Slimme Meter

bprosman

Golden Member

Volgens het rijk zijn er uit de gegevens van de slimme meter niet op te maken hoe het leefpatroon van de bewoners in elkaar zit.

Kan ook niet, als je 6 of 12 keer per jaar de stand op laat nemen (uitlezen) is het zo "verdicht" dat je er geen leefpatroon uit kunt halen, hoogstens een vakantie in Juli/Augustus.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Op 14 januari 2020 18:24:52 schreef rob040:
Grappig: Ik kreeg 3 maanden geleden een brief van Enexis dat er een meteropnemer zou komen, want eens in de 3 jaar willen ze dat zelf doen.

Sterker nog, eens in de 3 jaar moet er een meteropnemer langskomen.
In de tussenliggende jaren wordt je gefactureerd op de gegevens die ze op afstand uitlezen (slimme meter) of de gegevens die je zelf opstuurt (domme meter).

Op 14 januari 2020 17:10:09 schreef mvdk:
De meeste ferraris meters gaan naarmate ze ouwer raken langzamer lopen.
Mechaniek.

Da's niet zo mooi. Ik lever netto terug, dus dan krijg ik te weinig betaald...

@ KlaasZ: ja, mijn afgekeurde Ferraris hebben ze vooralsnog laten hangen.

Wel grappig: op mijn rekening staat 99735kWh à nul euro als ik netto 265kWh teruggeleverd heb.

bprosman

Golden Member

In de tussenliggende jaren wordt je gefactureerd op de gegevens die ze op afstand uitlezen (slimme meter) of de gegevens die je zelf opstuurt (domme meter).

Of schattingen, had voorheen een Ferraris meter, 3 jaar geen standen doorgegeven en hebben ze geschat op gebruik van de voorgaande jaren. Bij mij was dat in de periode van mijn scheiding en een dochter die het huis uitging, kreeg na 3 jaar 900 Euro terug omdat ze uit bleven gaan van onze "hoogtijdagen" (10.000kWh / jaar) :-)

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Op 14 januari 2020 21:30:56 schreef r-p:
@ KlaasZ: ja, mijn afgekeurde Ferraris hebben ze vooralsnog laten hangen.

Da's niet zo mooi. Afgekeurde meters mogen ze niet laten hangen. Ze zullen geen tijd hebben om alle afgekeurde meters binnen een week weg te halen, maar het mag ook geen jaren duren.

"Dreigen met hoge kosten" (na eerst een slimme meter wijzigen).

Bij Enduris lees ik dit:
Als ik een slimme meter heb geweigerd, maar in een latere fase alsnog een slimme meter wil, zijn hier dan kosten aan verbonden?

Als u alsnog een slimme meter wilt, kunt u deze aanvragen en zal een vergoeding worden gevraagd voor een prioriteitsaanvraag (€72,60 incl. btw voor elektriciteits- en gasmeter, €67,76 voor enkel een elektriciteitsmeter).

Die kosten vind ik acceptabel. Verder staat er "als u alsnog een slimme meter WILT ..."
Er staat dus niet: als u (en iedereen) verplicht een slimme meter MOET.
(Als dat moeten opgelegd wordt door regelgeving, b.v. om bij een andere subsidieregeling rechtsongelijkheid te voorkomen.)

High met Henk

Special Member

Ik weigerde ook de slimme meter, maar kreeg ook een domme elektronische meter.

Echter binnen 2 jaar omgegaan naar 3F.
Heb eigenlijk niet gekeken of dit ook een domme meter is...

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
Jinny

Golden Member

Ik ging ook vrij snel over naar 3f en kreeg automachisch een domme 3f meter..
Er is niet gezeurd over een slimme toen.
Ook gezien ik nu een 'dreigbrief' krijg...

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
High met Henk

Special Member

Ik twijfel bij deze: een iskra mt174

Iemand die het weet??

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
RAAF12

Golden Member

Op meters die een e-data sim hebben staat luid en duidelijk op de voorkant dat het een GSM/GPRS module heeft. Zo een
https://www.youtube.com/watch?v=w3ikWCf-_to

Maar het staat ook op de website van Enexis, Stedin, Liander ect. welke meters er geleverd worden inclusief de manual.

Blue Sky

Cableguy

Op 15 januari 2020 19:23:15 schreef High met Henk:
Ik twijfel bij deze: een iskra mt174
Iemand die het weet??

Dat is een domme meter.

Waar rook is, is stroom

Op 14 januari 2020 12:16:15 schreef JoWi:
[...]
Zie deze draad: https://www.circuitsonline.net/forum/view/144199

Ik heb die spec (rev 5.0.2) opgehaald. Zie weinig verschil behalve dat je idd elke seconde een uitlezing krijgt. Maar in de voorbeeld uitlezing achteraan in het document staat een vreemde regel. Bevat alleen de karakters "0-". Ik neem aan dat dit een type- of anderszins fout is. Wel idioot dat dit dan in een officieel document over het hoofd wordt gezien.

Tidak Ada

Golden Member

Slimme meter gevaarlijk?
Ook een domme meter houdt je gedrag in de gaten:

https://nos.nl/artikel/2362777-we-douchen-later-hoe-uit-data-blijkt-da…

Vooral die dip tijdens de persconferenties is evident!

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op zaterdag 2 januari 2021 13:31:44 (13%)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Sine

Moderator

Eric,

Dat is leveringsdata van het waterbedrijf, watermeters zijn in de regel nog domme dingen (ik moet in ieder geval de waterstand handmatig doorgeven)

Shiptronic

Overleden

Op 15 januari 2020 19:23:15 schreef High met Henk:
Ik twijfel bij deze: een iskra mt174

[bijlage]

Iemand die het weet??

