Opleiding PLC

Hallo, ik studeer nu landbouwmechanisatie op bachelorniveau/A1.
Ik ga dit jaar afstuderen, maar ben nog aan het twijfelen of ik een extra opleiding avondschool ofzo zou doen.
Ik zie veel vacatures tegenkomen waar ze mensen zoeken voor PLC sturingen, ik heb hier een hele kleine basis van gehad maar niet genoeg om er al mee te gaan werken.
Toch spreken veel van deze vacatures mij wel aan en ik heb ook gehoord dat daar aardig wat geld mee te verdienen valt als je er verstand van hebt.
Nu is mijn vraag eigenlijk als ik een extra opleiding PLC zou doen, is dit dan voldoende om aangenomen te worden?
Aangezien ik geen studie elektromechanica hebt gevolgd is mijn kennis buiten de PLC sturingen op elektronisch vlak niet heel uitgebreid, ik heb wel basis elektronica, meet en regeltechniek enzovoort gehad maar niet zo uitgebreid als iemand die elektromechanica studeert natuurlijk.

Ik wist niet goed in welke sectie ik dit moest plaatsen dus ik heb het hier maar neergezet.

Ik zou eigenlijk gewoon direct proberen te soliciteren
Er is op dit moment zo'n schaarste dat de meeste bedrijven zelf opleiden of met je meedenken over een opleidingstraject

Lambiek

Special Member

Ik ben het met DK eens, vraag bij een sollicitatie of er ruimte is om zo'n cursus te doen.

Wil je dat in de omgeving doen van de landbouwmechanisatie?, of bijv. ook in de elektrotechniek?

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Op 2 januari 2020 16:15:22 schreef Lambiek:
Ik ben het met DK eens, vraag bij een sollicitatie of er ruimte is om zo'n cursus te doen.

Wil je dat in de omgeving doen van de landbouwmechanisatie?, of bijv. ook in de elektrotechniek?

In de omgeving landbouwmechanisatie zou natuurlijk leuk zijn, daar ligt nog meer mijn interesse maar gewoon in de elektrotechniek is ook goed. Ik had meer een job in een fabriek als onderhoudstechnieker in gedachten, eventueel nachtwerk dat lijkt me wel wat.

[Bericht gewijzigd door Student97 op donderdag 2 januari 2020 16:31:27 (12%)

GJ_

Moderator

Op 2 januari 2020 16:00:40 schreef Student97:...en ik heb ook gehoord dat daar aardig wat geld mee te verdienen valt...

Op 2 januari 2020 16:17:51 schreef Student97:..een job in een fabriek als onderhoudstechnieker...

Neh. Als je voor het grote geld wil gaan moet je wat anders zoeken.

Op 2 januari 2020 16:00:40 schreef Student97:
...Toch spreken veel van deze vacatures mij wel aan en ik heb ook gehoord dat daar aardig wat geld mee te verdienen valt

Dat eerste deel van je zin heeft top prio, het tweede deel een veel lagere. Neem dat aan van man op leeftijd :-)

Groot geld: drugs en wapens, maar dat raad ik je toch niet aan

[Bericht gewijzigd door flipflop op donderdag 2 januari 2020 16:50:29 (10%)

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

Op 2 januari 2020 16:47:13 schreef GJ_:
[...][...]Neh. Als je voor het grote geld wil gaan moet je wat anders zoeken.

Ik zeg ook niet dat ik er miljonair mee wil worden, bedoel gewoon een goed betaalde job. Dat is natuurlijk voor iedereen anders, maar ik ga er vanuit dat je toch wat meer krijgt als een technieker in een (landbouw/auto/vrachtwagen)garage. Als je er echt zoveel mee kon verdienen ging iedereen het doen natuurlijk.

Ehm, je had het toch over een Bachelor nivo baan? Dan gaat het toch niet over een monteur in een auto-garage?! Dan heb je het in mijn ogen over een ontwikkel- of zelf research baan. En ja, daar zit uiteraard nogal verschil in salaris.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

Op 2 januari 2020 18:24:59 schreef flipflop:
Ehm, je had het toch over een Bachelor nivo baan? Dan gaat het toch niet over een monteur in een auto-garage?

