Electrische step: nieuwe lithium ion battery pack laadt plots niet meer

Op 2 januari 2020 22:03:00 schreef fcapri:
[...]

nee, multimeter in volt stand, dan heb je 2 meetsnoeren.
rood en zwart.

de rode hang je op de rode van de laadconnector of connector naar je step (geen lader of step aanhangen)

de zwarte duw je eens op de BMS aan B- en zeg wat je meet, 20.6V
de zwarte dan eens aan P- duwen en meten,19.7V
de zwarte aan de C- en meten, 19.3V

zie waarden boven. De balans connector moet je meer uitleggen want ik heb die kleuren niet zie foto : ik heb zwart wit wit wit wit wit rood zeven draden totaal. Het eerste witte pinnetje heeft groen oxidatie het rode pinnetje zit helemaal schuin maar kan net gebeurd zijn...o nee dat is gewoon de achtste pin die ze expres verbogen hebben

Bij C zit ook veel oxidatie zie foto

En nog een foto van de pinnetjes van de balans connector: moet ik de stekker of de pinnetje op de printplaat meten?

waterschade...

je moet op de stekker meten, daar zitten de accu's aan gesloten.
jij moet meten tussen zwart - wit (pin 1 en 2)
dan tussen wit - wit (2 en 3), nog eens tussen wit-wit (3 en 4).... tot je aan rood-wit (6 en 7) komt. telkens meten tussen 1 draad en zijn volgende.

ik gebruikte de kleuren van mijn foto om aan te tonen welke metingen je moest doen. want met al u witte kabels....

19-20V op de klemmen is nog goed, dus de accu lijkt normaal (kan nog altijd zijn dat er 5 cellen een goeie spanning hebben en 1 slecht is, daarom wacht ik op de metingen van die kabel)

de laatste pin op die print werd niet gebruikt, ik zei het al hievoor, je hebt een 6S accu (6cellen) terwijl de BMS er eentje is van 7cellen. daarom past die witte connector er ook niet goed in

[Bericht gewijzigd door fcapri op vrijdag 3 januari 2020 13:50:27 (14%)

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Op 3 januari 2020 13:47:45 schreef fcapri:
waterschade...

je moet op de stekker meten, daar zitten de accu's aan gesloten.
jij moet meten tussen zwart - wit (pin 1 en 2)1.8V

dan tussen wit - wit (2 en 3)4.5V
, nog eens tussen wit-wit (3 en 4) 3.8V

4 en 5 = 4V

4 en 6 = 2V

.... tot je aan rood-wit (6 en 7) komt. 3.8V
telkens meten tussen 1 draad en zijn volgende.

19-20V op de klemmen is nog goed, dus de accu lijkt normaal (kan nog altijd zijn dat er 5 cellen een goeie spanning hebben en 1 slecht is, daarom wacht ik op de metingen van die kabel)

de laatste pin op die print werd niet gebruikt, ik zei het al hievoor, je hebt een 6S accu (6cellen) terwijl de BMS er eentje is van 7cellen. daarom past die witte connector er ook niet goed in

zie gemeten waarden hierboven dank

elke meeting MOET boven de 3.0V zijn, anders zijn de li-ion te laag ontladen

tussen 1 en 2 is slecht: 1.8V.

tussen wit en wit 2-3 kan geen 4,5V zijn aangezien li-ion maar tot 4.2V gaat

tussen 5 en 6 = 2.0V is ook slecht.

als de BMS dat meet, is het normaal dat hij de accu afschakelt want die accu is NIET goed meer.

beste is om die accu aan een laad/balanceer station op te laden nu
http://www.rapidrcmodels.com/ekmps/shops/rapid/images/turnigy-accucel-6-50w-6a-balancer-charger-with-accessories-2618-p.jpg

dan plug je die witte connector in de zijkant en zal die alle cellen weer balanceren op gelijke spanning.
maar ik vrees ervoor, sporen van waterschade op de bms, zal hoogstwaarschijnlijk ook (roest)schade zijn op de cellen

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Ja die ene laat soms zelfs 5V zien...
Dus einde oefening? Heb niet zo'n balanceer station, maar wellicht schoonbroer wel.
Dank

Zie je op deze fotos nog iets geks: heb het battery pack open getrokken. Ga denk ik alles in de vuilnis gooien. Dank voor de tips.

waterschade, VEEL waterschade.
waarschijnlijk ook cellen verroest waardoor ze stroomverlies hebben gehad en leeggelopen.

