Raspberry B3+, 3,3 volt weer defect na Harddisk Mounten.

Arco

Special Member

Die vijf jaar garantie is als je hem gebruikt voor foto/video, voor gebruik in een pi oid heb je nul garantie.

Wat je er naar toe schrijft maakt natuurlijk geen fluit uit... ;)
(als die Rpi de kaartjes sloopt dan deugt daar iets niet aan)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

als je die voor video/foto gebruikt zal die telkens een andere plaats beschrijven.
als je er een OS op zet, zal die telkens DEZELFDE lokatie gebruiken.
bv virtueel ram, de log file, partition tabel

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
Sine

Moderator

Op 16 januari 2020 11:05:14 schreef Arco:
[...]
Wat je er naar toe schrijft maakt natuurlijk geen fluit uit... ;)
(als die Rpi de kaartjes sloopt dan deugt daar iets niet aan)

Natuurlijk wel, sequentieel schrijven van data (foto / video) of random schrijven zoals een pi doet is heel wat anders.
In Samsungs garantie voorwaarden staat dan ook dat de garantie bij dergelijk gebruik vervalt.

Dat wordt nog spannend als ze dat willen controleren natuurlijk, maar toch.

buckfast_beekeeper

Golden Member

Willen controleren. Gaan ze die moeite doen? Vaststellen of er al dan niet een OS opstaat is voor hen niet echt spannend.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.

Er komt nu dus nog een probleem bij.
Als een USB-Stick ook geen oplossing is, wat is dan wel een goede en betrouwbare oplossing hiervoor denken jullie ?
Op deze Raspberry draait ook Domoticz, en die schrijft behoorlijk veel....

Op 16 januari 2020 12:00:21 schreef fcapri:
als je die voor video/foto gebruikt zal die telkens een andere plaats beschrijven.
als je er een OS op zet, zal die telkens DEZELFDE lokatie gebruiken.
bv virtueel ram, de log file, partition tabel

De "partition tabel" wordt nooit beschreven. 1x in het begin, daarna nooit meer.

Log file wordt geschreven, aan de kant geschoven, een dag later gezipt (nieuwe file) en de locatie wordt vrijgegeven voor nieuw gebruik. Na een paar weken gaan de zipfiles weg. Echt niet dat die iedere keer op dezelfde blocks geschreven worden.

Maaaaarrrrr.......

SD kaarten moeten zelf "wear leveling" doen (en dat verbergen voor het OS/foto camera). Dus iedere keer als je naar eenzelfde block schrijft wordt dat op een ANDER fysiek block geschreven.

Het werkt ongeveer als volgt: Als je kaart 1024 blocks van 1M bevat, dan beweert de fabrikant dat ie niet 1073741824 bytes bevat, maar 1000000000. Dat levert 70Mb aan "extra ruimte" op. Ik doe nu even alsof de block-grootte 1Mb is, maar in werkelijkheid is die kleiner. Hoe kleiner de blocks, hoe beter dit allemaal werkt.

Als jij nu steeds alleen maar naar 1 block schrijft, dan wordt dat block op de eerste-vrije van die 70 onzichtbare blocks gezet. Als je dat 70x hebt gedaan wordt voor de eerste keer het originele hardware-datablock hergebruikt. Dit is het worst-case scenario: Zodra er meer blocks beschreven worden voordat 70x hetzelfde block geschreven is, dan is de uitsmeerfactor alleen maar groter dan die 70.

Die factor 70 is zwaar onderdreven omdat de blockgrootte iets van 64k zal zijn en niet 1M. Daarnaast helpt het dat SD kaartjes tegenwoordig 4G en groter zijn. Wat de andere kant op werkt is dat ze soms "zones" gebruiken: bijvoorbeeld op die 4G SD kaart, worden alle vier de GBs onafhankelijke gedaan, een block LOGISCH op de eerste kwart blijft altijd fysiek ook op de eerste kwart. Al met al, de wear leveling zou z'n werk moeten doen en het is niet zo eenvoudig dat een Linux-OS steeds op dezelfde plek schrijft terwijl een camera dat niet doet.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

ik heb het op dat deel partitie waarin staat waarin de files allemaal staan beschreven
destijds was dat de file allocation table, als die corrupt was, was de schijf ineens leeg en moest je bit per bit scannen voor het terug te vinden.
als die lokatie ook vast staat op de SD kaart, wordt die veel beschreven telkens er files veranderen.

