PIC's .... of?

EgbertG

Golden Member

Ik wil weer iets gaan doen deze winter met programmeerbare logic. Ooit iets gedaan met PIC's, maar dat is al weer 7 jaar geleden.

Wordt daar nog iets mee gedaan of is het tegenwoordig een ander verbeterd product?

Groet,
Egbert

Avr natuurlijk :) .
Maar tegenwoording gaat (bijna) alles met arduino.

Lambiek

Special Member

Op 10 januari 2020 14:08:05 schreef EgbertG:
Wordt daar nog iets mee gedaan of is het tegenwoordig een ander verbeterd product?

Ik gebruik niet anders. :)

Kijk eens bij Artikelen en dan onder mijn naam.
https://www.circuitsonline.net/artikelen

Je woont vlakbij zie ik, zelfde gemeente. :)

Op 10 januari 2020 14:28:46 schreef deKees:
Avr natuurlijk :)

Avr is Microchip tegenwoordig. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Klopt, AVR is nu ook van Microchip.
Maar dat is voor mij geen reden om over te stappen naar PIC's of zo.

AVR is ook ARDUINO (of andersom?). Toch ook wel een dingetje.

Lambiek

Special Member

Op 10 januari 2020 14:51:46 schreef deKees:
Maar dat is voor mij geen reden om over te stappen naar PIC's of zo.

Dat hoeft ook niet, ieder zijn ding toch. :)

Ik vind die arduino's weer niets, al is het voor een beginner wel een leuke opstap moet ik zeggen.

En verder zal het elkaar weinig ontlopen, de één houd van de moeder en de ander van de dochter. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
EgbertG

Golden Member

Ah ... Arduino komt wederom naar voren. Heb me er lang tegen verzet - weet niet waarom - maar ik ontkom er niet aan geloof ik.

Voor mn gevoel is dat een kleine PCB met van alles er al op, leek me duur en onhandig groot of zo. Maar wellicht zeg ik iets onnozels nu.

Ik ga als gevolg van de reacties eens studeren op Arduino!

EgbertG

Golden Member

Ik vond dat programmeren met Assembly nooit zo'n feest met de PIC's .... kostte me halve dag om iets te doen wat ik met een higher level language zo voor elkaar had....

Hoewel ik bij Lambiek zie dat je dat anders doet dan ik deed! Dat is wel interessant!

[Bericht gewijzigd door EgbertG op vrijdag 10 januari 2020 16:17:37 (21%)

Lambiek

Special Member

Op 10 januari 2020 16:14:52 schreef EgbertG:
Ah ... Arduino komt wederom naar voren.

Het ligt er helemaal aan wat je ermee gaat doen. Als je zelf printen wil maken met een controller erop, "voor wat voor doel dan ook" Kan dat met een AVR maar ook met een PIC. Het is maar net wat je wil. Persoonlijk vind ik een PIC dan makkelijker omdat je niet met die bootloader zit, maar dat is puur persoonlijk.

Heb me er lang tegen verzet - weet niet waarom - maar ik ontkom er niet aan geloof ik.

Dat is onzin natuurlijk, er zijn genoeg andere controllers ook.

Voor mn gevoel is dat een kleine PCB met van alles er al op, leek me duur en onhandig groot of zo. Maar wellicht zeg ik iets onnozels nu.

Ligt eraan wat je ermee wil doen, zoals ik al zei. Gaat het alleen om het programmeren of ook om er projecten mee te maken. Er zijn genoeg interface printen te koop voor een arduino, maar je kunt ze ook zelf maken.

Op 10 januari 2020 16:16:22 schreef EgbertG:
Ik vond dat programmeren met Assembly nooit zo'n feest met de PIC's ....

Kan ik me iets bij voorstellen, ik vind het ook niets. Maar er zijn mensen die zweren erbij, puur persoonlijk dus.