Je kan de Belgische en Nederlandse arbeidsmarkt (spijtig genoeg) niet met elkaar vergelijken. Heb vele collega installateurs met dat opleidingsniveau die de hele dag net zoals ik gleuven in Ytong blokken slijpen en draadjes aan stopcontacten schroeven iets wat je met 3 niveau's lager net zo goed voor elkaar krijgt. Zeker geen uitzondering. Ben ook al HVAC installateurs tegengekomen met Master opleidingen, niet zo vaak maar toch.

Sorry, mijn mond valt af en toe open.

Bachelor techniek (heb ik niet eens):
Ze doen een moord voor je. Een flink stevig salaris, misschien zelfs een auto erbij. Die PLC-cursussen gewoon op kosten van de baas in werktijd.

Onderhoud en nachtwerk hoort daar niet bij. dat is een trapje lager. Jij moet de boel ontwerpen, niet 's nachts wat zaken vervangen.

Hebben jullie onderling of klassikaal dan geen discussie over wat je kan gaan verdienen? Zonde want je waarde vanaf het begin kennen is een grote voorsprong. Ik merk vaak in antwoorden bij degelijke topics dat véél mensen één braaf pad kiezen en dat doorwandelen, je moet juist continu om je heen kijken, kritisch zijn, soms gewoon eens solliciteren om te zien wat er geboden wordt, dat kan je dan ook weer bij je huidige baas op zijn bord gooien.

Op 2 januari 2020 19:44:40 schreef New Beetle:
[...]Je kan de Belgische en Nederlandse arbeidsmarkt (spijtig genoeg) niet met elkaar vergelijken. .. Ben ook al HVAC installateurs tegengekomen met Master opleidingen, niet zo vaak maar toch.

Mijn mond valt nog verder open;)

Als jonge vent zoek je dan toch een baan in NL of DE?

Op 2 januari 2020 19:50:23 schreef K7Jz:
[...]

Mijn mond valt nog verder open;)

Als jonge vent zoek je dan toch een baan in NL of DE?

In de techniek is er in België wel veel werk. Er zijn veel en ook grote bedrijven. Wel vaak in de filegebieden (2 uren wachten is heel normaal) rond Antwerpen en Brussel.

Je verdient daar zeker niet minder dan in NL.

Op 2 januari 2020 19:50:23 schreef K7Jz:
[...]

Mijn mond valt nog verder open;)

Als jonge vent zoek je dan toch een baan in NL of DE?

Als je een baan met toekomstperspectieven en doorgroeimogelijkheden wil doe je dat inderdaad, ken er een paar. Je moet natuurlijk wel de Nederlandse cultuur en de Duitse Weisswurst tolereren natuurlijk, wat ook al iets is :D :D

Vlaanderen kent nauwelijks werkloosheid maar veel van die jobs zijn benedenmaats. Het vakgebied van de TS kan je op BSO, 2 TSO niveaus, praktisch en theoretisch en Batchelor niveau studeren. Keuze voor werkgever is dan gauw gemaakt. Als iemand die tot zijn 22ste op school gezeten heeft er geen probleem me heeft om de schalm van een ploeg of een lekkende olieleiding te vervangen, waarom ook niet.

Heeft ook deels te maken met de 'snel tevreden' mentaliteit hier. Heb heel wat 'logen' in mijn familie o.a. een microbiologe met behoorlijk wat jaartjes aan studie op de teller. Zij werkt echter als voedsellinspecteur, beetje simplistisch voorgesteld is dit van de frituur naar de kebabtent rijden om te kijken of de frietketel niet te zuur is en een boete uitschrijven. Ik vroeg haar ooit of dit moeilijk was. Het antwoord was 'een dag met mij op de baan en jij kan dat ook' maar ja, ik ben om 5u thuis, wagen van de zaak, geen stress en menselijk contact met de meest interessante culturen. In een lab verdien ik net zo veel, geen wagen en slaap 's nachts niet meer van de stress om het volgende rapport klaar te krijgen.

Op zich is daar niet mis mee uiteraard, maar zo verdring je uiteraard wel mensen met lagere opleidingsniveau's die wel graag die job zouden hebben.

Op 2 januari 2020 20:43:34 schreef Hoeben:
[...]