geen idee hoe dat bij linux partities zit

Op 17 januari 2020 09:53:12 schreef MMSoft:
Er komt nu dus nog een probleem bij.
Als een USB-Stick ook geen oplossing is, wat is dan wel een goede en betrouwbare oplossing hiervoor denken jullie ?
Op deze Raspberry draait ook Domoticz, en die schrijft behoorlijk veel....

usb schijf monteren ipv een stick.
ik draai al 6jaar op een HDD in mijn RPi1 en denk een jaar of 2 op een SSD in mijn RPi3.
is een webserver, OS staat er op en alle data is hoofdzakelijk READ acties. af en toe eens schrijfacties als ik nieuwe fotos toevoeg.
de teller waar de bezoekersteller staat, de logfile van de bezoekers... die worden telkens geopend, bijgeschreven, gesloten

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Net bericht gekregen dat de Raspberry's vervangen worden.

De Raspberry waarop Domoticz draait laat ik voorlopig maar even met rust.
Voor de zekerheid heb ik van die USB-Pen een .img gemaakt en een Backup USB-Pen. Mocht deze problemen gaan geven dan kan ik die gemakkelijk vervangen.
Er zit de een grote Harddisk op aangesloten, maar deze wil ik alleen gebruiken om voor mij belangrijke data op te zetten, en deze wil ik niet gebruiken als opstart disk.
Mocht deze HD stuk gaan door de vele lees en schrijf acties's dan heb ik een groter probleem dan dat de Opstart USB-pen stuk gaat.
Deze kan ik nu (verwacht ik) gemakkelijk vervangen, en dan ben ik wel data kwijt van wanneer er een schakel actie etc. geweest is, maar dat is geheel niet belangrijk. Ook de meterstanden laat ik al elke maand naar mijn mail sturen, dus die heb ik dan ook nog.

Nu heb ik nog 1 Raspberry B3+ liggen, dus ga toch maar weer een poging wagen.

Als eerste wil ik deze Update:
sudo apt-get update && sudo apt-get upgrade

Maar dat geeft de volgende melding:
pi@raspberrypi:~ $ sudo apt-get update && sudo apt-get upgrade
Ophalen:1 http://archive.raspberrypi.org/debian buster InRelease [25,1 kB]
Geraakt:2 http://raspbian.raspberrypi.org/raspbian buster InRelease
Ophalen:3 http://archive.raspberrypi.org/debian buster/main armhf Packages [261 kB]
286 kB opgehaald in 1s (242 kB/s)
Pakketlijsten worden ingelezen... Klaar
Pakketlijsten worden ingelezen... Klaar
Boom van vereisten wordt opgebouwd
De statusinformatie wordt gelezen... Klaar
Opwaardering wordt doorgerekend... Klaar
Sommige pakketten konden niet geïnstalleerd worden. Dit kan betekenen
dat u om een onmogelijke situatie gevraagd heeft, of, indien u
de distributie 'unstable' gebruikt, dat sommige benodigde pakketten nog gemaakt moeten worden of uit 'Incoming' verwijderd werden.
De volgende informatie kan misschien helpen de situatie op te lossen:

De volgende pakketten hebben niet-voldane vereisten:
vlc-bin : Vereisten: libvlc-bin (= 3.0.8-0+deb10u1+rpt1) maar 3.0.8-0+deb10u1+rpt7 zal geïnstalleerd worden
vlc-plugin-skins2 : Vereisten: vlc-plugin-qt (= 3.0.8-0+deb10u1+rpt7) maar 3.0.8-0+deb10u1+rpt1 zal geïnstalleerd worden
E: Niet-werkende pakketten
pi@raspberrypi:~ $

Is dit een probleem denken jullie ?

Arco

Special Member

Pakketlijsten...Boom van vereisten...

Brrr, wat eng toch, die Nederlandse verhaspelingen... :)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Ik heb nog 1 precies dezelfde Harddisk, en deze gebruik ik nu voor de proef opstelling. De naam van deze HD heb ik gewijzigd in: USBHDD1

De Harddisk heb ik aangesloten op de Raspberry, deze koppeld automatische deze Harddisk (als ik het goed zie/begrijp).
Er is nu een map: /media/pi/USBHDD1

Maar hoe nu verder om bij deze data te kunnen komen via het Netwerk ?
Ik wil dit wel beveiligd hebben met een Inlog en password.

