Bert_mc
Suffering from wiseass oneliner blackout
Ik vroeg me gisteren af, "wat technische handelingen doen elektronici het meeste", afgezien van werken gaan, batterijen in allerlei speelgoed vervangen, en IT support leveren voor verre familieleden?
Niet nieuwe dingen ontwerpen, datasheets lezen, of FPGA's layouten, maar dingen herstellen. Domme, banale dingen, ook dan nog. Dus dacht ik, laten we een showtopic openen waarin we foto's van onze "ik zal dat wel effe maken" laten zien? Hierbij mijn aftrap.
USB-C PD (power delivery) is een leuk protocol, omdat je met een eenvoudge voeding tussen 5 en 19V vragen en tot meer dan 60W kan trekken. Om te kijken wat mijn Dell XPS13 laptop op de USB-C bus aan het doen is, heb ik zo een Chinees testertje gekocht. Echter, na een paar keer gebruikt te hebben viel de male connector er gewoon af.
Tja. Het ding even open gebroken en onder de microscoop gelegd. Bleek dat er bijna geen enkele trekontlasting aanwezig is. De twee soldeerlipjes zijn slechts enkelzijdig.
Fluxen, litzen, immobiliseren, en dan met de grootste soldeertip er even langs gaan.
Even testen (blijkt te werken), en nu heb ik draadjes aan de metalen "shroud" van de connector gesoldeerd (nog niet te zien op deze foto).
Bert_mc
Post nummer twee. In mijn appartement hebben we USB poorten in de stopcontacten. Het meest gebruikte, in de keuken, had de geest gegeven. Openschroeven dus!
Wát? Een gewone kruiskop?
Tot mijn grote verbazing was het een erg net printje, goed gelayout, nette componenten, met gepaste isolatie!
De stroomvoerende delen zijn eigenlijk ook interessant..
henri62
1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
Nog eentje van 2 jaar geleden. Meer een echte "bush fix" al zeg ik zelf.
Ik heb een aantal Invertek drives gehad met een kwaaltje dat die een veel te lage temperatuur aan gaven, zie foto. De werkelijke temperatuur was om het moment van de foto ca 13 graden celcius.
Na reverse engineering/onderzoek kwam ik erachter dat in de IGBT modules van de drive een ntc zit die rot is. Totaal heb ik 4 van die dingen defect gehad.
Nu is het vervangen van die IGBT's niet te doen en simpelweg niet rendabel.
Dus maar wat anders verzinnen, dus van een werkende drive de beta van de NTC via wat metingen reverse engineered. Toen bij Farnell een handvol PTC's besteld in 0805 uitvoering.
Nu de bush-fix: Met een los zaagblaadje uit een baby-zaagje (pennetje eruit gehaald) een pootje onder de IGBT weggezaagd om de oude te onderbreken en het stukje pin eruit gezoldeerd.
De nieuwe NTC's van een paar stukjes wirewrap draad voorzien en in een hoekje van de IGBT gelijmd en de draadjes door het montagegat naar de andere kant laten lopen. Dat vol gekliederd met wat warmte geleidende pasta en van een stukje mica als isolator voorzien, weer pasta erop en het koelblok terug monteren.
Daarna om de draadjes van een extra krimpkous voorzien om doorslag te voorkomen op de DC of output pinnen die er vlak langs lopen.
Aan de andere kant vastsolderen aan de originele NTC pinnen van de IGBT.
Voila het werkt weer als een zonnetje, dat later nog een keer of 3 herhaald bij andere drives.
Het issue heb ik ook aangemeld bij de leverancier dat die een quality probleem is van de vincotech IGBT's die zij gebruiken.
Nog erger: Van de NTC's die van farnell kwamen was er eentje al meteen een DOA, die was al stuk in de tape. Kortom echt onbetrouwbaar spul die NTC's.
Bert_mc
Op 6 januari 2020 23:23:01 schreef henri62:
Nog eentje van 2 jaar geleden. Meer een echte "bush fix" al zeg ik zelf.
Yep! Dit zijn de leuke waarop ik gehoopt had 
MGP
LDmicro user.
Op 7 januari 2020 01:27:15 schreef Hubie:
hmm,een jaartje in het plaatselijke "repair cafe"gewerkt.
Ik heb dat ook eens een namiddag gedaan, nooit meer... ze komen dan af met een 3tal oude vergeelde strijkijzers en als je dan zegt dat ze het herstellen niet waard zijn, reageren ze onbeschoft.
Volgens mij zijn 95% van de aangeboden toestellen het herstellen niet waard.
De andere herstellers deden sommige toestellen mee naar huis om er daar verder aan te werken omdat ze geen wisselstukken mee hebben.