Hoewel ik bij Lambiek zie dat je dat anders doet dan ik deed! Dat is wel interessant!

PIC kan ook in C, pic-basic, micro-basic, LD-micro, JALL, het is maar net welke compiler je gebruikt en welke taal je ligt.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

ESP8266 of ESP32 natuurlijk, dan zit je project meteen op WIFI. Je programmeert ze via Arduino software.

rudig76

Golden Member

Arduino duur? Haal ze uit China en voor minder dan 2 euro heb je een cloon. Werken doorgaans perfect samen met de arduino ide. Doe gek en koop een set met sensoren en andere onderdelen van 13 euro erbij en je kunt een hele winter lekker knutselen.

De esp devices zijn ook leuk en zelfs vaak ook te programmeren met de arduino ide.

Startvraag moet eigenlijk zijn, wat wil je maken? Is dat een knipperlicht pak een arduino of pic. Is dat een device met WiFi pak een esp.
Is het een apparaat dat als usbhost moet dienen een arduino leonardo (zelf een analoge joystick mee geknutseld in een middag) (lees de juiste libraries aangeroepen)

Wat wil je maken? Heb je WiFi Bluetooth of LoRa nodig? Veel of weinig i/o? Dat zou ik eerder als uitgangspunt nemen. Plus maak je 1x een knutsel of maak je dezelfde erna nog 20x? Heb je veel of weinig rekenkracht nodig? Is formaat van eea nog van belang?

Iets heel anders :-) http://www.echteworst.nl
Lambiek

Special Member

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
Totale beginner

Golden Member

STM32, NXP LPC, Nordic nRF, Espressif ESP, Microchip PIC, Microchip AVR, Cypress controllers, ...

Er zijn er gigantsich veel elk met hun voor en nadelen. Maar ze hebben bijna allemaal iets gemeen en dat is dat de toolchain in C beschikbaar is.

Ik zelf werk het meest met ESP32, STM32F0 en nRF52. Ze zijn allen leuk op hun manier en hebben elk hun sterktes en zwaktes.

Als je niet zo programmeertechnisch bent dan zijn de Arduino of mbed bibliotheeksystemen interessant.

Mvg,
Daan

Lambiek

Special Member

Op 10 januari 2020 17:05:03 schreef Totale beginner:
Maar ze hebben bijna allemaal iets gemeen en dat is dat de toolchain in C beschikbaar is.

Precies. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
bprosman

Golden Member

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
buckfast_beekeeper

Golden Member

Op 10 januari 2020 16:20:25 schreef Lambiek:
[...]
Persoonlijk vind ik een PIC dan makkelijker omdat je niet met die bootloader zit, maar dat is puur persoonlijk.

Nog nooit een AVR gebruikt waar een bootloader in zat. Altijd mooie cleane chips. Als er een programmer voorhanden is begrijp ik ook het voordeel niet van die bootloader. Neemt alleen maar geheugen in en zit daar voor het gros van de tijd niks te doen.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
Totale beginner

Golden Member

@buckfast_beekeeper: in productie is een bootloader bijna onmisbaar voor DFU (device firmware update)

EgbertG

Golden Member

Ok .. ik ga wat van die Arduino spullen bestellen....

Ben bezig met een Parorama ontvanger voor 10.7 mhz en wel met een ouderwets CRT schermpje. Heel basic met een cursor over een spectrum willen lopen en ter plekke demoduleren.

Zo'n WIFI module voor Arduino is iets dat je op Arduino moederbord prikt?

So many projects so little time ;-)

[Bericht gewijzigd door EgbertG op vrijdag 10 januari 2020 19:31:25 (20%)

bprosman

Golden Member

@buckfast_beekeeper: in productie is een bootloader bijna onmisbaar voor DFU (device firmware update)

Een programmeer connector op de PCB ?
En een firmware upgrade kun je ook in je software integreren.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
buckfast_beekeeper

Golden Member

Op 10 januari 2020 18:04:20 schreef Totale beginner:
@buckfast_beekeeper: in productie is een bootloader bijna onmisbaar voor DFU (device firmware update)

Bijna, dus niet geheel onmisbaar. Hoeveel zaken worden er gemaakt die nooit nog een firmware update krijgen?

