verlichting Marklin locomotief

Goedendag allen,
Eerst de beste wensen voor 2020!

Ik had een vraag, voor mijn vader die een NS 1200 model locomotief heeft.
Ik was al lekker druk bezig met ledjes erin te maken en dat aan te sluiten volgens een klein schema van internet geplukt.
Tuurlijk werkt dat niet…….. mn eigen domme fout.

Ik heb nu zelf een schakeling bedacht met behulp van Kicad, ik heb alleen nog niet veel ervaring met analoge schakelingen.
Ben zelf meer werkzaam met groter spul (2e wtk in de zeevaart), maar elektra vind ik wel reuze interessant en probeer er zoveel mogelijk over te leren.

Zou iemand alsjeblieft deze schakeling kunnen controleren? Voordat ik de waardes bereken van de weerstanden, alles bestel en dat tot de ontdekking komt dat alles in rook opgaat.

Het probleem is een beetje dat er 2 Duo leds met common anode inzitten, vanwege het feit dat er 2 lampjes op de trein rood en wit moeten kunnen geven.

Met deze schakeling wil ik bereiken dat bij voor en achteruit rijden de voorste seinen branden met F0 functie.
F1 voor aan/uitschakelen van de rode achter seinen.
En met F2 het schakelen naar rangeer seinen wat dan ongeacht de rijrichting aan allebei de kanten van de trein 1 witte led moet zijn.

Alvast bedankt voor het meedenken en nakijken

Gerwin

Gerwin Wittekoek
Lambiek

Special Member

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Schema is hier ook slecht te lezen. Ergens in het traject is het verkleind waarbij er lijnen zijn weggevallen.

vergeten

Golden Member

Als je het schema opent met rechtermuistoets en open link in new tab, gaat dat prima na wat inzoomen :)

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Goeie tip, ik kan het nu luid en duidelijk zien.

Ik zie een paar vreemde dingen in het schema. De 2 diodes D, links en rechts boven staan de boel lekker kort te sluiten.