Tja je moet toch een hobby hebben maar dat is niks voor mij al vraag ik ook nooit iets, behalve de kostprijs van de wisselstukken, bij een kleine herstelling.
Ik heb geen foto's, maar de reparaties die wij tegen komen zijn: stofzuigers, koffiezetapparaten, ventilatoren, elektrische heggenscharen, klokken, waterkokers, warmhoudplaatjes, radio's, kruimeldieven, stereo installaties, enz.
Dit wel allemaal in het repair café.
Op 7 januari 2020 09:57:49 schreef MGP:
Ik heb dat ook eens een namiddag gedaan, nooit meer...
Leuk toch. 
Alweer een aantal maanden geleden komt er bij de kringloop dit binnen:
Klacht doet niets. Na een aantal simpele metingen blijkt de ringkern trafo primair onderbroken te zijn.Vervangen is geen optie,dus afvoeren.
Vind ik doodzonde, gezien de overige onderdelen.
Na overleg voor een hobbyprijs kunnen overnemen.
Thuis blijkt, naar uitbouwen van de ringkerntrafo, dat de interne beveiliging onderbroken is.Deze is van buiten te benaderen en dus overbrugt met een andere.
De labvoeding werkt weer, alleen betrouwbaar ????.
Tot op dit moment regelmatig in gebruik, ten koste van de CO voeding.
Toen ik de vraag kreeg of ik een USB stick kon herstellen dacht ik dat het voor de verandering weer eens om een corrupte USB stick ging.
Eenmaal hier bleek de stick er iets ernstiger aan toe te zijn, gelukkig bleken de beide datalijnen regelrecht naar de controller te lopen. Quick and dirty even wat draden aan de stick en de oude connector gezet en er is weer een afstudeerverslag gered. Ik ben benieuwd of ze nu wel backups gaan maken...
Thevel
Golden Member
Zal ik ook maar eens een reparatieverslag doen.
Alweer tijdje geleden heb een besturings-print gerepareerd, een van de relais was flink verbrand waardoor de print ook verbrand was en zelfs gaan geleiden, een relais wat ernaast zat was ook deels verbrand dus ook maar vervangen.
Het verbrande relais.
Beide relais los gesoldeerd, de verbrande plek is duidelijk zichtbaar, het zwarte gedeelte was gaan geleiden (met een Ohm meter meetbaar)
Het verbrande gedeelte heb ik eruit gezaagd.
De andere kant.
Een nieuw stukje print gefreesd, de busjes zijn voor doormetalisatie naar de andere kant.
Max 5 foto's
Hieronder verder.
Is het een repair als het nog niet echt stuk is? Een project is het ook niet echt... Maar goed, via wat forum posts en een verkoper op marktplaats die een defecte verkocht kwam ik er achter dat in de eerste generatie scopemeters de elco's naar verloop van tijd gaan lekken. Met de horror verhalen van mensen die hun tektronix tds540 proberen te redden van de plaag toch maar gekeken. Viel mee maar had niet veel langer moeten duren.
Na beetje vertinnen valt de schade reuze mee
De elco's vervangen voor nieuwe Panasonics van een iets hogere rating:blijkt de verkeerde maat te zijn, maar past precies.
En bewijs dat het nog functioneert:
Op het scherm zit een screen protector daarom is die zo mat. Ik hou wel van deze generatie scopemeters, veel fijner dan de scope 123 vind ik, lijkt ook wat beter gebouwd. Ik merk dat het mijn go to troubleshooting gereedschap is naast een losse Multimeter.
Lucky Luke
Eluke.nl | handgetypt | I'm a poor, lonesome cowboy, with a long, long way to go.
Wat langer geleden, en tevens een shameless plug van mijn (nu advertentievrije) blogje:

1 pinnetje in een SD kaart slot vervangen. Valt toch wel onder de "extreem veel gepruts" reparaties. Niet economisch rendabel, meer spierballenrollerij. Of nouja, de met-een-pincetje-variant daarvan.
Soortgelijk, een klein brushed motortje van zo' n 10cm quadcoptertje waar het draadje van de koolborstel van afbrak. Ik hield het voor onmogelijk dat dat open te maken en te herstellen zou zijn, maar niks te verliezen, toch geprobeerd:

Achtergrondverhaaltjes:
https://www.eluke.nl/?s=sd+card+slot en
https://www.eluke.nl/?s=motor+skills\
Een meer mechanische reparatie, waarbij een heteluchtsoldeerstation ook handig blijkt te zijn om een heel dun laagje smeltlijm tussen 2 te verlijmen delen te krijgen (verrassend stevig, zeker bij plat kunststof)
https://www.eluke.nl/2013/08/27/hotglue-reflow/
@Titatommeke
Zijn dit de enige elco's in de Fluke voor zover je weet?
