Appartement met wegvallend internet door opsplitsing

Hallo iedereen,

Ik woon in een appartement met een gesplitste internetverbinding.
Het was vroeger 1 woning maar wat nu dus 2 appartementen zijn.
De internetverbinding kan weinig hebben en valt er bij meer dan 1 apparaat uit.
Van de opgesplitste kabels zijn sommige kabels aan elkaar gedraaid. Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen en vertellen of dit juist is aangesloten!

Hierbij verdere informatie van de aansluitingen:

Uit de opgesplitste kabel van beneden komen de kleuren: Wit,oranje,rood,blauw en bordeauxrode

De kleuren oranje en wit gaan naar de bovenburen.

Welke kleuren van de overgebleven kabels moet ik verbinden met een utp kabel die vervolgens overgaat naar een rj11 connector gaat voor in de router.

Vriendelijke groet

Sine

Moderator

"normaal" is het 1e paar rood/blauw en het tweede paar oranje/wit

Ik neem aan dat dit een telefoonkabel moet zijn voor in het modem?
Niet een "normale" utp kabel voor in een router

Zijn nou oranje en blauw-wit in gebruik voor de buren?
Normaliter wil je in ieder geval de paren bij elkaar houden.

Misschien in samenspraak met de buren eens omzetten naar 1 aderpaar. Dat zal de boel in ieder geval al helpen.

Heb je niet gewoon een modem zonder router functie? Die kan inderdaad maar 1 apparaat tegelijk aan. Wil je er meer, heb je een router erbij nodig. Tegenwoordig zijn die 2 vaak gecombineerd, maar dat is niet verplicht natuurlijk.

Wat voor apparatuur heb je?

Beste Woko, welkom op het forum.

hebben beide appartementen hun eigen huisnummer? zijn het ook echt 2 lijnen? of zijn het 2 studentenkamers met 1 voordeur?

als je bovenburen nr 2 zijn, betekent dat jij dan de kabel binnen krijgt? kun je een foto van de aansluiting maken?

het beste is om enkel de modem en niets anders aan te sluiten. zo kort mogelijk en geen enkele oude kabel laten zitten. dus als rood/blauw van jou is daar niets anders op als de modem, de andere 2 zet je door naar je buren.

welke providers hebben jullie?

GMT+1

Op 6 januari 2020 23:10:28 schreef timberleek:
Ik neem aan dat dit een telefoonkabel moet zijn voor in het modem?
Niet een "normale" utp kabel voor in een router

Zijn nou oranje en blauw-wit in gebruik voor de buren?
Normaliter wil je in ieder geval de paren bij elkaar houden.

Misschien in samenspraak met de buren eens omzetten naar 1 aderpaar. Dat zal de boel in ieder geval al helpen.

Heb je niet gewoon een modem zonder router functie? Die kan inderdaad maar 1 apparaat tegelijk aan. Wil je er meer, heb je een router erbij nodig. Tegenwoordig zijn die 2 vaak gecombineerd, maar dat is niet verplicht natuurlijk.

Wat voor apparatuur heb je?

De gesplitste kabel loopt door in een telefoonkabel voor mijn modem inderdaad.
In het verleden geen problemen gehad met het internet en met meerdere apparaten erop maar de laastst weken veel last van uitval.

Wit en oranje gaan naar de bovenburen de kleuren rood en blauw zijn aangesloten met een losse bordeauxrode kabel

Rood is aangesloten op oranje en blauw op blauw-wit.

Ik weet niet of de kleuren goed zijn of ligt het aan het verbinden? Ik heb ze bekeken op beschadigingen.

De provider online geeft aan dat het door de kabels komt.

Op 7 januari 2020 00:13:45 schreef Woko:
[...]

De gesplitste kabel loopt door in een telefoonkabel voor mijn modem inderdaad.
In het verleden geen problemen gehad met het internet en met meerdere apparaten erop maar de laastst weken veel last van uitval.

Wit en oranje gaan naar de bovenburen de kleuren rood en blauw zijn aangesloten met een losse bordeauxrode kabel

Rood is aangesloten op oranje en blauw op blauw-wit.

Ik weet niet of de kleuren goed zijn of ligt het aan het verbinden? Ik heb ze bekeken op beschadigingen.

De provider online geeft aan dat het door de kabels komt.

De modem geeft alle lampjes weer die horen te branden?!?

Kun je niet als test je modem direct bij de splitsing zetten, kronsteentjes en utp kabel matchen niet met kabel impedantie van norm 88 kabel.

