Snelheid cv pomp regelen

Op 6 januari 2020 17:28:46 schreef Lambiek:
Heb je wel de voedingspanning erop staan?

Ja hoor. Maar dan kan ik niet rechtstreeks op het blokje meten. De twee draden uit de motor zitten op twee punten op het blauwe blokje. De andere wordt blijkbaar niet gebruikt. Kap open en meten onder spanning lukt dus niet zonder rare stunts uit te halen.

Op ecologie forum las ik dat je het beste kan regelen als de motor water weerstand krijgt. In heb hem in de wasbak gezet maar dan spuit het eruit met 16 miljard liter per seconde?? vrouw niet blij alles nat. Gheghe

Volgens mij kwam deze uit een nefit ketel. Zal eens kijken of ze daarvan een tekening hebben wat daar misschien op hoort te zitten. Flow sensor misschien?

Lambiek

Special Member

Op 6 januari 2020 17:54:54 schreef anoniem015:
3 pennen in een blauw blokje klinkt als Vcc, PWM en GND.

Dat zou je inderdaad verwachten ja, maar kennelijk is het toch anders.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Op 6 januari 2020 03:06:22 schreef Alpha461:
Als dat betekend dat deze pompen daar niet geschikt voor zijn dan moet ik wat anders verzinnen..

Kraan of afsluiter?

Op 6 januari 2020 19:26:26 schreef ohm pi:
[...]Kraan of afsluiter?

Ik ben stroming nodig OHM PI. Dus een pomp

In het circuit van de optocoupler zit niets aangesloten dan alleen deze twee draden. 9v erop pomp uit. Draden los pomp aan. Aangezien er meerdere wattages op staan lijkt het me logisch dat deze toch op één of andere manier te regelen valt.

Optocoupler kapot denk ik ook niet omdat bij 9 v deze wel reageert.
Misschien verkeerde PWM?

Er wordt over 15V gesproken in de pdf van Grundfos. Dus 9V kan je weinig zijn.

Lambiek

Special Member

Op 7 januari 2020 13:35:26 schreef Alpha461:
In het circuit van de optocoupler zit niets aangesloten dan alleen deze twee draden. 9v erop pomp uit. Draden los pomp aan.

Dan reageert de besturing daar wel op dus.

Optocoupler kapot denk ik ook niet omdat bij 9 v deze wel reageert. Misschien verkeerde PWM?

Een 9V batterij is geen pwm natuurlijk. Je zou er eens een pwm signaal op kunnen zetten van 5VDC en kijken of de pomp wel te regelen is.

Voorbeeld pwm signaal.

Je zou het kunnen proberen met een pwm signaal met een frequentie van 1KHz op 5VDC. Door de puls breedte te variëren moet er iets gebeuren met het toerental, als het goed is. :)

Als het op 5VDC niet werkt ga je iets hoger in spanning.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
Anoniem

Intussen op fora verzamelt dat deze pomp:
-Regelt met een PWM van zelfs 5V
-De PWM invers is, dus PWM 100% is minimum debiet en PWM 0% is maximum debiet.
-De pomp niet traploos regelt maar met 24 stappen tussen minimum en maximum debiet.
-De pomp moet tegendruk hebben om te regelen
-Regeling is 2draads... (maar welke 2 en welke polariteit?)
Edit: natuurlijk de 2 en de polariteit waarmee je pomp stopte met de 9V batterij 8)7
.
Gauw een NE555 als pwm'er op een breadboard? :)
.

Kraan of afsluiter?

Ik ben heb stroming nodig. Dus een pomp

Je kunt het debiet van een pomp ook regelen met een regelbare bypass(kraan) over in- en uitlaat van de pomp :)

Lambiek

Special Member

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Op 7 januari 2020 15:29:27 schreef anoniem015:

Je kunt het debiet van een pomp ook regelen met een regelbare bypass(kraan) over in- en uitlaat van de pomp :)

Klopt idd. Heb daar ook over gedacht echter heb ik dan de pomp continu staan te brullen op vol vermogen.

Ik heb vanmiddag een pwm signaal vanuit een arduino erop gezet en helaas geen resultaat.

Maar misschien is 5 v idd te laag.