Zelf heb ik de 97 en gebruik deze ook vaak voor reparatie's lekker handig.
Edit: Laat maar al uitgezocht zijn inderdaad maar vier elco's.
Gr.F_S
[Bericht gewijzigd door F_S op (17%)]
Bert_mc
Op 30 januari 2020 22:17:32 schreef Lucky Luke:
1 pinnetje in een SD kaart slot vervangen. Valt toch wel onder de "extreem veel gepruts" reparaties. Niet economisch rendabel, meer spierballenrollerij. Of nouja, de met-een-pincetje-variant daarvan.
Dit is toch wel borderline masochisme 
Op 30 januari 2020 22:00:04 schreef Titatommeke:
Ik hou wel van deze generatie scopemeters, veel fijner dan de scope 123 vind ik, lijkt ook wat beter gebouwd.
Vind je? Ik heb een PM97 als ik me niet vergis. Ik gebruik hem quasi nooit, hij bevalt me gewoon niet goed.
Op 15 januari 2020 22:00:07 schreef Ruben_Lichtenvoorde:
Eenmaal hier bleek de stick er iets ernstiger aan toe te zijn, gelukkig bleken de beide datalijnen regelrecht naar de controller te lopen. Quick and dirty even wat draden aan de stick en de oude connector gezet en er is weer een afstudeerverslag gered. Ik ben benieuwd of ze nu wel backups gaan maken...
Hemel. Hoe slapen die mensen 's nachts?
Waarom niet iets als Dropbox?
@F_S
Sorry voor de extreem late reactie:op het analoge deel zitten er ook nog een stuk of tien, echter die zijn through hole en staan niet bekend om lekken, die andere 4 helaas wel.
@bert_mc
Iets als een micsig tablet Osciloscoop werkt vast en zeker veel fijner. Maar die was slecht een factor 4 a 5 duurder waardoor die buiten het budget viel
. Dus ik doe het er maar mee 
brains
Special Member
Leuk topic, ik zal ook wat reparaties toe gaan voegen.
Ik ben als " knutselaar" meer bezig met repareren dan iets bedenken. Maar met mijn beperkte budget is dat bijna altijd met weggegooide electronica/ewaste.
Gewoon voor mijn plezier en ook om andere te helpen met gerepareerde spullen. Repareren voor andere doe ik zelden meer, gewoon omdat mijn leven op dit moment te chaotisch is en dan iemand iets beloof wat ik vaak toch niet kan nakomen.
Repareren kan vanalles zijn bij mij, heel vaak zeker niet economisch maar wel ecologisch verantwoord. En zeker bijna altijd leerzaam en dus dat is ook erg leuk, ook al is het niet economisch.
Bv van 2 dezelfde type Led-lampen waarvan een de led pcb defect en de andere de voeding weer eentje gemaakt.
Nu druk allerlei spullen die ik heb verzameld aan het uitzoeken, opruimen en mijn werkruimte opnieuw inrichten met rekken die ik gekregen heb van een bedrijf dat ging verbouwen.
Maar laatste reparatie is van een Sony tv waarvoor ik hier ook een topic voor had geopend. Korte versie, bleek achteraf een vuile kabel ergens geweest te zijn want na terug plaatsen kabel t-con en of backlightverlichting na testen of de voeding dan wel werkte werkte de tv ineens wel. Mooi gelukje en die tv staat nu bij mijn beste vriendin, net als een stofzuiger en blu ray speler, allemaal ex e-waste. Die is heel blij ermee nu ze net een eigen appartementje heeft gehuurd met haar beste vriendin.
vergeten
Golden Member
Doorgaans ben ik duidelijk met wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
Het staat bovenop de condensator!
Aan de gegevens op de zijkant kan ik het niet zien.
Ik heb er hier een waarop staat 40/100/56/B en die is 220nF X2 275v AC. (is nog scheurvrij)
En een met 40/085/56/ die is ook 220nF 275v AC daar staat geen X2 op! (is poreus en gescheurd)
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
1000VDC/500VAC gemarkeerde condensatoren zijn geen X2's. Het is een gewone pulsvaste condensator. Gezien de 500VAC rating heb je kans dat er een vervanger met een hogere DC-spanningsvastheid in moet om zeker te zijn dat hij aan alle eisen voldoet. Afhankelijk van de toepassing zou een MKP (opgedampt polypropyleen) of een wat pulsvastere gewikkelde polypropyleencondensator de beste vervanger zijn. Die laatste heet bij Vishay KP/MKP of bij Wima FKP.
