SONY ES777X cd speler

Hallo allen,

Ik heb hier een Sony X777ES cd speler staan. Deze is vervoerd zonder de laser te locken met een stelschroef onderaan. Daardoor speelt hij niet goed meer. Ook schuift de lade niet goed meer in en uit en springt de cd bij het indrukken van <vorig nummer> soms naar het volgende nummer wat niet hoort. Kan iemand hier dat in orde maken en valt er nu al iets over te zeggen?

Ik ben zelf vrij handig, maar heb hier geen ervaring mee.

Ik hoor graag jullie reakties!

Emiel

Arco

Special Member

Als er mee gestoten is, kan de boel danig van slag zijn...
In de SM staat hoe focus/tracking af te regelen...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Hoi Arco, bedankt voor je reaktie!
Heb je ook enig idee waar ik zo een service manual zou kunnen vinden toevallig?

Groet!

Emiel

vergeten

Golden Member

Kijk hier eens rond!

https://elektrotanya.com/
https://www.eserviceinfo.com/

[Bericht gewijzigd door vergeten op woensdag 15 januari 2020 12:57:49 (24%)

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Ik zou eerst beginnen met de lade, klinkt alsof die niet OK in elkaar zit.

Arco

Special Member

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Ik heb de manuals, maar ik weet nu al dat ik daar niet zelf aan ga beginnen.

Weten jullie toevallig mensen / bedrijven die goed zouden zijn met deze cd-speler? Dan breng ik hem wel weg.

:)

De laserunit wordt door vaste as en een spoel tussen twee magneten heen en weer bewogen. Door de laserunit bij vervoer te locken kan de unit niet meer bewegen maar als je dat niet doet dan schuift de laserunit over die as en moeten het wel heel extreme bewegingen zijn geweest en dan denk ik aan val/stoot schade waarbij in dit geval ook het loopwerk beschadigd is. Opnieuw proberen af te regelen heeft sowieso geen zin want als het probleem voor vervoer niet aanwezig was dan is er niets aan de instellingen veranderd. Als u de cd speler voor u zelf heeft aangeschaft dan is uitbouwen van het loopwerk en de schade aan de ombouw nog wel te verhelpen maar als u het voor een kennis doet dan is het einde oefening.

De bedoeling is verkopen in goede staat voor een goede prijs. Als dat niet lukt, verkoop voor onderdelen.

Eigenlijk zoek ik op dit moment alleen nog maar reparatiepunten die hier goed in zijn.

Meer tips zijn zeer welkom!

;)

[Bericht gewijzigd door emielll op zaterdag 18 januari 2020 19:49:05 (11%)

Enig idee waar ik aan moet denken voor de werkelijke marktwaarde van dit type in goed werkende staat? Ik hoor daar verschillende verhalen over...

emielll

De X777 ES CD speler zit een tray motor met een cd pully houder waarschijnlijk is hij door de schokken het stoten 1 a 2 mm gezakt dan is de hoogte van de uitlezing van de cd niet goed meer.

En de tray motor heeft een print waar op 4 spoelen zitten daar kan ook de lak beschadigd zijn door het anker van het stoten.
en daar van 1 spoel is onderbroken.

En ook kan de cd wagen met de lens de glij stangen iets verbogen zijn.
en dan de cd wagen iets scheef staat.

En bij de cd lade kan 1 of 2 tanden van de laad tandwiel krans niet meer,
op tijd staan en ook kan de eind schakelaar vuil zijn.

Bandje 66

In Nederland zitten ze meestal rond de 275 a 350 euro mits werkend natuurlijk en afhankelijk van de toestand want vaak zijn de zijkanten flink beschadigd. Op ebay komen ze voorbij voor 1500 dollar maargoed we weten allemaal dat de prijzen op Ebay een extra 0 hebben en er geen mens is die dat gaat betalen voor een gepimpte cd-speler van 25 jaar oud. Voor een defect en mogelijk onherstelbare als deze zou je denk ik zo rond de 150 a 200 zitten.

