PNP Analoog?

Hallo,

Ik ben bezig met een project.
Mijn vraag hieromtrent is of een PNP sensor altijd digitaal is, of kan deze ook analoog zijn?

Alvast bedankt!
jannek C.

Op 10 januari 2020 10:03:29 schreef Jannek:
Hallo,

Ik ben bezig met een project.
Mijn vraag hieromtrent is of een PNP sensor altijd digitaal is, of kan deze ook analoog zijn?

Alvast bedankt!
jannek C.

Een PNP sensor is net als een transistor. Is die digitaal of analoog?

Om maar niet de discussie te starten dat iets dat elektrisch digitaal is ook altijd analoog is...

Ok bedoel de uitgang van een sensor. Als hierbij staat PNP, is deze dan altijd digitaal 1 of 0 of kan deze ook een analoge uitgang hebben ?

Voor de duidelijkheid, kan een sensor met enkel een PNP uitgang een analoog signaal geven?

[Bericht gewijzigd door Jannek op vrijdag 10 januari 2020 10:13:18 (29%)

Jinny

Golden Member

Op 10 januari 2020 10:03:29 schreef Jannek:
Hallo,

Ik ben bezig met een project.
Mijn vraag hieromtrent is of een PNP sensor altijd digitaal is, of kan deze ook analoog zijn?

Alvast bedankt!
jannek C.

PNP is een methode van halfgeleiders fabriceren.

Je vraag kan je ook stellen als, is water altijd zoet, of kan het ook zout zijn?

Analoog of digitaal hangt af van de schakeling waarin de componenten die de PNP techniek gebruiken gebruikt zijn.
Wil je dus een deugdelijk antwoord zal je eerst iets meer info moeten genereren..

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
Lambiek

Special Member

Ten eerste welkom op het forum.

Op 10 januari 2020 10:03:29 schreef Jannek:
Mijn vraag hieromtrent is of een PNP sensor altijd digitaal is, .....

Over wat voor type sensor hebben we het dan? Dus type merk, enz.?

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
Arco

Special Member

Theoretisch gezien is een transistor analoog, maar praktisch gezien hangt het van de toepassing af... ;)

ik bedoel de uitgang van een sensor. Als hierbij staat PNP, is deze dan altijd digitaal 1 of 0 of kan deze ook een analoge weergave hebben?

Dat hangt van de sensor af. Zal wel 0/1 zijn, maar beter de datasheet nakijken dan...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
GJ_

Moderator

Als op een industriële sensor, een naderingsschakelaar bijvoorbeeld, PNP staat is ie digitaal en niet analoog.
PNP is in ons deel van de wereld het meest gebruikelijke, NPN is voor de VS en Japan.

Welke sensor gaat het om?

Ik ben nog een sensor aan het zoeken, daarom deze vraag.

Als er enkel PNP uitgang staat, is deze altijd digitaal ? dus I of 0

GJ_

Moderator

Als het om standaard industrieel materiaal gaat: ja!

Lambiek

Special Member

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Dus als voorbeeld:

Met een gewone sensor met enkel PNP uitgang kan géén veranderlijke afstand gemeten worden? Enkel of 'hij aanwezig is of niet' ?

GJ_

Moderator

Precies. Dan is het gewoon een schakelaar. Wat zoek je precies? Dan kan je beter op weg geholpen worden.

Denk er om dat je hier geen NPN moet gebruiken maar altijd PNP. Oppassen met Japanse merken als Omron, daar heb je voor je er erg in hebt de verkeerde te pakken.

Het lijkt zinnig voor de specificaties in de datasheet van de sensor te kijken, niet enkel naar het feit of het een open collector uitgang is. Het zou ook PWM kunnen zijn.

Zelfs een analoge open collector uitgang kan in theorie, maar het enige praktische voorbeeld daarvan dat ik ken is van mijzelf: een 0-10V HF-R VSA interface op 5V. Dat was dan wel NPN.

