Hulp gevraagd - Stroomgroep starten met timer

Beste,

Voor een project ben ik op zoek naar een geschikte stroomgroep +- 3000watt welke ik kan laten starten en stoppen op basis van een timer.

Ik heb reeds tal van websites afgezocht maat een geschikte oplossing blijft mij uit met mijn kennis.

Ik zoek iemand die me in dit proces kan helpen.

Van belang is dat ik liefst een dieselgenerator prefereer om de kosten van brandstop te drukken. Het merk/Type generator kan nog bepaald worden..

Graag hoor ik of iemand mij kan helpen of ervaring heeft .

1000x bedankt !

Dag Niels welkom op het forum.
We willen graag wat meer informatie want al onze glazen bollen zijn door het zware vuurwerk gebarsten.
Is 1 fase 230 volt of 3 fasen 400 volt?
wat is de interval van in en uit schakelen?
Je moet ook iets moeten hebben om de start motor uit te schakelen als de motor draait of als de brandstof op is zodat hij niet blijft doorstarten en de startmotor verbrand!

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?

Moet het inbouw zijn of een stekker timer

stekker timer
https://image.allekabels.nl/image/1286585-0/digitale-schakelklok-randaarde-geen-belgische-penaarde.jpg
https://www.allekabels.nl/tijdklok-timer/4488/1286610/digitale-schakel…

inbouw dinrail
https://image.allekabels.nl/image/1070741-0/digitale-schakelklok-din-rail-voeding-230v-50-hz.jpg
https://www.allekabels.nl/tijdklok-timer/4488/1070846/digitale-schakel…

Inbouw zou je eventueel nog een relais aan kunnen hangen, als je de opgegeven 3500W/16A niet vertrouwd.

Of bedoel je een countdown timer na bedienen start
https://asset.conrad.com/media10/isa/160267/c1/-/nl/1312529_BB_00_FB/image.jpg?x=400&y=400
https://www.conrad.nl/p/inbouwschakelklok-digitaal-weekprogramma-1800-…

[Bericht gewijzigd door Peter112 op zondag 5 januari 2020 10:09:19 (18%)

Op 5 januari 2020 02:02:40 schreef Hunebedbouwer:
Dag Niels welkom op het forum.
We willen graag wat meer informatie want al onze glazen bollen zijn door het zware vuurwerk gebarsten.
Is 1 fase 230 volt of 3 fasen 400 volt?
wat is de interval van in en uit schakelen?
Je moet ook iets moeten hebben om de start motor uit te schakelen als de motor draait of als de brandstof op is zodat hij niet blijft doorstarten en de startmotor verbrand!

Beste,

1fase 230 volt is voldoende.
Interval: in principe 's nachts van bv 12u tot 8u 's morgens.

ALvast bedankt voor de reactive

Beste,

ik weet het niet goed, maar ik denk niet dat ik met een inbouw stekker een stroomgroep kan doen starten ?

Ook weet ik niet met welke stroomgenerator de andere zaken compatibel kunnen zijn.

Maar alvast bedankt voor je reactie!

Op 5 januari 2020 10:05:54 schreef Peter112:
Moet het inbouw zijn of een stekker timer

stekker timer
[afbeelding]
https://www.allekabels.nl/tijdklok-timer/4488/1286610/digitale-schakel…

inbouw dinrail
[afbeelding]
https://www.allekabels.nl/tijdklok-timer/4488/1070846/digitale-schakel…

Inbouw zou je eventueel nog een relais aan kunnen hangen, als je de opgegeven 3500W/16A niet vertrouwd.

Of bedoel je een countdown timer na bedienen start
[afbeelding]
https://www.conrad.nl/p/inbouwschakelklok-digitaal-weekprogramma-1800-…

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

De vraag is inderdaad niet erg duidelijk. Het meest waarschijnlijke lijkt me dat er gezocht wordt naar een manier om een timer of schakelklok het starten van de een generator te doen aansturen.
(In welk geval het niet zo relevant is of de generator 1 dan wel 3 fasen maakt)

@T/S: gaat het inderdaad om een generator? En zoja, hoe wordt die dan nu gestart? Als het met een trektouw is wordt het lastig :) Merk, type van de generator?

Ook: als het ding dan eenmaal draait, komt er dan ook nog een vraag over "hoe kan ik hem doen stoppen?"?