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
rudig76

Golden Member

Zo'n WIFI module voor Arduino is iets dat je op Arduino moederbord prikt?

Welke module bedoel je?
Er zijn losse modules voor op een arduino.
Maar tegenwoordig pakken veel mensen een nodemcu of soortgelijk bordje. Die programmeren ze dan met de Arduino IDE, maar is eigenlijk geen arduino maar een ESP8266 of ESP32 chip.

Iets heel anders :-) http://www.echteworst.nl
EgbertG

Golden Member

Er zijn dus ook bordjes met Arduino chip en WIFI al als 1 geheel te koop ook?

Zit er standaard ADC en DAC op de chip?

Lambiek

Special Member

Op 11 januari 2020 11:01:34 schreef EgbertG:
Zit er standaard ADC en DAC op de chip?

Analoog in wel, maar analoog uit niet. Maar dat kun je maken via pwm en een filter.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Om de spraakverwarring voor te zijn;
Arduino is een ecosysteem, bestaande uit een IDE (editor, compiler, avrdude, etc.), libraries waarvan er een aantal impliciet meegenomen worden en een klein assortiment boards, vooral AVR: AtMega 328, 32U4, Atmega 2560 met daarin een bootloader zodat ze over serieël (usb) geprogrammeerd kunnen worden.
Ze hebben daarna nog wat wildere officiele boards gemaakt die ik in de praktijk nooit tegen kom. Voor veel zaken volstaat nu eenmaal de simpelste microcontroller.

De kracht zit hem er in dat men zonder voorkennis binnen vijf minuten totaan de blink of Hello World komt, en verder kan met het inhoudelijke werk aan het project. Ook met een nieuwe microcontroller die men verder nog niet kent. Zonder in de datasheet te hoeven duiken.
Het zelf opbouwen en onderhouden van een goede toolchain voor een microcontroller vereist best wat kennis. Ik deed het ooit voor PIC, maar het blijkt helemaal mijn hobby niet ;)

Arduino is open, dus kan men alles al dan niet gebruiken en zijn er vaak vrij veel alternatieven. Het is ook betrekkelijk eenvoudig een nieuwe microcontroller aan de IDE toe te voegen.
Zo zijn er de bijnagratis boardjes uit China, kwam ondersteuning voor ESP, ARM etc. En een enorme hoeveelheid libraries.

Analoog uit is zeldzaam, volgens mij heeft enkel de Arduino (mkr-) Zero een enkele DAC pin.
Maar een losse I2C of SPI DAC is mogelijk praktischer. Snellere microcontrollers ondersteunen ook wel I2S voor audio e.d.
Als het traag mag zijn kan PWM ook, maar dat moet uitkomen met de rimpel en gewenste frequentie.

Lambiek

Special Member

Op 11 januari 2020 11:29:29 schreef Aart:
Ook met een nieuwe microcontroller die men verder nog niet kent. Zonder in de datasheet te hoeven duiken.

En dat is eigenlijk al fout, je hebt die datasheet gewoon nodig als je er verder induikt. Daarom krijg je er zoveel vragen over hier, je kunt er beter gelijk mee beginnen.

Het zelf opbouwen en onderhouden van een goede toolchain voor een microcontroller vereist best wat kennis. Ik deed het ooit voor PIC, maar het blijkt helemaal mijn hobby niet ;)

Wat is jou hobby wel dan? :)

Als het traag mag zijn kan PWM ook, maar dat moet uitkomen met de rimpel en gewenste frequentie.

Dat trage valt best mee, het is voor de meeste doeleinden meer dan snel genoeg.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.