Arco

Special Member

Er zijn sensors die een OC analoge uitgang hebben.
Met een bepaalde waarde pull-up weerstand kun je dan het stroom/spanningsverloop op de uitgang instellen. (o.a. bij stroommonitor ic's)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Maar als de uitgang PWM is, das wordt dit normaal toch vermeld in de datasheet?
En kan deze PWM dan geschakeld worden door een PNP-uitgang van de sensor?

GJ_

Moderator

Ik heb het topic even verplaatst naar schoolvragen.
Ik wil graag weten waar de vraag vandaan komt, waar je naar op zoek bent, wat het doel van de sensor is, en wat je tot nu toe gevonden hebt.

Nogmaals: als het een gewone industriële sensor is in bv een M12 of M18 bouwvorm word er niks ge-PWM't, dan heb je een elektronische schakelaar te pakken.
Al het andere is dan een rare uitzondering.

Maar beantwoord eerst mijn vragen eens.

mel

Golden Member

Een sensor die analoge waarden geeft(afstand, flow , temperatuur) heeft een 4-20mA uitgang,meestal. die werken niet op een digitale ingang.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

In theorie kan alles, en er zijn zo veel sensoren in verschillende vakgebieden dat het onmogelijk lijkt ze allemaal te kennen.
Dat wat GJ vermeld gebruikenlijk is in de industrie geloof ik direct, maar voor de door Arco genoemde IC elektronica sensortjes zal het inderdaad weer anders zijn.

Wat PNP praktisch uitdrukt is dat er aan de hoge (voedings-) kant geregeld of geschakelt wordt. Dus dat de belasting tussen de uitgang en gnd geplaatst zal worden. Dit in tegenstelling tot NPN, waar de belasting tussen de voedingsspanning en de uitgang komt.

Elektronisch is dat overigens geen wetmatigheid, men zou aan de uitgang ook een emittervolger kunnen plaatsen, maar bij "sensoren waar een sticker op zit" interpreteer ik het zo.

Lambiek

Special Member

@TS,

Er zit ook een wezenlijk prijsverschil in een analoge of digitale sensor, een analoge sensor is vele malen duurder dan een digitale sensor.

Maar beantwoord eerst mijn vragen eens.

Dat geld ook voor mij. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Op 10 januari 2020 10:33:10 schreef Jannek:
Maar als de uitgang PWM is, das wordt dit normaal toch vermeld in de datasheet?
En kan deze PWM dan geschakeld worden door een PNP-uitgang van de sensor?

Het begrip PNP uitgang kan nooit in een datasheet staan. Zo'n uitgang bestaat niet, ik heb er in de afgelopen 40 jaar nog nooit van gehoord in elk geval. Misschien ben je in de war met een "open collector uitgang", wat je met een PNP tor kunt maken. Dan is het meestal een digitale uitgang. Als het PWM is is, dan is het weer meestal niet zo'n open-collector want dat is nogal traag.

Wees eens concreter, wat voor sensor zoek je en geef eens een voorbeeld van de uitgang die je bedoeld. Op deze manier kom je nooit tot antwoorden.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
GJ_

Moderator

Op 10 januari 2020 20:35:11 schreef flipflop:
[...]
Het begrip PNP uitgang kan nooit in een datasheet staan. Zo'n uitgang bestaat niet, ..

Van een normale digitale uitgang wel.

Dan bedoel je een "push-pull" of "totempole" uitgang neem ik aan? Dat noemt toch niemand "PNP uitgang" zekers!

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
GJ_

Moderator

Dat is algemeen gebruik: NPN en PNP uitgangen. Zie het plaatje dat ik eerder postte. Dat komt zo uit een datasheet.

RAAF12

Golden Member

Op 10 januari 2020 21:16:07 schreef flipflop:
Dan bedoel je een "push-pull" of "totempole" uitgang neem ik aan? Dat noemt toch niemand "PNP uitgang" zekers!

Dan valt er wat te kiezen....

Shiptronic

Overleden

Kwestie van voeding aan de andere rail te hangen :)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.