In de techniek is er in België wel veel werk. Er zijn veel en ook grote bedrijven. Wel vaak in de filegebieden (2 uren wachten is heel normaal) rond Antwerpen en Brussel.

Je verdient daar zeker niet minder dan in NL.

Uiteraard, dat is ook niet het punt. Iemand met zijn opleidingsniveau heeft in NL veel meer mogelijkheden en toekomstperspectieven. Spijtig maar dat is nu eenmaal zo.

[Bericht gewijzigd door New Beetle op donderdag 2 januari 2020 20:54:20 (13%)

Bedankt voor de nuttige antwoorden tot nu toe.
Maar ik had misschien nog even moeten vermelden dat ik nu een redelijk rustig half jaar heb, dus moest ik zo een opleiding PLC sturingen gaan doen zou dat nu perfect gaan. Ik moet het dan natuurlijk wel zelf betalen, maar die prijzen lijken me nog wel mee te vallen als je er rekening mee houdt dat het een investering voor de toekomst is natuurlijk.
Maar ik kan hier dus uit afleiding als ik zo een opleiding PLC sturingen doe en nog eens kan vermelden dat ik een bachelor opleiding achter de rug heb, op veel plaatsen wel zal aangenomen worden omdat ze zo hopeloos opzoek zijn?

Op 2 januari 2020 21:36:34 schreef Student97: kan hier dus uit afleiding als ik zo een opleiding PLC sturingen doe en nog eens kan vermelden dat ik een bachelor opleiding achter de rug heb, op veel plaatsen wel zal aangenomen worden omdat ze zo hopeloos opzoek zijn?

Ik zeg niet dat dit nutteloos zou zijn, heeft zonder twijfel een meerwaarde. Wel denk ik dat je dit 'werkgevers kidnappen je om bij hun te komen werken in BE moet relativeren. Waarom zeg ik dit. Als installateur van elektrische installaties in kantoren kom ik wel eens in contact met grote bedrijven zoals Siemens. Die PLC programmeurs daar hebben meestal een Master E, EL of EM. Moest er een gigantische vraag zijn naar zo'n profielen dan had je m.i. Toch ook andere afwijkende profielen verwacht.

Dus doen zou ik zeggen, maar wees wel realistisch.......of trek naar NL :)

Toch spreken veel van deze vacatures mij wel aan en ik heb ook gehoord dat daar aardig wat geld mee te verdienen valt

In de onderhoudstechnicus heb je altijd werk. Maar dik geld verdienen is een heel ander verhaal. Wil je iets meer geld verdienen dan moet al dingen gaan doen als op rare tijden werken en oproepbaar zijn. Neem maar rustig aan dat dat op den echt vervelend gaat worden. En echt veel geld ga je echt niet verdienen

Als je al een bachelor opleiding hebt dan kun je beter die ten gelde maken en gaan voor management functie of een functie waarin je daar naar toe kan groeien. Dan zit je meteen een paar functiegroepen hoger en maak je aardig wat meer geld. Als je daarbij een opleiding plc programmeren hebt dan ben heel veel waard op de arbeidsmarkt. Ik zie bij veel bedrijven waar ik kwam of gewerkt heb een groot gemis aan mensen op managementfuncties met echt technische kennis en ervaring. Er worden daardoor af en toe beslissingen genomen die technisch gewoon niet kunnen. Projecten lopen daardoor gewoon in soep.

Iemand die op management niveau functioneert en technische (praktijk) ervaring heeft is zeer waardevol. En anders is een plek op een R&D afdeling misschien iets voor jou. En een cursus is altijd winwin. Op je CV kan dat net een streepje meer geven dat zorgt dat jij de betreffende job krijgt.

Managers vaak grote bureaucraten. Doen de hele dag niet veel anders dan vergaderen en eindeloos veel vervelende administratieve handelingen. Technisch kunnen ze niet eens een steker aan een lamp zetten. Managers die wel technisch zijn balen vaak van het bureaucratische geneuzel. Zo erg dat ik mensen ken die zich hebben laten terug promoveren.

Persoonlijk vind ik dat techneuten die de verantwoording dragen om grote installaties of een fabriek met veel kunst en vliegwerk draaiende houden een beetje ondergewaardeerd worden.

