verlichting Marklin locomotief

Goedendag allen,
Eerst de beste wensen voor 2020!

Ik had een vraag, voor mijn vader die een NS 1200 model locomotief heeft.
Ik was al lekker druk bezig met ledjes erin te maken en dat aan te sluiten volgens een klein schema van internet geplukt.
Tuurlijk werkt dat niet…….. mn eigen domme fout.

Ik heb nu zelf een schakeling bedacht met behulp van Kicad, ik heb alleen nog niet veel ervaring met analoge schakelingen.
Ben zelf meer werkzaam met groter spul (2e wtk in de zeevaart), maar elektra vind ik wel reuze interessant en probeer er zoveel mogelijk over te leren.

Zou iemand alsjeblieft deze schakeling kunnen controleren? Voordat ik de waardes bereken van de weerstanden, alles bestel en dat tot de ontdekking komt dat alles in rook opgaat.

Het probleem is een beetje dat er 2 Duo leds met common anode inzitten, vanwege het feit dat er 2 lampjes op de trein rood en wit moeten kunnen geven.

Met deze schakeling wil ik bereiken dat bij voor en achteruit rijden de voorste seinen branden met F0 functie.
F1 voor aan/uitschakelen van de rode achter seinen.
En met F2 het schakelen naar rangeer seinen wat dan ongeacht de rijrichting aan allebei de kanten van de trein 1 witte led moet zijn.

Alvast bedankt voor het meedenken en nakijken

Gerwin

Gerwin Wittekoek
Lambiek

Special Member

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Schema is hier ook slecht te lezen. Ergens in het traject is het verkleind waarbij er lijnen zijn weggevallen.

vergeten

Golden Member

Als je het schema opent met rechtermuistoets en open link in new tab, gaat dat prima na wat inzoomen :)

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Goeie tip, ik kan het nu luid en duidelijk zien.

Ik zie een paar vreemde dingen in het schema. De 2 diodes D, links en rechts boven staan de boel lekker kort te sluiten.

In het midden van het schema zie ik een dubbele verbinding naar de collectors en de basisweerstanden van de transistors. Is dat wel de bedoeling?

Bedankt alvast voor de reacties!
die diodes zijn ervoor om de leds af te schakelen (iets uit een ander schema gejat) zie bijlage.

ja ik zit met die rijrichting dat bij het inschakelen van F2 aan beide kanten van de trein 1 wit lampje gaat branden en de rest uit. zonder die transistors gaat alleen aan de voorkant 1 lampje branden inplaats van beide kanten

F0 is automatische omschakeling van rijrichting verlichting.

Gerwin Wittekoek
RAAF12

Golden Member

De verlichting is ook nog door de NS later gewisseld zie https://docplayer.nl/45185535-Ombouw-ns-1205-marklin-3055.html
Hier staat ook de volledige ombouw met LED's beschreven.

hierbij even snel iets in paint gemaakt , om het hopelijk duidelijk te maken met wat ik van plan ben.
tekening is gemaakt voor 1 kant op rijden, met omschakelen naar andere kant rijden wordt de verlichting automatisch door F0 omgeschakeld door de marklin decoder.

Gerwin Wittekoek

Klopt dat verslag had ik gevonden. Maar mn vader zou graag het originele omgekeerde L sein hebben. En dan werkt deze schakeling niet met de dubbelleds.

Gerwin Wittekoek

Is er al bekend welke decoder je gaat plaatsen? Belangrijk voor welke uitgangen wel of niet versterkt zijn.
Decoder uitgangen schakelen de min.
Waarmee ga je de digitale locomotief bedienen. Als je daarmee de decoder kan programmeren kan je de verlichting door programmeren aan functies koppelen.

Er zit een decoder in ik gok 1 van ESU maar het zit verpakt in een soort zwarte krimpkous. Kleurcodes komen overeen met een lokpilot. Aansturing gebeurd met een marklin mobile station 3

Gerwin Wittekoek

Het is handig om te weten, want dan weet je of de uitgang van de decoder versterkt is of niet. Dat verschilt nog wel eens per merk.
In principe is common anode geen probleem. De decoder uitgangen hebben meestal gezamenlijke plus (bij Esu de blauwe draad) en de functie uitgangen schakelen naar de min.

Afhankelijk van het type Esu decoder zijn de functie uitgangen te koppelen aan de functies. Dit is ook met een mobile station 3 te doen. Maar staat in de handleiding van de decoder evenals aansluitschema's.

[Bericht gewijzigd door RazeR op vrijdag 10 januari 2020 20:30:36 (26%)