Je buren zijn goed van vertrouwen zeker.

maartenbakker

Golden Member

Op 7 januari 2020 00:16:12 schreef Woko:
[...]

De modem geeft alle lampjes weer die horen te branden?!?

Dat alle lampjes branden, betekent dat er iets van signaal is. Dat wist je al omdat het internet het een beetje doet. Ik sluit me aan bij de tip om het modem eerst te testen waar de kabel het huis binnenkomt. Dan weet je in elk geval of het aan de bekabeling ligt.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
mvdk

Golden Member

Waar ik nou razend nieuwsgierig naar ben, hebben die mensen op die andere lijn óók problemen, of hebben die een ongestoorde verbinding?
Het ligt er natuurlijk aan wat voor gebruiker je bent. Als je alleen maar wat emailt en soms even het nieuws doorneemt, zal je niet zo gauw onregelmatigheden bemerken.
Als beide aansluitingen problemen hebben, krijg je hetzelfde verhaal als deze: https://www.circuitsonline.net/forum/view/121000
Dat werd een heel lang drama...

Zit je niet helemaal verkeerd te denken?

Een kabel kan heel slecht zijn, stel dat hij zo slecht is dat je maar 0,1% van de snelheid haalt. Dat kan.
Echter, het aantal apparaten dat je vervolgens aan je modem hangt zou er verder wel verbinding mee kunnen krijgen. 100 laptops kunnen prima over 0,1Mbps werken, het is niet snel matuurlijk.

Als jij op 1 apparaat Youtube kan kijken en met een tweede apparaat stopt alles dan is er iets anders aan de hand.

Het is heel goed mogelijk dat bij het opdelen van de ADSL er een ander abonnement, reset of profiel is gekomen waardoor je modem geen 'NAT' meer doet. Zoals timberleek ook al meldt, je hebt dan geen router functie .

Wat zie je als je eerst cmd en dan ipconfig /all intypt op je laptop?

Op 7 januari 2020 05:58:18 schreef Peter112:
Kun je niet als test je modem direct bij de splitsing zetten, kronsteentjes en utp kabel matchen niet met kabel impedantie van norm 88 kabel.

Je buren zijn goed van vertrouwen zeker.

Als oud Telfort medewerker doet de foto pijn om naar te kijken. Bij dit soort lijnen waar tegenwoordig (V)VDSL overeen loopt zijn kroonsteentjes een bron van ellende. Daarnaast lijkt deze kabel een verlenging te zijn van het ISRA. Zie ik op de foto bij de rood/blauwe kabel een losse koperkabel meelopen of is dat een gestripte ader die er omheen is gewikkeld?

Ik adviseer je om even contact op te nemen met je provider met het verzoek of ze een lijnmeting kunnen instarten en te achterhalen wat de huidige dempingswaarden en max snelheid zijn op de lijn. Sluit daarna het modem zo kort mogelijk aan op het ISRA punt (hoofd aansluiting van KPN/je provider waar de telefoonkabel in het huis binnenkomt) en zorg dat er geen andere kabels aan vast zitten. Elke extra aftakking gaat als een antenne werken.

Als je modem 'correct' aangesloten zit op de hoofdaansluiting, laat dan nogmaals een lijnmeting uitvoeren. Mijn verwachting is dat de kwaliteit met bakken vooruit gaat.

Zegt die AVR: Dat Pic je toch niet?!

Doet mij als digitalicus ook heel veel pijn hoor :-)
Wat ik raar vind ik het gebruik van dat wit/oranje paar. Normaal wordt die helemaal niet gebruikt. Ik heb hier alleen rood/blauw dat naar het modem gaat. Ik hoop niet dat wi/or gewoon parallel over de rd/bl zit...

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
maartenbakker

Golden Member

Als je op 1 huisaansluiting twee DSL's, 2 analoge lijnen, of 1 DSL met pairbonding aanvraagt, wordt oranje+wit gebruikt. Als rood+blauw klapperen, wordt de lijn overgezet op oranje+wit. Dan heb je dus maar 1 lijn en geen pair bonding.

Als je 2 verschillende DSL's op 2 aderparen hebt staan die op die manier samenlopen en opgelast zijn, kun je ook overspraak krijgen. Dus als oranje+wit data staat te stampen, kan het best dat rood+blauw overlast ondervindt, v.v.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Anoniem

Als oud Telfort medewerker doet de foto pijn om naar te kijken

Doet mij als digitalicus ook heel veel pijn hoor :-)

Zelfs in Sjakamaka krijgen ze hier pijn van aan de ogen ...
Als elek, gas, etc ook op deze manier zijn gesplitst ??? :(