Smeltdraad laten gloeien

Ik ben bezig een draad van 25mm weerstand draad roodgloeiend te laten
worden . 1 seconde rood 5 seconde uit. Ik heb het gedaan met een trafo
12 volt 2 amp. Maar na enige uren begaf de trafo het. Nu is mijn vraag
zijn er ook andere manieren om het draadje rood gloeiend te maken
Alvast bedankt voor de oplossingen.

De trafo werd waarschijnlijk overbelast. Zoek eerst even uit wat de weerstand van dat stukje draad is.

Lambiek

Special Member

Ten eerste welkom.

Op 9 januari 2020 13:24:33 schreef ariebombarie:
zijn er ook andere manieren om het draadje rood gloeiend te maken
Alvast bedankt voor de oplossingen.

Die zijn er wel ja. Hier heb je een voorbeeld, dit is voor een folie machine, maar dat kun je ook voor een snijdraad gebruiken.

Het pwm signaal werd via de plc gedaan, maar dat kun je ook met een controller doen. Bijvoorbeeld met een arduino of een ander type controller.

De trafo moet wel de stroom kunnen leveren, dus je moet eerst weten hoeveel stroom er gaat lopen door dat stukje draad.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
Arco

Special Member

Als je de weerstand van het draad weet, kun je uitrekenen hoe zwaar de trafo moet zijn en hoe hoog de spanning om de gewenste 'kleur' te krijgen...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

12 Volt 2 Amp is niet goed.
Andersom zal wel beter gaan, 2 Volt 12 Amp. Dat geeft hetzelfde vermogen maar past beter bij de lage weerstand van de draad.

Jeever

Golden Member

Op 9 januari 2020 13:24:33 schreef ariebombarie:
Ik ben bezig een draad van 25mm weerstand draad roodgloeiend te laten
worden. 1 seconde rood 5 seconde uit.

Mischien kunt u iets met het principe van 'induction heating'. Google op dit begrip en u vindt tientallen aanbiedingen van modules zoals de onderstaande die voor een paar tientjes te bestellen zijn.

Bezoek mijn elektronica-hobby blog https://verstraten-elektronica.blogspot.com/

Er is een gloeidraad. Er is waarschijnlijk een te lichte transformator. De gloeidraad moet gaan gloeien.

Wat is dan de bedoeling van induction heating?

Er dient een zwaardere transformator, en eventueel een beveiliging te komen.

Nu wachten op meer info van TS.

Damn the torpedoes, full speed ahead!
mvdk

Golden Member

Wat is de bedoeling van het draadje roodgloeiend maken? Zijn er andere manieren? Ja, met een gasvlam.
Dit maakt weer allerlei herinneringen los. In die schakelhuizen die wij bouwden, zaten verzamelrails voor voedings en meetspanningen, en signaaltjes. Die rails werden voorzien van krimpkous, 100qmm vierkant messing, meestal 3 meter lang. Het vereist een vaste hand en wat vakmanschap om dat met een gastoorts te krimpen. Al spoedig zochten m'n destijdse collega's een andere manier. Ik dacht dat ze staaldraad zo'n 10 wikkelingen maakten, diameter zo'n 10 cm. Die werd aangesloten op de klemmen van een stroomtransformator die we gewoonlijk gebruikten om beveiligingscircuits in schakelhuizen mee te testen. Die stroomtransformator zat aangesloten aan een dikke variabele transformator. Ik herinner me nog dat een 16Amp groep iets te licht was voor die contrapsie bij het inschakelen.
De gloeidraad moest voorzichtig naar temperatuur geregeld worden, deed je het te snel, had je overshoot effect, en smolt ie onmiddellijk door.
Van tijd tot tijd moest de gloeidraad wel vervangen worden, het oxideert heel snel. Het eigenlijke werk ging wel een stuk sneller, met minder materiaalverlies.

Arco

Special Member

Vaak wordt zo'n draadje gebruikt om kunststoffen te snijden of iets te ontsteken. Aan een inductiespoel heb je dan niks.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Heb ooit een schoollab test uitgevoerd waar na 2 sec. een 5 duims spijker letterlijk roodgloeiend werd. Dit gebaseerd op het principe dat van een trafo het aantal Ampere-Windingen primair en secundair, gelijk zijn. (secundair bestond in dat geval maar uit 1 'winding', waarvan die spijker dus het dunste gedeelte vormde en tevens de kring sloot)

RAAF12

Golden Member

zijn er ook andere manieren om het draadje rood gloeiend te maken

Hier is een stuk draad van een weerstand afgewikkeld en op een regelbare DC voeding aangesloten, er gaat 3.5A door de draad. Dan is de temperatuur rond de 400°C en daarmee zijn kunststoffen goed te snijden.

Arco

Special Member

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
RAAF12

Golden Member

Dat komt aardig overeen! Overigens koelt de draad wel plaatselijk wat af als er mee door het materiaal wordt 'gezaagd' Ik meen dat Elektor een piepschuimzaag had gemaakt die dat warmteverlies compenseerde. Ik kan het schema zo gauw niet vinden.

Arco

Special Member

Waar de sensor de draad raakt is de kleur ook donkerder zo te zien...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Wat je eigenlijk wil is een temperatuurregeling. Dit kun je bereiken met een regeling die de weerstand constant houdt. Bij een constante voedingsspanning R=U/I, met U constant moet je de effectieve stroom constant houden om een constante weerstand te hebben. Gewoon de stroom meten met serieweerstandje RCm filter en de PWM bijregelen.

Waarschijnlijk is alleen een PWM zonder feedback ook al goed genoeg. Het komt niet op een graadje.