wie kan mij vertellen wat de oorzaak(en) kan/kunnen zijn dat de print zekering op de besturingsprintplaat van genoemd koffie apparaat kapot springt, zodra het netsnoer op de WCD wordt aangesloten (zodra er spanning op staat)
wie kan mij vertellen wat de oorzaak(en) kan/kunnen zijn dat de print zekering op de besturingsprintplaat van genoemd koffie apparaat kapot springt, zodra het netsnoer op de WCD wordt aangesloten (zodra er spanning op staat)
Op 15 januari 2020 19:22:52 schreef Shiptronic:
kortsluiting?
Wie is 'kortsluiting'?
Maakt het uit wie het verteld?
Heb je een foto van de print? Is dit hem?
Allereerst maakt het mij niet uit “wie” mij de info kan geven !
Het betreft inderdaad de getoonde printplaat waarbij sluiting optreedt en de printzekering (geheel rechts op de plaat naast het bruine condensatortje) door brand. Dit gebeurt wanneer de print volledig in het apparaat is aangesloten op alle aan te sturen onderdelen.
In het apparaat heb ik het verwarmingselement vervangen, daarna het apparaat getest, waarbij alles functioneerde, vervolgens de andere dag stekker er in ... en alles “dood” waarbij de printzekering van 2A het had begeven. Al met al voor mij een duister verhaal. Aan de op de print aangesloten componenten kan ik niets afwijkend ontdekken.
Wellicht eens proberen om alleen de print van stroom te voorzien, als die niet kapot gaat zit het wellicht in een van de aangesloten componenten. Voor dat je dat doet zou ik eerst controleren met een multimeter hoeveel weerstand er is tussen de fase en nul. Als dat maar een paar ohm is dan moet er op het pcb iets stuk zijn. Anders zou het eventueel te maken kunnen hebben met het verwisselen van het verwarmingselement (een gesmolten kabel oid)
Nieuwe zekering geplaatst en meet tussen fase en nul oneindige weerstand, vervolgens print alleen met voedingsconnector aangesloten (zonder één van de componenten) stekker er in .. en pats zekering stuk.
Golden Member
Om zekeringen te sparen kan je een voorschakellamp van 60 of 100 watt gebruiken.
Gaat die bij aansluiten meteen fel branden en blijft dat doen, dan is dat al een aawijzing voor sluiting op de print in een van de halfgeleiders of condensatoren.
Als hij even oplicht en dan zwak of niet gaat branden dan ziet het er al veel beter uit.
Plaats als het kan, een zo duidelijk en scherp mogelijke foto van JOUW print, van de boven en onderkant.
Daar is vaak al veel aan te zien.
Hierbij de foto’s (de plaats van de printzekering heb ik 2 draadjes gesoldeerd om lamp op aan te sluiten
Met lamp uitgeprobeerd! .....Lamp blijft continu even fel branden
Probeer eens de weerstand te meten tussen de + en - van de gelijkrichter (zwarte blokje met 4 poten rechtsboven).
Als deze 0 Ohm of een waarde in de buurt van 0 meet dan is waarschijnlijk het IC kapot wat de trafo aanstuurt (zwart blokje met 8 poten wat ook rechtsboven zit).
Ik kan op de foto net niet de tekst aflezen van dat IC.
Op 15 januari 2020 23:34:45 schreef Den Boet:
Allereerst maakt het mij niet uit “wie” mij de info kan geven !
Ah, dat dacht ik omdat je vroeg: "wie kan mij vertellen"
Maar goed, na de schakelende voeding wordt de boel weer gelijkgericht. Soms zit daar dan ook weer een LDO of iets van een zenervoeding. Wat ik dan nog wel eens doe is achterhalen hoeveel AC er uit de trafo gelijkgericht wordt en dan achter de gelijkrichter een externe voeding aansluiten. Of gewoon voor de gelijkrichter, dat kan ook (wel de trafo er dan af, anders maak je daar kortsluiting in). Als je de stroom limiteert kun je dit redelijk veilig doen.
Ik vind het allemaal erg moeilijk om te zien hoe de sporen lopen, maar ik denk dat die 2030R5 een CM spoel is.
Die gelijkrichter gewoon doormeten op diodestand van je multimeter. Levert dat niets op zou ik die gele trafo er eens afrukken en kijken of die de sluiting geeft. Gaan niet vaak stuk, maar kan natuurlijk wel.
Als je de verhouding van de trafo weet, of de uitgangsspanning, dan kun je die met een labvoeding op het secondaire circuit zetten, als je labvoeding direct in de stroombegrenzing springt heb je daar een probleem.
Gezien de layout en de functie lijkt het op (een broertje van) dit IC:
https://sinuss.nl/componenten/halfgeleiders-sensors/ics/controllers/pw…
In de datasheet staat de FSQ0265 wel vermeld, is een iets zwaarder broertje....
Klopt dat?
