Bromtonen

RAAF12

Golden Member

Een onderzoeker op die site zegt 'Sybren kan een elektromagnetisch veld horen'
Dat begrijp ik niet. Dat veld zet zijn trommelvlies niet in werking. Dan zou het moeten instralen direct op de gehoorzenuw.

Ik ben ook gezegend met een tot ver in het laag doorlopend gehoor en het is geen pretje. Het is niet eens zo zeer dat je het hoort, maar je 'voelt' het meer. En dan niet fysiek, het is een soort druk in/op/rond je hoofd. Bij mij tenminste. Het valt vaak nog het meeste op zodra het geluid stopt en er ineens een complete stilte valt.

We hebben het er op dit forum al eens eerder over gehad.

Anoniem

Een verklaring is misschien terug te vinden in onze samenleving.
Het aantal knorpotten (F-Osc <= 125Hz) en bromberen (F-Osc <= 100Hz) neemt gestaag toe. :+ :X :P O-)

Hubie

Special Member

Ik denk dat wij bij 80 of 90 procent van de gevallen de bron niet vinden.

Schrijft de "expert"
Dat geeft toch te denken.

maartenbakker

Golden Member

Dezelfde expert die denkt dat je magnetische velden kunt horen of dat 4G bromtonen geeft?

Wel is het zo dat acoustische lage frequenties soms erg ver kunnen dragen en dat door hun golflengte de knopen en buiken ook op vrij onverwachte plaatsen opduiken, dus wat dat betreft kan ik me voorstellen dat je dat aardgasonderstation of die fabriek een paar kilometer verderop niet direct als bron aanmerkt terwijl die het wel zou kunnen zijn.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 27 december 2019 20:01:25 schreef Hubie:
Ik denk dat wij bij 80 of 90 procent van de gevallen de bron niet vinden.

..Dat geeft toch te denken.

Op zich is dat niet zo gek toch? Dat geeft aan dat men de oorzaak van het probleem nog niet volledig snapt. Dat geldt voor heel veel zaken in de wetenschap. Daarom moet je het onderzoeken, wat nu blijkbaar gaat gebeuren. De expert in het Journaal heeft het over 30% onbekende oorzaken trouwens.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
Frederick E. Terman

Honourable Member

We kunnen het woord expert wel tussen aanhalingstekens zetten, maar dat maakt óns niet slimmer.
Het lijkt me niet meer dan normaal dat je maar een heel klein deel van de gevallen met zekerheid kunt aanwijzen. Als zo'n bromtoon van 8 km ver kan komen, heb je dus ruim 200 miljoen vierkante meters af te zoeken - waarbij je dan nog steeds niet weet hoe hoog of hoe diep je moet wezen.
En dan kun je wel een zoutwingebied aanwijzen en zeggen 'dat is vast de schuldige', maar leg dan de boel maar eens stil; tenslotte gaat het ook maar om een paar procent van de mensen die af en toe last heeft.

Het is wel ironisch dat dit ontstaat doordat er steeds minder lawaai is, zodat de diepe bromtonen niet meer gemaskeerd worden. Als we de rotherrie van enkele decennia geleden weer terug zouden halen, zouden de bromklachten weer grotendeels verdwijnen, maar dat zou voor de meeste mensen toch zonde zijn.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
Tidak Ada

Golden Member

25 Jaar geleden was er er artikel van fysicus en publicist Karel Knip in NRC-Handelsblad (Wetenschappelijk supplement; collum “Alledaagse Wetenschap”). Het ging over “stadsbrom”, zoals hij het noemde. Ik woonde toen op kamers op de Westerstraat in Rotterdam en kon bevestigen dat iets dergelijks hoorbaar was, met name in de stille nachtelijke uren.
Er werd in dat artikel gesteld dat een en ander of een intermodulatie product was, of veroorzaakt zou kunnen worden door de vele op 50Hz werkende apparaten. Details ben ik verder vergeten.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - &#8224;
RAAF12

Golden Member

Ik heb niet de indruk dat er minder storend geluid is in Nederland. Meer inwoners, industrie en vooral het verkeer leveren juist meer geluid op.
De overheid doet ook metingen
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/geluidsoverlast/vraag-en-antw…
Dat het bromgeluid niet goed te detecteren is bij een aantal mensen is wel raar. Hopelijk lukt dat ooit nog eens een keer om een verklaring te vinden.

Je zal met meetapparatuur toch op zijn minst moeten kunnen vaststellen dat er lage frequenties zijn. Horen die mensen niet hun eigen spierspanning, of draaf ik nu door?