Dus een cursus plc programmeren of algemeen programmeren is echt nooit weg. Maar als onderhoudstechneut zul je nooit rijk worden maar wel altijd de zekerheid van een baan hebben.

Op 3 januari 2020 00:12:17 schreef Ex-fietser: Dus een cursus plc programmeren of algemeen programmeren is echt nooit weg. Maar als onderhoudstechneut zul je nooit rijk worden maar wel altijd de zekerheid van een baan hebben.

Zelfs de zekerheid van een baan moet je relativeren, in BE toch. Ik kan je zo vijf 50-plussers opnoemen die nu in de SWT zitten en dat zijn echt geen mensen met linkse handen. Leeftijd is immers een enorme handicap voor een technische functie. Als twintiger moet je je ervan bewust zijn dat de beslissingen die je nu neemt een enorme invloed gaan hebben op jouw leven als vijftiger.

buckfast_beekeeper

Golden Member

Eerst en vooral moet je doen wat je graag doet. Wedde is 1 van de triggers maar zeker niet de belangrijkste. Hoe lang ben je onderweg is even belangrijk. Dagelijks meerdere uren, onbetaald, in je auto geraak je ook beu. Een collega van me, spijtig genoeg vorig jaar overleden, was een bachelor. Vele jaren in het buitenland gewerkt voor Seghers Better Technology. Was het reizen moe. Ook het feit dat zijn reistijd niet langer als werktijd werd beschouwd, bracht hem er toe een job niveau C (A2 hoger technisch) op te nemen. Wedde? ongeveer 1500€ netto.

1 van mijn docenten graduaat/bachelor is gestopt als master informatica bij Siemens om les te gaan geven in het avondonderwijs. Ze gaf volmondig toe dat ze minder verdiende maar meer voldoening had. Haar job was assembler programmeur van telefoon centrales. Ik heb de bachelor informatica alleen gedaan uit interesse. Nooit de bedoeling gehad er mijn beroep van te maken.

De garage waar ik ga, eenmansbedrijf, heeft een bachelor in de autotechniek. Sleutelt dus elke dag aan auto's en vrachtwagens. Zijn zoon heeft autotechniek gedaan Campus De Nayer Thomas More. Die is momenteel storings- en onderhoudstechnieker bij Carterpillar. Deze job werd hem al tijdens de studie aangeboden.

Vele systemen worden steeds complexer. Een 'gewoon' technisch profiel is vaak niet eens wat ze zoeken. Ik heb bijvoorbeeld een diploma als chocolatier. Als Barry Callebaut een demonstrateur vraagt, moet ik mij niet eens aanbieden. Hoewel ik de materie perfect beheers. Wat ze dan wel zoeken? Vertaler tolk met kennis van minimaal 4 talen. De job als chocoladebewerker leren ze u binnen 1 jaar. De beste chocolatier leert geen 4 talen binnen 1 jaar.

@TS: je woonplaats staat niet in je profiel. Kan altijd handig zijn. In de sector die je zoekt is bijvoorbeeld P. Maïs in onze buurt een gekende naam.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.

Leeftijd is immers een enorme handicap voor een technische functie. Als twintiger moet je je ervan bewust zijn dat de beslissingen die je nu neemt een enorme invloed gaan hebben op jouw leven als vijftiger

Geen mens weet hoe de wereld over 30 of veertig jaar draait. Ik ben ooit begonnen met basic op mijn Sinclair computer. Dat voldeed niet en dus ben ik overgestapt op assembly. Het leukste vind ook nog steeds assembly om te doen. Wat wel belangrijk is dat je systematisch leert denken. Hoe bouw je een (logisch) systeem op. Waar moet je om denken en wat mag je absoluut niet vergeten. En hoe werken logische systemen. Dat zijn dingen die erg handig zijn om te weten. Het maakt dan niet eens uit wat je gaat programmeren. De kans is groot dat er over dertig jaar helemaal geen PLC programmeurs meer nodig zijn.

Dat ik op school zat was HTML programmeren helemaal de toekomst. Met een mavo of havo opleiding en een ambi cursus van een paar maanden kreeg je meteen een dik betaalde job een mooi pak aan en een auto van de zaak. Ik verwachtte toen al dat er een text versterker zou komen die van een mooi opgemaakte pagina html code zou gaan maken. Dat gebeurde dus ook. De dot-com crisis kwam en veel mensen die niets bijgeleerd hadden en alleen maar dat html konden maken werden werkloos.