Exact dezelfde die ik heb , en die is DOM.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Ik dacht even: "heb ik nou zo lang uitgeslapen? 15 januari?" Tot ik zag dat het een reactie op 15 januari 2020 was.

Maar we gaan toch niet weer discussiëren over de 'spionage' door bedrijven die gewoon statistieken bijhouden over hoeveel ze van iets verkopen? De Appie ziet ook dat er meer varkenshaas is verkocht in de afgelopen 2 week...

Tidak Ada

Golden Member

Ik dacht dat het toch wel in deze topic thuis hoorde....

Goed het is water in dit geval, maar ze dien het evengoed aan je gas en elektra verbruik.
Een kwestie van data analyse.

@Mrtn1988
Ja je bent wél uitgeslapen.....;)
Maar het gaat niet over spionage, maar wèl over data analyse en wat er mee kan!

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
mvdk

Golden Member

Je ziet hier ook een belangrijk verschilletje met bedrijven die elektriciteit leveren. Vroeger werd het gebied waarin een E-leverancier actief was, als grootverbruik beleverd en gemeten. Die elektriciteit werd dan via hun "eigen" netwerk verspreid en als kleinverbruik gemeten.
Waterbedrijven zijn nog steeds zowel netbeheerder als leverancier.
Met die E-bedrijven zit je meer en meer dat er "andere" leveranciers in de voorheen autonome gebieden zitten. De inkoopmeters geven allang niet meer de hoeveelheden aan die in het gebied als kleinverbruik verkocht worden, door de leverancier die voorheen in zo'n gebied aktief was. Er zijn concurrenten in "zijn" gebied aktief. Vandaar de noodzaak van slimme meters.
Water kan je gelukkig "in voorraad" houden, zowel ruwwater als behandeld water. Die laatste trouwens niet te lang. Je wilt dus best een beetje verbruikshistorie weten. Kan ook van belang zijn bij plannen van onderhoudswerkzaamheden.

In mijn gebied, was mijn energieleverancier ook degene die de facturen voor de waterlevering deed. Omdat ik juist problemen had met hun facturering was ik niet blij dat ik daar niet vanaf kon. Gelukkig ging dat een jaar later vanzelf.

Mijn slimme elektriciteitsmeter krijgt draadloos 1x per uur van de gasmeter te horen wat de stand is. Dat kan ook voor water, maar ze hebben een paar jaar geleden weer een domme geinstalleerd.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Waterverbruik is al tijd al gemeten, toen ik vroeger bij een pompstation zat kon je precies zien wanneer 8 uur journaal was, belangrijke voetbal wedstrijden. Vooral in de rust gingen de pompen allemaal op max draaien.

Hier is dus helemaal niet nieuws aan.

mvdk

Golden Member

@rew: Delfland, het voormalige energiebedrijf, deed voor gemeente Delft aanleg, onderhoud en schadeherstel aan het waterleidingnet. Ze deden dat tegen kostprijs. Daarmee werd vermeden dat er nóg een extra graver in de Delftse bodem aktief was, iets wat nu wel zo is, nu Evides de werkzaamheden zelf uitvoert. Facturering voor water werd ook gedaan, ook andere heffingen stonden toen op de Delfland nota.
Nu al die gemeentelijke waterbedrijven zijn opgegaan in grotere bedrijven, is de stap om dit werk in eigen hand te houden, wel logisch.

waterbedrijven weten idd wanneer de pieken zijn, dat zien ze aan het verbruik van hun pompen al. reclametijd op tv is er 1 van natuurlijk. maar niet alleen daar weten ze dat, ook de rioolzuiveringen zien die piekmomenten in hun gemalen terug.

enige jaren terug was er een uitval van de waterdruk, het viel me op hoe groot dat gebied toen was, van geldrop tot vught had toen geen waterdruk meer. dat lag toen bij de tongelreep in eindhoven, daar zit de pompregeling voor de waterdruk. ze hadden toen een paar pompen die faalden meen ik. inmiddels zijn ze een nieuw filtergebouw aan het bijzetten daar, denk dat het te klein is geworden in de afgelopen jaren icm vele woningbouw..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
maartenbakker

Golden Member

Op 2 januari 2021 13:30:59 schreef Tidak Ada:
Slimme meter gevaarlijk?
Ook een domme meter houdt je gedrag in de gaten:

https://nos.nl/artikel/2362777-we-douchen-later-hoe-uit-data-blijkt-da…

Vooral die dip tijdens de persconferenties is evident!

Vroeger had je dit tijdens voetbalwedstrijden. Het energieverbruik ging zelfs op en neer met de beeldinhoud van beeldbuistelevisies.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

het viel me pas op dat straatverlichting nu nog meer omschakeltijd heeft tussen gebieden onderling. ik vermoed dat die al zijn aangepast naar gprs ipv TF, en men meer tijd heeft ingesteld ivm de piekstroom welke led veroorzaakt.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
vergeten

Golden Member

Op 14 januari 2020 21:27:38 schreef KlaasZ:
[...]Sterker nog, eens in de 3 jaar moet er een meteropnemer langskomen.

Is inmiddels achterhaald!

Drie weken geleden foto's moeten maken wegens overstap.
Van de gasmeter en elektra telwerken, deze foto's moeten uploaden.
(Ferrarismeter en zo'n oude grijze gasbak-teller)
De tellerstanden lezen ze dan meteen uit via beeldherkenning/ocr of zoiets.
Er wordt wel gevraagd of het klopt wat er wordt uitgelezen.
Daar kan je niet mee sjoemelen, als je dat al wilt, omdat ze ook de foto's hebben.

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.