Tidak Ada

Golden Member

Artikel gevonden!

Zie bijlage...

@Mods:
Ik weet niet of ik het zo mag publiceren. Het is alleen op te vragen voor abonnees van NRC-Handelsblad.
Zo niet, dan graag verwijderen.
Er is nog een additie gepubliceerd, maar die voegt niet veel essentieels toe.

@RAAF12
Dat je het geluid niet bij mensen kunt detecteren lijkt mij evident. Het komt immers van buiten óf wordt in het hogere CZS opgewekt als ongewenste ontladingen in dat CZS, net als bij tinnitus....
Je zult het dus in de fysieke omgeving van die persoon moeten van die persoon moeten zoeken.

Stadsbrom-[©NRC-H].txt

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - &#8224;
maartenbakker

Golden Member

@KlaasZ: Je hebt denk ik een punt. Ik kende iemand die over brom klaagde, maar na een beroerte niet meer. Dan zijn er al twee mogelijkheden: 1) gehoorverlies na de beroerte of 2) brom mogelijk verband houdend met een slechte doorbloeding voorafgaand aan de beroerte.

Wat ik denk is dat het lastig is omdat er meerdere mogelijke oorzaken zijn. Externe zou je moeten kunnen meten, maar waar zoek je ze? Lucht? Grond? Welke frequentie?

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Klaas Z ik denk dat je er zeker deels bij het rechte eind hebt.
Toen ik een aantal jaren geleden van Zeijen naar Norg ben verhuist had ik soms in bed vooral op m,n zij laag pompend geluid.
Ik dacht dat het veroorzaakt werd door de gasopslag bij Langelo hier vlakbij. Maar toen ik na een paar lichte beroertes en echo van de halsslagaders kreeg hoorde ik het zelfde geluid alleen sterker. Met dit gegeven ben ik op onderzoek gegaan en ben er achter gekomen dat ik het bloedpompen door de slaap die op de kussen drukte en de strak gespannen kussensloop hoorde. Ik heb nu een handdoek op de kussen liggen en hoor het niet meer.

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?
Tidak Ada

Golden Member

Dat klopt, maar is echter geen brommen, maar een zoevend geluid, zoiets als "Zzzzoeb,..... zzzzoeb,...... zzzzoeb...." en gaat in gelijke frequentie als de polsslag. Ook kleine vaatjes in het middenoor kunnen het veroorzaken.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - &#8224;
RAAF12

Golden Member

@Hunebedbouwer
Dan had jij er alleen last van met slapen. Opgelost!
@TA Weet je dat met je zo'n opmerking de jonge (en ook oudere) onderzoekers juist triggert om het wél te doen?

Tidak Ada

Golden Member

Misschien als je suïcidaal bent. Maar dan moet je nog de juiste plaats kennen.
Overigens is een en ander bekend uit diverse spionage romans en van een Haags politie incident.

Ik acht de mens toch wel verstandig genoeg.

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op vrijdag 27 december 2019 23:08:42 (12%)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - &#8224;

Ik kwam op mijn opmerking omdat ik zelf in staat ben bepaalde spiertjes in mijn hoofd te activeren waarna ik een laag trillend geluid hoor. Het gebeurt niet automatisch, ik moet het bewust doen en kan het ook maar een paar seconden volhouden.

Iemand in het NOS journaal beweerde nog dat ze die bromtonen ook in haar borstkas kon voelen. Als dat echt zo is dan moet de bron toch wel heel sterk zijn en ook traceerbaar.

[Bericht gewijzigd door KlaasZ op vrijdag 27 december 2019 23:14:09 (27%)

RAAF12

Golden Member

Het valt me wel op dat de gemiddelde leeftijd vrij hoog is. Ik kan daar als leek geen conclusie's uit trekken.

maartenbakker

Golden Member

Ik denk ook dat het lastig is om conclusies te trekken, want ouderen hebben zowel een beter gehoor voor lage tonen, of op zijn minst minder slecht, als meer last van allerlei lichamelijke kwaaltjes. Ik vind het uit de losse pols het meest waarschijnlijk dat er van allebei wat tussenzit bij die onderzoeksresultaten, maar vervolgonderzoek is noodzakelijk.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Tidak Ada

Golden Member

Op 27 december 2019 23:11:36 schreef KlaasZ:
Ik kwam op mijn opmerking omdat ik zelf in staat ben bepaalde spiertjes in mijn hoofd te activeren waarna ik een laag trillend geluid hoor. Het gebeurt niet automatisch, ik moet het bewust doen en kan het ook maar een paar seconden volhouden. [....]