Het marketingverhaal achter die rifarookbommen stamt nog uit de tijd dat er geen goede opgedampte polypropyleencondensatoren waren. Toen waren papiercondensatoren (met een andere constructie dan deze) superieur voor toepassingen waar veel stoorpulsen langskwamen. Het marketingverhaal is de laatste 40 jaar kennelijk nooit aangepast, waardoor er nog steeds inkopers intrappen. Misschien in dit geval ook een ontwerper als dezelfde spanningsvastheid en maatvoering lastig in andere uitvoeringen te krijgen zijn.
Deze ziet er nieuw genoeg uit dat hij het, mits constant warm en droog bewaard, nog wel een paar jaar zal doen. Met wat geluk. Toch zou ik hem liever wel vervangen, want als ze ploffen geeft het een gemene bende. Ik heb ook wel middelmatige tot zware brandschade gezien.
[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (32%)]
henri62
1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
Op 11 november 2020 23:54:45 schreef maartenbakker:
1000VDC/500VAC gemarkeerde condensatoren zijn geen X2's. Het is een gewone pulsvaste condensator. Gezien de 500VAC rating heb je kans dat er een vervanger met een hogere DC-spanningsvastheid in moet om zeker te zijn dat hij aan alle eisen voldoet.
Ik zat me gisteren later pas te bedenken dat de C op de DC-Bus staat, dus X2 is niet nodig. Wel een rating van 1000V (480V * sqr(2) + marge).
Aangezien deze er nog goed genoeg uitziet laat ik hem maar effe zitten. Ik kijk in een andere drive wel wat er precies in zit en ga dan naar een alternatief zoeken.
henri62
Ach doe ik wel eens een keer als het uitkomt, inderdaad is 1000u wel erg weinig. Ondertussen heb ik nu een LCR meter, maar toen ik het ding repareerde had ik die nog niet en dus niet de elcos na kunnen meten.
Die 2 weerstanden zijn ook een beetje afgebladderd maar de weerstandswaarde is nog gewoon goed en ik had zo snel niks liggen van die waarde dus maar laten zitten.
henri62
Dat is ook precies de reden waarom ik het ding gefixed heb, kan nooit veel aan kapot zijn en makkelijk te repareren.
Die 2N3055 die op de print zit is de stuurtor voor de 2 andere 2N3055's op het koelblok!
KGE
Golden Member
Als ik de foto's zo bekijk heeft de hoofdvoeding helemaal geen afvlakking ? De plus van de dikke brug gaat direct naar de powertorren. De 1000 uF lijkt alleen voor de sturing te zijn (met die 1 Ampere diodes)
ActiveHouse
https://www.digitalplayground.be - Where fun meets technology ...
Ook een reparatie-verhaaltje van mijn kant.
Geen foto's die spannend genoeg zijn om te plaatsen, dus het verhaaltje zal moeten voldoen.
Mijn schoonbroer, restaurant-uitbater en enorme fan van Ferrari, heeft 2 Acer Ferrari F-22 schermen in gebruik.
Schermen dateren al van 2008, maar zijn wel mooie 22" 1680x1050 schermen.
Tot plots enkele dagen voor Kerst, één scherm het niet meer deed (alleen een knipperende rode LED op de power-button)
Er zijn ook geen "reserve-onderdelen" meer voor te krijgen volgens hem, en ook 2de-hands vind hij nergens zo'n scherm. Ik heb toen maar aangeboden om eens te kijken naar dit scherm.
Na voorzichtige demontage (wat een pokkeding om open te maken, één schroef en voor de rest alles "geklikt". Gelukkig heb ik zo'n iFixit set met zo van die plastic "plectrum" driehoekjes, zodat ik het scherm open kreeg zonder enige beschadiging. Tijdens het demontage-proces ook bij elke stap foto's genomen, zodat ik nadien nog wist hoe het ding terug in mekaar moest, en welke connector waar hoorde.
Bij de voeding aangekomen, bleek dat er 3 condensators nogal bol stonden. (3x dezelfde: 25V/470uF)
Na vervangen (ik had nog 35V/470uF op voorraad), deed het scherm het weer zoals het hoort. Uiteindelijk heeft de de-montage en montage, 5x zoveel tijd in beslag gekomen, als de eigenlijke herstelling 
Hij is dat scherm in alle vreugde komen ophalen op Kerstavond (in de namiddag eigenlijk, 5 minuten na herstelling)
Zijn vreugde was zo groot, dat we op oudjaar een uitgebreid take-away menu mogen verwachten. (hij heeft tenslotte een restaurant)
Beide partijen dus super-blij, en een leuke afsluiter van het jaar ...
groeten,
Kris
henri62
Op 30 december 2020 14:07:20 schreef ActiveHouse:
Bij de voeding aangekomen, bleek dat er 3 condensators nogal bol stonden. (3x dezelfde: 25V/470uF)
Na vervangen (ik had nog 35V/470uF op voorraad), deed het scherm het weer zoals het hoort.
