LED TL doet raar

Hallo allemaal,

Ik heb vier TL buizen die een paar jaar geleden vervangen zijn door LED exemplaren, gewoon in de bestaande armaturen. Het zijn sierexemplaren (60 cm buis met 1 connector in het midden) en starters of zo heb ik niet kunnen ontdekken, zal wel zijn weggewerkt in het armatuur.

Nu doet een van de exemplaren sinds kort raar. Hij brandt even op volle sterkte en gaat dan knipperen, uit of over op een veel lagere lichtsterkte (meestal een combinatie van bovenstaande).

Nu neem ik aan dat er in dat ding gewoon een array smd LEDs zit en een kleine schakelende voeding en een voorschakelweerstand. Ik ga er van uit dat de ledjes het allemaal nog doen omdat ze soms wel goed branden.

Is zoiets te repareren? Als er zoiets als een laadcondensator kapot is of een wrakke weerstand wil ik de buis wel open maken (het is geen glas meer, maar een plastic buis).

Of is het, naar alle maatstaven, verstandiger om een nieuwe buis te kopen?

Mvg, Paul

Arco

Special Member

Heb je al geprobeerd om ze onderling te verwisselen? (dan weet je of het de buis of het armatuur is)
Of de buis (indien het daaraan ligt) te maken is valt moeilijk te zeggen, dan zul je 'm eerst open moeten maken.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Jazeker, het probleem volgt de buis en niet het armatuur, dus dat kunnen we in ieder geval uitsluiten!

Mvg, Paul

pietplof

Golden Member

Kortgeleden een vergelijkbaar probleem.
Ik heb de buis uit het armatuur gehaald en had het vermoeden de fout in het voedinkje te vinden.
Maar hoe kom je daar bij?
Je kunt de voeding zien zitten aan het uiteinde van de buis.

Er waren geen schroefjes te zien .
Als noodgreep heb ik een verfafbrander gebruikt om het uiteinde ( buis steeds ronddraaiend) te verhitten.
Na verloop van tijd werd de ( kunststof) buis zacht en vervolgend heb ik enige trekkracht uitgeoefend op het uieinde en.... Plop het uiteinde schiet los.
Je ziet de voeding en deze kun je uitnemen.

Controle ( vergrootglas) leverde een gescheurde condensator op. De controle niet natuurlijk maar je zag met de loupe het scheurtje.
De condensator heb ik vervangen, spanning er op en het werkte weer.
De zaak inelkaar gezet en gemonteerd.
Het geheel werkt weer maanden.

Het was een chinees apparaat. Al mijn andere led buizen zijn van het fabrikaat philips en die doen het beter. Ik ben niet dol op dat merk maar hun verlichting is goed.

festina lente

Dank! De gasbrander ga ik overslaan denk ik, maar ik ga wel proberen de buis subtiel open te krijgen. Wordt vervolgd.

Mvg, Paul

vergeten

Golden Member

@pietplof bedoeld natuurlijk de elektrische verfafbrander, zo een met vlam gaat het niet mee lukken zonder schroeiplekken :)

Op die manier heb ik hier ook een led-buis open gekregen.
Aan de ene kant van de buis zit de led-driver, aan de andere kant zit een doorverbinding (bij mijn buis) tussen de kontakten.

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

De ham-vraag is nu: hoe zit die dop dan op de buis vast? Als je dat weet, weet je ook hoe je het er zonder hitte vanaf krijgt.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
pa3gws

Golden Member

Op 5 januari 2020 09:53:00 schreef flipflop:
De ham-vraag is nu: hoe zit die dop dan op de buis vast? Als je dat weet, weet je ook hoe je het er zonder hitte vanaf krijgt.

Die dop zit waarschijnlijk gelijmd.
En gezien veel lijmsoorten week worden door verhitting is losmaken ervan met de verfafbrander een prima optie.
Zonder verhitting zal die dop er niet afgaan.

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
pietplof

Golden Member

De verfafbrander was echt een elektrisch aangedreven luchtverhitter.
Moet je toch de buis erg goed draaien want, voor je het beseft, is de buis zwaar vervormd en dus onbruikbaar.
Foto's heb ik niet gemaakt.

festina lente
Arco

Special Member

Zit tegenwoordig vaak geklikt, is lastig eruit te krijgen. Verwarmen helpt dan, omdat de hele boel vervormt...
Lijmen is meer werk en ze kunnen er niet meer bij als er een DOA tussenzit. (de Chinees heeft liever geen uitval in productie... ;) )

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Lijm is in productieomgevingen ook naar spul. Giftig en dus is afzuiging nodig en zo. Nou zullen ze daar in de PRC wat minder moeilijk over doen, er zijn immers Chinezen genoeg...

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

Van welk merk en type zijn de buizen?
Ik heb enkele defecte OSRAM buizen opengemaakt die van plastic waren en daar heb ik geen hete lucht nodig gehad om open te maken. Wel een beetje kracht maar ik kreeg de eindkap er zo af en kon de voeding er zo uithalen. Helaas was die wel zo gemaakt dat je die niet destructief uit de eindkap kon halen ?
Maar ik heb ook al OSRAM met glazen buizen gezien en die kun je helemaal niet repareren, alleen evt de voeding hergebruiken want de leds zitten als fragiele Persgroep vastgelijmd.

Excuus, ik was er een paar dagen tussenuit. De buis is van het illustere merk ‘Calex’ :-). En inderdaad van plastic met twee doppen aan de uiteinden. Ik zal er de föhn eens tegenaan zetten tot ze los komen.

Mvg, Paul

deze klachten komen vaak voor als een aantal in serie geschakelde leds gaar zijn, zie het geregeld bij armaturen die veel in serie geschakelde leds bevat. als er een los contact inzit, kun je dat oproepen doorgaans door te tikken op de buis. let dus op een bepaalde plek in de buis waar je minder licht hebt, daar zit vaak de fout..

waar rook was, werkt nu iets niet meer