Dat is spiertonus. In princiepe worden spiervezels met een soort pulsfrequentie modulatie aangestuurd.

Er zit overigens een minuscuul spiertje in je middenoor, dat de functie heeft harde geluiden te dempen (adaptatie, net als de iris in je oog) Ik meen te herinneren dat het de M. Stapedius is.
Helaas is dat spiertje te traag en te zwak voor veel moderne geluiden.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - &#8224;
EricP

mét CE

Het is vast ongerelateerd, maar... Ik heb het idee dat ik bliktransformatoren veel meer hoor dan zeg 30 jaar terug. Dat zou een verandering in het gehoor kunnen zijn - alhoewel 'sensoren' doorgaans slechter worden als ze ouder worden - niet beter. Is de omgeving stiller geworden? In mijn beleving niet. Hoor ik minder 'hoog' waardoor de maskering weggevallen is? Zeker. Maar volgens het laatste audiogram doet mijn gehoor het tot 14kHz best behoorlijk - daarna neemt het rap af (alhoewel ik de 16kHz van een kijkpijp nog wel hoor als ik er naast sta).
Maar het zou ook kunnen dat de netspanning inmiddels dusdanig niet-sinus is dat die trafos echt meer herrie produceren. Alles wel 50Hz, dat wel. Zeg het maar...

Storend? Ja. Heb ik er echt last van? Nee. Beetje het idee van een ventilator van een computer. Ook storend. Niet echt belastend.

Op 28 december 2019 10:22:36 schreef EricP:
Maar het zou ook kunnen dat de netspanning inmiddels dusdanig niet-sinus is dat die trafos echt meer herrie produceren. Alles wel 50Hz, dat wel. Zeg het maar...

Ons gehoor, in feite onze hersenen, maken een grondtoon waar we alleen boventonen/harmonischen horen. Dus 100Hz, 150Hz, 200 Hz en dan met de juiste verzwakking.

Volgens mij maakt die boemerige Ikea speaker daar gebruik van, gewoon boventonen maken met een DSP, lage tonen weg en je kunt alles weergeven met een te kleine speaker. Je denkt lage tonen te horen maar dat is niet zo.

Echter geldt hier wat bij meerdere geluidstrucs geldt: dit geeft luistermoeheid. Je gehoor (in feite je hersenen dus) is met een FFT analyse bezig om de grondtoon op te bouwen en wordt moe. Ik vind het verder ook niet mooi, alles klinkt hetzelfde.

[Beetje gewijzigd]Het zou best kunnen zijn dat de reeks harmonischen die bij de brom zit de reden is dat mensen die brom storend vinden. Wie weet?

Hier nog een stukje info met presentaties vanuit TU Twente.
En hoe je het zelf kunt meten.

Met de middelen die ik heb kan ik niet laag genoeg meten. Misschien toch 's investeren in een microfoon (geofoon?) die flink laag kan oppikken.

mvdk

Golden Member

Het gebeurt niet zo heel veel, maar heel af en toe gaat er weleens een stukje nederland donker. Zoals met dat akkefietje in Diemen. Het zou nuttig kunnen zijn als mensen die deze geluiden horen, op zo'n moment van spanningsloosheid hun waarnemingen zouden doen. De meeste gasreduceerstations hebben geen eigen noodstroom, die komen ze binnen een uur neerzetten. Voor de meeste rioolgemalen geld hetzelfde.
Op zo'n moment heb je dus echt een stille wereld.
De meeste mensen hebben geen idee wat er allemaal in hun omgeving aan geluidsproducerende hardware staat. Die plattelandshuisjes in dat omroepfriesland verhaal bijvoorbeeld, hebben allemaal een eigen persrioolput, met pomp.
Dat verhaal uit de NRC: nadat de laatste tram krijsend de remise is ingeschoven, worden de aktiviteiten daar niet beëindigd. Een stad leeft nou eenmaal, de ganse nacht. Als ik hier door m'n buurt loop, hoor ik overal zoemend geluid. Ik weet niet uit welke richting het komt, maar ik weet wel waar het vandaan komt: ventilatiesystemen van de appartementsblokken in die straten.
Ik heb al in twee topics het gehad over geluidsproblemen waar het bedrijf waar ik werkte mee te maken had.
https://www.circuitsonline.net/forum/view/message/1977275#1977275
trafobox staat nog steeds daar, op deze coördinaten 52:01:12 / 4:16:55