Auto speakers

Hoi,
Bezig met de audio in mijn auto.
Weet iemand van jullie wat + en wat - is bij mijn speaker( zie foto)(brede en smalle stakker)
En weet iemand hoe ik 2 vrouwtjes toevoeg in de grote connector? En hoe dat heet? En waar ik dat kan kopen;)?

Alvast bedankt
Jochgem

Hugo Welther

Moderator

Dit heet een AMP schuifcontact of stekker. In alle soorten en maten verkrijgbaar.
De brede (6,3mm) is de plus van de speaker.

Zo'n opsteek met extra contact heet een piggyback schuifstekker
https://cdn.webshopapp.com/shops/20374/files/209749346/4808-mm-3-5140-piggyback.jpg

De losse pins zijn vast wel bij RDAE Rick Donkers te verkrijgen. Het is dan wel handig als je merk, type en maten weet.

https://www.rdae.nl/index.php

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.
RAAF12

Golden Member

Weet iemand van jullie wat + en wat - is bij mijn speaker( zie foto)(brede en smalle stakker)

Met de rode ril op de blauwe ader is de + en die met zwarte is de - aansluiting. Veel autoradio's hebben een amp in brugschakeling. Dan mag de - nooit in aanraking komen met het chassis van de auto.

Zo maar wat parallel gaan zetten is geen goed idee. Daarvoor is het handig eerst de handleiding te lezen wat de minimale impedantie van de luidspreker moet zijn. Bijv. 4 tot 8Ω en ook de fase (+ en -) aansluiting moet goed zijn. Bij luidsprekers die ongemerkt zijn is dat ook kort te testen met een 1.5V batterijtje. De conus wipt dan op (of neer).

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op zondag 29 december 2019 18:11:35 (54%)

Dank je Hugo.
Ik zal hier in Amsterdam eens checken voor de grote connector. Dat heten dan gewoon losse pins hè?
Groet Jochgem

Dank!
Als ik de draden voor mijn tweeters netjes door de deur krijg (lees op de stekker) dan krijg ik de aansluiting ook netjes lijkt me.
Bedankt ik ga opzoek naar die female kontakt voor minilock stekkers ;)

Even handig om merk en type auto te vermelden. Er zijn duizenden van deze ronde type pennen.
Die je hier boven aangeeft zijn maar 1mm dik voor een portier verbinding (neem ik aan) is dat erg dun.

Automotive engineer - www.easy-tech.nl

Daar was ik al bang voor. Eentje meenemen is geen optie helaas
Misschien lukt het de pinnen op te meten met een schuifmaat.
Als er een beperkte keuze is neem ik er een paar mee om te testen.
1 mm leek mij trouwens wel ongeveer het formaat. Hierbij ook een foto van de andere kant.

Wat voor kabel zouden jullie gebruiken voor de tweeters? Dikte bijv?

Voor een normale tweeter is 0,5mm^2 meer dan genoeg. Mechanische sterkte in de onvriendelijke omgeving van een auto is bijna belangrijker dan de dikte voor een simpel tweetertje op een autoradio.

Tweeters horen via een scheidingsfilter aangesloten te worden. Dus als het tweeters zijn die een eigen condensatortje hebben (wat dan werkt als een scheidingsfilter), en je wilde die parallel aan het getoonde luidsprekertje aansluiten, dan mag dat wel en hoef je de extra pin-stekkertjes misschien niet te vinden/gebruiken.

Dank je. Ik heb er een scheidingsfilter bij. De speaker op de foto wordt ook vervangen.
Ik ga op zoek naar het pinnetje, maar bedacht me gisteren dat er een loze ruimte zit in de stekker. Mocht het niet lukken trek ik hier netjes de draadjes door.

heb je in je deur al een speaker zitten?

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Nee er zitten geen speakers in de deuren.

Ik ben de draad een beetje kwijt...

Wat zit er nu in de deur?
En wat moet er na de speaker vervanging in de deur zitten?

Wordt het speakersignaal nu niet naar de deur gevoerd? Maar naar bv. een dashboardspeaker (die op de foto)? En gaat het nieuwe setje (woofer/tweeter/schedingsfilter) wel IN de deur gemonteerd worden?

In dat geval: een deur wordt van binnen vaak nat. Speakers zijn daar vaak op gemaakt en kunnen daar wel enigszins tegen of worden door plastic beschermd. Een scheidingsfilter kan daar vaak slechter tegen, dus moet je proberen in het 'droge' gedeelte van de deur te monteren. Helemaal ideaal zou zijn om alle 4 de draden in de deurdoorvoering te monteren en het scheidingsfilter ergens onder het dashboard waar ie zeker droog zit.

Sorry voor de onduidelijkheid.
Speakers zitten bij de voeten, niet in de deur.
Tweeters komen in de deur ter hoogte van de spiegel. (Niet het natte gedeelte van de deur). Hiervoor moeten er dus 2 draadjes naar de spiegel toe.
Het filter komt in de auto niet in de deur. En er zit toevallig een mooie ruimte net onder de conus in de auto.
Zo duidelijker?