Minimale kwaliteit coax

Frederick E. Terman

Honourable Member

Op 13 januari 2020 21:29:52 schreef Bert_mc:
[...]
Fascinerend. Dit is helemaal nieuw voor mij. Ik heb me nooit eerder in propagatie verdiept.

Het lijkt me net iets voor je, aan je eigen bijdragen en je reacties te zien.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
bprosman

Golden Member

Antenne opgehangen, F-Connector binnen gemaakt in een klein Teko doosje. Perfecte ontvangs nu binnen op mijn DAB+ tuner. Iedereen bedankt voor zijn of haar (ook jij Jinny :-) ) bijdragen.

Hoop alleen dat ik de windlast niet onder- en de stevigheid van een 1 meter lange hard-PVC 30mm bus niet overschat heb.

Anders binnenkort maar vervangen door een dunwandig metalen of Alu buisje (de muurplaat met bocht is staal).

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Op 16 januari 2020 15:47:04 schreef bprosman:
Antenne opgehangen, F-Connector binnen gemaakt in een klein Teko doosje. Perfecte ontvangs nu binnen op mijn DAB+ tuner.

Fijn dat je een foto post. Je hebt dus een aparte antenne voor FM en eentje voor DAB. Gebruik je dezelfde ontvanger? Anders had ik gewoon twee stukken coax, één per antenne, naast mekaar naar beneden geleid. Dan heb je het verlies van je combiner niet meer, welke misschien groter is dan het verlies in je coax.

Aan de andere kant, een goede combiner filtert dan ook de ongewenste frequenties buiten de band aanzienlijk weg, welke het voor je frontend makkelijker maakt om zwakke signalen op te vangen.

Maar vermits het werkt, laat alles netjes zoals het is :)

Op 15 januari 2020 09:41:08 schreef Frederick E. Terman:
[...]Het lijkt me net iets voor je, aan je eigen bijdragen en je reacties te zien.

Dat klopt, jammer genoeg zijn mijn interesses en de beschikbare tijd dikwijls onverenigbaar.

Suffering from wiseass oneliner blackout
bprosman

Golden Member

Gebruik je dezelfde ontvanger?

Is inderdaad de zelfde ontvanger... heeft maar 1 antenne aansluiting. Ik begrijp uit de eerdere reacties hier dat de "horizontale ring" misschien door de tijd achterhaald is, heb wel goede ontvangst op de FM stations (Radio 2,3). En "4 van de 5 streepjes" op DAB+, de ontvanger detecteert nu ineens tientallen zenders.

Ontvanger is maar een goedkoop "Sjieneesje" maar doet het prima :
https://www.conrad.nl/p/renkforce-rf-dab-ir1700-na-internetradio-wifi-…

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.