Toch wel low ESR 105 graden erin gezet neem ik aan?
Zijn vreugde was zo groot, dat we op oudjaar een uitgebreid take-away menu mogen verwachten. (hij heeft tenslotte een restaurant)
Kijk dat is nog eens mooi!
@rew: Niet te snel zeggen anders is zijn buik nog vol voor het tweede menu 
weardguy
http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.
Op 30 december 2020 14:07:20 schreef ActiveHouse:
Gelukkig heb ik zo'n iFixit set met zo van die plastic "plectrum" driehoekjes, zodat ik het scherm open kreeg zonder enige beschadiging.
Ah, 'Let me get my spudger...'
(Bekende uitspraak van Big Clive op Youtube)
Recent mijn Rodec BX-14 opgelapt, nadat het plaatsen van het uitbreidingsprintje met symmetrische uitgang een beetje verkeerd was gegaan (lees: het plaatsen ging goed, het aansluiten verkeerd... (voeding op signaal-aansluiting en andersom).
Alle halfgeleiders van de uitgangsprint heb ik uit voorzorg vervangen. Normaliter zou ik dat testen, maar in coronatijd kan ik minder makkelijk even naar de elektronicazaak gaan om nieuwe te halen, dus gewoon alle TL072's, TL074's en NE5532's uit hun voetjes getrokken en vervangen door nieuwe.
Ook de THAT1646's hadden het loodje gelegd en van zowel de uitgangsprint als dat THAT1646 printje hadden de zekeringweerstanden het erg warm gekregen (op de uitgangsprint was de waarde met 10 Ohm gedaald tot 12 Ohm).
Vervangers zijn Mouser 594-NFR25H0002209JA5 Vishay 22 ohm fusible resistor 0,5 Watt.
http://www.m-voorloop.nl/CO/werkzaamheden-rodec-2.jpg
http://www.m-voorloop.nl/CO/werkzaamheden-rodec-3.jpg
Tegelijkertijd met het vervangen van de opamps en andere zaken ook iets aangepakt waar ik me al sinds aankoop (tweedehands) aan stoor: de enkele LEDs van de VU-meter die zo zwak zijn dat je ze bijna niet meer ziet.
Alles eruit en nieuwe Kingbrights erin. Om ze allemaal op de juiste hoogte te solderen en recht te houden eerst de pootjes in een header gestoken. Daarna, na recht positioneren, de buitenste pootjes solderen zodat ze op dezelfde lijn zitten en dan de rest solderen.
http://www.m-voorloop.nl/CO/werkzaamheden-rodec-5.jpg
Het resultaat: de LEDs netjes op 1 lijn. Zonder krijg je ze anders echt niet door de frontplaat gestoken.
http://www.m-voorloop.nl/CO/werkzaamheden-rodec-6.jpg
Doorfluiten met de toongenerator van m'n pa (die generator werkt nog met buizen!)
http://www.m-voorloop.nl/CO/werkzaamheden-rodec-7.jpg
Eveneens een irritatiefactor(tje) waren de PFL-LEDs, waarvan er ook enkele waarschijnlijk al jaren constant aan hadden gestaan, waardoor er nog amper licht uit kwam. Dus ook die allemaal vervangen.
Op de foto branden ze allemaal weer even sterk en ook de VU-meter is volledig hersteld.
http://www.m-voorloop.nl/CO/werkzaamheden-rodec-8.jpg
Om een lang verhaal kort te maken: Hij doet het weer helemaal!
brains
Special Member
Ik hou ook van dit soort topics. Reparatie of restauratie verslagen op bv jestineyong.com of YouTube vindt ik ook erg tof en leerzaam voor mij om te bekijken.
Ik heb nog een hele stapel reparaties op mijn to do lijstje staan. Maar dat wordt waarschijnlijk voor volgend jaar (goh, dat klinkt nog zo lang
)
Ik zal er hier ook wel gaan plaatsen. Maar dat zullen niet zo'n "grote", "geweldige" en of uitgebreide reparaties zijn zoals hier al staan denk ik 
En vast ook een stuk minder "leerzaam" maar toch misschien wel leuk om te plaatsen.