Apparaat B schakelen indien A wordt ingeschakeld

Hallo allemaal,

Om te beginnen, iedereen de beste wensen :)

Ik heb zo'n simpele power meter besteld bij Ali en als ik die vergelijk met de smartmeter in de meterkast dan lijkt die behoorlijk accuraat.

Wat mij opvalt is dat mijn TV slechts 1 Watt trekt in standby maar de losse speakerset die eraan hangt trekt toch een Watt of 6, die blijft gewoon onder spanning staan.

Nu ben ik op zoek naar een schakeling cq relais die 230 kan schakelen indien er een bepaalde stroom doorheen loopt. Ofwel, de TV gaat aan en trekt dus stroom, de schakeling schakelt dan de speakers in.

Misschien bestaat zoiets kant en klaar maar weet 1,2,3 niet waar ik op moet zoeken...

Iemand enig idee? Kan me niet voorstellen dat ik een wiel probeer uit te vinden :)

Groeten, Peter.

Anoniem

https://www.conrad.nl/p/kemo-m103n-masterslave-schakelaar-module-230-v…
en nog vele andere...... dacht zelfs dat hier laatst in een topic eentje in een stekker behuizing is gepasseerd.

[Bericht gewijzigd door Anoniem op vrijdag 3 januari 2020 21:40:20 (15%)

EricP

mét CE

En die schakeling trekt dan weer 3W...

Heeft je TV een USB aansluiting? Staat daar alleen 5V op als het ding aan staat? Iets met een klein relais met vrijloopdiode om de rest aan te zetten.

Je zoekt een master-slave contactdoos.

Laatst nog gezocht maar kon er geen vinden met 1 + 7 stopcontacten.

Domoticz en ESP8266, goede combo!!!
Lucky Luke

Golden Member

Meh, of een simpele stekkerdoos-met-schakelaar, die heeft geen standbyeverbruik. Die schakelt dan wel A en B tegelijk in, maar dat is vaak goed genoeg.

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)
buckfast_beekeeper

Golden Member

Al eens aan gedacht alles gewoon uit te zetten met een schakelaar? master-slave dreigt zijn doel voorbij te lopen. Ideaal zou deze zelf geen verbruik mogen hebben.

In 2004 stond er in het juli nummer van elektuur een versie met SSR.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
Anoniem

Laatst nog gezocht maar kon er geen vinden met 1 + 7 stopcontacten.

Nog op zoek? :)
https://www.conrad.nl/p/brennenstuhl-1159490946-masterslave-stekkerdoo…

Bedankt voor de reacties. Zo'n master/slave doos is toch wel ongeveer wat ik bedoel :) Ja het zal uiteraard zelf ook wel iets trekken maar 1W kan ik me bijna niet voorstellen? Maar dat kan ik tegen die tijd wel meten, mocht ik zoiets aanschaffen.

Het enige wat ik mij dan een beetje afvraag, hoe "weet" de master-aansluiting dat het aangesloten apparaat ingeschakeld is? Als mijn TV in standby al 1W trekt dan loopt er toch een stroom. Ik zou zeggen, bij >0,1A de slave-aansluitingen inschakelen. Maar hier lees ik 1,2,3 niets over. Met andere woorden, wat is de drempel- cq schakelstroom?

Op 3 januari 2020 21:35:16 schreef anoniem015:
[...]Nog op zoek? :)
https://www.conrad.nl/p/brennenstuhl-1159490946-masterslave-stekkerdoo…

Ah, ho wacht.. Deze heeft inderdaad een instelbare drempel :)
Bij de overige dozen kan ik dat zo snel niet achterhalen...

Sine

Moderator

Op 3 januari 2020 21:18:14 schreef EricP:
En die schakeling trekt dan weer 3W...

Heeft je TV een USB aansluiting? Staat daar alleen 5V op als het ding aan staat? Iets met een klein relais met vrijloopdiode om de rest aan te zetten.

Vervang relais door SSR en vergeet de diode, dan heb je zo ongeveer mijn oplossing om de subwoofer samen met het home cinema setje aan te laten gaan.
En de zelfde truuk om alle randapparatuur van de PC in te schakelen samen met de PC.

Op 3 januari 2020 22:01:09 schreef Sine:
Vervang relais door SSR en vergeet de diode, dan heb je zo ongeveer mijn oplossing om de subwoofer samen met het home cinema setje aan te laten gaan.
En de zelfde truuk om alle randapparatuur van de PC in te schakelen samen met de PC.

Initieel bedoelde ik inderdaad zoiets. Maar zo'n master/slave doos kan natuurlijk meer (of in elk geval makkelijker meer) tegelijk schakelen.

Jouw oplossing zal een stuk compacter en dichterbij het hart van de hobbyist liggen. Vroeger knutselde ik ook erg graag, is helaas wat minder de laatste jaren :)

Sine

Moderator

Er is een beetje freubel voor nodig inderdaad.

Ik heb er zelf eentje in zo'n standaard afstandsbediend stopcontact gebouwd, een voordeel is inderdaad zoals EricP al aangeeft dat deze truc zelf geen stroom verbruikt in rust.

Thevel

Golden Member

Op 3 januari 2020 21:40:00 schreef PeterHunt:
[...]

Ah, ho wacht.. Deze heeft inderdaad een instelbare drempel :)
Bij de overige dozen kan ik dat zo snel niet achterhalen...

De master-slave uit mijn vorige link is ook in te stellen (van 8 tot 80W).