Ik zoek het tegenwoordig veel in led oplossingen. Vooral in oude u-buizen radio's en oude buizen autoradio's is het juiste schaal-lampje erg belangrijk. Het lampje maakt daar deel uit van het gloeistroom circuit. Het moet exact de juiste stroom en spanning voeren anders staan de buizen die soms in serie en/of parallel staan op een verkeerde gloeispanning en stroom. Die buizen autoradio's zijn vaak nog van 6 naar en soms 24 volt omschakelbaar ook.
Ik zet meestal een vermogensweerstandje met daar aan parallel een led met serieweerstand. De led stel ik dan proefondervindelijk in op de juiste lichtsterkte. Uiteraard neem ik daar dan warmwitte leds voor. Bij wisselspanning schakel ik dan twee leds antiparallel op een serieweerstand.
De leds monteer ik met een serieweerstand in het oude lampvoetje dat ik weer in het oude fittinkje schroef. Over het fittingkje zelf zet ik dan een vermogensweerstandje parallel om te zorgen dat er de juiste stroom gaat lopen.
Met de moderne ledfillaments (uit gesloopte ledgloeilampen) is ook heel veel leuks te doen. Brandspanning vaak ergens tussen de 60 en 70 volt. Vier in series direct op de gelijkgerichte 230 volt met een flinke serieweerstand de lichtsterkte zover terug gebracht dat het schijnsel exact op dat van een gloeilampje lijkt geeft een prachtig niet van echt te onderscheiden effect. Erg handig in radio's zonder voedingstrafo. Het oorspronkelijk gloeilampje is dan weer vervangen door een (power) weerstandje.
Ik denk dat het ook steeds lastiger zal gaan worden om aan het juiste type gloeilampje te komen. Bij een buizenradio die ik dagelijks aan heb, heb ik al drie keer het schaal lampje moeten vervangen. Geen van de lampjes was echter nieuw en nu zijn ze op. De volgende keer komt een led in.