SMEG SC445MCX combinatie oven gemetaliseerde polypropylene condensatoren alternatief

Ik kan een defecte Combimagnetron ergens ophalen en dacht daaruit eventueel wat condensatoren te kunnen halen maar dat is een beetje op de bollefooi denk ik, aangezien die een stuk ouder is

Nee, geen draad plaatsen, gewoon de condensatoren verwijderen en kijken of de aardlek fout er nog is.
Het is heel goed mogelijk dat de fout ergens anders is.
Deze condensatoren worden voor onstoring geplaatst, zonder werkt de electronica gewoon, echter heeft mogelijk een beetje meer storing op de radio.

(In geen geval een draad, dat zou de fase of nul direct met je aarde verbinden, PE betekend protective earth, in Nederland bekend als aarde)

[Bericht gewijzigd door walkura op vrijdag 27 december 2019 19:34:17 (19%)

"Stupidity is also a gift of God, but one mustn't misuse it." - Pope John Paul II

Even als aanvulling, het zou heel erg zeldzaam zijn als zowel je X2 als Y2 gelijktijdig overlijden.
Ik kan mij eigenlijk vrijwel geen scenario bedenken waarin dit zou gebeuren.
(kijk eens hoe een standaard netfilter is gebouwd en probeer dan de bedenken hoe deze beiden kunnen overlijden tegelijker tijd)
Doorsnee genomen, als deze condensatoren overlijden, mist er een zijkant / zit er een krater in, en heb je schade door de rook c.q. vonk.
Bij Uw condensatoren zie ik dit niet.

"Stupidity is also a gift of God, but one mustn't misuse it." - Pope John Paul II

Dankje walkura, ik heb de print met het display teruggeplaatst en hij geeft eveneens geen teken van leven, ik ging er als leek natuurlijk direct vanuit dat het die condensatoren waren. Ik heb die condensatoren net ,zover mogelijk getest op een fluke 12 dacht ik van een buurman hier verderop hij zei dat ze misschien nog wel goed waren.
Dus het word een ander verhaal die voor mij wat te technisch wordt denk ik.
Ik probeer zo een elektrische layout (als ik het goed benoem) van dieze oven te vinden maar die kom ik net tegen op het web.
Ik zie regelmatig elektrische schema's van apparatuur op dit forum
Is er een speciale site voor deze schema's?
Wat zou er verder nog kapot kunnen zijn op deze print? Of is dat domweg meten??
Zou ik hem moeten vervangen of is hij nog te repareren
Ik had gezien dat een display print al gauw €150 kost en dat word wat te gek

Overigens was het dus geen fluke meter.

Heb je de zekering op de print ook nog gecontroleerd?

Ja de zekering geeft 240 v door.
Ik ziet nu aan de onderkant van de print dat het wat zwart geblakerd is op de plek waar ook 2 van dezelfde condensatoren zitten alleen met een andere waarde waarde 022uf K 275 MPX X2
Zou ik deze ook los kunnen maken om te kijken of de oven dan wel inschakelt?
Ik zal er 2 foto's van bijvoegen.

De X2 condensatoren zitten normaliter tussen L & N, dat zou geen aardlek kunnen veroorzaken, zit er een normaal verwarmings element in deze oven?
Dan zou je die even kunnen loskoppelen (Gewoon beide draden er even vanaf, goed isoleren) dan de oven aanzetten en kijken of hij aan gaat zonder aardlek problemen.

"Stupidity is also a gift of God, but one mustn't misuse it." - Pope John Paul II

Ik heb het verwarmingselement losgekoppeld maar hij geeft nog geen teken van leven. Ik laat de x condensatoren dus gewoon zitten en ik kan de u condensatoren beter terugplaatsen begrijp ik.
Nu ziet ik voor mij de laatste mogelijkheid op de print en dat is een scheur in die grote zwarte PCB heet die geloof ik? Hoe kan ik die testen? Ik zal er nog een foto van bijvoegen

fred101

Golden Member

Als de TS denkt dat hij condensators door een draadje kan vervangen, dan denk ik dat we er van uit kunnen gaan dat die condensators nog goed zijn :-)

Ik heb toen ik een jaar of 16 was een paar buizen radios gesloopt voor de onderdelen en ik gooide die grote raar gevormde potmeters weg omdat ze open waren. Later kwam ik er achter dat het geen potmeters waren en ik mooie varco's (variabele condensators) weg gegooid had......

