Raspberry met meerdere magneet contacten op GPIO

kan absoluut geen kwaad, die kabel. en anders verlaag je de weerstand gewoon.

als het contact in de + lijn zit, dan heb je 3,3V op de GPIO pin. de weerstand van 20meter kabel is verwaarloosbaar en de GPIO zal altijd boven de 3V zitten want er loopt amper stroom, dus ook amper spanningsval over de kabel.

als het contact open is, dan trekt de 4K7 de pin naar massa. je zou al veeeeel storing moeten hebben om dat contact naar 0,5V te kunnen trekken
en krijg je ellende, hang je er gewoon 1K aan

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
EricP

mét CE

Mijn grootste angst is dat er straks zo maar eens 20 tot 30 meter kabel rechtstreeks aan de GPIO input komt te hangen. Dit pakt veel stroringen op en je krijgt ook een spanningsval over de kabel. De input zal dus nooit werkelijk 0 worden.

Die hoeft ook helemaal geen 0 te worden om als 'false' te worden gezien. De datasheet van het betreffende chippie zullen je wel vertellen waar de drempelwaarden liggen.
Enig idee hoeveel stroom je door 2x 20m draad moet jassen om daar een dergelijke spanningsval over te krijgen? En hoeveel je dan in je pull-up / pull-down staat weg te stoken?
Om de voorkomen dat je draad als antenne werkt, is er wel wat voor een optocoupler te zeggen. Maar verder voegt het niks toe. (overigens... heb je wel eens in de datasheet van een optocoupler gekeken? Ook die zal de 0 niet halen - zoals geen enkele bipolaire transistor dat doet).

Dus de oplossing met de optocoupler is helemaal niet gek gedacht. Laat de magneetcontacten contacten lekker 5 of 12 volt schakelen, minder last van storingen en spanningsval over de kabel.

Die spanningsval is niet relevant. En als je 5V wilt schakelen, dan kun je dat ook prima met ene spanningsdeler terug brengen naar 3V3. Het voegt niet niks toe.

Overigens schakel ik altijd naar GND. Dus met 0V :)

Lambiek

Special Member

Op 7 januari 2020 22:12:23 schreef rew:
Ik snap niet waarom een optocoupler wat toevoegt.

Je kunt dat op twee manieren gebruiken, of je gebruikt het als level shifter of je gebruikt het als een galvanische scheiding. Maar dat hoef ik jou niet te vertellen toch.

Vooral niet wanneer je het verkeerd doet.

Is dat niet met alles zo, als je het verkeerd doet.

Zoals het getekend is, dan zitten beide GND's aan mekaar......

Bij mij niet.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Na wat geknutsel en proberen werkt hij eindelijk met 5 contacten. Ik heb alleen de weerstand tussen de 3.3 V en GPIO moeten zetten i.p.v. weerstand tussen GPIO en GND. Aangezien ik de status in Domoticz niet kreeg aangepast.

Als het magneet contact openstond gaf hij aan gesloten, door het verplaatsen van de weerstand is dat probleem opgelost. Ik zal nu de optocouplers bestellen en deze er ook nog tussen zetten. Dan kan ik de boel installeren.

Inmiddels ook de 1 wire temperatuur werkend en 8 relais die ik kan schakelen via de web interface.

https://i.imgur.com/NiAw1da.jpg?1

Tot nu toe heel erg bedankt voor jullie input, info en tips.