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Op 5 januari 2020 10:39:43 schreef big_fat_mama:
De vraag is inderdaad niet erg duidelijk. Het meest waarschijnlijke lijkt me dat er gezocht wordt naar een manier om een timer of schakelklok het starten van de een generator te doen aansturen.
(In welk geval het niet zo relevant is of de generator 1 dan wel 3 fasen maakt)

@T/S: gaat het inderdaad om een generator? En zoja, hoe wordt die dan nu gestart? Als het met een trektouw is wordt het lastig :) Merk, type van de generator?

Ook: als het ding dan eenmaal draait, komt er dan ook nog een vraag over "hoe kan ik hem doen stoppen?"?

Beste,

De generator is er nog niet, op basis van reacties/bevindingen wil ik een bepaalde richting uitgaan van generator die voor mij het nodige kan doen.

Dus dit zal alvast een elektrisch startende zijn…

Klopt, hij zou dus enkel binnen een bepaald tijdsinterval mogen draaien om energiezuinig te blijven … de uren dat hij te veel draait is dus extra kost die niet nodig is.

Bedankt !

Jinny

Golden Member

Ergens in de openingspost kan je opmaken dat er een dieselgenerator bedoelt wordt.
Wat de TS zich niet realiseert is de beveiliging die je bij een onbemand lopende generator nodig hebt.

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen

Op 5 januari 2020 10:57:09 schreef Jinny:
Ergens in de openingspost kan je opmaken dat er een dieselgenerator bedoelt wordt.
Wat de TS zich niet realiseert is de beveiliging die je bij een onbemand lopende generator nodig hebt.

Beste,

We hebben reeds een generator gedurende 5j onbemand laten draaien, helaas voor de toepassing dat we deze gebruiken ( In de nacht ) heb ik niet veel interesse om er mij in een stoeltje naast te zetten :)

Het enige wat kan ontploffen is de generator zelf, de locatie waar hij staat kan niet afbranden of andere schade veroorzaken...

Er is maximaal 3000W nodig, gedurende 8 uren per dag.
Ik zou denken dat je dat beter met accu's en een omvormer kan doen, want je hebt kennelijk 16 uren per dag beschikbaar om ze op te laden.

Ik vraag me dus af hoe hard de eis is om het probleem met een generator op te lossen.

Vervangen DOOR.
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

...maar daarover werden geen vragen gesteld ...

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Op 5 januari 2020 11:52:32 schreef Boudie:
Er is maximaal 3000W nodig, gedurende 8 uren per dag.
Ik zou denken dat je dat beter met accu's en een omvormer kan doen, want je hebt kennelijk 16 uren per dag beschikbaar om ze op te laden.

Ik vraag me dus af hoe hard de eis is om het probleem met een generator op te lossen.

Beste,

Er is in principe het volgende nodig: 1500 watt gedurende 8 uur in de nacht.

Dus 12000 watt.

Deze dienen dan ook weer opgeladen te worden, gezien we geen stroom hebben moeten we deze dan toch met een generator weer opladen en hoelang gaat dit niet duren voor op te laden .. zodat we uiteindelijk een dubbele kost hebben…

of zie ik het verkeerd?

Met vriendelijke groeten

Op 5 januari 2020 11:55:58 schreef big_fat_mama:
...maar daarover werden geen vragen gesteld ...

Verse input en nieuwe ideetjes zijn uiteraard ook welkom :)
Momenteel zit mijn gedachtengoed vastgeroest met een generator..

En o ja, de offerte die we kregen voor elektriciteit te leggen was 30.000 euro, dus dit was ook geen optie …

Zonnepanelen daarvoor hebben we te weinig zon gedurende de dag op de locatie...

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Dus 12000 watt.

Eigenlijk 12000 watt-uur.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
mvdk

Golden Member

Uit de zeer schaarse info maak ik op dat het ding automatisch, onbeheerd moet worden opgestart. Je kan het zo bij een aggregatenboer gaan vragen.
Daar zal je toch terecht moeten.

Op 5 januari 2020 12:09:52 schreef mvdk:
Uit de zeer schaarse info maak ik op dat het ding automatisch, onbeheerd moet worden opgestart. Je kan het zo bij een aggregatenboer gaan vragen.
Daar zal je toch terecht moeten.