Ik ben geen witgoed expert maar ik zou zelf ook eerst het verwarmings- element verdenken. (ik heb zoiets met een aquarium filterpomp gehad)

Er zijn wel manieren om het aardlek te vinden zonder "megger", gewoon met een multimeter, maar ik weet niet of dat verstandig is om te proberen (lekstroom meten is nog al gevaarlijk als je niet precies weet wat je doet)

DIT IS HEEL ERG GEVAARLIJK: Je kunt de aarde van de oven losmaken en kijken of hij dan wel aan gaat. Als dat het geval is dan staat al het metaal van de oven onder spanning !!!!!!!!!!! In dat geval is er dus iets waar 230V opstaat en wat nu stroom lekt naar het chassis/aarde.
Dat kan het element zijn of Y condensators of een of andere draad of connector die doorslaat door te veel viezigheid.
Het kan zelfs een ander apparaat zijn. Bij mij ging de aarlek om als ik een zware voeding aan deed. De oorzaak bleek het netfilter in een ontvanger. Dat lekte net niet genoeg (samen met alle andere netfilters ) om de aardlek te trippen maar met de voeding erbij (daar zat het filter na de aan/uit schakelaar) was dat genoeg. Er bleek niks mis met de voeding te zijn, de militaire ontvanger uit het jaar kruik had gewoon Y condensators met een te hoge capaciteit voor deze tijd waar bijna alles Y condensators heeft. Al die condensators "lekken" wat stroom naar de aarde. Als dat samen te hoog wordt tript de aardlek.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Maar die aardlek he, zover kom hij niet meer nadat hij voor de eerste x uitsloeg.
Met spanning op de oven gebeurt er helemaal niets meer, geen lampje brand of wat dan ook gewoon helemaal dood. Ik nu idd het verwarmings element losgekoppeld . Ik heb hoop op dat dat zwarte PCB zoals die geloof ik heet kapot is

Iedereen bedankt voor de tips en info
Eigenlijk nog 1 vraag "weet iemand hoe dit zwarte onderdeel heet die op de print staat zodat ik die kan bestellen? Het enigste wat ik vind is een site uit Rusland die ik niet kan openen.

Dit is de enige info die ik er over kan vinden;
OEM-componenten

CWJ probeert alle marktsectoren te beantwoorden en ontwikkelt en produceert elektronische controllers voor een breed scala aan elektronische toepassingen, die voldoen aan de volgende vereisten:

Intensief gebruik van oppervlaktemontagetechnologie (meer dan 90%) op dubbelzijdige printplaten FR4.

Een paar elektromechanische / halfgeleiderrelais gebruiken om belastingen te beïnvloeden om een hoge mate van betrouwbaarheid te bereiken op basis van het grote aantal mogelijke schakelhandelingen.

Gebruik van "touch control" -technologie voor gebruikersinterfaces, zonder elektromechanische contacten met behulp van capasitieve technologie.

Ontwikkeling van gebruikersinterfaces op basis van LCM- en LCD-schermen.

Gebruik van een geschakelde voeding voor elektronische regelaars, die voldoen aan de vereisten van de Blue Angel, Energy Star en EG-richtlijn 1275/2008 (verbruik minder dan 1 W of 0,5 W in stand-bymodus).

Gestructureerde bedrading met modulaire connectoren om fouten bij het installeren van elektronische controllers te minimaliseren en de cyclustijden van de assemblage te verkorten.

Minder schade tijdens installatie, garantieperiode en gebruiksduur.

Naleving van alle wettelijke normen en toepasselijke regels

Invertertechnologie gebruiken voor blootstelling aan variabele belastingen, zoals magnetrons in magnetrons, motoren, compressoren, enz.