Ik snap alleen niet goed waarom je in dit soort """vintage""" audiofiele audio wil handelen wanneer je zelf geen kennis hebt van het afregelen, onderhouden en reviseren van dit soort apparatuur. Als je deze bij een bedrijf laat herstellen kost het een bak geld en is het maar de vraag of ze hem correct afregelen en de goede onderdelen gebruiken als ze er überhaupt al aan beginnen.

joopv

Golden Member

Op 24 januari 2020 18:04:34 schreef emielll:
Enig idee waar ik aan moet denken voor de werkelijke marktwaarde van dit type in goed werkende staat? Ik hoor daar verschillende verhalen over...

Op ebay.de is er een paar dagen geleden nog een voor 700 euro verkocht.
https://www.ebay.de/itm/Sony-CDP-X777ES-High-End-CD-Player/13329255631…

Op 28 januari 2020 22:52:16 schreef 12V HiFi:
Wat de "gek" er voor een goeie geeft: https://www.hifishark.com/search?q=sony+es777x

jup https://www.marktplaats.nl/a/audio-tv-en-foto/cd-spelers/m1503338357-s…

<rant>
ik zou 50,- mooi vinden voor een defect matig bijzonder apparaat. Voor een heel netjes defect bijzonder apparaat misschien 100,-

Wanneer dit soort spul in goede conditie is (dus ook geen krassen of vlekken) kan het veel opbrengen. Wanneer het extreem zeldzaam is (denk een Sansui AU-X1 of Sony TA-N1 bijvoorbeeld) dan is het ook defect nog wel wat waard. Soms zelfs heel veel.

Maar een best leuke speler die niet in orde is, niet zonder cosmetische schade en tape om de afstandsbediening bij elkaar te houden? Beetje realistisch blijven.

Ter illustratie: Atoll CD100 voor 30,- / Teac VRDS-25 voor 45,- met kleine defecten.

Maargoed, misschien vind je wel een "gek".

</rant>

-knip-

[Bericht gewijzigd door maus0611 op woensdag 29 januari 2020 23:23:47 (94%)

Defect is de cd speler geen kwartje waard en als de cd speler wel in goede staat zou zijn dan is het vinden van een koper zeer beperkt want een audio liefhebber koopt voor het zelfde geld een nieuwe cd speler en gaat het avontuur van een opgelapte cd speler sowieso niet aan. Een koper die wel wil maar de prijs niet kan betalen gaat geen bod uitbrengen. Daarbij vraag ik me af of de Sony X777 ES een hoogstandje qua geluid is of meer op design gebaseerd is.

maartenbakker

Golden Member

Als jij nog een paar kwartjesbakken voor me hebt staan, houd ik me aanbevolen hoor!

Maar in de basis klopt het natuurlijk wel dat defecte apparaten niet de wereld mogen kosten. Ik zag iemand een defecte CD207 aanbieden voor 150 euro. Dat is meer de prijs van een werkend exemplaar. Dat betekent ook dat het altijd de moeite loont om hem op te knappen, maar niet persé om dat te laten doen (ten eerste kan het dat dat mogelijk te duur wordt, ten tweede kun je niet beoordelen of hij goed is opgeknapt - en duur werkend verkopen doe je natuurlijk alleen als je achter je product staat).

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
RAAF12

Golden Member

Op 30 januari 2020 13:46:24 schreef ronny530:
Daarbij vraag ik me af of de Sony X777 ES een hoogstandje qua geluid is of meer op design gebaseerd is.

Het is zeker een goede CD speler, de opvolger daarvan de 779 heeft een betere DAC. Als iets op papier verschilt is het de vraag of jouw (of mijn) oren het verschil horen. En als het verschil hoorbaar is heb je daar misschien een stel electrostaten die minder dan een 0.5% vervormen voor nodig. Dat zijn vaak luidsprekers in de range van over de €10.000.

Dat Sony spul is vooral gewild omdat er ES op staat of houten zijpanelen heeft. Maar CD spelers zijn momenteel best betaalbaar, ES spelers ook, maar defect krijg je er hooguit 100€ voor denk ik. Als je er tenminste bij verteld dat het na transport is gekomen en er al aan gewerkt is.

[Bericht gewijzigd door maus0611 op zaterdag 1 februari 2020 00:23:31 (19%)

Ik zie dat hij al op marktplaats staat met een prijskaartje van 650 euro, dat lijkt mij vrij overdreven.

Ik denk dat TS blij mag zijn met het bod van 185 dat er nu staat, zeker omdat onderdelen schaars zijn.