Ik heb zomaar het idee dat dat straks ook gaat gebeuren met programmeurs in het algemeen. Je geeft een systeembeschrijving op aan miss google en die maakt er even een programma voor. Programmeren is ook iets dat denk ik prima geautomatiseerd kan worden. Er zit niets creatiefs aan. Een idee bedacht door een mens moet alleen maar in een hoop code worden gegoten. En dat kan prima door een computer gedaan worden. Of het nu in een plc vorm, of een embedded systeem of wat dan ook gedaan moet worden.

Assembly is ook iets dat bijna niet meer wordt gedaan. Hoogstens voor hobby of zeer speciale gevallen. Eigenlijk is het programmeren al veel makkelijker dan vroeger. Ook voor de hobbyist. Als er een programma voor bijvoorbeeld arduino gemaakt moet worden trekt ook iedereen al standaard kant en klare routines van het internet en past dat als een puzzel in elkaar. Hoeveel mensen maken voor die arduino echt helemaal zelf de routines om bijvoorbeeld I2C af te handelen of een display aan te sturen? Het is niet zo'n grote stap om miss google dat te laten doen denk ik.

Wat overblijft is denk ik het bedenken van van een idee dat in de technische mogelijkheden van de gekozen hardware past. En daarvoor is kennis nodig van de hardware. Ook het oplossing van storingen en zal voorlopig nog wel blijven.

Ik denk dat het goede zaak is om wat ever wat voor programmeer cursus dan ook te gaan volgen. Ik denk dat het echter wel zaak is om dat op een hoog niveau te gaan doen. De cursussen die ik op kosten van de baas heb moeten doen vond ik een beetje mager. Veel meer als in een sneltreinvaart vertellen van hoe je een PLC aansluit en hoe je de programmeer units aansluit en wat voor modules er voor dat merk en type plc bestaan was het niet.

Ik begrijp dat je nu ergens op een hbo of universitaire opleiding zit. Ik denk dat het misschien een goed idee is om wat colleges te gaan volgen in de vakrichting elektronica en/of software/ wiskunde. Sluit dat dan ook af met een tentamen. Mensen die meerdere vakrichtingen hebben gestudeerd hebben daar in de toekomst erg veel aan. Vraag op school wat er mogelijk is en mischien kun je het wel integreren in je studie. Waarschijnlijk kan dat dan ook nog eens heel betaalbaar. Gangbare plc cursussen vond ik erg duur (voor een particulier dan, niet voor de baas) en wat inhoud betreft nogal mager. Voor een beginner wel nuttig maar voor een gevorderd iemand zoals jij met een bachelor opleiding houd het denk ik echt te weinig in.

Op 3 januari 2020 09:00:50 schreef buckfast_beekeeper: Vele systemen worden steeds complexer. Een 'gewoon' technisch profiel is vaak niet eens wat ze zoeken. Ik heb bijvoorbeeld een diploma als chocolatier. Als Barry Callebaut een demonstrateur vraagt, moet ik mij niet eens aanbieden. Hoewel ik de materie perfect beheers. Wat ze dan wel zoeken? Vertaler tolk met kennis van minimaal 4 talen. De job als chocoladebewerker leren ze u binnen 1 jaar. De beste chocolatier leert geen 4 talen binnen 1 jaar.

Mee eens. Anno 2020 vraagt men een profiel, niet enkel een diploma. Zelfs voor een job als winkelmedewerker bij Colruyt moet je aan een bepaald profiel voldoen, zit je niet dicht genoeg bij dat ideaal dan maak je nauwelijks kans ook al heb je 20 jaar op de teller in een andere supermarkt.

En daar ligt precies het gevaar, een beslissing op jonge leeftijd heeft een enorme impact op dat profiel en het effect daarvan op latere leeftijd. Het kan waarschijnlijk best leuk zijn om als twintiger in de zomer in het hooi aan een maaidorser te sleutelen, bij heel veel mensen verandert dat als je over de 40 gaat en dan zit je met een groot probleem.

