Koffieapparaat Saeco Xelsis EVO hd8954/0 geeft foutmelding E19

Wie kan mij verder helpen met de foutmelding E19 van mijn koffiemachine

Na contact te hebben gehad met de fabrikant wordt er alleen maar gezegd dat hij opgestuurd moet worden.

Tijdens het ontkalken van de machine krijg ik ineens een oranje scherm met een steeksleutel erop en E19.
Na meerdere mallen de machine te resten geen resultaat.

Nu is mijn vraag wat er kapot kan zijn, wie kan mij vertellen hoe ik dit zelf kan oplossen.

E19 wil zeggen dat er iets met het nuldoorgangsdetectie circuit niet goed is. Dat zou betekenen dat er wellicht iets met de voeding niet goed is. Om bij de voeding te komen moet het apparaat behoorlijk uit elkaar, eer zijn voor zover ik weet geen schema's van de voeding beschikbaar.

Groeten, Ron.

En als je de stekker omdraait in stopcontact??

Als ik de stekker omdraai, blijft de melding komen.

Jammer om te horen dat het apparaat behoorlijk uit elkaar moet, zelf ben ik bang dat ik het probleem dit keer niet verholpen ga krijgen.

kunt u mij ook vertellen waardoor dit probleem waarschijnlijk is ontstaan?

Grs Nick

Op 14 januari 2020 16:49:27 schreef Rontronix:
E19 wil zeggen dat er iets met het nuldoorgangsdetectie circuit niet goed is. Dat zou betekenen dat er wellicht iets met de voeding niet goed is. Om bij de voeding te komen moet het apparaat behoorlijk uit elkaar, eer zijn voor zover ik weet geen schema's van de voeding beschikbaar.

Groeten, Ron.

Hoi Ron,

Ik heb nu het apparaat uit elkaar liggen, maar ik zou niet weten wat ik nu moet doen.
Kunt u mij misschien opweg helpen?

Zie foto's.

Groetjes nick

Printplaat zal doorgemeten moeten worden...

Op 16 januari 2020 19:02:19 schreef smd:
Printplaat zal doorgemeten moeten worden...

Wat moet ik dan precies doormeten op de printplaat, zie foto.

Hier heb ik geen pasklaar antwoord op. Schema's zijn niet beschikbaar voor zover ik weet. Dat wordt dus zoeken.
Ik vermoed dat er ergens aan de 230V ingangskant door middel van een optocoupler en wat losse componenten de nuldoorgang wordt gemeten en wordt doorgegeven aan de microcontroller. Kijk eens of je zo'n soort circuit kunt ontdekken.

Groeten, Ron.

nu is mijn vraag hoe en waar ik moet beginnen met de multimeter. En waar ik op moet letten.

Groetjes Nick

Als dat je vraag is dan adviseer ik dat je verder de print met rust laat. Zonder kennis wordt dat niks. Uitwisselen tegen een goede print zou je nog kunnen overwegen.
Controleer wel nog even de flatcable van de voeding naar de front print. Doordat de front print in de deur zit en die nogal eens open en dicht gaat kan het voorkomen dat er kabelbreuk ontstaat. Dat kan ook E19 veroorzaken.

Groeten, Ron.

vergeten

Golden Member

Op 16 januari 2020 20:16:35 schreef nick234:

Wat moet ik dan precies doormeten op de printplaat, zie foto.

Er zitten 2 zekeringen op de print minstens een is er in orde! :)
En die andere?

Volgens hier zou E11 en of E19 betekenen dat de machine zich moet aanpassen aan de ruimte temperatuur.
Staat hij erg koud soms?

EDIT: Misschien, maar dat weet ik niet zeker, kan dit ook wel veroorzaakt worden door een kapotte temp sensor.
Dan weet hij ook niet hoe warm of koud het is.

[Bericht gewijzigd door vergeten op vrijdag 24 januari 2020 12:52:39 (15%)

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Op 17 januari 2020 12:31:49 schreef Rontronix:
Als dat je vraag is dan adviseer ik dat je verder de print met rust laat. Zonder kennis wordt dat niks. Uitwisselen tegen een goede print zou je nog kunnen overwegen.
Controleer wel nog even de flatcable van de voeding naar de front print. Doordat de front print in de deur zit en die nogal eens open en dicht gaat kan het voorkomen dat er kabelbreuk ontstaat. Dat kan ook E19 veroorzaken.

Groeten, Ron.

Ron,

Bedankt voor jouw tips!!

Ik ga hiermee aan de slag, als de laatste optie niet werkt ga ik of er iemand in de buurt zit die meer verstand hiervan heeft en dit kan repareren.

Groetjes nick

Op 17 januari 2020 12:49:02 schreef vergeten:
[...]

Er zitten 2 zekeringen op de print minstens een is er in orde! :)
En die andere?

Volgens hier zou E11 en of E19 betekenen dat de machine zich moet aanpassen aan de ruimte temperatuur.
Staat hij erg koud soms?

Volgensmij is de andere ook goed, ze zien er tenminste hetzelfde uit.

Hij staat minstens al 2 jaar op de zelfde plek dus het zou gek zijn als hij niet op de juiste temperatuur zou zijn.

vergeten

Golden Member

Hoe heb je volgens jou bepaald dat hij in orde zou zijn, meten is weten!
Aan de buitenkant van die zekeringen kan je niets zien!

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Met wat googlen kom je al ver.
Zo'n print ziet er erg goed uit wat opbouw en componenten betreft , echter een 40 aderige flatcable vindt ik hier niet in thuis horen.
Veel te kwetsbaar voor vocht en warmte , contacten gaan corroderen.
Met een fiberpen even schoonmaken en goed opnieuw insteken.

nmiddels heb ik de printplaat vervangen voor een nieuwe. ook heb in de flatcable gecontroleerd, en deze is nog in orde.
Nog steeds geeft de machine de foutcode E19. Wat kan nu de volgende stap zijn om te controleren of te vervangen?

Grs nick