Pulsgever

Ik ben in het bezit gekomen van een oude PRIKKLOK.Bouw jaar 1920
Hierin moest men vroeger je stempelkaart in stoppen.
Dit was om vast te kunnen stellen hoe laat je in het bedrijf/ kantoor was en wanneer je het bedrijf weer verliet.Voor de uren registratie
Deze prikklok werd gestuurd door een moederklok.
Deze moederklok zend elke minuut een puls van 24 volt gedurende ca 1 sec.
de prikklok klok springt dan 1 minuut verder.
Deze puls trekt een magneet aan waardoor een radertje een tand verder gaat.
Tijdens deze puls loopt er een stroompje van 0,04 Amp.
Ik ben op zoek naar een schakeling gevoed met 220 wisselstroom en een puls van 15/24 volt gelijkstroom.
Wie kan mij helpen aan een schema

Arco

Special Member

Kan met een divide-by-n counter als de CD4059, of een kleine microcontroller...
Je kunt dan de netfrequentie als referentie gebruiken...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Sine

Moderator

Een puls per minuut is niet zo heel moeilijk, de meeste van dit soort dochter uurwerken hebben een puls nodig die van polariteit wisselt.
Er zijn hier in het verleden al een paar bouwsels geweest van dergelijke pulsgevers.

https://www.circuitsonline.net/forum/view/7601/
https://www.circuitsonline.net/forum/view/91230

Wellicht heb je hier al wat aan.

benleentje

Golden Member

Moet ook kunnen met een tijdrelais. De tijdrelais laat je dan elke minuut een puls genereren. Je hebt daarnaast nog wel een 24V voeding nodig

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Snuffel nog snel even in kerstdump, elektro afval bij familie en vrienden. Kerstverlichting is vaak 24V en pulsen doen die lampjes ook nog. 1/minuut is waarschijnlijk nog even door 60 delen.

Ikea schemerlampjes zijn ook vaak 24V.

Beste Arco, Ik ben geen elektronicus en weet niet wat een CD4059 voor ding is

Beste Sine bedankt voor het advies.Maar voor 1puls/min hoef ik toch niet zo'n ingewikkeld ding te bouwen. Of wel soms????

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Dan koop je een kant en klaar puls-pause relais.
Een knipper relais kan ook, of een a-synchrone pulsgever.
Je kunt het op 2 manieren maken.
Je relais laat je werken op 230 Volt en schakelt een gelijkstroom.
Je kunt ook alles op gelijkstroom maken. 24VDC is een standaardspanning! daar zijn veel voedingen voor te vinden. En de genoemde relais zijn er in deze spanning goed verkrijgbaar.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
Sine

Moderator

@Toet
Let wel dat als je wilt dat het een beetje op tijd blijft dat niet de beste oplossingen zijn.

@Gevert
Helaas wel, er zijn kant en klare pulsgevers voor dit soort klokken, maar die zijn niet heel goedkoop.

Rob W.

Honourable Member

http://www.hetuur.nl
(Nee, ik heb geen aandelen ;) )

Zij hebben kant en klare modules. Of met 4 AA batterijen gevoed, óf met USB gevoed. Werkt allebei prima, heb ze hier beide in gebruik.
Is misschien niet het goedkoopste maar het werkt wel heel goed.
De batterijversie doet het intussen al ruim een jaar op de eerste set batterijen.

Leest mee sinds 19 augustus 2001..
Arco

Special Member

Beste Sine bedankt voor het advies.Maar voor 1puls/min hoef ik toch niet zo'n ingewikkeld ding te bouwen.

't Zijn welgeteld 20 onderdeeltjes, niet echt ingewikkeld te noemen... (met veel minder gaat 't niet lukken)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com