porowig 161 gw heeft niet altijd HF op AC DC doet het altijd

Dok

Golden Member

Hoi, ik heb weer eens wat.
Een paar dagen geleden kreeg ik een POROWIG 161 GW ( is ook te vinden als REHM invertig 200) op de werkbank want het ding deed het niet. Dit is een lastoestel die DC en AC kan.

Wat heb ik er ondertussen aan gedaan. Weerstand voor inschakelvertraging vervangen, meette oneindig moest 4R7 zijn. Er zit nu dus weer 4R7 in, alleen wel wat lomper afm. 6,5 cm lang bij 1cm vierkant. Zover zo goed, hij startte weer op.

Als ie op dc staat en ik hang een gloeilamp aan de aansluiting voor dan komt daar wat licht uit. Hoera! Ikke blij want het ding kon weer terug.
Daar is er even mee gelast op DC wat goed ging,op AC heeft ie wat meer problemen, HF doet het niet altijd. Ikke denken is dat niet een schakelaar wat niet helemaal goed functioneert ?

Naja, er kon een soort van mee gewerkt worden.
Krijg ik dat hok wéér op de werkbank! Deed helemaal niks meer. Oké, de weerstand voor de inschakel vertraging weer stuk? Nou, niet dus. Verder gezocht als in, kijken waar er op een 7805 een beetje prik uitkwam dat was wel goed. De andere print eruit gepakt en daar zaten 8715 en 7915 waar niks uitkwam. Op de gelijk richter gemeten die voor die hele fabriek zit, géén sap.

Ik de printsporen gevolgd naar de connector van die print en op de connector was prik. Bleek in de wisselspanning aansluiting twee weerstanden te zitten van 10R één in elk printspoor. Toch die dingen maar even nagemeten de één vond het nodig om mij voor 10K uit te schelden en de andere weerstand wenste me 5Meg toe. Kan een metaalfilmweerstand waar overigens niks aan te zien was toch zomaar stuk? Oké weg ermee, vervangen door twee die wel lief zijn.

Het spul weer in elkaar gezet en het display deed het weer.
Even kijken met de gloeilamp, en ja er was licht.
De volgende stap, omdat de HF voor DC (hier ging wat mis, moet AC zijn),het niet altijd goed deed dan wel en dan niet heb ik de schakelaars op het frontpanel HF-aan HF-uit goed gangbaar gemaakt en dat doet het.
Verder nog gekeken bij de aan uit schakelaar en daar bleek een schroef op de wisselstroomstand akelig los te zitten. Ik nog een keer blij, zou dat dan de/een oorzaak zijn van niet altijd HF op AC? Eh, nee dus.
Iemand bekend met zo’n machine? HF op gelijkstroom doet het altijd, maar met AC niet altijd.
Owja, heb even twee foto's van het internet geleend.

Wie niet horen wil moet TV kijken.