wegvallen geluid gitaarversterker buizen

Ik bekeek het schema, heb je idd een buis gebruikt voor de gelijkrichter ?
Buis of niet, de voeding van de stuurtrap danst vrolijk mee met de eindtrap, meer ontkoppelen zou ik eerst proberen, en/of een aparte voeding.
De gelijkricht buis zal iig meer weerstand hebben tov diodes, beiden kunnen voordelen hebben overigens.
Die gelijkrichtbuizen gaan nogal eens stuk, ik soldeer dan een paar diodes (BY-127) aan de buisvoet en laat de buis zitten voor de sier.

Anoniem

57V over R23? Met de penthode karakteristiek van de einddbuis erbij valt mijn euro.
In autobias staan de eindbuizen in klas A, dus weinig vermogen.
Dan gaat uw symptoom toch te wijten zijn aan oversturing/clippen.
.
De vermelde 20V over R23 is dan waarschijnlijk van toepassing als je S4 in de triode stand zet.
Een triode en penthode karakteristiek van eenzelfde buis zijn niet gelijk en geeft dus met dezelfde kathodeweerstand een andere ruststroom.
.
R27 staat in de voeding.
De spanningsval daar wordt veroorzaakt door de G2 stroom via R25 en R26
Als je S4 in triode stand zet heb je deze schermroosterstroom niet en zullen de aangegeven spanningen B2 en B3 dus wel gaan kloppen.
.
Als je S3 in bias ipv autobias zet kun je het werkpunt van de eindbuizen zelf instellen.
Dit door de negatieve spanning voor het stuurrooster G1 met P7 zelf te regelen.
De ruststroom van de buizen kun je hier volgen door de spanning over hun respectievelijke primaire spoel van de uitgangstransfo te meten/ berekenen
In klas AB heb je meer vermogen en dus minder snel oversturing/ clippen.
.
Naar alle waarschijnlijkheid zal een scoop dit gaan bevestigen.
Intussen is experimenteren niet verboden :)
.
Na 25j niets meer met buizen te hebben gehad is het me toch allemaal behoorlijk vervaagd. ;(
Je probleem is voor mij dus ook nuttige opfrissing :)

RAAF12

Golden Member

@blues
Laat de scope mijnheer ook een toongenerator en een 8Ω belastingweerstand meenemen. Zet er een sinus op en kijk waar het fout gaat. Een versterker moet ook stabiel zijn zonder tegenkoppeling, de functie daarvan is de vervorming te verminderen in de versterker en stabiliseert ook enigszins de eigenschappen van de buizen versterker bij veroudering van de onderdelen. Als de versterker wel stabiel blijkt te zijn als de tegenkoppeling wordt onderbroken is dat weer een aanknopingspunt voor de goede foutdiagnose. Iemand met ervaring doet dit soort klusjes in een half uurtje. Zonder de nodige ervaring ben je daar zomaar een lange tijd mee bezig, als je de boosdoener ooit vind.
Anekdote.
Sommige fouten zijn ook onhoorbaar maar wel te zien op de scope, bij het meten aan een Quad mono buizenendamp bleek er een frutseltje te zitten op de sinus. De schuldige was een 180k anodeweerstand. Die mat in passieve toestand goed door maar in bedrijf vertoonde die kuren. Nieuw onderdeel geplaatst en wég frutsel.

Op de scoop weinig te zien. De amp stortte dan ook niet volledig in helaas(?)
Met de 1ohm meting:
De stroom in de eindbuizen loopt op tot 73mA wanneer er NIET gespeeld wordt.
Na enige tijd intensief spelen zakt de stroom tot 15mA; het geluid is dan niet helemaal weg maar iets zachter en veel korreliger.
Buizen geswitched geen verschil

Anoniem

Het werkpunt van de eindbuizen verloopt dus een heel eind.
Lekstroom C14? Polariteit C14 goed? Vervang C14.

..Vervang C14..

excuseer mijn lompheid, maar waar zit die? 8)7

Hugo Welther

Moderator

Dat is de kathode elco bij de eindbuizen.

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.

Aha!!
dat verklaart (ook de eerdere misverstanden); ik heb n ander schema
C10 bij mij duss… mijn fout :Z

https://www.tube-town.net/cms/userfiles/media/tt-5e3/tt5e3-schem.pdf

de polariteit is ok
defect; is dit te testen met n multimeter?

Anoniem

Toch zeker dat ie van tube-town komt ... :X :O
Volgens uw schema hoort over de kathode weerstand 22V te staan.
Dat geeft elke eindbuis een ruststroom van 33mA
.
C10 van uw schema simpelweg vervangen.
Meeste kans dat uw probleem zonder verdere misverstanden is opgelost :X >:)

C10 vervangen
opgelost; ik heb hem n poos laten bulderen; alles OK

Dank voor alle reply

Anoniem

Ooh yeah, we're jammin' (Bob Marly) ;)