Koffiemachine loopt niet door/onderbreekt soms

Is een Bravilor Bonamat TH001.
Eigenaardig model koffiemachine waar je 1,5l water in doet, toestel warmt eerst op en dan loopt de 1,5liter in 1 keer door tot water op is.
Probleem is dat hij soms blijft hangen bvb een minuut doorloopt en dan minuut niets en zo zichzelf continue onderbreekt.
Vanbinnen zit 1 klein printje met een magneetsensor (voor waterniveau) en 1 verwarmingslelement. Ik zie geen pomp of flowmeter. Water loopt direct in element. Iemand enig idee?

https://www.google.com/search?q=Bravilor+Bonamat+TH001&rlz=1C1GCEB…

Dit soort thermische koffiezetters hebben geen pomp, het werkt net als de ouderwetse DE koffiezetter van Technivorm.
Er zit een klein boilertje in en dat verwarmt al het water tot het op is. Temperatuurverschil zorgt voor de doorstroming. Er wordt op de ouderwetse manier een koffiefilterzak(je) toegepast. Wil je minder koffie, dan doe je minder gemalen koffie in het filter en ook minder water in de watertank.

Wel als ik hem aanzet de 1e keer loopt alles goed, boilertje warmt op, koffie loopt mooi door in 1 keer en op 5min.
Het probleem doet hem voor de 2de/3de/4de ... keer
Dan warmt boiler weer op, koffie loopt door en ipv in 1 keer doorlopen en 5 min. loopt het er uit, stop het even met lopen, loopt terug en zo een kwartier lang. Of is dit normaal aan dit toestel?

Op 8 januari 2020 19:38:25 schreef Multivibbbbrator:
Wel als ik hem aanzet de 1e keer loopt alles goed, boilertje warmt op, koffie loopt mooi door in 1 keer en op 5min.
Het probleem doet hem voor de 2de/3de/4de ... keer
Dan warmt boiler weer op, koffie loopt door en ipv in 1 keer doorlopen en 5 min. loopt het er uit, stop het even met lopen, loopt terug en zo een kwartier lang. Of is dit normaal aan dit toestel?

Als ik het vergelijk met de ouderwetse percolator koffiepot, dan hoeft dat inderdaad geen continuproces te zijn. De percolator koffiekan had een soort omgekeerd trechtertje op de bodem. De trechterbuis liep helemaal tot boven door en daar zat een alu koffiefilter opgeschoven. Dat filter rustte op een ribbeltje van de buis. De pot stond op een warmtebron
Het water dat ook in de omgekeerde trechter stond warmde op. Doordat het omringende water kouder was, werd het kokende water omhooggedrukt door de buis en sproeide over de koffie. In tussen drong dan het koudere water in de ruimte van de omgekeerde trechter. Het warmde op en het proces herhaalde zich.
Hier staat het principe met een wat modernere (elektrische) uitvoering.
https://en.wikipedia.org/wiki/Coffee_percolator

https://nl.wikipedia.org/wiki/Percoleren

Denkt de machine al dat hij klaar is en doorgelopen?? Mogelijk dat nivo detectie niet lekker werkt..

Totaal ander ding maar bij mijn Senseo was de magneet gaan roesten waardoor de vlotter waar die inzat niet meer vrij kon bewegen. Na vervangen van de magneet bleek vervolgens het drijfelement (soort stukje neopreen-achtig spul) niet meer genoeg drijfvermogen te hebben.

Beide maar even vermeld voor het geval het soortgelijk werkt...

Op 8 januari 2020 20:37:56 schreef smd:
Denkt de machine al dat hij klaar is en doorgelopen?? Mogelijk dat nivo detectie niet lekker werkt..

Zal eens die magneetschakelaar overbruggen dat hij denkt dat er altijd water is en kijken of hij dan blokkeerd tijdens die 1 a 2l

Arco

Special Member

Kan zijn dat bij te lang continugebruik de max.temp. beveiliging tijdelijk uitschakelt. Kan ook zijn dat de boel ontkalkt moet worden...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com