verlichting audio apperatuur

hallo elektronica liefhebbers

ik ben op zoek naar een bak , assortiment gloeilampjes van div waarden voor het repareren van audio apparatuur
iemand een idee waar ik dit kan kopen?
ik wil overal het liefst gewoon weer gloeilampjes in zetten om de reden dat dit dan origineel is en het veel mooier verlicht

Ik gok dat je echt per type gloeilampje moet zoeken naar nieuwe exemplaren omdat er in audioapparatuur soms hele specifieke typen zitten en alles tegenwoordig led is wat de klok slaat.
Misschien kun je eens een oproep doen binnen het DIY Audio Forum, daar zit ook veel kennis en ervaring.

ok dank je voor de reactie ik zal daar eens rondvragen en anders idd van alles wat bestellen en zelf een action asorti bakje halen haha

Op 29 december 2019 19:12:45 schreef kaiserchief87:
hallo elektronica liefhebbers

ik ben op zoek naar een bak , assortiment gloeilampjes van div waarden voor het repareren van audio apparatuur
iemand een idee waar ik dit kan kopen?
ik wil overal het liefst gewoon weer gloeilampjes in zetten om de reden dat dit dan origineel is en het veel mooier verlicht

Hoi , Jij zoekt iets in die zin https://www.gotron.be/catalogsearch/result/?q=lampjes denk ik ?

Interessant topic, ik loop vaak tegen hetzelfde euvel aan.
Meestal kijk ik eerst wat ik nog uit sloopapparatuur of NOS heb en anders zoek en bestel ik exact wat ik zoek.
Mocht er een assortiment zijn met veelgebruikte types houd ik me zeker ook aanbevolen.

pa3gws

Golden Member

Een assortiment ben ik nog niet tegen gekomen.
Wat ik doe als ik lampjes moet vervangen er een paar extra bij bestellen.
Dan krijg je vanzelf de meest gangbare op voorraad.

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
Arco

Special Member

Vooral in oudere apparatuur had iedereen z'n eigen model.
Simpelste is opmeten en bestellen (bijv. bij v. Schaik: https://www.jvanschaikconsultancy.nl/schaallamp.html )

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Ik heb bij aliexpress ook wel eens sorteringen voorbij zien komen. De kwaliteit is dan wel Chinees - maar dat zouden toch wel dezelfde lampen kunnen zijn.

Ik zoek het tegenwoordig veel in led oplossingen. Vooral in oude u-buizen radio's en oude buizen autoradio's is het juiste schaal-lampje erg belangrijk. Het lampje maakt daar deel uit van het gloeistroom circuit. Het moet exact de juiste stroom en spanning voeren anders staan de buizen die soms in serie en/of parallel staan op een verkeerde gloeispanning en stroom. Die buizen autoradio's zijn vaak nog van 6 naar en soms 24 volt omschakelbaar ook.

Ik zet meestal een vermogensweerstandje met daar aan parallel een led met serieweerstand. De led stel ik dan proefondervindelijk in op de juiste lichtsterkte. Uiteraard neem ik daar dan warmwitte leds voor. Bij wisselspanning schakel ik dan twee leds antiparallel op een serieweerstand.

De leds monteer ik met een serieweerstand in het oude lampvoetje dat ik weer in het oude fittinkje schroef. Over het fittingkje zelf zet ik dan een vermogensweerstandje parallel om te zorgen dat er de juiste stroom gaat lopen.

Met de moderne ledfillaments (uit gesloopte ledgloeilampen) is ook heel veel leuks te doen. Brandspanning vaak ergens tussen de 60 en 70 volt. Vier in series direct op de gelijkgerichte 230 volt met een flinke serieweerstand de lichtsterkte zover terug gebracht dat het schijnsel exact op dat van een gloeilampje lijkt geeft een prachtig niet van echt te onderscheiden effect. Erg handig in radio's zonder voedingstrafo. Het oorspronkelijk gloeilampje is dan weer vervangen door een (power) weerstandje.

Ik denk dat het ook steeds lastiger zal gaan worden om aan het juiste type gloeilampje te komen. Bij een buizenradio die ik dagelijks aan heb, heb ik al drie keer het schaal lampje moeten vervangen. Geen van de lampjes was echter nieuw en nu zijn ze op. De volgende keer komt een led in.

Lukt alleen niet altijd. In een N4450 zitten er maar liefst 19 lampjes in, 18V-40mA voor elke funktie wordt een lampje gebruikt + 7 stuks achter de magno control. Het lijkt op een kleine bayonet maar ze worden er zo ingedrukt, nergens ruimte laat staan voor een serie R.

Arco

Special Member

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

In een N2521 cassette vak dan weer wel: 6V-40mA draadlampje. Maar is wel 6 VAC dus moet je weer een diode anti-parallel over de LED zetten.

Dus zo is het altijd wel iets.

Eur. 8,76 voor een Midget LEDje, x 19 stuks = 2x de prijs van de hele N4450 tape recorder dus dat gaat het zeker nooit worden.

Sine

Moderator

Die lampjes heb ik al zelf "ver-led", kwestie van het glas er uit halen (met een tang voorzichting vervormen, dan brokkelt het glas er uit) en er een LED plus weerstand in zetten.

Niet omdat er wat levensduur betreft een LED in moest, maar omdat het gloeilampje heet genoeg werd om de plastic lensjes waar ze in zaten te verkleuren.

Bij de Chinezen hebben ze ze trouwens aan vijf voor acht euro.

Zoek op 'mf6'

Meestal brandt het allemaal op onderspanning dus de levensduur is niet echt een punt en bij lampjes < 0,9W is de warmte eigenlijk geen probleem.