Danfoss VLT-102 Frequentieregelaar aansluiten.

Beste forumleden,

Ik ben nieuwe hier en absoluut geen expert op het gebied van schakelingen.
Enige tijd geleden ben ik in het bezit gekomen van een oude 380V freesmachine.
Deze heeft bij de vorige eigenaar gewerkt op een Danfoss Frequentieregelaar.
Die werd aangestuurd door een aan en uit schakelaar, een potmeter en een schakelaar voor omgekeerd draaien.
Er staat nog iets in de kast geschreven over de aansluiting van deze 3, maar dat is wat vaag.
Ik heb geen schema kunnen vinden van deze Danfoss VLT-102 helaas.
Verder werkte deze regelaar en freesmaschine op 3 fasen en aarde.
Ik vrees dat mijn aardlekschakelaar dat niet prettig vind.
Graag hoor ik of er iemand is die de exacte aansluiting van de schakelaars en potmeter kan uitleggen en eventueel een oplossing voor de aansluiting van een nul naast de aarde.

Groet,
Leo.

Dit model heb ik nog niet eerder gezien ,is wel 1 die aardig op leeftijd is.

Voor de voor/achterwaards is 22 de + en verbind met 21 draait deze achterwaards. 22 met 29 verbind gaat deze voorwaards.
Voor de potmeter lijkt het er op dat 22 de + is en 27 de loper en 30 als de -.

Met de aardlek is het afwachten, wat wil je met de nul doen?de meesten hebben alleen 3fasen nodig.

GJ_

Moderator

Om te beginnen dit: die nul kun je niet aansluiten. Dat zou ook geen enkel nut hebben trouwens en heeft niks te maken met je aardlek. Voor de rest is het een kwestie van een startknop, een knop voor omgekeerd draaien en een potmeter, daar kom ik later even op terug. Ik meende dat ik nog een manual had liggen, maar die kan ik even niet vinden

Je mag de machine niet starten door de 400V voeding op de drive in te schakelen.

Voor de aansluitingen was Mixage goed op weg. Voor reverse is het bij deze waarschijnlijk dat zowel 29 als 20 met 22 verbonden moet zijn.

[Bericht gewijzigd door GJ_ op 29 december 2019 14:25:03 (14%)

Ik heb de schakelaars en potmeter aangesloten als op het tekeningetje in de kast.
3 fasen en de aarde gebruikt.
Als ik de stekker insteek, gaat de aardlek er al uit.
Moet ik een zwaardere aardlek op die groep zetten.
Heb ik ook al moeten doen voor de omvormer van mijn zonnepanelen, die lag er ook om de haverkklap uit.

Groet,
Leo.

GJ_

Moderator

Bij een modernere drive kun je het interne filter uitschakelen en er een low-leakage filter voor zetten. Bij deze gaat dat niet werken ben ik bang.

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Je zo er een 300mA aardlek voor kunnen zetten.
Maar garantie geef ik niet.
Als je een veiligheidsaarding hebt dan kun je de machine vast aansluiten en is een aardlekschakelaar niet verpicht.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)