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Veel dank dus batterij pack is einde oefening. Dus kan beter weer 2 12 volt accus kopen die kunnen zeker beter tegen water?

Op 3 januari 2020 14:41:29 schreef fcapri:
tussen wit en wit 2-3 kan geen 4,5V zijn aangezien li-ion maar tot 4.2V gaat

Nee. Het is zeer onverstandig een cel op te laden tot boven de 4.2V: De levensduur gaat onevenredig hard omlaag als je dat wel doet. Maar het kan dus wel.

Een dag boven de 4.2V -> Accu wegdoen.

Anderzijds, ik heb nog geen groot vertrouwen in de meting: "soms 5V" klinkt als een gek contact en mogelijk een meetfout. "Soms 2V" is waarschijnlijker een slecht contact, "soms 5V" is raar....

Ik ben het met de "waterschade" diagnose eens:

Op 2 januari 2020 09:49:57 schreef rew:
Wel zie ik linksonder corrosie-producten. Ik vertrouw accus die er zo uitzien niet meer.

Met "terug naar loodaccus" ben ik het niet eens: gewoon opletten dat ie niet nat kan worden en als je nat bent geworden: effe open halen en laten luchten.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
KGE

Golden Member

Op 5 januari 2020 11:20:43 schreef mmbertels:
Zie je op deze fotos nog iets geks: heb het battery pack open getrokken. Ga denk ik alles in de vuilnis gooien. Dank voor de tips.

AUB niet in de vuilnis gooien maar in de batterijbak.

Op 5 januari 2020 11:39:58 schreef rew:
[...]Nee. Het is zeer onverstandig een cel op te laden tot boven de 4.2V: De levensduur gaat onevenredig hard omlaag als je dat wel doet. Maar het kan dus wel.

Een dag boven de 4.2V -> Accu wegdoen.

het is mij nog niet gelukt, boven de 4,3V worden ze toch aardig warm, en de moment je van de lader afkoppel zakken ze snel in tot onder de 4,2V.
dus een stilliggend accupack dat niet op kan laden, met corrossieschade en cellen boven de 4,2V... geloof ik niks van.
ofwel kabelbreuk ergens (corossie) en meet je 2cellen in serie.

zowieso einde verhaal. ik zou ze allemaal losknippen, de goeie eruit zoeken, allemaal opladen op gelijke spanning en dan weer samenknopen.
nu heb je 4 cellen parallel en dat 6keer in serie.
misschien kan je nog 18 goeie cellen eruit halen en dan een 3parallel met 6 in serie maken.
iets minder lang rijden, maar toch nog bruikbaar

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Hoe kan t uberhaupt dar er verschil in voltage gemeten kan worden: ze zitten toch allemaal in serie: het voltage zou toch gelijk getrokken moeten worden?? Dank

nee, dat is veroorzaakt door het water.

stel, je hebt 3 batterijen in serie

code:

-----4V-------4V-------4V-------

en nu ga je de middelste cel nat maken zodat die wat leegloopt (beetje kortsluiten). dan krijgt je

code:


-----4V-------3V-------4V-------
          |        |
          ----------

als je dan stroom door water laat lopen, krijg je electrolyse, en begin je dus corossie te zien. het zwakste metaal wordt opgevreten (roest)

[Bericht gewijzigd door fcapri op zondag 5 januari 2020 21:51:13 (18%)

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Ok dus t is niet zo dat als 2 batterijen met elkaar verbonden zijn voor lange tijd dat ze dezelfde voltages geven

Op 5 januari 2020 22:12:36 schreef mmbertels:
Ok dus t is niet zo dat als 2 batterijen met elkaar verbonden zijn voor lange tijd dat ze dezelfde voltages geven

parallel wel

code:


     _______________batterij 1 4V_______ 
    |                                   |
____|_______________batterij 2 4V_______|____________
    |                                   |
    |_______________batterij 3 4V_______|
ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken