Heemaf

Hubie

Special Member

Ik zat een uurtje geleden naar het programma 'De strijd' te kijken.
NPO 2 17.15-18.00.
Het gaat o.a. over de Heemaf fabriek-Hengelo met ook een stukje Z\W film opgenomen in de fabriek.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Heemaf
Mooi stukje Nederlandse Elektro industrie historie.
Ik moest direct aan v/d Heem denken,maar dat heeft er niets mee te maken.

(Hoewel,Heemaf maakte ook huishoudelijk spul,o.a. 'storingsvrije 'stofzuigers' ;-)

[Bericht gewijzigd door Hubie op zaterdag 4 januari 2020 03:55:59 (11%)

mvdk

Golden Member

Ik moest aan Hazemeyer denken. Maar ook EMF Dordt werd opgegeten.
Ach ik raak weer verdrietig, namen als Beynes, Werkspoor, (bij onze Britse vrienden Workspoor genaamd), RDM,Feyenoord, al deze roemruchte namen. En dan zijn er mensen die zeggen, "dat kunnen wij niet"...

Hubie

Special Member

Hazemeyer ken ik alleen van de platte zwarte (toen nog) 380 Volt stekkers.

maartenbakker

Golden Member

Het zou handig zijn als de overheid voor de twee komende 5-jarenplannen nog even noteert dat de brede techindustrie doorontwikkeld moet worden. We hebben nog wel wat over, dus kwestie van grote techbedrijven stimuleren om meer divers te worden en kleintjes te stimuleren om te groeien.

Je zou het nog bijna jammer gaan vinden dat het hier niet zo werkt, maar ik heb er alle vertrouwen in dat de vrije markt nog een heel eind komt als we op tijd beginnen.

Het enige bedrijf waarvan ik durf te zeggen dat het waarschijnlijk een beetje op koers ligt is VDL, daar zit een stukje van de oude Philipsmentaliteit inclusief de manier waarop ze expanderen, maar als we het alleen daarvan moeten hebben? Natuurlijk zijn er ook grote jongens als ASML, maar die moeten gewoon blijven doen wat ze doen.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
mvdk

Golden Member

@Hubie: google maar eens op "Conel schakelaar" je komt op een gegeven moment wel weer uit op CO. Ook de Capitole installaties, zowel laagspanning als MS hadden ze mooie spullen voor.

Arco

Special Member

Ben ook benieuwd hoe het met de vliegtuigtak van Fokker verder gaat. (doorstart als Netherlands Arcraft Company).
Ze zouden in 2020 met de nieuwe Fokker 130 NG komen, maar ik twijfel sterk of die er ook gaat komen...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
TinusTech

Golden Member

Op 2 januari 2020 19:58:03 schreef Hubie:
Hazemeyer ken ik alleen van de platte zwarte (toen nog) 380 Volt stekkers.

Hazemeijer maakte electromechanische vuurleidingscomputers voor de Nederlandse (en Zweedse) Marine. Schitterende mechanische kunstwerken. Ga eens naar museum HEIM in Hengelo.

Hubie

Special Member

Daar ga ik zeker een keer kijken,bedankt voor de tip!!

Vergeet ook bedrijven als COQ-Utrecht niet, NIEAF, Willem Smit Slikkerveer.

Bij mijn vorige werkgever hadden we het allemaal, zo goed al onverwoestbaar en tot 2017 deed het meeste met een drupje olie en af en toe een doekje erover na 60 jaar nog steeds dienst. Merken die we daar in huis hadden:

Werkspoor Amsterdam (stoomketels)
Bronswerk (warmtewisselaars en pompen)
Hazemeijer Hengelo (Laagspanningsschakelmateriaal tot 2500A/400V/3~, Otomax enz)
Heemaf, EMF, Smit Slikkerveer, Holec, Garbe Lahmeyer, BBC (Elektromotoren)
Machinefabriek Jaffa Utrecht, pompen tbv inname rivierwater en twee mechanische smeedhamers.
COQ Utrecht, Type "O-1/4" oliegevulde (Shell Diala) hoogspanningsschakelbatterijen dubbelrail uitvoering in coqoliet.
Smit Nijmegen (transformatoren en isolatoren 12,5 en 50KV, oudste trafo 1938, trappenschakelaars)
NIEAF (meetapparatuur en instrumentatie tbv energiemetingen)
BBC Rotterdam (ElectroStoom nv), (analoge computers en regelsystemen, germanium DTL logica, transformatoren, gelijkstroommotoren, hoogspanningsschakelaars, kwikdampgelijkrichters)
Smit Slikkerveer (600 en 850 kW gelijkstroommotoren)
Philips (intercom systemen en PC20 plc's)
Industria Rotterdam, diverse zwaar uitgevoerde verlichtingsarmaturen
Conrad Stork, railkraan tbv lossen van schepen.

Op 2 januari 2020 22:00:05 schreef TinusTech:
[...]Hazemeijer maakte electromechanische vuurleidingscomputers voor de Nederlandse (en Zweedse) Marine. Schitterende mechanische kunstwerken. Ga eens naar museum HEIM in Hengelo.

bij Hengelo denk ik eerst aan holland signaal

Verder geniet ik van mijn f9638 geluid in mijn werkplaats en huiskamer

Hollandse Signaal Apparaten, nu Thales, komt voort uit Hazemeijer. De rekenaars die Tinus laat zien is van hetzelfde bedrijf dus.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
mvdk

Golden Member

Holland Signaal kwam voort uit Hazemeyer, in 1922 lees ik in bijgaande link:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Hazemeyer
https://nl.wikipedia.org/wiki/Hollandse_Signaalapparaten
Wel een roemruchte geschiedenis...

flipflop was er eerder bij, ik moest 't nog even opzoeken..

Mooi he dat ik elke dag weer de radars mag zien draaien. Ook heb ik de werking van deze radars gezien in een 3D weergave op een groot display.

Echt geweldig, een melkpak in de ruimte kunnen ze zien inclusief hoogte en snelheid. En dat allemaal in 3d. Mooi spul !!

Hengelo is wat dat betreft de veiligste stad / dorp in Nederland. Nu alleen nog weer het bijbehorende afweergeschut op vliegveld Twente plaatsen :-)

- Hollandse Signaalapparaten (in de wandelgang Holland Signaal of kortweg Signaal) ; WiKi

I love it when a plan comes together !
RAAF12

Golden Member

Ik vond de Goalkeeper een mooi product er zijn diverse filmpjes op Youtube

https://nl.wikipedia.org/wiki/Goalkeeper
https://www.youtube.com/watch?v=j7hBQAv2bfk

Hengelo is wat dat betreft de veiligste stad / dorp in Nederland

Voor mij zijn steden waar een vliegbasis is juist onveiliger. De vijand zal die doelen als eerste willen uitschakelen.

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op vrijdag 3 januari 2020 22:02:12 (39%)

Op 3 januari 2020 18:51:50 schreef ritmeester:
Hengelo is wat dat betreft de veiligste stad / dorp in Nederland. Nu alleen nog weer het bijbehorende afweergeschut op vliegveld Twente plaatsen :-)

Dat laatste is dan wel nodig om de veiligste stad (dorp???!!!) te zijn. Alleen maar zien dat er iets op je af komt is niet zo zinvol :-)

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
RAAF12

Golden Member

Op 3 januari 2020 19:23:05 schreef flipflop:
[...]
Dat laatste is dan wel nodig om de veiligste stad (dorp???!!!) te zijn. Alleen maar zien dat er iets op je af komt is niet zo zinvol :-)

Op de Leeuwarder vliegbasis zijn ze de shelters voor de F35 aan het klaar maken. Dat een plaats veiliger wordt met een vliegbasis in de buurt gaat er bij mij niet in. Dat zijn de doelen die een vijand als eerste wil uitschakelen.

Hubie

Special Member

Op 3 januari 2020 22:05:20 schreef RAAF12:
[...]

Op de Leeuwarder vliegbasis zijn ze de shelters voor de F35 aan het klaar maken. Dat een plaats veiliger wordt met een vliegbasis in de buurt gaat er bij mij niet in. Dat zijn de doelen die een vijand als eerste wil uitschakelen.

"Als de bom valt" maakt het weinig uit in dit 'postzegellandje' van
Zoutkamp tot Sluiskil. Dan gaan we er allemaal aan. ;-)