Slimme Meter

RAAF12

Golden Member

Op 10 januari 2020 10:14:09 schreef KlaasZ:
[...]Dat zie ik dus niet. Hoe kan een derde partij nou geld verdienen aan de kennis van jouw verbruikspatroon? Ik zei het al eerder, je bent een complotdenker.

Volgens het rijk zijn er uit de gegevens van de slimme meter niet op te maken hoe het leefpatroon van de bewoners in elkaar zit.
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/energie-thuis/vraag...er-privacy

Tropomi satelliet ziet de smeerboel boven Nederland www.shorturl.at/ajxBW
bprosman

Golden Member

Volgens het rijk zijn er uit de gegevens van de slimme meter niet op te maken hoe het leefpatroon van de bewoners in elkaar zit.

Kan ook niet, als je 6 of 12 keer per jaar de stand op laat nemen (uitlezen) is het zo "verdicht" dat je er geen leefpatroon uit kunt halen, hoogstens een vakantie in Juli/Augustus.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Op 14 januari 2020 18:24:52 schreef rob040:
Grappig: Ik kreeg 3 maanden geleden een brief van Enexis dat er een meteropnemer zou komen, want eens in de 3 jaar willen ze dat zelf doen.

Sterker nog, eens in de 3 jaar moet er een meteropnemer langskomen.
In de tussenliggende jaren wordt je gefactureerd op de gegevens die ze op afstand uitlezen (slimme meter) of de gegevens die je zelf opstuurt (domme meter).

Op 14 januari 2020 17:10:09 schreef mvdk:
De meeste ferraris meters gaan naarmate ze ouwer raken langzamer lopen.
Mechaniek.

Da's niet zo mooi. Ik lever netto terug, dus dan krijg ik te weinig betaald...

@ KlaasZ: ja, mijn afgekeurde Ferraris hebben ze vooralsnog laten hangen.

Wel grappig: op mijn rekening staat 99735kWh à nul euro als ik netto 265kWh teruggeleverd heb.

bprosman

Golden Member

In de tussenliggende jaren wordt je gefactureerd op de gegevens die ze op afstand uitlezen (slimme meter) of de gegevens die je zelf opstuurt (domme meter).

Of schattingen, had voorheen een Ferraris meter, 3 jaar geen standen doorgegeven en hebben ze geschat op gebruik van de voorgaande jaren. Bij mij was dat in de periode van mijn scheiding en een dochter die het huis uitging, kreeg na 3 jaar 900 Euro terug omdat ze uit bleven gaan van onze "hoogtijdagen" (10.000kWh / jaar) :-)

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Op 14 januari 2020 21:30:56 schreef r-p:
@ KlaasZ: ja, mijn afgekeurde Ferraris hebben ze vooralsnog laten hangen.

Da's niet zo mooi. Afgekeurde meters mogen ze niet laten hangen. Ze zullen geen tijd hebben om alle afgekeurde meters binnen een week weg te halen, maar het mag ook geen jaren duren.

"Dreigen met hoge kosten" (na eerst een slimme meter wijzigen).

Bij Enduris lees ik dit:
Als ik een slimme meter heb geweigerd, maar in een latere fase alsnog een slimme meter wil, zijn hier dan kosten aan verbonden?

Als u alsnog een slimme meter wilt, kunt u deze aanvragen en zal een vergoeding worden gevraagd voor een prioriteitsaanvraag (€72,60 incl. btw voor elektriciteits- en gasmeter, €67,76 voor enkel een elektriciteitsmeter).

Die kosten vind ik acceptabel. Verder staat er "als u alsnog een slimme meter WILT ..."
Er staat dus niet: als u (en iedereen) verplicht een slimme meter MOET.
(Als dat moeten opgelegd wordt door regelgeving, b.v. om bij een andere subsidieregeling rechtsongelijkheid te voorkomen.)

High met Henk

Special Member

Ik weigerde ook de slimme meter, maar kreeg ook een domme elektronische meter.

Echter binnen 2 jaar omgegaan naar 3F.
Heb eigenlijk niet gekeken of dit ook een domme meter is...

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
Jinny

Golden Member

Ik ging ook vrij snel over naar 3f en kreeg automachisch een domme 3f meter..
Er is niet gezeurd over een slimme toen.
Ook gezien ik nu een 'dreigbrief' krijg...

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl..
High met Henk

Special Member

Ik twijfel bij deze: een iskra mt174

Iemand die het weet??

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
RAAF12

Golden Member

Op meters die een e-data sim hebben staat luid en duidelijk op de voorkant dat het een GSM/GPRS module heeft. Zo een
https://www.youtube.com/watch?v=w3ikWCf-_to

Maar het staat ook op de website van Enexis, Stedin, Liander ect. welke meters er geleverd worden inclusief de manual.

Tropomi satelliet ziet de smeerboel boven Nederland www.shorturl.at/ajxBW

Op 15 januari 2020 19:23:15 schreef High met Henk:
Ik twijfel bij deze: een iskra mt174
Iemand die het weet??

Dat is een domme meter.

Waar rook is, is stroom

Op 14 januari 2020 12:16:15 schreef JoWi:
[...]
Zie deze draad: https://www.circuitsonline.net/forum/view/144199

Ik heb die spec (rev 5.0.2) opgehaald. Zie weinig verschil behalve dat je idd elke seconde een uitlezing krijgt. Maar in de voorbeeld uitlezing achteraan in het document staat een vreemde regel. Bevat alleen de karakters "0-". Ik neem aan dat dit een type- of anderszins fout is. Wel idioot dat dit dan in een officieel document over het hoofd wordt gezien.