Daarvoor gebruikte ik dus Samba, maar is dat verstandig ?

Sine

Moderator

Op 17 januari 2020 12:35:40 schreef Arco:
[...]
Brrr, wat eng toch, die Nederlandse verhaspelingen... :)

Holy hell, ik wist niet eens dat dat kon. Maar inderdaad ... brrr

vereisten? Als je dan toch gaat vertalen is 'dependancy' toch echt 'afhankelijkheid'

maartenbakker

Golden Member

Da's dan nog altijd 'heilige hel' >:-)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 17 januari 2020 12:35:40 schreef Arco:
[...]
Brrr, wat eng toch, die Nederlandse verhaspelingen... :)

Nou, inderdaad! :-)
Ik haakte af bij: "Opwaardering wordt doorgerekend... Klaar".

Vervangen DOOR.

Op 17 januari 2020 12:46:44 schreef MMSoft:
...
De Harddisk heb ik aangesloten op de Raspberry, deze koppeld automatische deze Harddisk (als ik het goed zie/begrijp).
Er is nu een map: /media/pi/USBHDD1

Maar hoe nu verder om bij deze data te kunnen komen via het Netwerk ?
Ik wil dit wel beveiligd hebben met een Inlog en password.

Daarvoor gebruikte ik dus Samba, maar is dat verstandig ?

Als je nog steeds Windows gebruikt, dan kan je eigenlijk niet om Samba heen. Dat is namelijk de Open Source implementatie van het SMB-protocol van Microsoft Windows.

Als je met andere besturingssystemen werkt, bijvoorbeeld Linux, dan is NFS een meer voor de hand liggende keuze om netwerkschijven te benaderen.

Vervangen DOOR.

zo uit mijn hoofd.
/etc/exports aanpassen en u folder daar toevoegen. je kan daar zelf bepalen WELK ip adres er aan kan. dus je kan 1 specifieke pc rechten geven erop.

bv de raspberry is 192.168.1.2, dan zet je daar in /etc/exports:
dit geeft elke pc in het 192.168.1.xxx netwerk read/write rechten naar die map.

code:

/media/pi/USBHDD1   192.168.1.0/24(RW)

en deze geeft ENKEL die rechten aan 192.168.1.5

code:

/media/pi/USBHDD1   192.168.1.5(RW)

je kan ook read rechten geven, of andere beveiligingen. best even de man pages op nalezen of googlen

bij de andere pc maak je dan een folder aan (bv /media/sharedmap), en die mount je naar de nfs share via fstab.

code:


192.168.1.2/media/pi/USBHDD1 /media/sharedmap nfs defaults 0 0
ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

De NAS (op de Raspberry) moet te benaderen zijn vanaf een Windows PC, dus heb ik Samba nodig.

Ik heb Samba geinstalleerd op de Raspberry, en in de Samba configuratie heb ik dit toegevoegd:

---------------------------------------
[NAS]
path = /media/pi/USBHDD1
valid users = @users
create mask = 0770
directory mask = 0770
read only = no
guest ok = no

---------------------------------------
Lijkt jullie dit goed ?

Daarna heb ik zo de Inlog naam en Password opgegeven:

Gebruiker(s) toevoegen: (Gebruikers naam: M_M)
sudo useradd "gebruikers naam" -m -G users
>sudo useradd M_M -m -G users

Passwoord opgeven voor deze gebruiker:
sudo passwd "gebruikers naam"
>sudo passwd M_M

Hier voer ik 2x het wachtwoord in (12345)
UNIX-wachtwoord, passwd is alleen het password van linux (klopt dit ?)

>sudo smbpasswd -a M_M
Hier voer ik 2x het wachtwoord in (ook weer 12345)
SMB password password van samba (klopt dit ?)

Maar helaas werkt dit nog niet goed, ik kan 1 maal de Inlog naam opgeven en het password, maar krijg dan dit foutmeldings scherm, en kan niet bij de bestanden.

KGE

Golden Member

Micro$oft heeft in de laatste Windhoos versies de boel weer eens over de kop gehaald en daardoor kun je niet meer simpel aankoppelen aan een Samba server.

Misschien heb je hier iets aan:

https://www.techrepublic.com/article/how-to-connect-to-linux-samba-shares-from-windows-10/

Bedankt, ik ben weer een stap verder.