Op 2 januari 2020 20:48:18 schreef New Beetle:
..maar ja, ik ben om 5u thuis, wagen van de zaak, geen stress en menselijk contact met de meest interessante culturen. In een lab verdien ik net zo veel, geen wagen en slaap 's nachts niet meer van de stress om het volgende rapport klaar te krijgen.

Hier raak je heel duidelijk mijn prio-lijstje van hierboven. Zij vindt het blijkbaar een prima leven zo en heeft helemaal de behoefte niet om een "hogere" baan te hebben. Moet je het dan doen omdat "men" vindt dat je meer kunt? Niet doen.

Terug on-topic: TS, ik zou die PLC cursus gewoon doen, tenzij het echt heel duur is. Het is een mooie toevoeging van je CV en het geeft bij sollicitaties aan dat je iets extra wilt doen (tov anderen). Misschien heb je niks aan de kennis die je opdoet en dan is het weggegooid geld. Dus spendeer er vooral niet al je spaargeld aan.
Alternatief zou je nog iets met zelfstudie kunnen doen. PLC kopen en er wat mee spelen. Voor een HBO'er mag dat niet heel complex zijn. Zo'n zelfstudie kun je ook op je CV vermelden.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

Op 3 januari 2020 09:27:42 schreef Ex-fietser Geen mens weet hoe de wereld over 30 of veertig jaar draait.

Uiteraard niet, maar je moet daar ook realistisch in zijn.

Ik heb een broer die vroeger vrachtwagenmonteur was bij een Mercedes bedrijfsvoertuigendealer. Enig idee hoe een een werkdag er daar uitziet en vooral hoe slecht je daar betaald wordt voor een ganse dag onder de smurrie en gezeik van chauffeurs. Enfin hij is er gestopt.

Als de TS na 12 uur in zijn droomjob (sleutelen aan maaidorsers) thuiskomt is het onwaarschijnlijk dat hij gaat zeggen 'en nu nog even naar de avondschool voor een managementopleiding of wat dan ook voor later als het niet meer gaat'. Misschien is dat in NL anders, maar ik kan je verzekeren dat een kleine verdeler in landbouwmachines in BE hun paar werknemers echt geen dag per week vrij gaat geven voor een ongerelateerde opleiding, laat staan betalen.

Op 3 januari 2020 09:00:50 schreef buckfast_beekeeper: Wedde? ongeveer 1500€ netto.

Daarmee krijg je in BE als particulier net je lopende rekeningen betaald, als je auto het die maand tenminste niet begeeft.

Op 3 januari 2020 09:27:42 schreef Ex-fietser:
[...]
Ik heb zomaar het idee dat dat straks ook gaat gebeuren met programmeurs in het algemeen. Je geeft een systeembeschrijving op aan miss google en die maakt er even een programma voor. Programmeren is ook iets dat denk ik prima geautomatiseerd kan worden. Er zit niets creatiefs aan. ...

Dat roepen ze al 30 jaar. Er is geen enkele vorm van programmeren waarbij je ook maar een simpel formulier of berekening kan doen zonder variabelen en logische constructies.

Het wordt alleen maar meer: internet of things, stemassistentie, beeldherkenning.

Grote kansen voor mensen die met behulp van software de grote problemen kunnen aanpakken. Denk aan veiligheid op straat, de zorg en het onderwijs. De software staat daar eigenlijk nog in de kinderschoenen omdat er weinig goede programmeurs zijn.

buckfast_beekeeper

Golden Member

Op 3 januari 2020 09:51:40 schreef New Beetle:

[...]Daarmee krijg je in BE als particulier net je lopende rekeningen betaald, als je auto het die maand tenminste niet begeeft.

Je zou verschieten hoeveel er voor minder moeten werken en een vuile job moeten doen.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.

? ik snap niet dat mensen nog steeds beweren dat de slimme kantoormensen het meest verdienen?

de rijkste hier zijn de timmermannen / stukadoors / tegelzetters etc
niet aan te komen, allemaal zzp, werken allemaal 80 uur waarvan 50 zwart

als je in NL rijk wil worden kun je beter met je handen gaan werken, daar is een groter tekort aan dan HBO'ers

en dat wordt alleen maar erger want niemand lijkt nog moe te willen worden