Na 5 winkels te hebben gebeld in België en geen enkele die er ervaring mee had, gooi ik het over deze boeg…

niet iedereen weet dat met een stroomgroep een aggregaat bedoeld wordt.
De generator moet een elektrische starter hebben en een timer. Die zijn wel te koop. Op sommige bouwwerken en evenementen worden lichtmasten weggezet, met als basis een generator. Deze worden ook op tijd geschakeld zonder toezicht. Mensen die die dingen verhuren kunnen je zeker verder helpen.

Het starten/stoppen van het aggregaat op basis van een timer is zeker mogelijk. Ervan uitgaande dat er een 12 of 24 V startmotor op zit, heb je een overeenkomstige start-accu nodig. Deze kan dan m.b.v. de generator spanning, tijdens de bedrijfsuren weer worden geladen. De stuurspanning voor je timer - met opkomst en afvalvertraging - dient dan overeen te komen met de beschikbare accuspanning. Voor het in bedrijf zijn komt er echter nog wel meer bij kijken, vooral vanwege het onbemande karakter.

Jinny

Golden Member

Op 5 januari 2020 11:13:41 schreef Nielsg93:
[...]

Beste,

We hebben reeds een generator gedurende 5j onbemand laten draaien, helaas voor de toepassing dat we deze gebruiken ( In de nacht ) heb ik niet veel interesse om er mij in een stoeltje naast te zetten :)

Het enige wat kan ontploffen is de generator zelf, de locatie waar hij staat kan niet afbranden of andere schade veroorzaken...

Nu heb ik nog al eens te maken met generatoren die (semi) onbemand draaien.
Accoord, de vermogens zijn iets groter dan 3kVA (eerder in de buurt van 800kVA per stuk) maar daar hangt toch een serieus stukje beveiliging aan.

Die beveiliging is dan om de generator diesel heel te houden.
Een willekeurige Chinese dieselgenerator neerzetten en automatisch laten starten en stoppen gaat vroeg of laat mis.

Als dat geen probleem is....

Parameters die bewaakt worden, bij 'mijn' objecten...
olietemperatuur
oliedruk
olieniveau in de sump
oliedruk turbo
overspeedtoeren
toeren algemeen
toeren turbocompressor
brandstofdruk
brandstoftemperatuur
brandstoflekolie
koelwatertemperatuur
koelwaterdruk
inlaatluchttemperatuur
inlaatluchtdruk
uitlaatgassentemperatuur voor en na de turbo
uitlaatgastemperatuur per cilinder

En nu vergeet ik er vast nog wel een.
Niet alles is nodig voor een 3kVA single cilinder dieseltje, maar sommige zaken wil je bewaakt hebben in mijn opinie...
Wil je niet voor verrassingen komen te staan dan...

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen

niet iedereen weet dat met een stroomgroep een aggregaat bedoeld wordt.
De generator moet een elektrische starter hebben en een timer. Die zijn wel te koop. Op sommige bouwwerken en evenementen worden lichtmasten weggezet, met als basis een generator. Deze worden ook op tijd geschakeld zonder toezicht. Mensen die die dingen verhuren kunnen je zeker verder helpen.

Op 5 januari 2020 13:46:43 schreef Jinny:
[...]
Die beveiliging is dan om de generator heel te houden.

Afgaande op alle parameters die je daarna hebt vermeld, denk ik dat je hier bedoelt: "om de dieselmotor heel te houden".
Generator beveiliging is nog een aanvullend verhaal.

Jinny

Golden Member

Op 5 januari 2020 14:46:35 schreef herbert116:
[...]
Afgaande op alle parameters die je daarna hebt vermeld, denk ik dat je hier bedoelt: "om de dieselmotor heel te houden".
Generator beveiliging is nog een aanvullend verhaal.

Inderdaad, de diesel..

Voor de generator zelf komt er nog eea bij..

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen

Is prima mogelijk, maar dan waarschijnlijk wel met een iets grotere aggregaat, die van 3kw zijn meestal zonder startmotor en niet geschikt voor langdurig gebruik.
Atlas copco aggregaten van zo'n 15kva heb ik het wel op gezien, worden gebruikt voor werkverlichting langs de snelweg bij werkzaamheden. Dat is niet meer dan een generatorcontroller(welke de motor start en een paar sensoren/beveiligingen bewaakt) en een losse 24uurs schakelklok.

Maar wat als de generator toch niet start of uitvalt? Zijn dan de gevolgen te overzien?