12v met 555 ging ook niet. Weet alleen zo niet meer de frequentie ik daarvoor gebruikt heb. Aansturen van een 12v halogeen lamp gaat erg mooi iig.

Lambiek

Special Member

Heb je ook geprobeerd om de twee draden om te draaien? De polariteit kan net anders zijn.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Ook dat heb ik geprobeerd. Dus het is me een raadsel.

Lambiek

Special Member

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
Anoniem

Dan moeten bij mij die 2 zwarte schroefjes eruit :)
Het circuitje in de linker onderhoek wil ik nu echt gaan optekenen ...

Die foto heb ik al gemaakt laatst. Haha

Anoniem

Geef je even door welk typenr bij elke transistor hoort voor de onderste 3?
1FW en Z3W van de bovenste hebben we al :)

Anoniem

Het schakelingetje is een stroombron die de ledstroom van de optoled begrenst op 3,5mA
Hiervoor heb je een ingangssignaal nodig van (minimaal 9V) 12V op pen 1 en 2 (geen voorschakelweerstand gebruiken dus)
Polariteit maakt niet uit want er zit een dubbelzijdige gelijkgerichter na de ingang
.

12v met 555 ging ook niet. Weet alleen zo niet meer de frequentie ik daarvoor gebruikt heb.

Dan kan ik alleen maar bedenken dat de sturing problemen heeft met je PWM frequentie.
.

Op 6 januari 2020 13:34:55 schreef Zonnepaneeltje:
PWM offers communication with 15 VDC at a frequency of 100 – 4000 Hz for duty cycles of 0 – 100 %.

12V en PWM frequenties tussen 100Hz en 4000Hz eens aflopen?

EricP

mét CE

Met dat dubbelzijdig gelijkrichten zal het wel niet... Maar anders zou je nog eens naar GENIbus kunnen kijken.

Anoniem

Op ecologie forum las ik dat je het beste kan regelen als de motor water weerstand krijgt. In heb hem in de wasbak gezet maar dan spuit het eruit met 16 miljard liter per seconde?? vrouw niet blij alles nat. Gheghe

Dat was dus drukloos wegpompen en msschn wel de reden dat je pomp hier ook nog niet regelde.
Sluit je tuinslang aan op de afvoer van de pomp of smoor deze alleszins voldoende
Dit geeft de pomp tegendruk zoals in een cv circuit... en blijft ook je vrouw droog >:)
.
12V pwm-freq 1a2kHz duty 0-100% zoals lambiek al aangaf...
Als het debiet aan het eind van je tuinslang dan nog niet varieert...

Lambiek

Special Member

Op 10 januari 2020 10:58:34 schreef anoniem015:
Als het debiet aan het eind van je tuinslang dan nog niet varieert...

Het zou ook zomaar dit kunnen zijn, zoals Eric al zei.

Op 9 januari 2020 23:34:59 schreef EricP:
Maar anders zou je nog eens naar GENIbus kunnen kijken.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
EricP

mét CE

Ik heb niet de moeite genomen om de tracks te volgen. Maar als het inkomende signaal gelijk gericht wordt, dan gaat dat niet vliegen. Immers, die bus is RS485 als ik het wel heb.

Anoniem

Bij GENIbus zou ik denken dat ook een terugmelding nodig is wat hier niet het geval is.
Als het niet met PWM lukt denk ik dat we hier tegen het protectionisme van de fabrikant gaan aanlopen :(

Ik denk dat ik het nu verprutst heb. Teveel geprobeerd denk ik. Hij gaat zelf met de 9v batterij niet meer uit.?

Gelukkig nog wat oude rommel liggen... heb er een andere opto in gesoldeerd.
Met een pwm redelijk te regelen nu. Start ongeveer op bij 5,2v en bij 12,2v ongeveer zit hij op z’n maximale aangegeven vermogen. Vanaf ongeveer 9 volt tot 12v lijken er stapjes in te zitten. Daaronder 1 snelheid.
Maar het is gelukkig gelukt.

Weet de duty cicle niet. Kan niet echt omgaan met een scoop namelijk?. Maar ik zie de PWM duidelijk veranderen.

[Bericht gewijzigd door Alpha461 op vrijdag 10 januari 2020 20:21:00 (36%)