RalphJan,

Waarom brengt u de oven niet gewoon naar een witgoedmonteur? Of een (kleine) reparatiezaak.
Daar weten ze wat ze doen, en hebben vaak ook een hoop onderdelen op voorraad!
Of vraag of iemand op dit forum de oven voor u kan maken. Er zitten er hier zat. Soms erg lokaal.
De vragen die u hier stelt geven aan dat u niet de juiste kennis in huis hebt om dit tot een goed (en veilig) einde te brengen.

Aan het einde van het verhaal bent u 2 maanden verder, 100 euro lichter aan random bestelde "dingen", heeft u mogelijk al de nodige zekeringen erdoor gedraaid, en werkt de oven nog niet.

Er ist wieder da...

Haha ja dat is ook wel zo idd mijn kennis gaat niet veel verder dan een condensator vervangen ?.
Waar op dit forum kan ik iemand vragen ter reparatie? Ik wist niet dat dat kon op deze site

ik zou om te beginnen in uw profiel uw woonplaats vermelden.
Misschien eventueel ook in een van uw postings hier.
Dan kunnen de reparateurs zien of u in de buurt woont.
Vaak bieden deze heren zichzelf aan.
Maar erom vragen kan geen kwaad.

Het opsturen van een dergelijk apparaat is vanwege de grootte en het gewicht vaak een dure aangelegenheid, vandaar dat het iemand moet zijn waar u de oven in uw auto naartoe kan brengen.

Klik anders eens een ander "oven" topic aan, en lees wie zich daar als kundige aanbiedt.

Grote kans dat de fout alleen in de electronica (lees printplaat)zit.
Misschien kunt u de electronica los opsturen naar een vakman?
Wel goed markeren hoe alle stekkers zaten.
Zomaar een idee.
Maar vraag de vakman of dit een goed idee is.

Er ist wieder da...

Of probeer (eventueel met hulp van een forum-moderator?) de titel van uw topic te veranderen in SMEG OVEN type ???? reparateur gezocht.

Er ist wieder da...

Deze printen zie ik geregeld en meestal is de TNY280 defect. uit elkaar gespat is meest voorkomende ICM diverse andere diodes en ctjes printsporen etc. Vervang eerst maar de TNY280, als je dat niet lukt wil ik het best voor je doen. Printen zijn erg en zeer abnormaal duur!!! 200+....

Stuur evt maar een mail indien interesse.

Ralphjan,

Vaak is het alleen al heel duur om alleen een onderdeel te kopen als particulier. Die TNY280 (als die al stuk is) kost niet echt veel, maar de porto, handlingkosten etc etc kan wel oplopen tot in totaal 10-15 euro als je pech hebt.
Soms zijn er op ebay dergelijke onderdelen te koop, en soms betreft dit NEP-onderdelen. Dat kun je ook nog meemaken..
Dat is weer een reden om de electronica los op te sturen naar SMD hier. Met mazzel heeft een reparateur een dergelijke chip gewoon liggen, en zoniet, kan hij er makkelijker aankomen dan u.

Laat u tzt ook nog even weten als uw oven weer werkt?
Is leerzaam voor andere gasten op dit forum.

Er ist wieder da...

Oké dat geeft weer hoop gelukkig , en uiteraard laat ik het weten als de oven weer werkt.
Ik heb de TNY280 besteld bij sinuss. nl (gevonden op deze site) als het mij niet lukt stuur ik hem graag op naar SMD. Eerst dit dan nog zelf proberen ;)

Even een kleine update
Heb de print na mijn gerommel gelukkig kunnen opsturen naar SMD.
Voortaan blijf ik er uiteraard vanaf en schakel de professionals in en
ik laat het uiteraard nog even weten als de oven weer werkt.

CO heeft het gelukkig voor mij kunnen oplossen.
Probleem zat in de print door defecte IC op de print.
Dacht toen ik de nieuwe IC besteld had en binnen kreeg,het zelf te vervangen maar dat bleek nog meer schade te veroorzaken.
Dank jullie voor de feedback.

Mvg
Ralph