Nu heb ik verbinding, en kan een klein .txt bestand er naar toe schrijven, maar een iets groter .doc bestand (2,94 MB) niet.
In het begin lijkt het te werken, en de overdracht begint dan (zeer langzaam) ook, maar bij ca. 9% stopt het en krijg ik deze melding (zie afbeelding).

Wie weet wat er aan de hand kan zijn ?

Ik stel voor dat je gewoon de aanwijzingen van Microsoft opvolt: Controleer dat je machine met het netwerk verbonden is en probeer het opnieuw.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

De Raspberry en de PC zijn met het netwerk verbonden !
Een klein bestand is dan ook overdraagbaar, maar als het bestand iets groter is dan niet.
Natuurlijk heb ik het meermaals geprobeerd.

Wie kan er iets vertellen over het configureren van Samba ?

Edit:
De laatste heeft het nu ook begeven, er is echt iets heel vreemds aan de hand....

Ik denk dat ik nu weet wanneer de Raspberry stuk gaat.
Ik heb een tijd terug een Raspberry B3+ voorzien van een USB-Pen die voorzien was van Raspbian.
Deze software heb ik geinstalleerd en ge-update.
Van deze USB-Pen heb ik een .img bestand gemaakt, en deze gebruik ik als ik weer met een schone lei wil beginnen.

Het ging nu (weer) mis toen ik weer met een schone lei wou beginnen.
Als ik de Harddisk niet aangesloten heb (maar eventueel wel de Netwerk kabel), dan is er niets aan de hand, de Raspberry start dan netjes op.

Maar als de Harddisk dan ook nog/al aangesloten zit op de USB, dan gaat het blijkbaar goed mis en sneuveld de 3,3 volt !!!

Deze keer is het nog erger de Rode LED brand nu ook niet meer.

Ook trekt de Harddisk blijkbaar iets meer stroom dan, dat de Raspberry kan/mag leveren. Als ik de HD op de PC aansluit, dan brand het Ledje daarop Blauw, en draait deze soepel rond.
Maar aangesloten op de Raspberry brandt dit Ledje Wit en draait het motortje niet soepel.

Nu zit er op deze Toshiba DTB420 2TB Harddisk een aparte aansluiting (zie plaatje), dus zoek een mogelijkheid om deze een eigen voeding te geven.

Stel dat ik deze HUB ga gebruiken:
https://www.bol.com/nl/p/nedis-usb-hub-met-4-poorten-usb3-0-externe-vo…

Kan ik deze dan ook meteen gebruiken om zowel de HD als ook de Raspberry te voeden denken jullie (Zie schets) ?

De HUB kan 3,5 Amp leveren. de HD gebruikt max. 1 Amp., dus heeft de Raspbeery nog 2,5 Amp. over, dat lijkt mij voldoende.

usb draait op 5V en niet op de 3,3V. dus die kan daar niet van kapot gaan aangezien de usb direct van de 5V voeding aftakt

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Op 19 januari 2020 10:32:12 schreef MMSoft:
Kan ik deze dan ook meteen gebruiken om zowel de HD als ook de Raspberry te voeden denken jullie (Zie schets) ?

Ja dat kan. Merk op dat de 2.5A die de RPI mensen adviseren deels bedoeld is om USB apparaten te voeden. Dat is nu ineens minimaal.

Merk op dat als de boel gestart is en je de voedingskabel naar de pi weghaalt...... dan blijft het werken. (maar als de spanning er af gaat werkt het niet meer).

[Bericht gewijzigd door rew op zondag 19 januari 2020 19:48:41 (48%)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Het probleem lijkt opgelost !

Het Automatische Mounten heb ik uit kunnen schakelen:
-BestandBeheer
-Bewerken
-Voorkeuren
-Media Beheer
-Ik heb alle 3 de Opties Uitgeschakeld.
-Reboot de Raspberry

Tevens heb ik een USB-HUB gebruikt die extern gevoed wordt, en daarop heb ik de Harddisk aangesloten. Deze belast nu de 5 volt van de Raspberry niet meer. (aangesloten volgens het schema, zie post 19 januari 2020 10:32:12)

Ik heb er nog steeds geen verklaring voor waarom van de Raspberry de 3,3 volt het begaf, maar dat probleem lijkt nu opgelost.

Iedereen bedankt voor jullie hulp !!!