Beste en deskundige reageerders, ik ben zelf maar een simpele elektromonteur die niet al teveel verstand van elektronica heeft. heb als gereedschap niet meer dat een multimeter en soldeerbout. Sommige van jullie reacties/adviezen gaan voor mij te ver. Voor mij is het meest haalbare de gelijkrichter (D07) en IC (U4) te bestellen en erop te solderen en vervolgens maar kijken wat er gebeurt. Anders wordt het een nieuwe print of apparaat.
Alvast bedankt allemaal.
Misschien zit er iemand in de buurt die je kan helpen? Waar woon je?
Je kan hem altijd nog ergens ter reparatie doen he.
PS: Met een multimeter kom je een heel eind hoor!
[Bericht gewijzigd door Mrtn1988 op vrijdag 17 januari 2020 18:01:52 (18%)
Golden Member
Op 16 januari 2020 22:07:48 schreef Mrtn1988:
Als je de verhouding van de trafo weet, of de uitgangsspanning, dan kun je die met een labvoeding op het secondaire circuit zetten, als je labvoeding direct in de stroombegrenzing springt heb je daar een probleem.
Dan moet je die + en - van de labvoeding wel aansluiten op de secundaire bufferelco anders gaat de DC stroom door de trafowikkeling en gaat ook je stroombegrenzing ingrijpen, zo kom je tot een foute conclusie en kan er alsnog niets aan de hand zijn. .
[Bericht gewijzigd door vergeten op donderdag 23 januari 2020 23:22:31 (17%)
Ik heb eea geprobeerd omdat mijn (exact dezelfde) koffieautomaat geen bonen meer maalt. Misschien kunnen jullie mij nog iets verder helpen?
1) Gestart met de Philips manier van reinigen bij dit type probleem: https://youtu.be/kZ_K228cvhI
2) Toen extra schoongemaakt volgens deze instructie: https://youtu.be/mSmUA52XN0Q
3) De bekabeling gecontroleerd maar was in orde.
4) In Saeco testmodus geprobeerd de maler aan te zetten, dan gebeurt er ook niks.
5) Daarom de motor besteld en vervangen, maar bleek ook geen oplossing.
Op dit moment maar eens verder gaan zoeken - immers de makkelijkste opties inmiddels uitgevoerd.
6a) Ik stuitte op dit filmpje van soortgelijke maar nét iets ander circuit in vergelijkbare koffiemachine: https://youtu.be/opn0tlVMH0s?t=438 en waarbij je hier https://youtu.be/opn0tlVMH0s?t=517 de weerstanden goed in beeld krijgt.
6b) Het sluit aan bij deze post. Heb na het zien van het filmpje en lezen van deze post met een multimeter een aantal onderdelen doorgemeten. Bij mij (diode stand) kan ik R11 niet doormeten, de andere omliggende wel.
Nu kom ik er alleen niet achter wat voor weerstand dat is, iemand een idee (er staat niks op)? En lost die mijn probleem op?
Zou willen kijken of ik deze kan vervangen.
Bijgaand foto's van mijn circuit.
R12 lijkt me van hieruit gewoon in serie te staan. Klopt dat? Meestal wil dat zeggen dat beide dezelfde waarde hebben. Kijk eens na of ze een gelijke waarde hebben.
Waarom diodestand?
Analyseer hoe de sturing werkt. Naar welke triac of thyristor de maler gaat. Naar waar de gate gaat . Welke microcontrolleruitgang hier verantwoordelijk voor is en meet of je van daaruit al signaal krijgt op het maalmoment.
Dit is wat ik meet:
Wil maar eens beginnen om 180 Ohm te bestellen en vervangen. Komt ook wel overeen met de beelden die ik zie in het Youtube filmpje (bullet 6).
Idd op het filmpje is 2x 180ohm te zien.
Heb je hun functie geanalyseerd?
Ik zie dat de grinder gestuurd wordt door een optocoupler. Makkelijk zat om de aansturing na te kijken dus. Gewoon aan de led kant (primair)meten of en +-2v toe komt.
Opgepast met uitschuiven tijdens spanningsmetingen. Anders gewoon 2 draadjes solderen en meten op afstand zonder je handen hoeven te gebruiken.
Als de weerstand blijft stuk gaan en het niet blijkt te werken zou ik sowieso de tiac en opto vervangen. Die MKT zou ik ook nameten (in losgesoldeerde toestand uiteraard)
[Bericht gewijzigd door EricN op dinsdag 16 februari 2021 07:19:11 (18%)
180 Ohm weerstandje vervangen. Alles doet het weer zoals het hoort. Dank voor het meedenken!
Kon overigens geen SMD weerstand vinden, dus een gewone ingezet, kan dat kwaad? Neem aan van niet.
Golden Member
Nee kan geen kwaad, 180Ω is het belangrijkste.
Wel is het nu mechanisch wat kwetsbaarder.
Als je bijvoorbeeld tegen de weerstand drukt zou het soldeerpadje kunnen loskomen van de print.