Foxhole radio - geen ontvangst

Ik heb altijd AA119 diodes gebruikt. Ik heb ook wel eens een Philco kristalontvanger met zilvergrijs kristal gehad, dat werkte ook wel, maar minder goed.
Pyriet heb ik ook 'ns geprobeerd. Dat werkte, maar werkte vrij slecht - zonder voorspanning.

Het scheermesje heb ik alleen in een 'laboratorium' test gebruikt met m'n dipmeter als testzender.

Fred101: Wat doet die diode nu echt ? (zeg maar op "quantum level" nivo)

Henk, dan denk ik dus in de zelfde hoek.

www.pa4tim.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook oud en exotisch

Op 1 maart 2020 14:10:46 schreef Ex-fietser:
Je kunt je inderdaad afvragen wat het vermogen was van de Itzerda zender [...] Ik geloof nooit dat dit meer geweest is dan een 100 watt ofzo. Dan kon je net het Den Haag publiek bereiken. En dat was in 1919.

Dat zal wel zowat kloppen. In Vijzelaar: 70 jaar radio-omroepzenders in Nederland staan de zenders van Idzerda beschreven (hij bouwde er verschillende). In de zender waarmee hij 'omroep' pleegde, die tot in Engeland te horen was, zat een Z3-buis die 100 W anodedissipatie mocht hebben. Afhankelijk van het rendement zal dat ook ongeveer het uitgangsvermogen geweest zijn. Wat het rendement van de antenne betreft: Vijzelaar denkt dat dat heel laag was, maar ik denk dat dat wel meeviel. Idzerda was niet gek, de hele NVVR keek mee, en er waren genoeg experimenten geweest om erachter te komen wat het beste werkte.

--

In WW2 konden ze wel meer vermogen maken maar toen deed volgens mij niemand dat.

Juist wel. In Rome, vlakbij Anzio, stond een krachtige, landelijke zender; zeg (net als Lopik in die dagen) zo'n 120 kW. In het oorspronkelijke WW2-Foxhole-verhaal ging het niet om microvolts, maar om honderdduizenden microvolts.
Op bladzijde 4 van deze thread had ik al voorgerekend dat we met een antenne van slechts 5 meter effectief, al ca. 400 mV (geen µV!) mochten verwachten van deze nabijgelegen, sterke, propagandazender. Dan heb je werkelijk niet veel 'detectie' nodig om een hoorbaar signaal in de hoofdtelefoon te krijgen.

Met de beschikbaarheid van hoofdtelefoons zat het wel goed. Ieder voertuig (vliegtuig, boot, jeep, tank) had behalve de radio ook een intercomsysteem (dat was trouwens meestal één en hetzelfde toestel; zie de bekende dump-informatie-sites). De inzittenden hadden dus allen een hoofdtelefoon op, om met elkaar te kunnen spreken en om de commando's van de radio te horen. Dat is ook nu nog hetzelfde.
Ieder voertuig had dus ook reservetelefoons aan boord, want telefoons werden zo ongeveer behandeld als gloeilampen en zekeringen: je slijt ze in de strijd vrij snel op.
(Hoofdtelefoons waren trouwens in de US ook helemaal niet duur; zie advertenties in QST en andere bladen vanaf 1930. Ze werden ook in telefooncentrales (denk ook aan huistelefooncentrales in grotere huizen, fabrieken, hotels etc) gebruikt, dus de productie was enorm.)

Tijdens het wachten op het strand van Anzio lagen er dus honderden ongebruikte reservetelefoons in de diverse voertuigen. Daarvan zijn er wel degelijk een paar 'ontleend' geworden.

