op mijn telefoon wel werkte.

Bedankt voor de ideeën, ik ga ermee verder.

maartenbakker

Golden Member

Je TV zou alleen DVB-T kunnen hebben, dan heb je inderdaad pech. Dat kwam tot voor een jaar of 8 a 10 nog vaker voor helaas. Dan stond er mooi digitaal bij in het marketingmateriaal dus dan dacht je dat je toekomstbestendig was. Zelfs de huidige DVB-T standaard kun je er al niet meer mee ontvangen.

Bij Vestelachtige televisies zie je vaak de frequentie en signaalsterkte als je op de betreffende zender staat en dan 2 keer op de i knop drukt. Een compleet overzicht met frequenties erbij ben ik op TV's helaas nog nooit tegengekomen.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
RAAF12

Golden Member

Op 21 december 2019 22:29:39 schreef r-p:
Is de verbinding nog steeds straalverbindingen vanuit Luxemburg en geen ondergrondse kabels?

Het is een glasvezel in de grond. Btw. Als Ziggo niet streamt naar een Chromecast zou je op bijv. Tweakers.net kunnen kijken of er een oplossing voor is.

Ziggo Go app streamt hier prima naar een Chromecast dongle, gebruik ik op de tweede tv boven.

Frederick E. Terman

Honourable Member

dus niet eens de moeite gedaan om te kijken of het op mijn telefoon wel werkte.

Ik heb hier nog een tablet uit 2011 waarop de ZiggoGo-app het wat zwaar heeft; het duurt dan lang voordat het streamen naar de Chromecast begint, een minuut bijvoorbeeld.
Op mijn gewone tablet en op de telefoon gaat het moeiteloos en start alles binnen een of een paar seconden.
Ik zou dus juist wel even de telefoon proberen in jouw geval.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Kijken gaat prima op mijn telefoon (zowel mijn oude ~2014 S4 als mijn nieuwe 2019 Redmi Note 7), maar heb ik dus niet geprobeerd toen er storing was omdat we het op TV wilden kijken. En de Ziggo app via de Chromecast meldt dat er een probleem is. Altijd. Dus casten zou zeker niet lukken (Half jaar geleden werkte het prima).

Maar hierdoor weet ik dus niet of het via de app wel had gewerkt.
Ik vermoed dat dit via internet gaat en dus onafhankelijk is van de zenderstream waar een digitale TV(-kastje) op werkt.
Klopt dit?
Dan had me dit dus misschien wel informatie gegeven of het tussen de wijkkast en mijn TV zit of bij Ziggo zelf...

Dat bedoelde ik dus te zeggen: door te kijken of het via een volslagen andere weg (4G) wél goed werkte had je gezien dat het ook daar fout ging en had je niet verder hoeven zoeken ik je eigen installatie. Was dus een algemeen Ziggo probleem.

Frederick E. Terman

Honourable Member

Voor alle duidelijkheid: een Chromecast werkt alleen via wifi, die heeft geen 4G of wat voor G dan ook. En inderdaad van internet, dus los van de zenderstream op de tv-frequenties.

Met je tablet of telefoon en de ZiggGo-app vertel je de Chromecast-dongle wat hij moet laten zien, maar die Chromecast moet dat zélf uit internet halen. De tv-programma-data loopt dan niet meer via de telefoon of tablet. Daarom kan ik dus die oude tablet ook nog net gebruiken, al is de app er een beetje zwaar voor: loopt het eenmaal, dan loopt het ook gewoon goed.

Je kunt dus niet Chromecasten als je alleen 4G hebt, ook al zou je wel een lokale wifi-lan tussen telefoon en dongle hebben.
En hoe goed de verbinding loopt als hij eenmaal is gestart, hangt af van de kwaliteit van de verbinding van Chromecast met internet; de tablet of telefoon maakt dan niet meer uit.

Hetzelfde geldt trouwens als je bijvoorbeeld met de YouTube-app naar de Chromecast streamt. Ook dan lopen de eigenlijke filmpjes niet via de telefoon.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
RAAF12

Golden Member

Op 23 december 2019 02:07:40 schreef Hans60:
Dat bedoelde ik dus te zeggen: door te kijken of het via een volslagen andere weg (4G) wél goed werkte had je gezien dat het ook daar fout ging en had je niet verder hoeven zoeken ik je eigen installatie. Was dus een algemeen Ziggo probleem.

Casten > https://support.google.com/chromecast/answer/3006709?hl=nl
Streamen https://www.consumentenbond.nl/online-tv-kijken/wat-is-tv-streamen-van…
edit: niet echt technisch maar de NPO gaat 24 uur per dag nonstop films uitzenden. https://www.totaaltv.nl/nieuws/npo-week-lang-24-uur-per-dag-ononderbro… Netflix eruit concurreren......