@GD haalt zijn vermogens door elkaar. Ik moet er niet aan denken, 50 mW in een oortelefoontje te proppen! Daar wordt je gehoor niet beter van.
50 mW was in die jaren huiskamer-luidsprekervermogen voor 'normaal volume', en was ook het vermogen waarbij bijvoorbeeld omroepradios getest worden (gevoeligheid, vervorming etc.). Voor ontvangers waarbij een telefoon werd gebruikt, werd gemeten bij 1 mW of 0,1 mW:

De gevoeligheid van een 2000 ohm telefoon is natuurlijk veel groter dan dat. Met 1 V erop was het geluid al heel erg hard, maar dat komt overeen met 0,5 mW.
Van proefjes met een meetbrug, waarin ik de telefoon als nul-indicator gebruikte, weet ik dat 1 mV nog goed te horen is. Het vermogen in 2000 ohm is dan nog maar 0,5 nW.
Van die paar honderd millivolt die in Anzio uit een kleine draadantenne kwam, hoefden ze dus maar een paar mV over te houden. Werkelijk iédere 'rusty bolt' krijgt dat wel voor elkaar.
Hier is nog een discussie over precies dit punt; in een gangbare WW2-telefoon blijkt een signaal van 10 µV nog goed hoorbaar.
https://www.electronicspoint.com/forums/threads/sensitivity-...nes.22804/

Ik heb in de tussentijd van dat hele Anzio foxhole-gedoe vrij veel materiaal gevonden, zoals foto's en artikeltjes. In de loop van de komende dagen kan ik wel eens wat scannen.
Want, om met de Italianen te spreken: se non è vero, è molto ben trovato.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Ha fred101,

Ja zeker is dat quantum mechanica maar.... de hele wereld is een quantumwereld het punt is alleen als we uitzoemen en we kijken naar de componenten die we kunnen zien is het verborgen.

In die macroscopische wereld zijn de wetten van Newton geldig in de microscopische wereld gelden veel van deze wetten niet meer en werken we met wave mechanica.
Maar om nu vanuit de macroscopische schaal de dingen die we zien onze componenten waar we mee bouwen naar de microscopische schaal te springen (Quantum mechanica) :o ik denk toch dat dit meer voor een ander forum bedoeld is.
Aan de andere kant zou het mooi zijn om meer en meer richting de quantum mechanica te denken alles wordt steeds kleiner en deeltjes worden op diverse manieren beïnvloed van licht naar een stroom/spanning, van stroom/spanning naar licht enz.
Zelf heb ik een aantal rectennas ontworpen eigenlijk een moderne foxhole en ook hier moet je heel zuinig met de energie omspringen .
De moderne versie laat zich beter uitleggen in het quantum veld net als de foxhole trouwens ook ;)

Groet,
Henk

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

Ik vroeg me af: is de diameter van de spoel ook een belangrijke invloed, of maakt dit niet uit? Ik vind daar weinig informatie over. Ik heb een stuk pvc dat een diameter van 3 cm heeft. Dat is kleiner dn het wc-rolletje dat ik voor de vorige poging gebruikte, maar wel een stuk steviger natuurlijk.

Ha Gilles1972,

Hee leuk dat je nog bezig ben ik heb mijn diode ook gemaakt :) en gemeten dat ziet er uit als een diode dus dat is goed.
Maar verder ben ik nog niet gekomen daar ga ik dan ook mee door nu je spoel die heb ik al wel gewikkeld.
Mijn diameter is een stukje pvc pijp zo'n regen afvoer is dat 42mm uit het hoofd.
Gebruik jij een afstemcondensator ? dan kan je misschien een iets kleinere diameter nemen..... anders wil je dat de spoel naar de buitenwereld capaciteit opbouwt om in iedergeval ergens te resoneren ik reken hier nog aan om nu alles aan het toeval over te laten :(

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

Even kijken hoor. Op dit forum wordt lustig met termen gestrooid en ik heb soms moeite om dat te volgen. Elektrodynamica is niet mijn sterkste vak op de opleiding, dus ik puzzel op je woorden.
Afstemcondensator: het idee is dat ik een schuif gebruik om over de spoel te gaan om te zoeken. Dat zou dan onderdeel zijn van een afstemcondensator, toch?
Dat stukje over resoneren moest ik even terugzoeken in mijn literatuur, maar ja, daar is het in mijn eerste poging misschien wel fout gegaan, omdat ik toen het aantal windingen niet ergens op afgestemd had.

Jinny

Golden Member

Afstemcondensator is een soort van eierensnijder die je in en uit draait om de capaciteit aan te passen.

edit, ik is lui wijf vandaag, hier de wiki

[Bericht gewijzigd door Jinny op 20 mei 2020 14:56:20 (34%)]

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl..

Ah, bedankt. Die heb ik in veel filmpjes voorbij zien komen. Nee, die heb ik niet.